Gjest Gjest Skrevet 7. januar 2010 #81 Del Skrevet 7. januar 2010 Neivel. Det menn sier til meg er at de virkelig savner solidaritet fra kvinner på dette området. De savner et klart og tydelig NEI til omskjæring av av guttebarn av religiøse/ tradisjonelle grunner. De mener at grunnen til at dette ikke er ulovlig i Norge, er at kvinner i Norge (som utgjør 50% av de stemmeberettige) bagatelliserer problemene for en del menn og at det derfor tillates. Når noen kvinner da sier at de synes det er bedre med omskjærte menn, så blir jo konklusjonen fra disse mennene at vi kvinner vil tillate omskjæring av guttebarn av egoistiske grunner. Og da konkluderer man videre med at kvinner synes de godt kan leve med at at en god del menn får redusert seksuell funksjonsevne, bare de får skreddersydde (kuttede) peniser. Alternnativet (altså det menn ønsker av oss) er at vi solidarisk tar avstand fra religiøs/ rituell kjønnslemlestelse uavhengig av kjønn. Helt uenig. Grunnen til at rituell omskjæring av gutter er lovlig i Norge, er at det gjelder en minoritet som tidligere var veldig liten (noen få jøder, men nå etterhvert inkluderer det svært mange muslimer). Fordi praksisen kun har angått relativt lukkede undersamfunn, har det hatt lite oppmerksomhet i det offentlige rom. Det har også vært tabu for de omskårne å protestere, siden få vil offentliggjøre at deres kjønnsorganer har skader og funksjonsproblemer, og fordi det er tabu å sette seg opp mot et krav de har lært kommer fra Gud. Vi har ikke en mannsfløy som jobber hardt mot omskjæring, og en kvinnefløy som gnikker seg i hendene over alle de muslimske/jødiske/amerikanske penisene vi skal nyte i fremtiden Jeg tror også at kristendommens rolle er viktig for passiviteten i dette spørsmålet. Kristne og jøder (som det tradisjonelt dreide seg om før muslimsk innvandring tok av) tror på samme Gud. Det vil derfor være vanskelig for en kristen å jobbe for å forby omskjæring, omskjæring er jo i følge troen/Bibelen en ordre fra Gud som den kristne selv tror på og ikke vil sette seg opp mot. Omskjæring av gutter har hatt ord på seg for å være et minimalt inngrep med lite komplikasjoner, det er noe som har vært praktisert i vestlige land langt tilbake, mens jenteomskjæring er nyimportert og derfor maner mer til å ta stilling til saken. Jenteomskjæring er også mer skadelig, avhengig av hvor mye av kjønnsdelene som fjernes, og en større tortur og helsefare av rent anatomiske grunner. Personlig mener jeg at også guttebarn skulle ha rett til beskyttelse mot omskjæring i Norge. Så kan de eventuelt ta et selvstendig valg når de blir gamle nok, om de føler større religiøs tilhørighet ved å la seg omskjære. Omskjæring lar seg jo ikke gjøre om. På den andre siden har foreldre mye makt over sine barn, også i medisinske saker, og kan f.eks i mange tilfeller bestemme at ikke barnet skal ha medisinsk behandling for sykdom, med konsekvens som tidligere død. Det står i kontrast til at de ikke skal få fjerne løsskinnet som dekker penishodet, når de tror at det er viktig for barnets tilhørighet til trossamfunnet og Gud, som i deres øyne er det viktigste og beste de kan gi sitt barn. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rimmern Skrevet 7. januar 2010 #82 Del Skrevet 7. januar 2010 (endret) Jeg tror også at kristendommens rolle er viktig for passiviteten i dette spørsmålet. Kristne og jøder (som det tradisjonelt dreide seg om før muslimsk innvandring tok av) tror på samme Gud. Det vil derfor være vanskelig for en kristen å jobbe for å forby omskjæring, omskjæring er jo i følge troen/Bibelen en ordre fra Gud som den kristne selv tror på og ikke vil sette seg opp mot. Både kristne, jøder og muslimer tror på samme gud, men de bruker forskjellige bøker. Kristendommen skal egentlig ikke bruke gamletestamentet annet enn som historisk referanse (selv om mange kristne "glemmer" dette når det gjelder holdningen til homofili), mens jødene KUN bruker dette. Og det er vel der