Gjest Gjest Skrevet 4. januar 2010 #1 Skrevet 4. januar 2010 Jeg skal gjennom en IVF-prosess, med egguttak. Kan noen gi meg en oversikt over hva dette innebærer av medisine rog hvor lang tid det tar?
^^Belle^^ Skrevet 5. januar 2010 #2 Skrevet 5. januar 2010 Det er svært ulik praksis rundt omkring, men jeg kan jo fortelle deg hvordan ''mitt'' sykehus gjør det. Jeg gikk på nesespray 3 ganger til dagen i to uker. Etter to uker begynte jeg i tillegg på sprøyte 1 gang til dagen (dosering og hyppighet kommer veldig an på årsak til barnløshet, alder, vekt osv.). Innen en uke etter sprøytestart skal du få en blødning (som indikerer at du ikke er gravid) og dersom du får denne skal dere inn til sykehuset for å avtale løpet videre. Jeg var på sykehuset torsdag 03.12 og fikk vite at jeg skulle på uttak mandagen etter, altså 07.12. Da sluttet jeg både på spray og sprøyter fredagen, 04.12. Nøyaktig 1,5 døgn før uttak skal EL-sprøyten taes, så den tok jeg på lørdags kveld. En time før uttak taes tablettene man får på ''avtalingsmøtet'' slik at de skal kicke inn før uttaket. For meg gjorde ikke uttaket vondt i det hele tatt. Litt ubehagelighet, men det følger jo med når en gedigen nål blir stappet ''oppi der''. Jeg reagerte voldsomt på tablettene og var totalt neddopet resten av dagen. Det er sikkert derfor jeg kjente så lite til uttaket også. På uttaksdagen får du sykemelding i 3 dager - noe jeg trengte ihvertfall. Dagen etter uttak klarte jeg så vidt å gå. Den tredje dagen er det innsetting - som er helt smertefritt - og du får vite om dere får egg på frys. Da slipper dere uttak (og medisiner) så lenge det er egg igjen. Etter innsetting er det bare å vente i to grusomme uker til enten du får positiv test eller mensen kommer.
Strix Skrevet 10. januar 2010 #3 Skrevet 10. januar 2010 (endret) Jeg gikk på spray i ca. 4 uker før jeg begynte på hormonsprøytene, ellers mye det samme som Belle. Noen blir satt på kort regime med p-piller pluss hormonsprøyter, eller bare hormonsprøyter. Endret 10. januar 2010 av Strix
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå