Gjest Dodgy Lady Skrevet 3. januar 2010 #1 Skrevet 3. januar 2010 Heisann Jeg og samboeren min har grei økonomi i utgangspunktet, men vi sløser veldig. Så vi sitter aldri igjen med noe, vi bruker til det er tomt. Alt av rekninger er betalt og vi har ingen inkassokrav/ forbrukslån o.l. Men ofte tror vi at vi ligger godt an, så oppdager vi at vi har regninger for 10 000,- liggende på lur. Vi virker kanskje litt "fjerne" nå, og det er vi kanskje Vi er voksne og burde klare å spare litt. Jeg ønsker at vi skal klare å sette av en buffer til dårlige tider, større ting vi ønsker oss, reiser og til vi får barn og må kjøpe alt mulig. Er ute etter gode, fornuftige måter å spare penger på. Flatbrød og vann er ikke noe for oss. Men trenger mange konkrete tips! Ting jeg har tenkt på: -Lage ukesmeny og handle kun en gang i uka (Gjorde dette noen uker og det fungerte veldig fint. Følte vi brukte mindre penger på mat da + at det ble mindre stress med å måtte handle rett etter jobb osv) -Ikke ha brus i kjøleskapet hele tiden -Feste mindre Ehm, det er det jeg har komt på til nå...
Gjest Gjest Skrevet 3. januar 2010 #2 Skrevet 3. januar 2010 Heisann Jeg og samboeren min har grei økonomi i utgangspunktet, men vi sløser veldig. Så vi sitter aldri igjen med noe, vi bruker til det er tomt. Alt av rekninger er betalt og vi har ingen inkassokrav/ forbrukslån o.l. Men ofte tror vi at vi ligger godt an, så oppdager vi at vi har regninger for 10 000,- liggende på lur. Vi virker kanskje litt "fjerne" nå, og det er vi kanskje Vi er voksne og burde klare å spare litt. Jeg ønsker at vi skal klare å sette av en buffer til dårlige tider, større ting vi ønsker oss, reiser og til vi får barn og må kjøpe alt mulig. Er ute etter gode, fornuftige måter å spare penger på. Flatbrød og vann er ikke noe for oss. Men trenger mange konkrete tips! Ting jeg har tenkt på: -Lage ukesmeny og handle kun en gang i uka (Gjorde dette noen uker og det fungerte veldig fint. Følte vi brukte mindre penger på mat da + at det ble mindre stress med å måtte handle rett etter jobb osv) -Ikke ha brus i kjøleskapet hele tiden -Feste mindre Ehm, det er det jeg har komt på til nå... Sier bare en ting: BUDSJETT
Gjest Gjest_Frida_* Skrevet 3. januar 2010 #3 Skrevet 3. januar 2010 Heisann Er ute etter gode, fornuftige måter å spare penger på. Flatbrød og vann er ikke noe for oss. Men trenger mange konkrete tips! Ting jeg har tenkt på: -Lage ukesmeny og handle kun en gang i uka (Gjorde dette noen uker og det fungerte veldig fint. Følte vi brukte mindre penger på mat da + at det ble mindre stress med å måtte handle rett etter jobb osv) -Ikke ha brus i kjøleskapet hele tiden -Feste mindre Ehm, det er det jeg har komt på til nå... Vi satte opp et grundig budsjett for en tid tilbake, og fant ut at mat o.l er det vi sløste mest med pr. måned. Brød blir skrekkelig fort dyrt dersom man kjøper til over 30 kr stykket, og man har en mann som spiser nesten et helt brød om dagen eks- Det samme så vi at mine kaffe latte-vaner var. Jeg hadde en periode hvor jeg lett kjøpte en til to på café pr dag, og gjerne av og til tok med meg noen bakervarer i tillegg. Gikk lett 3000,- kroner i måneden på cafébesøk. Det er jo galskap. Middager blir også fort mye dyrere enn nødvendig dersom man aldri tenker over prisen. Egentlig trenger vi jo ikke middag - hver - eneste dag. Det går an å ha en ostesmørbrød/rester-dag en gang i uka f.eks. Alle burde dessuten prøve å spise litt grønnere. Det sparer både miljø og lommebok å legge inn noen vegetarmiddager fra tid til annen. Vi brukte også mye penger på småbeløp, f.eks mannen kjøpte seg en hamburgermeny om han var ute og vasket bil på kvelden, jeg kjøpte en flaske pepsi max på 7/11 osv. osv. Ubetydelige småbeløp som egentlig er unødvendige, men som utgjør mye i løpet av en måned.
Gjest Gjest Skrevet 3. januar 2010 #4 Skrevet 3. januar 2010 Prøv den nye spareordningen til bankene hvor du kan spare et valgfritt beløp hver gang du drar kortet! =)
Gjest Iah Skrevet 3. januar 2010 #5 Skrevet 3. januar 2010 Ha autotrekk til sparekonto, og sett av et bestemt beløp hver måned som skal gå til fritid og luksus. Er det tomt, er det tomt.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå