Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest Hans72
Skrevet

Johannes åpenbaring 11:18:

Hedningfolkene ble harme,

men nå er din vredesdag kommet.

Nå er tiden da de døde skal dømmes,

nå skal du lønne dine tjenere profetene,

de hellige og dem som frykter ditt navn,

små og store,

og ødelegge dem som ødelegger jorden

Jeg biter meg spesielt merke i det siste avsnittet, om dem som ødelegger jorden.

Som kjent hadde menneskene, i tidligere tider, ikke mulighet til å ødelegge jorden(det er vanskelig å gjøre det med pil og bue, for å si det slik).

I dag stiller saken seg derimot anderledes: Vi forurenser til den store gullmedaljen, og som en følge av det, stiger havene, det blir varmere, og ozonlaget blir tynnere.

Ja, kort sagt, så ødelegger menneskene jorden, slik verset taler om.

Mitt spørsmål, er: Kan dette verset sees i sammenheng med den globale oppvarmingen(hvorfor/hvorfor ikke)?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Den setningen er rimelig vag, så den kan kobles til global oppvarming med medfølgende naturkatastrofer, atomkrig, menneskeskapt virus som utsletter menneskeheten, større ulykker skapt av mennesker, osv. Og hvis det aldri skjedde kunne det blitt koblet til det moralske forfallet man ser når folk slutter å holde hviledagen hellig og lar homofile gifte seg. Man kan koble så mye man vil når det ikke står noe spesifikt, akkurat som horoskop - det betyr akkurat det du vil at det skal bety. Det er uansett ikke spesifikt nok til at det kan bevises, og derfor er det ikke interessant.

Skrevet

I Skriften står det;

"Så lenge jorden står,skal sæd og høst, kulde og varme,sommer og vinter, dag og natt aldri mer ta slutt."

Skrevet
Den setningen er rimelig vag, så den kan kobles til global oppvarming med medfølgende naturkatastrofer, atomkrig, menneskeskapt virus som utsletter menneskeheten, større ulykker skapt av mennesker, osv. Og hvis det aldri skjedde kunne det blitt koblet til det moralske forfallet man ser når folk slutter å holde hviledagen hellig og lar homofile gifte seg. Man kan koble så mye man vil når det ikke står noe spesifikt, akkurat som horoskop - det betyr akkurat det du vil at det skal bety. Det er uansett ikke spesifikt nok til at det kan bevises, og derfor er det ikke interessant.

De spurte da: "Mester, når skal dette skje, og hva er tegnet på at det forestår?"

Han svarte: Pass på at dere ikke blir ført vill! For mange skal komme i mitt navn og si:" Det er meg", og "Tiden er nær". Men følg dem ikke! Og når dere hører om krig og opprør, så la dere ikke skremme! For først må dette skje; men det betyr ikke at enden kommer straks. Og han fortsatte: Folk skal reise seg mot folk og rike mot rike; det skal bli kraftige jordskjelv, og mange steder pest og hungersnød, og det skal skje forferdelige ting og vise seg store tegn fra himmelen.

LUKAS Kap, 21 vers 7-11

Bibelen er full av spesifike og nøyaktige profetier. Det kan bevises ved de som allerede er blitt oppfylt, og er et eget studium for de som er interessert. Å ingen har eller kommer til å klare å motbevise det faktumet.

Profetien ovenfor, er en beskrivelse av tiden vi er inne i nå og tiden fremover mot Hans komme.

Skrevet

Jeg kan ikke se at den er spesifikk og nøyaktig - hva i den teksten sier at det vil skje ca 2000 år etter Jesus levde? Og hva er det som skjer i disse dager som ikke skjedde for 200, 500 og 1000 år siden? Pest og hungersnød, jordskjelv, "forferdelige ting", "store tegn fra himmelen" - hvilke eksempler kan du komme med fra det du regner som "denne tiden" (Hvilken periode snakker vi? 10 år? 20?) som jeg ikke vil klare å finne eksempler på fra andre tider?

Det er svært lite vitenskapelig å si at ingen har eller kommer til å motbevise noe - det gjelder alt fra evolusjonsteorien til tyngdekraften og alt i mellom. Hvis man først viser at man ikke er åpen for at det man tror kan motbevises så vil ingen forsøke å overtale deg, og da lærer man aldri noe nytt.

Skrevet
Jeg kan ikke se at den er spesifikk og nøyaktig - hva i den teksten sier at det vil skje ca 2000 år etter Jesus levde? Og hva er det som skjer i disse dager som ikke skjedde for 200, 500 og 1000 år siden? Pest og hungersnød, jordskjelv, "forferdelige ting", "store tegn fra himmelen" - hvilke eksempler kan du komme med fra det du regner som "denne tiden" (Hvilken periode snakker vi? 10 år? 20?) som jeg ikke vil klare å finne eksempler på fra andre tider?

