Gå til innhold

Dyrebeskyttelsen - katt?

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_kitty_*
Skrevet

Hei.

Jeg er interessert i å skaffe meg katt, men jeg tenkte først å se på Dyrebeskyttelsen før jeg eventuelt gikk til privatpersoner.

Er det vanskelig å få kattunge fra dem? Lurer også på om de stiller noen spørsmål, om det er noen papirer å fylle ut etc. når man evt. får en kattunge? :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Hei.

Jeg er interessert i å skaffe meg katt, men jeg tenkte først å se på Dyrebeskyttelsen før jeg eventuelt gikk til privatpersoner.

Er det vanskelig å få kattunge fra dem? Lurer også på om de stiller noen spørsmål, om det er noen papirer å fylle ut etc. når man evt. får en kattunge? :)

Vet hvertfall at de tar et visst beløp for katter for at dyrebeskyttelsen har utlegg med vaksiner og sterilisering/ og kastrering, men det er noe man gladelig betaler for etter min mening.

Ellers er det bare å ta opp tlf å høre med dem, tror dem bli veldig glad om de får gitt vekk en katt til noen som vet og kan ansvaret katter medfører :)

Gjest Gjest_kitty_*
Skrevet
Vet hvertfall at de tar et visst beløp for katter for at dyrebeskyttelsen har utlegg med vaksiner og sterilisering/ og kastrering, men det er noe man gladelig betaler for etter min mening.

Ellers er det bare å ta opp tlf å høre med dem, tror dem bli veldig glad om de får gitt vekk en katt til noen som vet og kan ansvaret katter medfører :)

Ja, det har jeg fått med meg. Det er ikke et stort beløp i mine øyne :-) Jeg tenkte mer på om man må fylle ut noen papirer hos dem ved omplassering av katt, om de har noen spørsmål de stiller de eventuelt nye eierne, krav man må tilfredsstille etc.

Gjest gjest_mjau
Skrevet

Jeg adopterte min katt fra dyrebeskyttelsen for ikke så lenge siden.

De tokk en sum for sterilisering og vaksinering, ikke mye i forhold til hva den operasjonen vanligvis koster.

Og jeg måtte skrive under på en avtale med dyrebeskyttelsen hvor jeg tokk på meg ansvar for katten.

Det er bare å adoptere om du ønsker å skaffe en kattunge, man vet jo ikke hva man får siden det ikke er noe stamtavle på villkatter men min villkatt har vist seg å være Norsk Skogkatt. Så noen ganger treffer man blinken bedre i mørket kan man vel si.

Skrevet

jeg er fosterhjem for katter frem til de finner eiere til dem.

hender vi får inn kattunger, du kan jo sende meg en pm om du ikke bor så langt unna :)

håper ikke jeg gjør noe galt i forhold til reglene ved å skrive dette..

Gjest Gjest_kitty_*
Skrevet

Gjest_mjau: Der skriver du under med kun navn? Må man opplyse til enhver tid hvor man bor med katten? Det høres veldig rart ut å spørre om, men jeg lurer på om de trenger å vite når man flytter etc :-) (tenker på hvor mye man er involvert med dyrebeskyttelsen, hvis det gir noen mening)

NoAngel: Jeg bor nok et stykke unna deg, ellers hadde det vært fint. Får dere inn mange kattunger? Er disse mest populære? Jeg kunne tenkt meg å ha kattunge, rett og slett for jeg tenker at disse er mindre preget av eventuelle "traumer" de kan ha opplevd (?).

Skrevet

vi får inn mest voksne katter. 1 år ++

katter folk bare er lei av :(

nå har jeg 2 fosterkatter og hun andre har vel 11.

vi håper noen vil ha dem:( ellers blir de nok her.

jeg kan forstå deg fullt ut ang det at du vil ha kattunge fremfor voksen katt.

men det er så trist når alle tenker slik, mens vi sitter her med en haug av katter som ingen vil ha :(

de kattene jeg har hatt og har her er veldig snille og kosete. katter er ofte flinke til å innrette seg :D heldigvis!!

Gjest Gjest_kitty_*
Skrevet
vi får inn mest voksne katter. 1 år ++

katter folk bare er lei av :(

nå har jeg 2 fosterkatter og hun andre har vel 11.

vi håper noen vil ha dem:( ellers blir de nok her.

jeg kan forstå deg fullt ut ang det at du vil ha kattunge fremfor voksen katt.

men det er så trist når alle tenker slik, mens vi sitter her med en haug av katter som ingen vil ha :(

de kattene jeg har hatt og har her er veldig snille og kosete. katter er ofte flinke til å innrette seg :D heldigvis!!

Ja, det er nok kattunger de fleste vil ha.

Hadde egentlig ikke hatt noe imot en katt som er rundt 1-2 år (som ikke er voksen i mine øyne:)), så lenge den ikke hadde hatt en veldig traumatisk fortid og var preget av dette.

