Gå til innhold

Skal barnet ditt til utlandet? eller skal du m venninder?

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Jeg vet dette er under reiseliv, og jeg må få poste denne her, da så alt for mange sender barna sine nedover på turer uten å innse åssen verden er blitt.

Dette MÅ taes som en påminnelse på at ting skjer når vi reiser, mer enn vi nordmenn aner.

Mange venninder stikker på noen av sine første ferier alene, uten å forstå....

SE MER HER !!!!!

SKIKKELIG TANKEVEKKER

Denne filmen bekreftet mine værste fornemmelser...

Kusinen min på 19 kom hjem fra Paris, og fortalte meg noe merkelig, og at de hadde styrta ut av baren. FLAKS! Hun ble ennå reddere etter å sett denne virklighetsnære filmen... Og reflekterte over hvor lite som skal til før man sitter i saksa.

Endret av Wonders
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hva med å beskrive hva som faktisk skjer i filmen?

For øvrig har jeg reist Europa rundt uten foreldre fra jeg var 18 år, og jeg har aldri vært i nærheten av å havne i mer bråk der enn i f.eks. Trondheim eller Oslo. Så lenge man ikke legger igjen den sunne fornuften hjemme er det virkelig ikke noe problem.

Skrevet

se på linken , den er heftig omdiskutert.

Bare de siste årene har det skjedd så utrolig mye.

Skrevet

Jeg har andre ting å gjøre enn å se film, noe jeg sikkert ikke er alene om. Så dersom du vil ha en god diskusjon, så oppsummerer du den.

Og ja - det har skjedd mye de siste årene, men dersom jeg hadde hatt tenåringsgutt eller -jente i rundt myndighetsalder hadde jeg ikke vært bekymret for å sende de på tur alene dersom de hadde hatt like mye mellom ørene som meg og min bror (broren min er for øvrig i begynnelsen av 20-årene).

Skrevet

så fint at dere har hatt en fin opplevelse, wadjet.

Jeg vil at foreldre som skal sende sine unge og ungdom som vurderer å reise om å se denne filmen, det kan utgjøre en forskjell i tankesettet.

Alt man kan få av info er bra synes jeg :danse:

Skrevet
Jeg har andre ting å gjøre enn å se film, noe jeg sikkert ikke er alene om. Så dersom du vil ha en god diskusjon, så oppsummerer du den.

Er ei ung jente som reiser til Paris med kusinen (?) sin alene, og de er ikke så veldig smarte, for de både lyver til foreldrene sine og forteller fremmede hvor de bor.

Skrevet

mange er faktisk så blåst, og naive... Jeg vil si filmen gjennspeiler mange unge...Man er ikke så konsekvent...

Og industrien florerer...Foreldre bør være mer på vakt. Ikke sette skrekk i ungdommene, men se filmen sammen og kanskje snakke litt omkring dette...Jeg er seriøs, mange vil gå litt inn i seg selv å tenke litt etter.

Om det ikke gjelder deg kan det være noen du kjenner....

Gjest Syrin_Ulven
Skrevet

Youtube traileren du linker til i andre tråden har blitt fjerna derfra..

Skrevet
Kusinen min på 19 kom hjem fra Paris, og fortalte meg noe merkelig, og at de hadde styrta ut av baren. FLAKS! Hun ble ennå reddere etter å sett denne virklighetsnære filmen... Og reflekterte over hvor lite som skal til før man sitter i saksa.

Denne filmen du snakker om er vel ikke akkurat virkelighetsnær, Wonders.

Jo, mange jenter kan bli offer for menneskehandel og det gjelder å ikke være naiv. Men filmen (som jeg har sett) er jo en veldig amerikansk film som jeg synes spiller veldig opp under fremmedfrykt og stereotyper. Her går jo ALT galt, jentene blir "plukket opp" allerede på flyplassen men den ene har heldigvis en far som fikser det meste (meget voldelig sådann).

Det viktigste er vel at man lærer ungdommen å ikke stole på alle, ikke bli med fremmede hjem og ikke si til fremmede hvor man bor.

Men man må ikke bli helt paranoid heller (noe faren til jenta i filmen er - han vil jo ikke la henne reise til Europa i det hele tatt, for der er det farlig der!). Reis ut i verden og opplev - men bruk vettet!!

Skrevet

En ting kan jeg si, med mye erfaring innen reiseliv, og det er at de fleste som reiser legger igjen hjernen sin hjemme og tror at verden der ute er helt annerledes.

Det er like trygt å reise til New York som Oslo, bruk hodet, ikke tro du er verdensmester eller klarer å løse verdensproblemer mens du er på tur, så klarer du deg fint.

Det du gjør er å vise at du selv er utrolig snever i tankegangen...

Verden har nok ikke blitt så forandret som du påstår, men vi er bare flere som reiser rundt, og da er det noen som ønsker å dra nytte av det... Bruk hue når du reiser!!!