Det er svært lite vitenskapelig å si at ingen har eller kommer til å motbevise noe - det gjelder alt fra evolusjonsteorien til tyngdekraften og alt i mellom. Hvis man først viser at man ikke er åpen for at det man tror kan motbevises så vil ingen forsøke å overtale deg, og da lærer man aldri noe nytt.

Det er sant som du sier, at hvis man ikke er åpen vil man aldri lære noe nytt. Profetiene jeg hadde i tankene som ikke kunne motbevises, er f. eks profetiene i Danielsboken om verdensriker som skulle oppstå og gå til grunne. Hvis man studerer disse profetiene og verdenshistorien fra det tidspunktet det ble profetert og fremover vil du finne ut at det antageligvis er noen av de mest nøyaktige profetier som noen gang har eksistert.

Så er det jo alle profetiene om Jesus og hans liv, det er vel ingen oppegående mennesker som betviler hans eksistens. Men det de stiller spørsmålstegn ved er gudommeligheten av hans vesen.

Å igjen må jeg gi deg rett i at det er ingenting i profetien jeg skrev som anntyder tidspunkt, det skulle heller være tegn på at hans komme var nært. Og hva det vil si i år, det kan jeg ikke uttale meg om da det er ingen som vet det.

Men du spør meg hva er det som står der som ikke skjedde for 200, 500 og 1000 år siden. Å da vil jeg spørre deg, hvis det ikke er noen forandring angående disse ting de siste 2000 årene, hvorfor i alle dager skal vi da bruke de samme tegnene som bevis for global oppvarming? Var det ikke det du anntydet, eller kanskje jeg misforstod tidligere innlegg. Det er fullt mulig:)

Jeg kan hvertfall føye til, at jordskjelv og naturkatastrofer skjer med større hyppighet enn noen gang i vår kjente historie.

MARANATA

Skrevet

Amen.

Og vi kan jo tilføye Paulus andre brev til Timoteus`kap 4 og vers 3-4;

"For det skal komme en tid da folk ikke lenger tåler den sunne lære, men skaffer seg den ene læreren etter den andre, slik de selv finner for godt.

For de vil ha det som klør i øret.

De skal vende øret fra sannheten og holde seg til myter"

Nå er det 2000 år siden Paulus (Fred over hans minne) skrev dette til sin kjære venn og medarbeider Timoteus.

Det har alltid vært forskjellige lærer/trosretninger/religioner tilstede i verden, også på den tiden Paulus levde. Ikke minst på den tiden.

Så her er klart at Paulus snakker om ekstreme tilfeller sett i forhold til datidens standarder.

Menneskeheten vil vende seg fra Det Gamle Evangelium som omhandler synd, dom og nåde, i en særskilt grad og vende seg til utallige lærer, myter og TEORIER.

Er vi kommet frem til den tiden?

Skrevet

Definisjonen av en vitenskapelig teori:

"(framstilling av) grunnsetninger, lover el. regelmessigheter innenfor vitenskap"

Hvorfor følte du at det var verdt å skrive med store bokstaver? Var det fordi du forvekslet med den andre betydningen av ordet?

"antakelse som skal beskrive el. forklare "

Denne betydningen har ingenting med evolusjonsteorien å gjøre, ei heller teorien om tyngdekraft, kvantemekanikk eller platetektonikk.

dummy: Gi meg noen eksempler på profetiene, så skal jeg heller se på dem. Litt vanskelig å argumentere imot når du ikke har kommet med en spesifikk påstand om en spesifikk profeti.

Skrevet
Definisjonen av en vitenskapelig teori:

"(framstilling av) grunnsetninger, lover el. regelmessigheter innenfor vitenskap"

Hvorfor følte du at det var verdt å skrive med store bokstaver? Var det fordi du forvekslet med den andre betydningen av ordet?

"antakelse som skal beskrive el. forklare "

Denne betydningen har ingenting med evolusjonsteorien å gjøre, ei heller teorien om tyngdekraft, kvantemekanikk eller platetektonikk.

dummy: Gi meg noen eksempler på profetiene, så skal jeg heller se på dem. Litt vanskelig å argumentere imot når du ikke har kommet med en spesifikk påstand om en spesifikk profeti.

Takk for din oppfordring til å komme med noen profetier, håper du vil ta deg tid til å studere dem.