Skrevet

synd du bor lang borte fra meg da:D men om du går på finn --> toget--> gies bort. der er det mange :D

Gjest negasjon
Skrevet

Dyr som er innenforn dyrebeskyttelsens omsorg blir omplassert og gitt over til nye eiere, men dyrebeskyttelsen har en oppfølging eller skal ha det, på to år. Det er bare for å sikre dyrets beste og ikke noe å bekymre seg for. De kan avtale å komme og hilse på foreksempel. Ikke verre enn det. Men de har liten kapasitet, så jeg vet ikke hvor høyt katter blir prioritert i forhold til f.eks. en vanskjøttet ponni, eller en kennel full av hunder. Jeg mener, siden det er så mange katter som er skadelidende i forhold til antallet andre dyr.

Gjest Gjest_kitty_*
Skrevet
Dyr som er innenforn dyrebeskyttelsens omsorg blir omplassert og gitt over til nye eiere, men dyrebeskyttelsen har en oppfølging eller skal ha det, på to år. Det er bare for å sikre dyrets beste og ikke noe å bekymre seg for. De kan avtale å komme og hilse på foreksempel. Ikke verre enn det. Men de har liten kapasitet, så jeg vet ikke hvor høyt katter blir prioritert i forhold til f.eks. en vanskjøttet ponni, eller en kennel full av hunder. Jeg mener, siden det er så mange katter som er skadelidende i forhold til antallet andre dyr.

En venn av meg hadde litt dårlig erfaring med en som gav bort kattunger, som skulle absolutt vite alt om hvordan katten hadde det - til enhver tid. Det er grunnen til at jeg lurer på hvor involvert man er med Dyrebeskyttelsen. Så de kommer på avtalt besøk? Det høres jo ok ut.

Jeg har plukket meg ut en katt nå, veldig pen. Den er ikke kattunge, men jeg vet heller ikke hvor gammel den er. Håper på at den er en ung katt. Min mann ønsker en kattunge, men jeg har ingenting imot en ungkatt. Har sendt en mail for å spørre. :-) Krysser fingrene.

Skrevet
Hei.

DB Kristiansand

"EN INDERLIG BØNN FOR VÅRE HALVVOKSNE OG UNGE VOKSNE KATTER!

Mange er skeptiske til å ta en voksen katt, de tror den ikke vil slå seg til ro hos en ny eier, eller vil stikke av. Etter vår erfaring er hjemløse katter usedvanlig trofaste mot eieren, de er så takknemmelige for å få et hjem! Dessuten har vi garanti på alle våre katter. Er du ikke fornøyd med katten, tar vi den inn igjen.

Vi håper inderlig at noen vil gi våre katter mellom 6-12 måneder en sjanse!

Fordeler med en litt eldre katt:

1. Du slipper å røske en kattunge løs fra gardinene mange ganger per dag.

2. Blomster i potter har en sjanse til å overleve.

3. Pyntegjenstander havner sjelden på gulvet.

4. De eldre er klokere, og lettere å oppdra.

5. Personligheten er tydeligere hos en litt eldre katt. Hvis de er snille og kjælne, så er de snille og kjælne og vil forbli snille og kjælne. Gemyttet til kattunger er langt mer uforutsigbart.

Våre katter koster:

Katt kr 400,-

Kastrert og chippet hann kr 750,-

Sterilisert og chippet hunn kr 950,-

Kontant betaling – vi har ikke bankterminal.

Kattungene/ungkattene koster kr 400,- fordi vi har sett altfor mye uansvarlig og likegyldig kattehold, vi vil ikke overlate kattene til noen som ikke synes de er verdt kr 400,-.

De fortjener et hjem der de blir satt pris på!"

DB Kristiansand har egne kontrakter og de stiller også krav til evnt. nye eiere. Det er svært få som ikke får lov å adoptere en katt! Hvis man adopterer en kattunge fra DB Krs, så står det i kontrakten at man MÅ kastrere/sterilisere, samt chippe. I tillegg får nye eieren rabatter hos veterinæren som DB Krs bruker.

• Liker 1
Skrevet

Skjønner at de fleste vil ha kattunger, det er mange som ønsker å "forme" dem selv. Selv var jeg største pådriver her i huset til å skaffe oss en voksen katt fra dyrebeskyttelsen.

Det er så mange utrolig nydelig voksne katter der ute, som sitter der dag ut og dag inn! selvfølgelig er jeg utrolig takknemlig for at disse menneskene bruker sin tid og tar vare på disse kattene, men likevel skulle jeg ønske noen folk ville ta til seg noe annet enn kattunger også.

