Gå til innhold

Hva gjør dere med katten

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi vurderer å skaffe oss en liten katt. Eneste problemet er når vi evt. ska på ferie.

Vi flytter inn i nytt hus,med nye naboer,så vi vet ikke ennå om vi blir kjennt med noen som kanskje kan mate den. (Vi skaffer ikke katt før vi er kommet oss i hus,og får sitt an situasjonen) Har ikke snakket med familie enda.

Vi har snakket litt om å sette inn en katteluke inn til uteboden,slik at den har mulighet til å få et tak over hodet,et teppe å ligge på,og en fast plass den kan være hvis den vil.

(Vi reiser kun på sommeren,så den blir ikke alene i en temperatur som vi har nå)

Problemet er jo mat og vann..

Så jeg lurer på,hvordan har dere fikset dette? Naboer? Familie? Har dere noen tips til meg?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei

Familie og venner hjelper oss. Hvis vi er borte 2 uker, enten sette bort katten, eller få noen til å bo hos deg. 1 uke til foreldre, neste uke til et vennepar f.eks!

Kanskje noen venninner av deg kan tenke seg privatliv med kjæresten om sommeren og kan bo hos dere med kattene mens dere er borte etc =) men dette må jo taes i betrakning som du sier, før dere skaffer dere en katt.

En opplysning til;en katt blir som oftest ikke værende liten, så regn med at den vokser og blir større også :P

Skrevet

Vi har to katter. Vi har katteluke så de kan komme og gå som de vil, også når vi er bortreist. Naboene våre er inne to ganger om dagen og fyller på mat og friskt vann, renser kattedoen og ser til at de har det fint. Det fungerer veldig bra. Vi ble raskt kjent med de nærmeste naboene våre, så allerede to måneder etter at vi flyttet inn passet de kattene våre for første gang. De har forøvrig selv to katter som vi passer når de er borte. Da vi først fikk katt (før vi bodde der vi bor nå) kjente vi ikke naboene så godt, så da hadde vi katten vår på kattepensjonat når vi var på ferie. Hun var vel der 4-5 ganger til sammen, det fungerte også veldig bra, de som eide pensjonatet var kjempeflinke. Det beste er jo å være hjemme i vante omgivelser, men om du ikke finner noen naboer som kan passe katten din er kattepensjonat en veldig god løsning.

Skrevet
En opplysning til;en katt blir som oftest ikke værende liten, så regn med at den vokser og blir større også :P

Hehe,er klar over det ja :fnise: Vare bare en forklarelse på hva den kommer til å være når vi evt. får den hjem :jepp:

Skrevet
Vi har to katter. Vi har katteluke så de kan komme og gå som de vil, også når vi er bortreist. Naboene våre er inne to ganger om dagen og fyller på mat og friskt vann, renser kattedoen og ser til at de har det fint. Det fungerer veldig bra. Vi ble raskt kjent med de nærmeste naboene våre, så allerede to måneder etter at vi flyttet inn passet de kattene våre for første gang. De har forøvrig selv to katter som vi passer når de er borte. Da vi først fikk katt (før vi bodde der vi bor nå) kjente vi ikke naboene så godt, så da hadde vi katten vår på kattepensjonat når vi var på ferie. Hun var vel der 4-5 ganger til sammen, det fungerte også veldig bra, de som eide pensjonatet var kjempeflinke. Det beste er jo å være hjemme i vante omgivelser, men om du ikke finner noen naboer som kan passe katten din er kattepensjonat en veldig god løsning.

Takk får svar begge to! :klemmer:

Håper vi er heldige å blir fort kjent med naboene som dere ble,det hadde vært perfekt :) Eneste er at jeg er litt skeptisk til at andre enn familie skal luske inni huset mitt :sjenert: Men hvis man blir godt kjennt,så er nok ikke dette noe problem.

Ska finne ut om det finnes noen kattepensjonat i nærheten,og omtalen av det. Hørtes ut som en god nødløsning :jepp:

Vi skal også få oss hund om et år eller noe,så jeg må også tenke på dette før jeg skaffer meg en katt. Det kan ofte gå galt når man har katten i hus før hunden har jeg hørt.

Jeg får gruble litt på det :)

Skrevet (endret)

Min katt lever ikke lenger, men vi hadde henne i 17 år, så har god erfaring! ;)

Vår katt var en gang på kattepensjonat, men vi hadde en dårlig opplevelse med dette så det ble med den ene gangen, men det kommer nok an på katten og på pensjonatet.

Katten var like mye både ute og inne så vi endte med å la katten være hjemme alene (ute) når vi dro bort, da hadde vi naboer som sørget for å fylle på med mat og vann.