La meg ta dem med til Daniels bok i GT, hvor kong Nebukadnesar har hatt en urovekkende drøm som han vil ha tydet. Det viser seg snart at bare Daniel, en Guds mann kan tyde drømmen hans.

Drømmen og tydningen var følgende:

Konge, i synet så du en veldig billedstøtte. Den var stor og strålte sterkt. Den stod rett foran deg og så fryktinngytende ut. 32 Hodet på støtten var av rent gull, brystet og armene av sølv, magen og hoftene av kobber; 33 leggene var av jern og føttene dels av jern, dels av brent leire. 34 Mens du stod og så på billedstøtten, ble en stein revet løs, men ikke av menneskehender, og den traff føttene som var av jern og leire, og knuste dem. 35 Da gikk alt sammen i stykker, både jernet og leiren, kobberet, sølvet og gullet. Det ble som agner fra treskevollen om sommeren. Vinden tok det og førte det bort, så det ikke fantes spor igjen. Men steinen som hadde truffet bildet, ble til et stort fjell, som fylte hele jorden.

36 Dette var drømmen, og nå skal vi fortelle kongen hva den betyr. 37 Konge, du kongenes konge, som Gud i himmelen har gitt kongedømmet, makten, kraften og æren! 38 Menneskene, overalt hvor de bor, dyrene på marken og fuglene under himmelen, alle har han gitt i din hånd, og han har satt deg til herre over dem. Det er du som er hodet av gull. 39 Men etter deg skal det oppstå et annet kongerike, ringere enn ditt, og så et tredje rike, av kobber, som skal herske over hele jorden. 40 Siden skal det komme et fjerde rike, sterkt som jern. Likesom jernet slår i stykker og knuser alt, så skal dette riket – som knusende jern – slå i stykker og knuse alle de andre. 41 Føttene og tærne var, som du så, dels av pottemaker-leire, dels av jern. Det betyr at riket skal være delt. Men det skal være noe av jernets styrke i det. Du så jo at jernet var blandet med leire. 42 At tærne på føttene dels var av jern og dels av leire, betyr at riket for en del skal være sterkt, men for en del svakt. 43 Når jernet, som du så, var blandet med leire, betyr det at de skal blande seg ved giftermål. Men de skal likevel ikke holde sammen, like lite som jern kan blande seg med leire. 44 Men på den tid da disse kongene rår, skal himmelens Gud opprette et rike som aldri i evighet går til grunne. Det riket skal ikke gå over til noe annet folk. Det skal knuse og gjøre ende på alle de andre rikene, men selv skal det bestå i evighet. 45 Du så jo at en stein ble revet løs fra fjellet, men ikke av menneskehender, og den knuste jernet, kobberet, leiren, sølvet og gullet. Den store Gud har nå kunngjort kongen det som heretter skal skje. Drømmen er sann, og tydningen er pålitelig.»

Med disse profetiske ord fortalte Daniel om hvordan verdensriker skulle oppstå og forgå i de kommende århundrer. Han hevdet at det ville bli fire slike makter, og ikke flere. Det fjerde riket vil bli delt i flere mindre områder som ligger i stadig strid med hverandre, og den perioden igjen vil ende med at Gud griper inn og oppretter sitt evige rike.

Hva kan så verdens historien svare til den dristige forutsigelsen?

Det er ingen tvil om hva som var det første riket; "du(Nebukadnesar) er hodet av gull". Denne store kongen var selve legemliggjørelsen av Babylons makt, det betydeligste riket i oldtiden. Det hadde full selvstendighet fra omkring 605 før Kristus - da Assyrias makt var brutt- inntil det selv gikk til grunne mindre enn 68 år senere. Da inngikk Media og Persia et forbund og knuste Babylon, som det 5 kapittel i Daniels bok så levende forteller om.

Persia ble på den måten det annet verdensomfattende riket og beholdt sin makt i omtrent 200 år. Da får vi tidlig i det fjerde århundret før Kristus det hellenske riket etter Aleksander den Stores hurtige erobringer.

Det hellenske rike besto i omkring et hundre og femti år, men ble på slutten plaget av sin vestlige nabo som stadig tiltok i styrke. Og den 22. juni 168 f.Kr, i slaget ved Pydna, knuste Roms legioner fullstendig de makedonske armeer. På den dagen, sier den tyske historikeren Theodor Mommsen,"gikk Aleksander den Stores rike til grunne, det som hadde hellenisert og holdt Østen i trelldom i 144 år etter hans død".

Fra dette berømte slag daterer Roms fulle overhøyet seg, det fjerde verdensomfattende rike i profetien, og med sin jernvilje behersket det verden i de neste 600 år.

Men i året 476 falt imperiets hovedstat,Rom, for herulernes angrep under ledelse av deres konge Odoaker.

Således gikk det fjerde riket, jernriket, til grunne, og det ble etterfulgt ikke av ett nytt verdensrike , men av en broket gruppe kongeriker som seierherrene opprettet. Det ble en merkelig blanding av styrke og svaket, av "jern" og "ler", en tilstand som har vart til vår tid.

Det har blitt gjort mange forsøk på å forene Europas stater igjen. Kongehus har blandet seg ved giftermål, traktater har blitt inngått og organisasjoner har oppstått, kriger har kommet og gått, men alle forsøk på å opprette ett rike har mislyktes.

I dag ser vi det tydelig gjennom EU, og verdens streben etter "a new world order" med Amerika i spissen.

Alle forsøk vil også i fremtiden slå feil, å snart kommer Gud og oppretter sitt evige rike.

Ønsker de flere profetier så si bare ifra.

MARANATA

Skrevet
Takk for din oppfordring til å komme med noen profetier, håper du vil ta deg tid til å studere dem.

La meg ta dem med til Daniels bok i GT, hvor kong Nebukadnesar har hatt en urovekkende drøm som han vil ha tydet. Det viser seg snart at bare Daniel, en Guds mann kan tyde drømmen hans.

Drømmen og tydningen var følgende:

Konge, i synet så du en veldig billedstøtte. Den var stor og strålte sterkt. Den stod rett foran deg og så fryktinngytende ut. 32 Hodet på støtten var av rent gull, brystet og armene av sølv, magen og hoftene av kobber; 33 leggene var av jern og føttene dels av jern, dels av brent leire. 34 Mens du stod og så på billedstøtten, ble en stein revet løs, men ikke av menneskehender, og den traff føttene som var av jern og leire, og knuste dem. 35 Da gikk alt sammen i stykker, både jernet og leiren, kobberet, sølvet og gullet. Det ble som agner fra treskevollen om sommeren. Vinden tok det og førte det bort, så det ikke fantes spor igjen. Men steinen som hadde truffet bildet, ble til et stort fjell, som fylte hele jorden.

36 Dette var drømmen, og nå skal vi fortelle kongen hva den betyr. 37 Konge, du kongenes konge, som Gud i himmelen har gitt kongedømmet, makten, kraften og æren! 38 Menneskene, overalt hvor de bor, dyrene på marken og fuglene under himmelen, alle har han gitt i din hånd, og han har satt deg til herre over dem. Det er du som er hodet av gull. 39 Men etter deg skal det oppstå et annet kongerike, ringere enn ditt, og så et tredje rike, av kobber, som skal herske over hele jorden. 40 Siden skal det komme et fjerde rike, sterkt som jern. Likesom jernet slår i stykker og knuser alt, så skal dette riket – som knusende jern – slå i stykker og knuse alle de andre. 41 Føttene og tærne var, som du så, dels av pottemaker-leire, dels av jern. Det betyr at riket skal være delt. Men det skal være noe av jernets styrke i det. Du så jo at jernet var blandet med leire. 42 At tærne på føttene dels var av jern og dels av leire, betyr at riket for en del skal være sterkt, men for en del svakt. 43 Når jernet, som du så, var blandet med leire, betyr det at de skal blande seg ved giftermål. Men de skal likevel ikke holde sammen, like lite som jern kan blande seg med leire. 44 Men på den tid da disse kongene rår, skal himmelens Gud opprette et rike som aldri i evighet går til grunne. Det riket skal ikke gå over til noe annet folk. Det skal knuse og gjøre ende på alle de andre rikene, men selv skal det bestå i evighet. 45 Du så jo at en stein ble revet løs fra fjellet, men ikke av menneskehender, og den knuste jernet, kobberet, leiren, sølvet og gullet. Den store Gud har nå kunngjort kongen det som heretter skal skje. Drømmen er sann, og tydningen er pålitelig.»

Med disse profetiske ord fortalte Daniel om hvordan verdensriker skulle oppstå og forgå i de kommende århundrer. Han hevdet at det ville bli fire slike makter, og ikke flere. Det fjerde riket vil bli delt i flere mindre områder som ligger i stadig strid med hverandre, og den perioden igjen vil ende med at Gud griper inn og oppretter sitt evige rike.

Hva kan så verdens historien svare til den dristige forutsigelsen?

Det er ingen tvil om hva som var det første riket; "du(Nebukadnesar) er hodet av gull". Denne store kongen var selve legemliggjørelsen av Babylons makt, det betydeligste riket i oldtiden. Det hadde full selvstendighet fra omkring 605 før Kristus - da Assyrias makt var brutt- inntil det selv gikk til grunne mindre enn 68 år senere. Da inngikk Media og Persia et forbund og knuste Babylon, som det 5 kapittel i Daniels bok så levende forteller om.