man finner noe om omskjæring. Ergo bør det ikke være noe problem å være motstander av omskjæring som kristen, akkurat som at de fleste kristne er motstandere av steining. Muslimer tror på samme gud, som sagt, men de bruker en profet som kom 700 år senere enn den kristne, og skrifter fra rundt samme tid og etterpå. Endret 7. januar 2010 av Rimmern Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 7. januar 2010 #83 Del Skrevet 7. januar 2010 Seriøst.. spiller det noen rolle da? Det er vel mannen, og ikke penisen, som er den viktigste faktoren uansett? Om gutter vil omskjære seg for å se bedre ut der nede, værsågod. Jeg forstår ikke at noen bryr seg om noe så kjedelig som en penis. Om noen år så ser utstyret uansett ganske så miserabelt ut likevel, enten det er omskjært eller ikke. Det sørger tyngdekraften for. Men så forstår jeg meg ikke på de jentene med pupper som legger inn silikon heller, da. Men omskjæring av barn er et vanvittig overgrep, enten det gjelder gutter eller jenter, og det er på alle områder fullstendig galt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Forbannet Skrevet 7. januar 2010 #84 Del Skrevet 7. januar 2010 Helt uenig. Grunnen til at rituell omskjæring av gutter er lovlig i Norge, er at det gjelder en minoritet som tidligere var veldig liten (noen få jøder, men nå etterhvert inkluderer det svært mange muslimer). Jeg mener at grunnet til at kjønnslemlesting av guttebarn fortsatt er lovlig i Norge, skyldes det faktum at det ikke rammer kvinner. Hadde dette rammet kvinner, hadde det vært forbudt for lenge siden. Kvinner bryr seg ikke om overgrep som ikke rammer dem selv. Og i denne sammenhengen, når de attpåtil synes omskåret er fordelaktig rent estetisk, ja da er det veldig behagelig å innta en likegyldig holdning til problemet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest MikeWaters Skrevet 7. januar 2010 #85 Del Skrevet 7. januar 2010 Kvinner bryr seg ikke om overgrep som ikke rammer dem selv. Jøss, gjør de ikke. Det var kjekt å vite, var ikke klar over denne siden av det kvinnelige kjønn. Takk! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjestsukkerlise Skrevet 7. januar 2010 #86 Del Skrevet 7. januar 2010 Jeg lurer på om det er samme kvinne som svarer igjen og igjen her..siden alle omentrent påstår at menn uten forhud er penest, deiligst og best å knulle. Jeg er ei dame på 36 og har hatt begge deler og jeg foretrekker en kuk MED FORHUD.Det er heelt klart en sammenheng med omskjært og følsomhet.I begynnelsen merker man kanskje ikke forskjell på følsomheten men det kommer etterhvert og selvfølgelig gjør den det.Hodet er jo helt blottet og vil selvfølgelig medføre nedsatt følsomhet. Jeg vil ikke ha en mann uten forhud.Jeg foretrekker menn med forhud..De har større følsomhet, det er bedre å ha sex med en med forhud og du kan gjøre mye mer med den.Dessuten syns jeg det er MYYE finere med en kuk med forhud du kan dra tilbake:)) Skjønner seff at de med medesinsk bagrunn gjør det, men foruten om det så sier jeg bare : IKKE OMSKJÆR DERE..JEG VIL HA EN ordentlig kuk og det er en deilig kuk med forhud! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Vampen Skrevet 7. januar 2010 #87 Del Skrevet 7. januar 2010 Neivel. Det menn sier til meg er at de virkelig savner solidaritet fra kvinner på dette området. De savner et klart og tydelig NEI til omskjæring av av guttebarn av religiøse/ tradisjonelle grunner. De mener at grunnen til at dette ikke er ulovlig i Norge, er at kvinner i Norge (som utgjør 50% av de stemmeberettige) bagatelliserer problemene for en del menn og at det derfor tillates. Når noen kvinner da sier at de synes det er bedre med omskjærte menn, så blir jo konklusjonen fra disse mennene at vi kvinner vil tillate omskjæring av guttebarn av egoistiske grunner. Og da konkluderer man videre med at kvinner synes de godt kan leve med at at en god del menn får redusert seksuell funksjonsevne, bare de får skreddersydde (kuttede) peniser. Alternnativet (altså det menn ønsker av oss) er at vi solidarisk tar avstand fra religiøs/ rituell kjønnslemlestelse uavhengig av kjønn. Nei, jeg syntes fortsatt du både leser for mye mellom linjene, og forenkler det hele. Jeg har ikke sagt at jeg er for omskjæring av guttebarn, jeg har derimot sagt at jeg syntes estetisk hensyn og at noen syntes det er bedre med en omskjært mann, er for dårlige argumenter til å anbefale omskjæring. Men jeg velger å se realistisk på dette. For min del er et forbud mot omskjæring i Norge helt greit. Men iom at jeg tviler på at de ute i verden som omskjærer av religiøse årsaker, gjør dette for å gjøre penisen til barna sine mer attraktive for enkelte kvinner, så kommer de utenfor Norge neppe til å stoppe med det om jeg (og andre) i solidaritetens PK navn, lyver om våre erfaringer. Det kommer derfor med all sansynlighet til å fortsette å komme menn med med omskåret penis til Norge, om vi tillater at det utføres her eller ikke. Og jeg er fortsatt ikke for å problimaisere og stakkarsliggjøre kroppen til mennesker som ikke selv oppfatter det som et problem. Så for å oppsummere, jeg kan godt være solidarisk i den forstand at jeg kan støtte et lovforbud i Norge. Men jeg kommer ikke til å være solidarisk i den forstand at jeg problimatiserer der hvor personen selv ikke ser det som et problem, og gjør alle menn med omskåret penis til offer, av den grunn. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Vampen Skrevet 7. januar 2010 #88 Del Skrevet 7. januar 2010 Helt uenig. Grunnen til at rituell omskjæring av gutter er lovlig i Norge, er at det gjelder en minoritet som tidligere var veldig liten (noen få jøder, men nå etterhvert inkluderer det svært mange muslimer). Fordi praksisen kun har angått relativt lukkede undersamfunn, har det hatt lite oppmerksomhet i det offentlige rom. Det har også vært tabu for de omskårne å protestere, siden få vil offentliggjøre at deres kjønnsorganer har skader og funksjonsproblemer, og fordi det er tabu å sette seg opp mot et krav de har lært kommer fra Gud. Vi har ikke en mannsfløy som jobber hardt mot omskjæring, og en kvinnefløy som gnikker seg i hendene over alle de muslimske/jødiske/amerikanske penisene vi skal nyte i fremtiden Jeg tror også at kristendommens rolle er viktig for passiviteten i dette spørsmålet. Kristne og jøder (som det tradisjonelt dreide seg om før muslimsk innvandring tok av) tror på samme Gud. Det vil derfor være vanskelig for en kristen å jobbe for å forby omskjæring, omskjæring er jo i følge troen/Bibelen en ordre fra Gud som den kristne selv tror på og ikke vil sette seg opp mot. Omskjæring av gutter har hatt ord på seg for å være et minimalt inngrep med lite komplikasjoner, det er noe som har vært praktisert i vestlige land langt tilbake, mens jenteomskjæring er nyimportert og derfor maner mer til å ta stilling til saken. Jenteomskjæring er også mer skadelig, avhengig av hvor mye av kjønnsdelene som fjernes, og en større tortur og helsefare av rent anatomiske grunner. Personlig mener jeg at også guttebarn skulle ha rett til beskyttelse mot omskjæring i Norge. Så kan de eventuelt ta et selvstendig valg når de blir gamle nok, om de føler større religiøs tilhørighet ved å la seg omskjære. Omskjæring lar seg jo ikke gjøre om. På den andre siden har foreldre mye makt over sine barn, også i medisinske saker, og kan f.eks i mange tilfeller bestemme at ikke barnet skal ha medisinsk behandling for sykdom, med konsekvens som tidligere død. Det står i kontrast til at de ikke skal få fjerne løsskinnet som dekker penishodet, når de tror at det er viktig for barnets tilhørighet til trossamfunnet og Gud, som i deres øyne er det viktigste og beste de kan gi sitt barn. Bra innlegg, og jeg fikk morsomme bilder i hodet ved tankene på hordene av kvinner som sikler ved tanken på alle omskjærte peniser de skal nyte. :ler: Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Vampen Skrevet 7. januar 2010 #89 Del Skrevet 7. januar 2010 Jeg lurer på om det er samme kvinne som svarer igjen og igjen her..siden alle omentrent påstår at menn uten forhud er penest, deiligst og best å knulle. Jeg er ei dame på 36 og har hatt begge deler og jeg foretrekker en kuk MED FORHUD.Det er heelt klart en sammenheng med omskjært og følsomhet.I begynnelsen merker man kanskje ikke forskjell på følsomheten men det kommer etterhvert og selvfølgelig gjør den det.Hodet er jo helt blottet og vil selvfølgelig medføre nedsatt følsomhet. Jeg vil ikke ha en mann uten forhud.Jeg foretrekker menn med forhud..De har større følsomhet, det er bedre å ha sex med en med forhud og du kan gjøre mye mer med den.Dessuten syns jeg det er MYYE finere med en kuk med forhud du kan dra tilbake:)) Skjønner seff at de med medesinsk bagrunn gjør det, men foruten om det så sier jeg bare : IKKE OMSKJÆR DERE..JEG VIL HA EN ordentlig kuk og det er en deilig kuk med forhud! Så fint! Konklusjonen blir at noen kvinner syntes omskjært penis er best, noen syntes penis med forhud er best, og noen blåser i det. Noe som tilsier at alle menn skulle ha gode sjanser for å finne en kvinne som liker akkurat deres penis aller best. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 7. januar 2010 #90 Del Skrevet 7. januar 2010 Jeg lurer på om det er samme kvinne som svarer igjen og igjen her..siden alle omentrent påstår at menn uten forhud er penest, deiligst og best å knulle. Jeg er ei dame på 36 og har hatt begge deler og jeg foretrekker en kuk MED FORHUD.Det er heelt klart en sammenheng med omskjært og følsomhet.I begynnelsen merker man kanskje ikke forskjell på følsomheten men det kommer etterhvert og selvfølgelig gjør den det.Hodet er jo helt blottet og vil selvfølgelig medføre nedsatt følsomhet. Jeg vil ikke ha en mann uten forhud.Jeg foretrekker menn med forhud..De har større følsomhet, det er bedre å ha sex med en med forhud og du kan gjøre mye mer med den.Dessuten syns jeg det er MYYE finere med en kuk med forhud du kan dra tilbake:)) Skjønner seff at de med medesinsk bagrunn gjør det, men foruten om det så sier jeg bare : IKKE OMSKJÆR DERE..JEG VIL HA EN ordentlig kuk og det er en deilig kuk med forhud! Hva er det som er bedre, og atpåtil mye bedre, med å bli pult av en ppikk med forhud? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 7. januar 2010 #91 Del Skrevet 7. januar 2010 Jeg lurer på om det er samme kvinne som svarer igjen og igjen her..siden alle omentrent påstår at menn uten forhud er penest, deiligst og best å knulle. Jeg er ei dame på 36 og har hatt begge deler og jeg foretrekker en kuk MED FORHUD.Det er heelt klart en sammenheng med omskjært og følsomhet.I begynnelsen merker man kanskje ikke forskjell på følsomheten men det kommer etterhvert og selvfølgelig gjør den det.Hodet er jo helt blottet og vil selvfølgelig medføre nedsatt følsomhet. Jeg vil ikke ha en mann uten forhud.Jeg foretrekker menn med forhud..De har større følsomhet, det er bedre å ha sex med en med forhud og du kan gjøre mye mer med den.Dessuten syns jeg det er MYYE finere med en kuk med forhud du kan dra tilbake:)) Skjønner seff at de med medesinsk bagrunn gjør det, men foruten om det så sier jeg bare : IKKE OMSKJÆR DERE..JEG VIL HA EN ordentlig kuk og det er en deilig kuk med forhud! Hva er det som er bedre, og atpåtil mye bedre, med å bli pult av en ppikk med forhud? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 8. januar 2010 #92 Del Skrevet 8. januar 2010 Jeg er en mann på 35 år som ble omskåret pga trang forhud og hudlidelse (Lichen sclerosus) for ca 5 år siden. Jeg kan bekrefte at følsomheten går noe med, men mest rett etter inngrepet. I fohold til slik jeg hadde det før, har det selvsagt blitt bedre nå. Som sagt er følsomheten litt lavere, men slett ikke så lav at det utgjør noe problem. Mye av inntrykket av "lavere følsomhet" har forsvunnet etterhvert, og i dag tenker jeg ikke over det. Kona sier at hun synes det ser veldig fint ut, og at hun "kjenner