Skrevet (endret)

tror dette tema bli mer og mer aktuelt :kaklehone:

Endret av Wonders
  • 5 måneder senere...
Skrevet

plis ikke glem farene, kjære godtfolk. Nå i disse ferie tider.

Skrevet

Og ja - det har skjedd mye de siste årene, men dersom jeg hadde hatt tenåringsgutt eller -jente i rundt myndighetsalder hadde jeg ikke vært bekymret for å sende de på tur alene dersom de hadde hatt like mye mellom ørene som meg og min bror (broren min er for øvrig i begynnelsen av 20-årene).

Så dere lar dere ikke lures/indoktrineres/manipuleres ol. av andre, det er imponerende!
Gjest AnonymBruker
Skrevet

Dette blir vel omtrent som å be folk se Die Hard-filmene før de våger seg utenlands... mange farer der ute :gjeiper:

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Bilulykke, mopedulykke, kidnapping, flystyrt, forsvinning, båtulykke:, drukningsulykke, knivstikking på åpen gate, drap.

Nei for all del, aldri send ungene dine til utlandet alene, sitte på i en bil, kjøre moped, fly, gå alene, sette føttene i en båt, bade, spille fotball ved vannet, gå på åpen gate, eller være alene hjemme!

Alle mulige slags ulykker og fæle ting skjer i norge HVER ENESTE DAG! Er bare at når slikt skjer i utlandet, så blåses det mye mer opp i media og folk legger merke til det. Hvor mange av dere la merke til alle disse artiklene? Antar at bare en brøkdel av dere la merke til hver eneste artikkel jeg linket til. Hadde dette skjedd i utlandet så hadde det nok blitt mye mer oppblåst.

Mine foreldre har latt meg reise til utlandet med mine venner fra jeg var relativt ung, og slikt lærer man av. Jeg kan ikke fordra overbeskyttende foreldre. Jeg stiller med ganske mye mer livserfaring enn mine venner som kun har fått reist med danskebåten et par ganger med sine foreldre, og tilbrakt alle feriene hjemme i norge eller på charterferie med mor og far.

Det finnes en risiko for at noe kan skje ved å bare sette føttene på gulvet etter at man våkner om morgenen. Gidder ikke leve livet mitt i kjedsomhet av den grunn.

Wonders, kan du utdype litt om åssen verden har blitt siden du gir uttrykk for å ha opplevd den på nært hold!?

Tar du forresten alle dine beslutninger basert på amerikanske thrillere?

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Bilulykke, mopedulykke, kidnapping, flystyrt, forsvinning, båtulykke:, drukningsulykke, knivstikking på åpen gate, drap.

Nei for all del, aldri send ungene dine til utlandet alene, sitte på i en bil, kjøre moped, fly, gå alene, sette føttene i en båt, bade, spille fotball ved vannet, gå på åpen gate, eller være alene hjemme!

Alle mulige slags ulykker og fæle ting skjer i norge HVER ENESTE DAG! Er bare at når slikt skjer i utlandet, så blåses det mye mer opp i media og folk legger merke til det. Hvor mange av dere la merke til alle disse artiklene? Antar at bare en brøkdel av dere la merke til hver eneste artikkel jeg linket til. Hadde dette skjedd i utlandet så hadde det nok blitt mye mer oppblåst.

Mine foreldre har latt meg reise til utlandet med mine venner fra jeg var relativt ung, og slikt lærer man av. Jeg kan ikke fordra overbeskyttende foreldre. Jeg stiller med ganske mye mer livserfaring enn mine venner som kun har fått reist med danskebåten et par ganger med sine foreldre, og tilbrakt alle feriene hjemme i norge eller på charterferie med mor og far.

Det finnes en risiko for at noe kan skje ved å bare sette føttene på gulvet etter at man våkner om morgenen. Gidder ikke leve livet mitt i kjedsomhet av den grunn.

Wonders, kan du utdype litt om åssen verden har blitt siden du gir uttrykk for å ha opplevd den på nært hold!?

Tar du forresten alle dine beslutninger basert på amerikanske thrillere?

Skrevet

meningen er en tankevekker til dem som ikke følger med, som blir svindlet og utsatt for kjipe ting. :popcorn:

Gjest SmallTalk
Skrevet (endret)

Man trenger vel strengt tatt ikke være ung og naiv for å havne i trøbbel?

Kusina mi var 25 år når hun ble overfalt, banket opp og forsøkt voldtatt på hotellrommet i syden. Av en fyr hun aldri hadde sett og enda mindre pratet med, og som i tillegg viste seg å stå bak over ti lignende situasjoner som var enda grovere enn det som skjedde med henne. Hun var "heldigvis" vandt til å slåss med mannfolk, ellers så kunne det nok gått mye værre.

Endret av SmallTalk
Skrevet

glad hun tok til fatte å banket han unna... :bigfoot:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...