Persia ble på den måten det annet verdensomfattende riket og beholdt sin makt i omtrent 200 år. Da får vi tidlig i det fjerde århundret før Kristus det hellenske riket etter Aleksander den Stores hurtige erobringer.

Det hellenske rike besto i omkring et hundre og femti år, men ble på slutten plaget av sin vestlige nabo som stadig tiltok i styrke. Og den 22. juni 168 f.Kr, i slaget ved Pydna, knuste Roms legioner fullstendig de makedonske armeer. På den dagen, sier den tyske historikeren Theodor Mommsen,"gikk Aleksander den Stores rike til grunne, det som hadde hellenisert og holdt Østen i trelldom i 144 år etter hans død".

Fra dette berømte slag daterer Roms fulle overhøyet seg, det fjerde verdensomfattende rike i profetien, og med sin jernvilje behersket det verden i de neste 600 år.

Men i året 476 falt imperiets hovedstat,Rom, for herulernes angrep under ledelse av deres konge Odoaker.

Således gikk det fjerde riket, jernriket, til grunne, og det ble etterfulgt ikke av ett nytt verdensrike , men av en broket gruppe kongeriker som seierherrene opprettet. Det ble en merkelig blanding av styrke og svaket, av "jern" og "ler", en tilstand som har vart til vår tid.

Det har blitt gjort mange forsøk på å forene Europas stater igjen. Kongehus har blandet seg ved giftermål, traktater har blitt inngått og organisasjoner har oppstått, kriger har kommet og gått, men alle forsøk på å opprette ett rike har mislyktes.

I dag ser vi det tydelig gjennom EU, og verdens streben etter "a new world order" med Amerika i spissen.

Alle forsøk vil også i fremtiden slå feil, å snart kommer Gud og oppretter sitt evige rike.

Ønsker de flere profetier så si bare ifra.

MARANATA

Spenstig tolkning av profetier. Jeg har noen spørsmål.

Hvilken plass har Kina i denne profetien? Enn Sovjet? Hva med USA, verdens siste supermakt? Sovjet er en saga blott, men USA har vært en global maktfaktor å regne med, både kulturelt, økonomisk, politisk og militært, i godt over 100 år. Kina er verdens eldste siviliasjon, med en makt som ikke lar seg bestride. De isolerte seg på 1400-tallet, men før det, hadde de en innflytelsessfære som strakte seg over halve kloden gjennom handel og diplomati.

Og i denne delen av verden, så skal vi heller ikke glemme de muslimske kalifatene, eller det faktum at muslimene faktisk la under seg hele regionen i midtøsten, og presset seg helt vest til Spania, hvor de rådet grunnen ganske lenge.

Jeg syns din tolkning er ganske selektiv, og den "stemmer" bare fordi du utelater det meste av verdenshistorien i din beretning om store riker.

Knapt nok et bevis for guddommelig inspirasjon. Man ville forvente at en gud hadde litt mer oversikt.

Skrevet
Spenstig tolkning av profetier. Jeg har noen spørsmål.

Hvilken plass har Kina i denne profetien? Enn Sovjet? Hva med USA, verdens siste supermakt? Sovjet er en saga blott, men USA har vært en global maktfaktor å regne med, både kulturelt, økonomisk, politisk og militært, i godt over 100 år. Kina er verdens eldste siviliasjon, med en makt som ikke lar seg bestride. De isolerte seg på 1400-tallet, men før det, hadde de en innflytelsessfære som strakte seg over halve kloden gjennom handel og diplomati.

Og i denne delen av verden, så skal vi heller ikke glemme de muslimske kalifatene, eller det faktum at muslimene faktisk la under seg hele regionen i midtøsten, og presset seg helt vest til Spania, hvor de rådet grunnen ganske lenge.

Jeg syns din tolkning er ganske selektiv, og den "stemmer" bare fordi du utelater det meste av verdenshistorien i din beretning om store riker.

Knapt nok et bevis for guddommelig inspirasjon. Man ville forvente at en gud hadde litt mer oversikt.

Hvis de ønsker å sammenligne USA, Sovjet og muslimske kalifater med de tidligere verdens rikene, så får det være så sin sak. Ingen av de supermaktene har vel noen gang hatt store deler av verden under sine føtter?

Ja, de har hatt innflytelse, men ikke regjert. Supermakt er ikke det samme som ett verdensrike det vet du også Mann42.