meg bedre" enn før når vi har sex, som andre her beskrev. Hun liker det. Ikke at hun ikke likte meg før, men det er veldig fint å få en sånn tilbakemelding/støtte når jeg uansett måtte gjøre et sånt inngrep. Som et "kosmetisk" inngrep er det nok ikke å anbefale. Det tok blant annet nesten 1 år etter inngrepet før jeg følte at jeg fungerte 100% normalt igjen. Etter den tid har det bare blitt bedre. Men for min del var det en medisinsk nødvendighet, som jeg fikk velge selv å gjennomføre, etter anbefaling fra leger på sykehuset. Det synes jeg er noe helt annet enn å gjennomføre det "for moro skyld" på små barn som ikke får et valg. Alt i alt er jeg fornøyd i ettertid, men både jeg og kona måtte lære en god del ting på nytt, da mange ting er annerledes enn før. Men dårligere er det egentlig ikke, og jeg har nå ei 9 måneder gammel datter som bevis på at ting fortsatt fungerer Tenkte noen førstehåndserfaringer kanskje kunne være til nytte i denne tråden. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gorgonzola Skrevet 8. januar 2010 #93 Del Skrevet 8. januar 2010 Hva er det som er bedre, og atpåtil mye bedre, med å bli pult av en ppikk med forhud? Nå er det strengt tatt ikke det som er/bør være det avgjørende her. Snarere hvordan det er foe eieren av den inntakte eller uinntakte men jeg har vel misforstått. Det viktigste er selvsagt åssen det oppleves for kvinner og hvordan dere synes junior'en ser ut......... sukk. Jeg tror jeg gir opp disse trådene Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Vampen Skrevet 8. januar 2010 #94 Del Skrevet 8. januar 2010 Jeg er en mann på 35 år som ble omskåret pga trang forhud og hudlidelse (Lichen sclerosus) for ca 5 år siden. Jeg kan bekrefte at følsomheten går noe med, men mest rett etter inngrepet. I fohold til slik jeg hadde det før, har det selvsagt blitt bedre nå. Som sagt er følsomheten litt lavere, men slett ikke så lav at det utgjør noe problem. Mye av inntrykket av "lavere følsomhet" har forsvunnet etterhvert, og i dag tenker jeg ikke over det. Kona sier at hun synes det ser veldig fint ut, og at hun "kjenner meg bedre" enn før når vi har sex, som andre her beskrev. Hun liker det. Ikke at hun ikke likte meg før, men det er veldig fint å få en sånn tilbakemelding/støtte når jeg uansett måtte gjøre et sånt inngrep. Som et "kosmetisk" inngrep er det nok ikke å anbefale. Det tok blant annet nesten 1 år etter inngrepet før jeg følte at jeg fungerte 100% normalt igjen. Etter den tid har det bare blitt bedre. Men for min del var det en medisinsk nødvendighet, som jeg fikk velge selv å gjennomføre, etter anbefaling fra leger på sykehuset. Det synes jeg er noe helt annet enn å gjennomføre det "for moro skyld" på små barn som ikke får et valg. Alt i alt er jeg fornøyd i ettertid, men både jeg og kona måtte lære en god del ting på nytt, da mange ting er annerledes enn før. Men dårligere er det egentlig ikke, og jeg har nå ei 9 måneder gammel datter som bevis på at ting fortsatt fungerer Tenkte noen førstehåndserfaringer kanskje kunne være til nytte i denne tråden. Veldig bra innlegg, og flott at det kom fra noen med erfaring. Jeg har ingen problemer med å si meg enig i det du skriver. Jeg syntes også du er inne på noe viktig, som jeg har prøvd å få frem med vekslende hell. Du måtte omskjæres av medisinske årsaker, du hadde i realiteten ikke noe valg. Min samboer hadde heller ikke noe valg, iom at det ble gjort når han var et spedbarn. Dette med kropp, og seksuell "prestasjon" er noe som er viktig for de fleste av oss. Det er viktig for oss alle å ha en partner som setter pris på kroppen vår, og som får oss til å føle oss trygg på at både den og sexlivet er mer enn bra nok. Jeg syntes derfor det er viktig at man fokuserer på det positive, når man uansett ikke får gjort noe for å endre på situasjonen. Så det er flott at dine kone gir deg den bekreftelsen, ved å fortelle deg at hun liker "den nye deg" også, og at det er forskjellig, men at det også