Pappa var smart nok til å bygge et lite "kattehus" som stod ute i hagen. Huset var bygd av tre og dekt med 5-7cm tykk isopor på innsiden (tak, vegger, golv). Det var et lite hull som hun gikk ut og inn av på fremsiden og taket gikk det an å løfte av så vi fikk satt inn matt og vann. På vinteren brukte pappa å legge inn varmeelementer som man egentlig tørker sko med (de hang ned fra taket) -varmen kunne reguleres slik at hun ikke brente seg og hun elsket å ligge inntil disse mens hun sov inne i huset (hadde også et lite koseteppe der). Vår katt var litt "sjefen" i gata, så det var sjelden andre katter kom seg inn for å stjele mat. :ler:

Vi har også hytte og bestemte oss for å ta henne med de fleste gangene vi dro dit -hun elsket stedet men kunne ikke ta henne med på korte helgeturer da hun alltid forsvant på oppdagelsesferd de første 2-3dagene! ;) Katter er ikke så glade i å kjøre bil og selv om kattebur kunne vært tingen så følte katten vår seg mest trygg i en "kattepose" som mamma sydde. Stor nok plass til at hun kunne gjemme seg inni og med plass til å stikke hodet ut. Den ene yndlingsputa hennes var også alltid med i bilen og hun sov gjerne på fanget til en av oss gjennom hele bilturen.

Våre "triks" har blitt brukt av flere av våre venner i senere tid og "katteposen" har vært en stor suksess for de som har problemer med å ta med katten i bil. Vi hadde også bånd til henne (noe hun hatet) for å la henne få luft/gå på do på lengre bilturer.

For oss var det mye lettere å ikke sette bort katten, mer stress for henne og mer stress for oss/naboer/familie. La heller tørr kattemat stå utenfor huset et sted så noen kan fylle på -katter vil jo som regel fange mus ol. også om de har lyst på mat!

Endret av Colargol
Skrevet

Mine får tilsyn av naboer som bor i samme bygning om vi bare skal vekk noen få dager, og flytter hjem til mine foreldre når vi skal være vekke over lengre tid som f.eks på ferie en uke eller mer. De stortrives på 'ferie' hos mine foreldre og har vært der jevnlig siden jeg fikk de, så det involverer ikke noe stress for de å måtte flytte opp dit av og til.

Av mine to katter har jeg én som sikkert kunne trivdes fint på pensjonat, men også én som nok mest sannsynlig absolutt ikke ville trivdes med det, så for meg er ikke det et alternativ.

Jeg synes ikke noe om det som blir beskrevet over; å la katten være ute hele tiden mens man er vekk. Ei heller holdningen om at katter kan fange seg mus om de blir sultne.

Skrevet

Min katt bor hjemme hos foreldrene mine. Vi lar henne aldri være aleine hjemme over natten - hun er mye ute på dagtid, men er vant til å sove inne om natten, så å stenge henne inne eller la henne være ute i et døgn eller mer er uaktuelt.

Når foreldrene mine er vekkreist er jeg kattevakt hjemme hos dem om mulig - ellers er pusen på kattepensjonat. Jeg var i utgangspunktet skeptisk til kattepensjonat, men ser at katten faktisk trives veldig godt der!

Skrevet

Når vi ikke kjører bil på ferie, så bor lillesøsteren til samboeren hos oss hele perioden. Når vi kjører, så tar vi dem med :)

Gjest Lille-pus
Skrevet

Mine små-puser er på kattepensjonat når jeg reiser bort på ferie.

Heldigvis bor jeg i en del av landet vårt hvor det ikke er milevis mellom kattepensjonatene, noe som har gjort det greit å finne et bra pensjonat.

Skrevet

Mine katter er ute når vi er på ferie. Vi har bygd et lite kattehus utenfor hvor de har ly om det trengs, og venner og familie sørger for å gi dem mat og vann. Funker helt fint. Må presisere at vi bare pleier å reise bort på sommeren, hadde ikke hatt samvittighet til å la dem være ute i flere dager på høsten/vinteren.

Skrevet

Er vi borte en til to netter holder vi bare kattene inne,fyller opp masse mat og vann. Har alltid hatt kattedo ;)

Reiser vi bort flere dager,så får vi noen til å se etter dem.

Har 4 katter,så dem har jo selskap i hverandre.

Skrevet

Skal vi bort lenge, blir kattene med eller vi plasserer dem på et pensjonat vi har god erfaring med.

Skal vi bare bort over natten, setter vi frem godt med mat og vann (har vannfontene) og renser ut av kattekassene like før vi drar.

Skal vi bort et par dager, tar vi kontakt med Passeriet og avtaler med hun som driver det at hun skal komme innom en gang om dagen og se til kattene :)

Skrevet

Når deg gjelder kattepsnjonater kan jeg anbefale dere å ta kontakt med dyrebeskyttelsens lokale kattehus rundt omkring i det ganske land. De er jo o hovedsak i bruk for å huse hittekatter, men de tar også ofte i mot feriekatter for å finansiere driften. Det er rimelig, og katten får bo i noe som ligner på vanlig bolig, (bare at det er flere katter der da)svigerinnen min hadde sine der sist hun var på ferie, og de stortrivdes, selv den ene som er ultra reservert og redd hadde når de lot den få ta alt i sitt tempo beveget seg ut av rommet sitt og hilst på de andre.

Skrevet

En natt klarer hun seg selv, opptil en uke borte passer naboen henne. Om ikke naboen eller familien kan er det kattepensjonat. :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...