Hitler er den siste i rekken som prøvde å skape ett verdensrike ved å legge store deler av europa under seg, men han måtte som kjent lide sitt tap, akkurat som alle andre som har prøvd.

Du kan legge merke til at det skal være en blanding av jern og leire, dels sterkt og dels svakt. De supermaktene du nevner passer nok ypperlig inn under jern. Sterke nsjoner, med store militære ressurser.

Men de har aldri klart å gjøre noe som kan sammenlignes med de foregående verdensrikene, og de vil aldri klare det heller.

Det er bra at du leser med kritiske øyne, men Daniels profeti

kan ikke gjendrives, hverken av noen forskere, vitenskapsmenn, eller historikere.

Skrevet (endret)
Hvis de ønsker å sammenligne USA, Sovjet og muslimske kalifater med de tidligere verdens rikene, så får det være så sin sak. Ingen av de supermaktene har vel noen gang hatt store deler av verden under sine føtter?

Ja, de har hatt innflytelse, men ikke regjert. Supermakt er ikke det samme som ett verdensrike det vet du også Mann42.

Hitler er den siste i rekken som prøvde å skape ett verdensrike ved å legge store deler av europa under seg, men han måtte som kjent lide sitt tap, akkurat som alle andre som har prøvd.

Du kan legge merke til at det skal være en blanding av jern og leire, dels sterkt og dels svakt. De supermaktene du nevner passer nok ypperlig inn under jern. Sterke nsjoner, med store militære ressurser.

Men de har aldri klart å gjøre noe som kan sammenlignes med de foregående verdensrikene, og de vil aldri klare det heller.

Det er bra at du leser med kritiske øyne, men Daniels profeti

kan ikke gjendrives, hverken av noen forskere, vitenskapsmenn, eller historikere.

USA er et større land enn hele Europa til sammen, så hvorfor det er irrelevant, går litt over hodet på meg.

Kina ikke bare har en stor del av verden for sine føtter, det ER en stor del av verden. Et land der solen ikke går ned, i rent konkret forstand. Og det samme kan man si om Sovjet i sin tid.

Ellers kan vi også prate litt om de store kolonimaktene, Spania, Portugal, England, Frankrike, som i en veldig reell forstand hadde store deler av verden for sine føtter ganske lenge.

De var større enn romerriket, og større enn det hellenistiske riket.

Endret av Mann 42
Skrevet
USA er et større land enn hele Europa til sammen, så hvorfor det er irrelevant, går litt over hodet på meg.

Kina ikke bare har en stor del av verden for sine føtter, det ER en stor del av verden. Et land der solen ikke går ned, i rent konkret forstand. Og det samme kan man si om Sovjet i sin tid.

Ellers kan vi også prate litt om de store kolonimaktene, Spania, Portugal, England, Frankrike, som i en veldig reell forstand hadde store deler av verden for sine føtter ganske lenge.

De var større enn romerriket, og større enn det hellenistiske riket.

Hvis jeg kan tillate meg å blande meg inn i debatten som har oppstått mellom Dummy og Mann42/Firewater.

Takker Dummy for en særdeles god innføring i Daniel`s profetier.

Mann 42, du har rett.

Både Kina, Usa og Russland bør være inkludert i et evt "endetidens verdensimperium" skal vi se på den faktiske innflytelse disse nasjoner har hatt i verdenshistorien. Ikke minst de store kolonimaktene, Spania, Portugal, England, Frankrike

Det ville være merkelig at Skriften overså dem, og et tegn på menneskelighet foran noen Guddom.

Men Skriften er en åpen bok for alle dem som ønsker å studere dem, og summen av Guds Ord er sannhet.

Vi finner svaret i Dummys innlegg, sitat følger;

New World Order.

Her er USA i høyeste grad med. Og Kina. Og Russland.

I et enormt system av allianser, allianser som ikke alle er synlige for oss "vanlige" folk.

Skjulte maktallianser.

Jeg kan nevne frimurerne og jesuittene i denne sammenheng.

Det er her Åpenbaringsbokens innhold angående sin profeti om "Babylon den store skjøge" kommer inn.

Hvem styrer verden, og hva er hovedsetet for verdensimperiumet.

"Babylon, den store skjøge".

Jeg siterer fra Åpenbaringen 17;

En av de sju englene som hadde de sju skålene, kom bort til meg og sa: «Kom, jeg vil vise deg hvordan den store horen får sin dom, hun som sitter ved de veldige vann.

Jordens konger har drevet hor med henne, og de som bor på jorden, er blitt beruset av vinen fra horelivet hennes.»

I Ånden førte han meg ut i ødemarken.

Og jeg så en kvinne sitte på et skarlagenrødt dyr som var overstrødd med navn som var en spott mot Gud.