er ting som er positivt med det som er forskjellig. Selvfølgelig likte hun deg også før, og flott at hun også liker deg nå. At hun kjenner deg på en annen måte, og liker det, må da være flott for dere begge? Som jeg har skrevet tidligere, jeg kan være solidarisk i den forstand at jeg er skeptisk til at spedbarn blir omskjært, og at jeg ikke ser noe poeng i at voksne menn uten problemer skal omskjære seg for moro skyld. Men solidariteten min strekker seg ikke så langt at jeg svartmaler det helt, ved å se på alle menn som er omskjært som offer som ikke fungerer optimalt. Min erfaring, og tydeligvis deres, er at det kan fungere helt fint. Og da syntes jeg det er vel så viktig å få frem det, også med tanke på selvfølelsen til de som er omskjært. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Vampen Skrevet 8. januar 2010 #95 Del Skrevet 8. januar 2010 Nå er det strengt tatt ikke det som er/bør være det avgjørende her. Snarere hvordan det er foe eieren av den inntakte eller uinntakte men jeg har vel misforstått. Det viktigste er selvsagt åssen det oppleves for kvinner og hvordan dere synes junior'en ser ut......... sukk. Jeg tror jeg gir opp disse trådene Nei, det er det ikke. Jeg er en av de som har skrevet at min beste opplevelse er med en omskjært mann. Men jeg kan love deg at om han hadde hatt problemer fordi han er omskjært, om han hadde hatt problemer med å fungere, slitt med med nedsatt følsomhet, og ikke følt at han fikk så mye ut av sexlivet vårt, så hadde det helt klart lagt en enorm demper på min nytelse også. Dette er avhengig av flere faktorer, han trives med kroppen sin og sexlivet vårt, og jeg har aldri opplevd at han har problemer. Han har ikke hatt sex med frhud, og har derfor ikke et sammenligningsgrunnlag som gjør at han føler at noe "mangler". Med tanke på følsomhet har jeg heller aldri følt at han er vanskeligere eller lettere å stimulere enn andre menn, eller at det f.eks er vanskeligere for han å oppnå klimaks. Han ligger helt klart innenfor normalen. Nå er jeg i tillegg vill etter selve mannen, for meg er han verdens beste mann. Når de faktorene er på plass, han trives og vi elsker hverandre, så tillater jeg meg også å se på de positive detaljene. Jeg tenker faktisk også at det er viktig for hans selvfølelse. Han vet at omskjærte menn ikke er normalen i Norge, og jeg tror derfor han setter pris på å vite at jeg, som helt klart har vært med flest menn med forhud, setter pris på han som han er. Og i tillegg syntes han er suveren. Både han som person og kroppen hans. Så nei, dette handler faktisk ikke om å gi meg mest mulig nytelse, eller at hans kropp skal være estetisk for meg. Hadde han hatt problemer som en følge av omskjæringen, så hadde jeg på ingen måte følt det på samme måte. Jeg hadde sett på det som et problem, og vært lei meg på hans vegne, og våre. Det hadde vært tungt for meg om han ikke hadde glede av vårt sexliv. Så for meg blir dette misforstått PK surr, det handler ikke om den enes nytelse, men begges. Og når det er på plass, så syntes jeg det er flott for begge parter at man har gode opplevelser i forbindelse med sexliv og partnerens kropp. Uansett om han er omskjært eller ikke. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Omskjært Skrevet 8. januar 2010 #96 Del Skrevet 8. januar 2010 Jeg hadde egentlig ikke tenkt å skrive i denne tråden. Men ettersom det er veldig viktig å fortelle om hvor flott sekslivet for en omskjært og partneren er, så kan jeg berette min historie. Jeg har jødiske foreldre som i henhold til tradisjonen foretok en omskjæring på meg da jeg var liten. Dette ble gjort for at det var tradisjon og var svært viktig for min far. Jeg måtte se likedan ut nedentil som han. Det ville skade min families sosiale anseelse om jeg ikke hadde blitt omskjært. Jeg vet dette fordi dette i etterid er diskutert ganske inngående. Og grunnen til det igjen, er at omskjæring har medført at jeg ikke har en seksuelt fungerende penis. Jeg har