Skulle ønske jeg hadde et stooort hus med stort område så jeg kunne ta de alle sammen selv! :P

TS : Skaff deg nå hva DU vil, men som nevnt, med en voksen katt slipper du mye styr i starten, og katten er nok kjempeglad for å endelig få en eier for seg selv :)

Gjest Gjest_kitty_*
Skrevet

Nå leste jeg på nett ang DB at man må ha mulighet for utemuligheter?

Akkurat nå bor vi ved en veldig trafikert vei, og jeg ville aldri sluppet en katt ut her, men vi skal kun bo her i 1 år til. Da kan vi vel ikke skaffe katt fra DB - veldig trist, for nå var jeg innstilt på å hente den vakre ungkatten! :-/

Gjest Lille-pus
Skrevet

Akkurat nå bor vi ved en veldig trafikert vei, og jeg ville aldri sluppet en katt ut her, men vi skal kun bo her i 1 år til. Da kan vi vel ikke skaffe katt fra DB - veldig trist, for nå var jeg innstilt på å hente den vakre ungkatten! :-/

Synes du skal snakke med din lokalavdeing av DB jeg :)

Det beste er om du får avtalt et besøk på et av hjelpesentrene (dersom din lokalavdeling har et slikt).

Du vet, det hjelper lite at du liker katten. Katten må like deg også (og det er faktisk pus som bestemmer :fnise: Har flere eksempler på at folk har bestemt seg for den ene eller den andre pusen, og til slutt reiser hjem med en helt annen pus enn den de i utgangspunktet mente de kom for å hente :fnise: )

Egne erfaringer er at det faktisk ikke er et absolutt krav at man ha utemuligheter. Noen puser har vært innepuser, andre har være ute så mange iskalde vinternetter at de rett ut nekter å gå ut igjen.

Her er pusene inne, og ingen av dem gir signaler om at de kan tenke seg ut, - ikke engang når dørene står vid åpne ! :overrasket:

Skrevet

Min erfaring er at det er forskjellig fra avdeling til avdeling ang utemuligheter. 'Min' lokalavdeling har som krav at man ikke slipper katten ut om man bor i veldig trafikkerte områder/rett ved sterkt trafikkert vei. Men om man skal ha katten inne bør man skaffe seg en kattunge eller en eldre katt som ikke har vært ute. Jeg har ikke noe i mot å holde innekatter, men å tvinge en katt som er vandt med å gå ute til plutselig å bli innekatt er rett og slett ganske slemt mot katten. Synes du bør høre med din lokale DB-avdeling og forklare situasjonen :)

Gjest Gjest_kitty_*
Skrevet

Lille-pus: Jeg håpet nå på at kattepusen ville like meg også :rødme: Jeg har nå kun sett bilder av den, og jeg må se den før jeg kan bestemme meg, men hvis vi skulle finne hverandre, da hadde det vært veldig fint.

Cayenne: Jeg hadde ingen planer om å holde katten inne hele tiden, uansett om det er kattunge eller ungkatt. Det var tanken på at det er en mulighet for at den skal bli påkjørt når vi bor så nærme veien. Veien er på en måte rett ut av døra. Det skal som sagt forandre seg når vi flytter til et sted med stor hage, rolige og trygge omgivelser. Jeg hadde tenkt å kjøpe et veldig langt kattebånd, til uansett hvilken katt valget falt på ett, hvor enn sært det høres ut, men da kunne vi dratt opp i skogen den i allefall fått gå ute og lekt litt med meg i nærheten i mens vi bor her vi bor nå.

Skrevet
Cayenne: Jeg hadde ingen planer om å holde katten inne hele tiden, uansett om det er kattunge eller ungkatt. Det var tanken på at det er en mulighet for at den skal bli påkjørt når vi bor så nærme veien. Veien er på en måte rett ut av døra. Det skal som sagt forandre seg når vi flytter til et sted med stor hage, rolige og trygge omgivelser. Jeg hadde tenkt å kjøpe et veldig langt kattebånd, til uansett hvilken katt valget falt på ett, hvor enn sært det høres ut, men da kunne vi dratt opp i skogen den i allefall fått gå ute og lekt litt med meg i nærheten i mens vi bor her vi bor nå.

Men du skrev også at det er ett år til dere flytter? Da vil jo katten i praksis være innekatt i ett år.. Å gå i bånd kan ikke erstatte å gå løs ute i det hele tatt, og det er heller ikke alle katter som finner seg i å gå i bånd, i hvert fall ikke hvis de ikke er trent opp til det siden de var små.

Men jeg er helt enig med deg i at det gjerne ikke er bra å slippe katten ut når man har bilvei rett utenfor døren.

Skrevet

Hvorfor er det så viktig å skaffe seg katt nå? Hvorfor kan du ikke vente ett år?

Skal man ha innekatt, så velg en rase som er avlet fram til det. Noen raser egner seg mye bedre enn andre.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...