Gjest Gjest_Frida_* Skrevet 3. januar 2010 #1 Skrevet 3. januar 2010 Hei, vi er en ung familie bosatt i Osloområdet, som nå trenger å kjøpe oss en større bolig. Fra før av bor vi i en leilighet på over 70 kvadrat (men under 80), som er prissatt til rundt 3,5 millioner kroner. Galskap spør du meg. Nå som vi skal ha noe større, ser vi at vi må regne med minimum 4 millioner for å få oss en familiebolig hvor vi kan bo i mange år framover. Vi sliter med å bestemme oss for i hvilket område vi vil bo, og ikke minst synes vi at omkring 4 millioner virkelig er en smertegrense, når vi selv har inntekt til sammen på litt i overkant av 1 million kroner i året. Det jeg lurer på er: Hvor mye tjener dere til sammen som kjøper boliger til 4 millioner og oppover? Det er jo så mange slike boliger i markedet? Dersom noen vil komme med kommentarer på hvilket område omkring Oslo hvor det er verdt å legge igjen denne summen for en bolig, blir jeg også glad for det! Hilsen Frida Forbruker med familie
Gjest Gjest Skrevet 3. januar 2010 #2 Skrevet 3. januar 2010 Høres helt sjukt ut - men vet at det er så dyrt blitt med hus i Østlandsområdet (bor her selv). Til sammenligning.. Vi har en totalinntekt i familien (brutto) på 1,1 mill. ca. Vi har lån på 2 mill. Men jeg regner med at det er mange med mindre inntekter som hiver seg over dyre hus allikevel.. Man må bare være forberedt på å leve sparsommelig.. Lykke til!
Gjest Gjest Skrevet 3. januar 2010 #3 Skrevet 3. januar 2010 Jeg bor ikke selv i Oslo, men vet jo at prisene er slik du skisserer. Kjenner noen med 4,5 mill i boliglån, de tjener nok tilsammen 1,5 til 2 mill i året. Tror det er mange med mindre i inntekt som har svære huslån i Oslo-området, så dere blir nok ikke alene om å ha stort lån dersom dere kjøper noe større. Personlig tror jeg at mange vil komme til å slite litt dersom renta går opp til 7-8 prosent (noe den vil gjøre før eller senere). Det viktigste i forhold til boliglån, er alikevel hvor sikker jobben din er. Er du i en sikker jobb, uten at dere bruker mye penger på tull eller tar opp forbrukslån - så kan man nok klare et nokså stort boliglån (men man vil jo da prioritere bort mange andre ting, feriereiser etc.)
lintin Skrevet 3. januar 2010 #4 Skrevet 3. januar 2010 Min mann og jeg kjøpte bolig til 4,7 + omkostninger for 2 år siden. Vi har ca 1,3 i samlet inntekt og 1 mill i EK. Klarer dette helt fint og betaler faktisk ned 4000 ekstra på lånet hver måned. Nå har vi "bare" 3,5 i lån og klarer oss veldig bra:)
Gjest Gjest_Frida_* Skrevet 3. januar 2010 #5 Skrevet 3. januar 2010 Min mann og jeg kjøpte bolig til 4,7 + omkostninger for 2 år siden. Vi har ca 1,3 i samlet inntekt og 1 mill i EK. Klarer dette helt fint og betaler faktisk ned 4000 ekstra på lånet hver måned. Nå har vi "bare" 3,5 i lån og klarer oss veldig bra:) Så flinke dere er som betaler ned 4000 på lånet hver måned! Vi kan ganske sikkert stramme inn enda litt til på forbruket vårt. Her har vi EK på ca. 700.000 etter salg, men så har vi studielån etter lange studier begge to, og et lite billån. Det må jo også inn i regnestykket. Aller helst burde jeg klatret litt i lønn selv... Akkurat nå vurderer vi Nesøya, Rælingen eller Nittedal. Ikke lett!
Gjest Gjest Skrevet 3. januar 2010 #6 Skrevet 3. januar 2010 Trøndelag Bolig 6 mill Samlet inntekt 2 mill
Gjest gjest1 Skrevet 3. januar 2010 #7 Skrevet 3. januar 2010 Hvor mye tjener dere til sammen som kjøper boliger til 4 millioner og oppover? Det er jo så mange slike boliger i markedet? Hei. Vi har rekkehus i Oslo til rundt 4 mill. Tjener samlet rundt 1,1 per år. Men, egenkapital er langt viktigere enn inntekt når du skal kjøpe dyrt. Det er jo endog størrelsen på lånet som du skal nedbetale som er interessant å se opp mot betalingsevne, ikke kjøpssummen. Hvis man arver 10 mill, så kan man fint kjøpe enebolig til 6 mill selv om man har 0 i inntekt... Du sier også dere bor i noe som koster rundt 3,5 nå, ergo får dere ikke førstehjemslån og må derfor ta høyde for å ha minst 20% i EK når dere skal kjøpe ny kåk - altså 800'. Hvis dere forventer 700' "brutto" EK etter salg av eksisterende bolig, så er dere et stykke unna når man trekker fra studie- og billån, kredittkortrammer og annet snacks. Problemet for mange som etablerer seg i dag, er at de forbruker så mye av inntekten (enten på forbruk eller renter), slik at de ikke rekker å spare opp EK i boligen før de skal flytte videre. Har sett litt for mange eksempler blant egne venner, hvor det ikke er inntekten det har stått på, men de har kjøpt bolig til >= 3 mill, bodd der noen år og skal så flytte videre når de får barn. Først har de gjerne hatt tre år med avdragsfrihet, etterfulgt av et annuitetslånet over 30 år, hvilket betyr at når de etter fem år skal flytte videre så har de i realiteten nesten ikke nedbetalt noe som helst på lånet. Jeg synes du treffer spikeren ganske bra når du kaller det galskap. Sant nok har de verdistigningen i boligen å vise til. Den verdistigningen har som kjent ikke vært så veldig god de siste par årene, men prosentregningens magi tilsier at den allikavel har vært på deres side, ettersom dere er på jakt etter noe dyrere.