bl.a. fått fortalt at det etter omskjæringen var veldig mye plager med infeksjoner, og skjæringen har medført stygge arr. En vakker dag ville jeg jo vite hvorfor mine foreldre absolutt måtte foreta denne omskjæringen. Og da har jo alt dette vissvaset med sosial og religiøs aksept kommet fram. Felles for alle argumentene er at alle er innrettet på skikk og bruk og sosial/ religiøs anseelse. Jeg anser meg selv som utsatt for kjønnslemlestelse. Etter at jeg konfronterte mine foreldre med dette synet, ble det fullstendig brudd og jeg har ikke lenger kontakt med dem. Det er ille, men ikke så ille som det faktum at jeg ikke kan få ereksjon uten å få betydelige smerter. Derfor er jeg avskåret fra å ha et normalt seksliv. Det er spesielt to ting jeg reagerer svært negativt på når det gjelder disse debattene om omskjæring her på dette forumet. Det ene er at svært mange kvinner bagatelliserer den omskjæringen mange menn blir utsatt for. Man avviser konsekvent at det kan sammelignes med den kjønnslemlestingen som finner sted av unge jenter. Og denne bagatelliseringen har etter min mening medført at det ikke snakkes om at mange menn får problemer etter å ha blitt omskjært. Vi får ikke lov til å anse oss selv som ofre for en barbarisk skikk. Når man i tillegg ser på omskjærte eniser som noe positivt og estetisk flott, bidrar man soleklart til en generell aksept for denne praksisen. Det andre er at når man vet om at det finnes en rekke tilfeller som meg, hvorfor kan man ikke ta et klart og tydelig avstand fra denne praksisen? Selv om mange ikke får disse problemene, så er inngrepet helt unødvendig og det representerer en risiko - som blir påført små gutter som IKKE har noen som står opp for dem. Det handler om å etablere en holdning i samfunnet og at folk "står opp" for disse gutttene. For de kan ikke kjempe mot dette alene. Dette er et tabubelagt tema, der vi luller oss inn i en fortegnet virkelighet der man gjerne vil gå ut fra at dette er en ufarlig praksis. Selv kjenner jeg på et maktesløst raseri mot det samfunnet som tillot at mine foreldre ødela livet mitt. Og jeg beklager å måtte si at jeg blir kvalm av de kvinnene som sitter og kvitrer om hvor fint og flott det er å ha sex med en omskjært mann. Den kjønnslemlestelsen jeg har blitt utsatt for er det visst ikke så farlig med, men dere bidrar virkelig til at dette kan pågå i Norge idag. Til slutt vil jeg si tusen takk til Gorgonzola og dere andre som forsøker å stå opp for alle guttebarnene. Jeg skulle ønske at dere var der for 25 år siden. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rimmern Skrevet 8. januar 2010 #97 Del Skrevet 8. januar 2010 Kjempesympati til siste bidragsyter over her. Han peker også på hvordan kvinnene i denne tråden, i sine velmendende forsøk på å relativisere sine uttalelser og holdninger, åpenbart ikke forstår at de og alle andre er en del av en større sammenheng. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 9. januar 2010 #98 Del Skrevet 9. januar 2010 Jeg hadde egentlig ikke tenkt å skrive i denne tråden. Men ettersom det er veldig viktig å fortelle om hvor flott sekslivet for en omskjært og partneren er, så kan jeg berette min historie. Jeg har jødiske foreldre som i henhold til tradisjonen foretok en omskjæring på meg da jeg var liten. Dette ble gjort for at det var tradisjon og var svært viktig for min far. Jeg måtte se likedan ut nedentil som han. Det ville skade min families sosiale anseelse om jeg ikke hadde blitt omskjært. Jeg vet dette fordi dette i etterid er diskutert ganske inngående. Og grunnen til det igjen, er at omskjæring har medført at jeg ikke har en seksuelt fungerende penis. Jeg har bl.a. fått fortalt at det etter omskjæringen var veldig mye plager med infeksjoner, og skjæringen har medført stygge arr. En vakker dag ville jeg jo vite hvorfor mine foreldre absolutt måtte foreta denne omskjæringen. Og da har jo alt dette vissvaset med sosial og religiøs aksept kommet fram. Felles for