Gå til innhold

Hvorfor bruker folk kontanter?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kan noen forklare meg hvorfor enkelte tviholder på å fremdeles benytte kontanter? Jeg kan ikke se en eneste god grunn til å bruke kontanter fremfor kort, da det er svært sjelden at man er i en situasjon hvor det ikke er mulig å betale med kort. Og om det så er at man vet om en spesiell situasjon hvor man trenger kontanter så bruk kontanter der da, og ikke i kassa i butikken som har terminal! Dere som bruker kontanter lager så ufattelig lang kø når dere leter og leter i lommeboka etter et eksakt beløp, eller prøver å finne på en fiffig måte å runde opp for å få igjen i et rundt beløp.

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Kan noen forklare meg hvorfor enkelte tviholder på å fremdeles benytte kontanter? Jeg kan ikke se en eneste god grunn til å bruke kontanter fremfor kort, da det er svært sjelden at man er i en situasjon hvor det ikke er mulig å betale med kort. Og om det så er at man vet om en spesiell situasjon hvor man trenger kontanter så bruk kontanter der da, og ikke i kassa i butikken som har terminal! Dere som bruker kontanter lager så ufattelig lang kø når dere leter og leter i lommeboka etter et eksakt beløp, eller prøver å finne på en fiffig måte å runde opp for å få igjen i et rundt beløp.

Jeg bruker som regel kort, men har alltid med kontanter til de gangene jeg ikke får brukt det. De gangene jeg betaler kontant bruker jeg ikke lenger tid enn andre. Jeg trenger ikke lete og lete i lommeboka. Det er like ofte folk med kort som lager kø, når de glemmer koden, drar kortet feil vei osv.

Gjest Emmanuelle
Skrevet

Jeg er en av dem som føler meg tryggere om jeg har noe cash liggende fordi man vet aldri når kortet slutter å fungere.Og alt i alt er det som ligger på kortet bare tall i et datasystem, og det kan forsvinne når som helst.

Gjest Gjest_P_*
Skrevet

Jeg har oftest noe kontanter på meg, og liker ikke å være helt uten.

Det er mange grunner til å ha det. Noen ganger virker ikke terminalene, og det er temmelig flaut å måtte spurte ut til en minibank for å hente kontanter mens varene venter og betjeningen surner.

Noen steder har ikke terminal, og jeg vet ikke alltid hvor jeg havner når jeg er på shopping.

Noen ganger vil man ikke at handlingen skal komme på kontoutskriften, av ymse årsaker.

Det er også ganger at lommeboken fylles opp av kontanter, og de må jo en gang brukes. Feks hvis jeg får penger i gave, eller har betalt noe som skulle spleises på. Da blir de andre sin del gjerne betalt kontant.

I tillegg har jeg, og mange andre, det sånn at man har best kontroll på pengebruken hvis man tar ut et beløp og betaler kontant.

Det tar heller ikke mye lenger tid å rekke fram en femhundrelapp enn å dra kortet.

Skrevet
Det er mange grunner til å ha det. Noen ganger virker ikke terminalene, og det er temmelig flaut å måtte spurte ut til en minibank for å hente kontanter mens varene venter og betjeningen surner.

Hvor ofte opplever du det? Kan ikke komme på en eneste gang det har skjedd meg de siste 5 årene. Terminalene har reserveløsning, slik at om de mister forbindelsen med oppgjørssystemet samles transaksjonene i terminalene inntil de oppnår forbindelse igjen.

Noen steder har ikke terminal, og jeg vet ikke alltid hvor jeg havner når jeg er på shopping.

Svært sjelden...

Noen ganger vil man ikke at handlingen skal komme på kontoutskriften, av ymse årsaker.

Spesielt!

Det tar heller ikke mye lenger tid å rekke fram en femhundrelapp enn å dra kortet.

Kanskje du er en av få som faktisk finner fram femhundrelappen din før kassadama sier hvor mye hun skal ha, men i såfall er dere i mindretall blant de som bruker kontanter. I tillegg må kassadama lete etter veksel i skuffa si for å gi tilbake, og summa summarum tar dette langt lengre tid enn å taste pin-kode og klar.

Skrevet
Og alt i alt er det som ligger på kortet bare tall i et datasystem, og det kan forsvinne når som helst.

Har du lyst til å utdype den påstanden?

Gjest Emmanuelle
Skrevet
Har du lyst til å utdype den påstanden?

Du tror vel ikke at all formuen vi har samlet her på jorden finnes fysisk i mynt og sedler?

Skrevet
Du tror vel ikke at all formuen vi har samlet her på jorden finnes fysisk i mynt og sedler?

Selvfølgelig gjør den ikke det, men jeg ser ikke hvorfor du mener den plutselig bare skal forsvinne.

Skrevet

Jeg bruker ofte kontanter for plastikk penger er et abstrakt fenomen for meg. Jeg bruker så altfor lett for mye. Men ukes budsjettet i kontanter har jeg bedre kontroll.

I tileeg er jeg motstander av jeg MÅ legge igjen elektroniske spor. Jeg vet at div proffesorer ønsker at det ikke finnes kontanter. Jeg ser da for meg at det vil være store muligheter for å følge folk etter elektroniske spor. Om ingen bruker kontanter vil det bli en realitet. Jeg har ikke noe å sjule, men det er prinsippet.