zuperduper Skrevet 4. januar 2010 #8 Skrevet 4. januar 2010 Hei, Det jeg lurer på er: Hvor mye tjener dere til sammen som kjøper boliger til 4 millioner og oppover? Det er jo så mange slike boliger i markedet? Dersom noen vil komme med kommentarer på hvilket område omkring Oslo hvor det er verdt å legge igjen denne summen for en bolig, blir jeg også glad for det! Hilsen Frida Forbruker med familie Den kanskje viktigste faktoren ved boligkjøp etter lønn, er hvor mye egenkapital man har. Som andre har påpekt, kan man fint kjøpe dyr bolig dersom man har mye egenkapital. Du skriver dere har 700 000, men at dere har studielån og noe billån. Hvor mye? Vi har en bolig til over den summen, men har en belåning på godt under halvparten av verdien. Under en mill. i lønn tilsammen i året. Områder... Tja, Asker, Bærum, Oppegård, Ås. Bare husk at renta fint kan doble seg, eller bli enda høyere i løpet av noen år. Ta høyde for det når dere vurderer hvor mye dere skal låne.
Gjest gjest1 Skrevet 5. januar 2010 #9 Skrevet 5. januar 2010 viktigste faktoren ved boligkjøp etter lønn, er hvor mye egenkapital man har Egenkapital er viktigere enn lønn for boligkjøp. Lønn sier noe om betalingsevne på et lån, ikke betalingsevne på et boligkjøp. Sant nok slår dette andre veien hva gjelder lån, for egenkapital sier ikke noe om betalingsevne på et lån, bare hvilken sikkerhet du kan stille. Merk dog at sikkerheten fungerer som inngangsbillett til boliglånsmarkedet. Med EK < 0 (dog med unntak for gjeld til lånekassen), så får du knapt boliglån i det hele tatt. Med EK = 0, så er du helt avhengig av førstehjemslån. Dette er altså noe du i utgangspunktet kun kan bruke én gang. TS har for øvrig brukt dette kortet. Når du skal kjøpe bolig så er prisrammen din EK + lån, hvor forutsetningen for lån er at EK er tilfredsstillende. Ergo er EK viktigere enn lønn. I TS' tilfelle trenger de trolig 20% EK, og da av 4 mill, altså 800'. TS sier selv at de trolig har 700 til overs etter salg av leilighet, men med to store studielån (la oss gjette på minst en halv mill til sammen) og en liten bil, samt kredittgrenser på mastercard etc, så har de neppe mer enn rundt 100' i reell EK. I dagens noe rigide finansmarkedet, så vil neppe alle banker si at det hjelper om de så hadde tjent to mill i året. For all del, med to mill i inntekt bør kan kjapt kunne spare seg opp 800' i EK, men da må man altså spare opp EK først, så få lånebevis, så kjøpe bolig.
Gjest Gjest Skrevet 5. januar 2010 #10 Skrevet 5. januar 2010 i nittedal kan du få mye bra for den summen, og en god del billigere også
Gjest Gjest Skrevet 7. januar 2010 #11 Skrevet 7. januar 2010 Vi ser på hus nå, men kommer ikke til å kjøpe før jeg har endt min utdanning. Vi ser på hus i 2 500 000-klassen og nedover, mer enn det høres urealistisk ut. han: fast jobb i 12 år, ordinær bruttolønn 450 000, med overtid (mye "pliktig") nærmere 670 000. Dersom han ikke blir uføre er dette en "sikker" arbeidsplass og minst halvparten av overtiden er noe han "må" gjøre. Eier leilighet med takst 1 550 000 kr, huslånet er 950 000 kr. Ingen sparepenger. Jeg: nyutdannet, kan regne med ordinær bruttolønn på 400 000 kr eller mer (avhengig av privat eller offentlig sektor). 380 000 kr er minstelønn i offentlig sektor. Jeg kan regne med en kraftig lønnsøkning (til 550 000+) etter bare 5-6 år ved overgang til det private. Jeg har studielån på ca. 400 000 og BSU på ca. 100 000. Vi har ikke snakket med noen bank, men i og med at jeg har studielån så tror ikke vi det blir veldig behagelig med dyrere hus når vi planlegger familie i nærmeste fremtid også.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå