Gå til innhold

Til dere som har studert eller reist til utlandet over en lengre periode:Bagasje?

Anbefalte innlegg

Gjest stillness
Skrevet

Jeg skal ett semester til utlandet og reiser nå i februar,men ser at det kun er lov med 20 kg baggasje.

Skal jo ha med endel,og kan jo kjøpe noe der også,men jeg er litt redd for at det blir for mye uansett.

Så da er mitt spørsmål:Hvordan har dere gjort det?Har dere greid å holde dere til 20 kg eller har dere hatt overvekt?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det burde ikke være noe stort problem å holde seg til 20 kilo, med mindre du skal til et sted eller studerer noe som gjør at du må ha med mye spesialutstyr. Du kommer til å kjøpe masse der du kommer, og har ikke så stort behov for alt det "gamle" likevel. Når du så skal hjem, så er det ganske billig å sende som frakt (ikke A-post). Ellers er det et tips å ta tunge ting i håndbagasjen - den veies sjelden.

Skrevet

Da jeg skulle studere i utlandet i tre år fikk jeg med meg det aller mest på første tur uten å ha overvekt. Jeg valgte å prioritere det som var viktigst og å kjøpe enkelte ting der (f.eks. sengetøy, håndklær, toalettsaker o.l.) for å spare plass. Det gikk veldig greit. Hadde to kofferter + håndbagasje. Da jeg dro hjem etter tre år sendte jeg imidlertid det meste med flyttebyrå (var ikke så dyrt, hadde vel 4-5 store esker).

Skrevet

Tar ett spørsmål på siden når tråden er her, hvordan er det med helseforsikring og liknende? Må du ordne slikt selv i tilfelle du blir syk eller noe?

Skrevet (endret)

Jeg har vært på utveksling både i et halvt og i ett år og det har ikke vært noe problem med bagasjen. Som tidligere nevnt, er det mye du kan få kjøpt billig på stedet du skal bo - det er ikke nødvendig å ta med seg ting som sengetøy og kjøkkenutstyr ;)

Fyll kofferten med klær og pass og la resten ligge hjemme. Når du skal ut å reise i et halv år, må du uansett være innstilt på at du må klare deg med mindre ting enn man vanligvis samler opp på et sted man bor over lengre tid.

Skal du studere, kan du få reiseforsikring fra ANSA. Disse er skreddersydde for studenter. I tillegg bør du skaffe deg et europeisk helsetrygdkort fra NAV om du skal oppholde deg i Europa :)

God tur!

Endret av Michi
Skrevet

Det burde ikke være noe problem å klare seg med 20 kg når du drar nedover. Du kommer antakeligvis til å shoppe en del der du skal være uansett.

Det vanskelige er å få alt med seg hjem igjen, eheh... Jeg har pleid å få familien min mot slutten av oppholdet til å komme nedover med tomme kofferter, som jeg har fylt mitt oppsamlede "skrap" med. Det har fungert greit, det! :)

Skrevet

studerer i korea naa,og maatte pakke med en del ting som de ikke har der bore. jeg klarte aa holde meg under 20 kg!fikk "bare" 19 kilo.. husk at du ogsaa kan ta med ca 8 kg bagasje paa flyet da =)

Skrevet

Dette har jeg problemer med allerede når jeg skal reise i innlandet. Jeg klarer simpelthen ikke å bare ha en liten koffert og en bag. Det blir mye for mye når jeg drar på ekspedisjon. Hvordan pakker man fornuftig, og nok?

Skrevet

Begynn en stund i forkant, og tenk over hva du EGENTLIG trenger. Legg alt i en stor haug, og se hvor mye du får plass til i kofferten, og sjekk vekt. Ta ut ting du egentlig kan klare deg uten. La haugen ligge noen dager, og hver gang du går forbi, plukk ut noe du egentlig ikke trenger. Mye av det man har med er "kjekt å ha ting", og til slutt ender du opp med kun det som passer i kofferten. Har backpacket i opptil ett år av gangen, og da reist kun med sekk som jeg har bært på ryggen, kunne da ikke ha med så det ble 20 kg heller. Så det er fullt mulig!

Sjekk også ut på forhånd hva du trenger, som nevnt er sengetøy, kjøkkenutstyr og slikt ofte der du skal bo. Ting som tar mye plass, og som ikke koster all verden burde du heller kjøpe der du skal. Hvis ikke du må bruke spesialsjampo, såper, o.l., drit i å pakk det, tar masse plass og veier mye. Revurder bøker du vil ha med. Vær ekstra kritisk på alt som veier mye.

Du vil ha mulighet til å vaske klær, og vil helt sikkert shoppe en del. Kommer jo an på klimaet også. Men trenger du å ta med fem bukser? 10 gensere? Den tykke genseren som tar så mye plass?

Pakk de tyngste tingene i håndbagasjen, som sagt over blir den sjelden veid. Skaff deg en romslig sekk som er mulig å ta med ombord, og så kan du i tillegg ha pc veske, etc.

Skrevet

Når du skal være borte så lenge, regner jeg med du kan få vasket klærne dine også. Har selv vært på lenge studieopphold i utlandet. Både i Europa og Afrika, klarte meg fint med en ryggsekk og håndbaggasje. Ikke ta med unødvendig mye, bare fordi det "kan hende jeg trenger det".. Tenk at hvis du har med klær til ca en uke, så får du med deg det meste, siden du antakelig både vasker tøyet og handler litt dit du skal... Helt enig med de over, vær kritisk til det du pakker!!

Skrevet

Skjønner deg godt, jeg har sjelden klart å pakke ned bare 20 kg når jeg skal være borte lenge... Det varierer jo litt med flyselskapene og hvor man skal hvor mye man får ha med av bagasje. Reiser du med Norwegian kan du alltid ha med 40 kg, på noen av SAS sine overseas flyvinger er det 30 kg etc - så sjekk litt rundt!

Ellers har jeg ofte måtte sende med posten, sjekk hva det koster dit du skal, er ikke alltid så dyrt det.

Men da jeg var på et halvt års studieutveksling, klarte jeg meg faktisk med 20 kg. Litt deilig ikke å ha så mange ting også!

Skrevet

Vei alle ting du har tenkt å ta med (bruk kjøkkenvekta). Og pakk det du bruker mest av vanligvis. Litt avhengig av hvor du skal selvfølgelig..

Og pakk alle tunge ting i håndbagasjen (men husk restriksjon på væsker, sminke osv.) Det kommer jo an på flyselskapet, men de færreste veier håndbagasjen, de er mer opptatt av at den ikke tar for stor plass. Sjekk nøye på nettsidene til flyselskapet ditt, og utnytt dem til det fulle!

Skrevet

Tenk simple living eller reis med Norwegian - der kan du vel ha med 40 kg om du vil? Spørs hvor du skal hen..

Gjest stillness
Skrevet

Takk for alle svar.

Har allerede bestilt billett hos flyselskap så det er 20 kg jeg må forholde meg til + 7 kg håndbagasje.

Jeg får nok være litt kritisk til det jeg skal ha med,og jeg kommer jo garantert til å shoppe litt når jeg er der.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...