Om det plager deg at det er andre folk i butikken, så bør du legge handleturene dine til ukurante tider. Det tar ikke lenger tid å betale med kontanter enn 10 ekstra varer. Se etter køa med minst folk og ekspeditøren med de kjappeste fingrene.

Skrevet

-har som regel kontanter på bussen(ingen av de jeg har tatt tar kort)

-tilfeldigvis er på ett loppemarked som ikke har kontanter

-bompenger

-peng til å ha i tralla(handlevogn)

-om jeg skal ha en ting til ca 5 kr

-penger til t banen(ikke alltid det er kort greie på de)

Skrevet
-har som regel kontanter på bussen(ingen av de jeg har tatt tar kort)

-tilfeldigvis er på ett loppemarked som ikke har kontanter

-bompenger

-peng til å ha i tralla(handlevogn)

-om jeg skal ha en ting til ca 5 kr

-penger til t banen(ikke alltid det er kort greie på de)

Helt greit, så lenge du ikke bruker kontanter og lager kø der det muligheter for å bruke kort. Hvorfor bruke kontanter om noe koster 5 kroner?

Skrevet
Jeg bruker ofte kontanter for plastikk penger er et abstrakt fenomen for meg. Jeg bruker så altfor lett for mye. Men ukes budsjettet i kontanter har jeg bedre kontroll.

I tileeg er jeg motstander av jeg MÅ legge igjen elektroniske spor. Jeg vet at div proffesorer ønsker at det ikke finnes kontanter. Jeg ser da for meg at det vil være store muligheter for å følge folk etter elektroniske spor. Om ingen bruker kontanter vil det bli en realitet. Jeg har ikke noe å sjule, men det er prinsippet.

Du vil få en tøff framtid!

Skrevet

hav er det som er så galt med å bruke kontanter.er vel opp til hver og enkelt det.jeg bruker begge deler.liker og ha kontanter på meg,for det hender faktisk åsså at minibanker er ute av drift f.eks.

eller at du trenger en 10 til en vogn osv.

Gjest Emmanuelle
Skrevet
Selvfølgelig gjør den ikke det, men jeg ser ikke hvorfor du mener den plutselig bare skal forsvinne.

Da har du ikke lest nok om hackere og diverse konspirasjonsteorier (samt ikke sett nok Hollywood-filmer) ;)

Skrevet
Da har du ikke lest nok om hackere og diverse konspirasjonsteorier (samt ikke sett nok Hollywood-filmer) ;)

...eller så har jeg føttene hakket mer planta på jorda enn deg. Om det hadde vært overhengende fare for at kontopengene skulle forsvinne hadde ikke bankene hatt tillit og ingen ville hatt penger i banken.

Gjest Emmanuelle
Skrevet
...eller så har jeg føttene hakket mer planta på jorda enn deg. Om det hadde vært overhengende fare for at kontopengene skulle forsvinne hadde ikke bankene hatt tillit og ingen ville hatt penger i banken.

Si meg, har ikke du fulgt med på en nylig ting som het FINANSKRISA? Hvor tusenvis av mennesker mistet alt de eide fordi bankene gikk konkurs?

Skrevet
hav er det som er så galt med å bruke kontanter.er vel opp til hver og enkelt det.jeg bruker begge deler.liker og ha kontanter på meg,for det hender faktisk åsså at minibanker er ute av drift f.eks.

eller at du trenger en 10 til en vogn osv.

Ut over at du trenger en 10-kroning til en vogn innimellom klarer jeg ikke å lese ut av ditt innlegg hvorfor du ønsker å bruke kontanter. Meg bekjent spiser ikke vogna opp 10-kroningen din, du får den igjen etter bruk og kan la den ligge i lommeboka til neste gang du trenger en vogn. Det finnes også fine nøkkelhanker med en slik "mynt" som passer i vogner.

Skrevet
Si meg, har ikke du fulgt med på en nylig ting som het FINANSKRISA? Hvor tusenvis av mennesker mistet alt de eide fordi bankene gikk konkurs?

Det er godt mulig du har over 2 millioner i banken og i så måte ikke dekkes av bankenes sikringsfond, eller at du ikke har skjønt at sikringsfondet dekker inntil 2 millioner du har innestående i hver enkelt bank du benytter, men å bruke det som argument for å benytte kontanter når du betaler i butikken blir litt way off...

Gjest Emmanuelle
Skrevet
Det er godt mulig du har over 2 millioner i banken og i så måte ikke dekkes av bankenes sikringsfond, eller at du ikke har skjønt at sikringsfondet dekker inntil 2 millioner du har innestående i hver enkelt bank du benytter, men å bruke det som argument for å benytte kontanter når du betaler i butikken blir litt way off...

Så var det heller ikke pengene på brukskontoen min jeg snakka om. Så om jeg må beklage for å være off-topic, så kan jeg gjøre det, men å bruke pekefingeren på meg er da virkelig ikke nødvendig.

Skrevet

Jeg har jobba i kassa i butikk tidligere, og jeg kan garantere deg at det ikke alltid er kjappere å bruke kort. Det kommer mest an på personen som skal betale, ikke betalingsmåten. I likhet med sedler og mynter er det mange som må grave og lete lenge i lommeboka før de finner kortet også. Mange som styrer med PIN-koden: trykker feil, trykker treigt, glemmer å trykke på "klar" etc. Noen ganger er terminalen treig, andre ganger vil ikke enkelte kort fungere (akkurat det skjer faktisk ganske ofte).

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...