Gå til innhold

Når kan jeg kastrere pusen?

Anbefalte innlegg

Gjest Huffsa
Skrevet

Har en guttepusunge her, som jeg skal kastrere etterhvert.

Vi fant han ute, så aner ikke hvor gammel han er, han er liten, veldig liten, og er vel 10-12 uker kanskje.

Men når kan han kastreres?

Vet det er en liten stund til, men greit å vite sånn høvlig.. Og når er det best å kastrere ham?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dyrebeskyttelsen kastrerer sine kattunger ved 12 ukers alder, så fra da av. Hør med dyrlegen din!

Skrevet

Jeg fikk vite av dyrlegen at rundt 6 mnd var best. Da var de kommet i kjønnsmoden alder. Er visst ikke bra og vente for lenge heller, etter hva jeg har hørt. Vet ikke hvorfor..

Guttepusen her er 6 mnd nå, så blir kastrering så fort jeg får bestilt time....gruer meg :sjenert:

Skrevet

Ca 6 mndr er nok det vanligste. De lærde strides om hvorvidt man bør vente til katten er blitt kjønnsmoden eller ikke. Jeg synes det er greit å vente i hvert fall, men holder katten inne til den er kastrert.

Skrevet

Det er uproblematisk å kastrere katter fra 12 ukers alder, så det kan du gjøre ganske snart :) Uansett, ikke slipp ut en ukastrert katt.

Skrevet

Det er gjort studier som viser at det ikke spiller noen rolle for kattens utvikling om den blir kastrert før eller etter kjønnsmodning. Jeg har imidlertid hørt at Norges Veterinærhøyskole anbefaler å vente til katten er 6 måneder gammel uten at jeg vet hva de begrunner dette med. Min veterinær anbefalte meg å kastrere min hunnkatt da hun var 16 uker gammel, hvilket også ble gjort. Hannkatter hadde h*n ingen betenkeligheter med å kastrere fra 12 ukers alder. (Årsaken til at h*n ville vente litt med hunnkatten, var at operasjonen er et mye større inngrep på hunnkatter og at operasjonen uansett kunne skje i god tid før kjønnsmoden alder).

Selv ser jeg egentlig bare fordeler med å kastrere før kjønnsmodning. Man slipper bl.a. å tenke på at katten stikker av og blir opphav til nye kull med kattunger før man rekker å kastrere. (Man kan gjerne si at man holder katten inne, men jeg har selv en kattunge født av en kattemor som har vært "innekatt" hele sitt liv...). I tillegg legger ikke katten seg til vaner som er direkte knyttet til forplantningen. Hos unge hannkatter vil det være snakk om f.eks. markering av revir, slåssing og streifing.

Ikke er det noe å grue seg til heller. De kattene jeg har hatt hånd om som har blitt kastrert, har blitt levert hos veterinæren om morgenen og hentet igjen om ettermiddagen. Da har de vært litt "groggy" p.g.a. narkosen, men dagen etter har det vært full fart igjen. Hos unge, friske dyr leges også sår utrolig fort og selv på hunnkatten var såret knapt synlig etter 14 dager. På hannkatter er det jo knapt nok noe sår å snakke om.

Skrevet

hei jeg har ei 11 mnd gammel hunkatt, hun har hvert så liten og sped og puslete heletiden så vi har utsatt og utsatt sterelisering... dumt jada vet det.. nå er hun plutselig fått løpetid. hvor lenge etter løpetid bør man vente før man stereliserer ? har det noe å si for katten at hun har hatt løpetid ? har 3 andre katter i huset som er kastrert og stereliserte og holder frøkena inne nå mens hun hyler...

Skrevet
Har en guttepusunge her, som jeg skal kastrere etterhvert.

Vi fant han ute, så aner ikke hvor gammel han er, han er liten, veldig liten, og er vel 10-12 uker kanskje.

Men når kan han kastreres?

Vet det er en liten stund til, men greit å vite sånn høvlig.. Og når er det best å kastrere ham?

jeg kastrerte den ene guttepusen min som 6 mnd gammel da fikk han noen sting. og den andre guttepusen som 12 uker gammel han hadde ingen sting og var i vigør med en gang etterpå og hadde ikke noen problemer. ville kastrert så tidlig som mulig

Skrevet

Hmm . vi steriliserte ene pusen her ved 4 mnd alder:)

så tror det går bra med hann katter i den aldern også, ettersom det er et lettere inngrep:)

Skrevet

Jeg tror vel egentlig det eneste som faktisk betyr noe er at katten er stor nok til å tåle narkosen.

Gjest Huffsa Utlogget
Skrevet

Pusen er ikke sterk nok for narkosen nå tror jeg. Hos dyrlegen for 2 uker siden var han for svak til vanlig doping når de måtte rive av en skorpe på et stort sår på ryggen hans.. Så han måtte være våken.

Nei, jeg får se det ann et par uker til. :) Takk for svar

Skrevet

Minsten er 8 mnd om 4 dager og skal snart kastereres ;) Den nest yngste gutten var ferdig kasterert da vi fikk han i en alder av ca 4 mnd,så det er litt ymse..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...