Det hadde sju hoder og ti horn.

Kvinnen var kledd i purpur og skarlagen og glitret av gull og edelstener og perler.

I hånden holdt hun et gullbeger fylt av motbydelige ting og av all urenheten fra sitt horeliv.

På pannen hennes sto skrevet et navn med hemmelig mening:

«Babylon den store, mor til horene og til alt som er motbydelig på jorden.»

Og jeg så at kvinnen var beruset av blodet fra de hellige og fra Jesu vitner.

Full av undring så jeg henne. Men engelen sa til meg: «Hvorfor undrer du deg?

Jeg skal fortelle deg hemmeligheten med kvinnen og med dyret som bærer henne og har sju hoder og ti horn.

Dyret du så, det var, men er ikke, og det skal komme opp fra avgrunnen og gå sin undergang i møte.

Og de som bor på jorden, og som ikke har fått sitt navn skrevet i livets bok fra verdens grunnvoll ble lagt, de skal undre seg når de ser dyret, det som var, men ikke er, og enda skal komme.

Her trengs det forstand og visdom.

De sju hodene er sju fjell, og på dem sitter kvinnen. De er også sju konger.

Fem av dem er falt, én er nå, og én er ennå ikke kommet.

Og når han kommer, skal han bli værende bare en kort stund.

Dyret som var og ikke er, det er selv den åttende, men er samtidig en av de sju, og det går sin undergang i møte.

De ti hornene du så, er ti konger som ennå ikke har fått kongerike, men som skal få kongsmakt sammen med dyret i én time.

De vil alle ett og det samme og overgir sin makt og myndighet til dyret.

De skal føre krig mot Lammet.

Men Lammet er herrenes herre og kongenes konge og skal seire over dem sammen med sine, de kalte og utvalgte og trofaste.»

Så sier han til meg: «Vannene du så, der horen sitter, er folk og folkemasser og nasjoner og mennesker med ulike tungemål.

Og de ti hornene du så, og dyret, de skal hate horen, legge henne øde og kle henne naken, spise kjøttet hennes og brenne henne opp med ild.

For Gud ga dem i hjertet å fullføre hans plan og ha én og samme vilje: overgi sin kongsmakt til dyret, helt til Guds ord er oppfylt. Og kvinnen du så, er den store byen som har kongsmakt over jordens konger.»

Skjøgedom og horeri blir i Bibelen betegnet som avguderi og frafall fra Gud.

En skjøgekirke er en kirke som bærer Kristi navn, men som i virkeligheten tilhører noen annen.

At det skulle gå så langt med den frafalne “kirke”, at den i horeri med dyret skulle kjempe mot Gud og den sanne dyrkelsen av Gud, vekker Johannes største undring,

Det synes han nemlig umulig at menigheten, som på hans tid var et slaktoffer skulle bli en mektig verdenskirke.

Han underet seg nok over at Rom, byen med de syv fjell, som på hans tid var verdens hovedsete, skulle i de kommende tider bli hovedsete for den frafalne kirke.

Hovedbudskapet er tydelig beskrevet.

Hun bærer navnet: “MYSTERIUM, BABYLON DEN STORE, MOREN TIL SKJØGENE OG TIL STYGGEDOMMENE PÅ JORDEN”.

Hun er opphavet til de hedenske mysterier, forfølgerinnen av Guds folk, hun drev hor med alle kongene på jorden – hun er så tydelig beskrevet at en feiltakelse på dette punkt er utelukket.

Hvor finnes denne kirken som er “kledd i purpur og skarlagen”

Hvor finnes denne kirken som er stolt over å bli kalt “moderkirken” Hvilken kirke er det som bærer navnet på den byen som regjerer over kongene på jorden.

Det finnes bare en slik kirke, og dette er romerkirken.

Hvor finner du ellers en kirke som i århundrer har gått sammen med jordens konger, uten romerkirken?

Hvor finner du den kirken som har beruset jordens innbyggere med sin vin, og med sine avgudslærer.

Finnes det noen annen kirke enn romerkirken, som så bevist har benyttet seg av konjunkturpolitikk og som har tilpasset seg statsformer, både monarki og republikk og anarkisme?

Hvilken kirke “smykker seg med gull, kostbare steiner og perler”? Hvilken kirke har gjennom tidene “beruset av de helliges blod”, som nettopp den romersk-katolske kirken, som har drept tusenvis av sanne troende på bål og torturert dem på umenneskelige måter?

Tenk nøye gjennom disse spørsmålene, og se etter om du kan finne et annet svar eller en annen kirke.

Navnet som skjøgen bærer på sin panne åpenbarer også hennes opphav. Det er en kjent sak at pavedømmet er en fortsettelse av babylonsk hedenskap, ettersom papisme (læren om at paven er Guds ufeilbarlige stedfortreder på jorden) er ren hedenskap.

Den katolske kirken har fra de troende tatt “den kalk” som er et minne om Kristi død.

Kirken har erstattet offeret på Golgata med offeret av “hostien” under messen.

Kirken har opphøyd jomfru Maria til himmeldronningen og innsatt henne istedenfor den ene og sanne mellommann og forbeder Jesus Kristus.

Kirken har gjennom “skriftemålet”, akkurat som prestene i de hedenske mysterier, opprettholdt fotfeste hos sine tilhengere.

Den har som hedningene sin “pontifex maximus”, sine prester og klosterbrødre.

Den er som arvtaker og etterfølger av det store Babylon, beholdt bildetilbedelsen med innvidde vokslys, kirker og prosesjoner.

Den har videre røykelse, relikvietilbedelse, akkurat som hedningene hadde en gang i fortiden.

Dens kirkebygning blir lagt mot øst, akkurat som soltilbederne gjorde det.

Den har sine hemmelige innvielser i de forskjellige ordener, spesielt jesuitt ordenen.

I den kommende tid kommer denne kirken til å forene seg med alle tenkelige anti-kristelige og religiøse grupperinger, som har som et mål å strebe etter verdslig enhet og fred, ettersom “enhet gir styrke!”

Dette valgspråk kommer i den siste tid å bli hørt i alle kirker og samfunnsgrupper, men dette er ikke en enhet som bygger på indre hjerteforbindelse med Jesus Kristus, hvor alle troende i Jesu blod har blitt gjort ett, og som ikke kan skapes gjennom menneskelige metoder.

Denne falske enheten skal i den siste tid stå frem, dette ser vi klart i det profetiske ord, og den bevitnes gjennom de veldige religiøse enhets- og fredsbevegelsene som har sett dagens lys. Sekter, trossamfunn, misjonsselskaper og kirker samler seg rundt en økumenisk sammenslutning.

Tilslutt vil denne store samlingen av de babylonske døtrene samle seg rundt omkring moren til skjøgene på jorden, den romersk katolske kirke.

Verdensstaden Rom gjenreises, og USA, Kina, og ikke minst de store kolonimaktene, Spania, Portugal, England, Frankrike

"Babylon" er et system.

Et religiøst, kulturelt, kommersielt og politisk system som er sentrert i verdensbyen og øver innflytelse over hele jorden.

I endetiden skal Rom, eller eller en annen by som Rom er bilde på være sentrum for "Antikrist`s makt"

Skrevet

Dette viser vel bare at når man leker seg med religiøse fantasier, så kan man gjøre akkurat hva man vil, og få det til å henge sammen på et vis, uansett hva man ender opp med å si.

Skrevet
Dette viser vel bare at når man leker seg med religiøse fantasier, så kan man gjøre akkurat hva man vil, og få det til å henge sammen på et vis, uansett hva man ender opp med å si.

Det høres ut som mitt eget ressonement, bare at jeg hadde ville ha byttet ut ordet "religiøse" med ordet "teoretiske".

"Dette viser vel bare at når man leker seg med teoretiske fantasier, så kan man gjøre akkurat hva man vil, og få det til å henge sammen på et vis, uansett hva man ender opp med å si."

Høres ut som en beskrivelse av ateistisk-inspirert evolusjonsteori.

Mann42, det bedyrer heller at De ikke har forstått (eller lest) mitt innlegg.

Enten det, eller jeg er dårlig til å formulere meg.

Skrevet
Det høres ut som mitt eget ressonement, bare at jeg hadde ville ha byttet ut ordet "religiøse" med ordet "teoretiske".

"Dette viser vel bare at når man leker seg med teoretiske fantasier, så kan man gjøre akkurat hva man vil, og få det til å henge sammen på et vis, uansett hva man ender opp med å si."

Høres ut som en beskrivelse av ateistisk-inspirert evolusjonsteori.

Mann42, det bedyrer heller at De ikke har forstått (eller lest) mitt innlegg.

Enten det, eller jeg er dårlig til å formulere meg.

Virkelig? Men kanskje likevel med den sentrale forskjellen at mens religiøse drømmerier og øvelsen "Hvordan relaterer jeg denne profetien til noe historisk slik at det ser ut som den ble oppfylt?" er tekstbaserte og jobber med å tilpasse virkeligheten til teksten, dvs åpenbaringen, så er vitenskapen databasert, og jobber med å tilpasse teorien til virkeligheten.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...