alle argumentene er at alle er innrettet på skikk og bruk og sosial/ religiøs anseelse. Jeg anser meg selv som utsatt for kjønnslemlestelse. Etter at jeg konfronterte mine foreldre med dette synet, ble det fullstendig brudd og jeg har ikke lenger kontakt med dem. Det er ille, men ikke så ille som det faktum at jeg ikke kan få ereksjon uten å få betydelige smerter. Derfor er jeg avskåret fra å ha et normalt seksliv. Det er spesielt to ting jeg reagerer svært negativt på når det gjelder disse debattene om omskjæring her på dette forumet. Det ene er at svært mange kvinner bagatelliserer den omskjæringen mange menn blir utsatt for. Man avviser konsekvent at det kan sammelignes med den kjønnslemlestingen som finner sted av unge jenter. Og denne bagatelliseringen har etter min mening medført at det ikke snakkes om at mange menn får problemer etter å ha blitt omskjært. Vi får ikke lov til å anse oss selv som ofre for en barbarisk skikk. Når man i tillegg ser på omskjærte eniser som noe positivt og estetisk flott, bidrar man soleklart til en generell aksept for denne praksisen. Det andre er at når man vet om at det finnes en rekke tilfeller som meg, hvorfor kan man ikke ta et klart og tydelig avstand fra denne praksisen? Selv om mange ikke får disse problemene, så er inngrepet helt unødvendig og det representerer en risiko - som blir påført små gutter som IKKE har noen som står opp for dem. Det handler om å etablere en holdning i samfunnet og at folk "står opp" for disse gutttene. For de kan ikke kjempe mot dette alene. Dette er et tabubelagt tema, der vi luller oss inn i en fortegnet virkelighet der man gjerne vil gå ut fra at dette er en ufarlig praksis. Selv kjenner jeg på et maktesløst raseri mot det samfunnet som tillot at mine foreldre ødela livet mitt. Og jeg beklager å måtte si at jeg blir kvalm av de kvinnene som sitter og kvitrer om hvor fint og flott det er å ha sex med en omskjært mann. Den kjønnslemlestelsen jeg har blitt utsatt for er det visst ikke så farlig med, men dere bidrar virkelig til at dette kan pågå i Norge idag. Til slutt vil jeg si tusen takk til Gorgonzola og dere andre som forsøker å stå opp for alle guttebarnene. Jeg skulle ønske at dere var der for 25 år siden. ER det ingenting du kan gjøre medisinsk for å få ereksjon uten smerte? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest strykebrett Skrevet 9. januar 2010 #99 Del Skrevet 9. januar 2010 Til gjest over her: du har min fulle støtte. Som jeg har sagt tidligere i denne tråden og i lignende tråder, er jeg av den mening at omskjæring av umyndige på ikke-medisinsk grunnlag er forkastelig og bør forbys. Man skal rett og slett ikke skjære i kroppen til noen uten at det er nødvendig, så enkelt er det. Ville egentlig bare si at dere har mange kvinner med dere på dette. Har mange venninner som er av samme mening som meg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Omskjært Skrevet 9. januar 2010 #100 Del Skrevet 9. januar 2010 Til gjest over her: du har min fulle støtte. Som jeg har sagt tidligere i denne tråden og i lignende tråder, er jeg av den mening at omskjæring av umyndige på ikke-medisinsk grunnlag er forkastelig og bør forbys. Man skal rett og slett ikke skjære i kroppen til noen uten at det er nødvendig, så enkelt er det. Ville egentlig bare si at dere har mange kvinner med dere på dette. Har mange venninner som er av samme mening som meg. Takk for støtten. Jeg har jo forsøkt å gjøre noe med problemet jeg har, men jeg får panikk og har en mental sperre i forhold til det å la andre nærme seg kjønnsorganet mitt. Så problemet er både mentalt og fysisk fordi jeg ble sterkt traumatisert i forbindelse med overgrepet og i oppveksten i forhold til alle problemene. Så til dere som mener at denne debatten er uproblematisk. Ja, det er gledelig når mange menn har et velfungerende seksualliv selv om de er omskjært. Men omskjært eller ikke, bør aldri bli kvinners valg. Man bør i utgangspunktet ta avstand fra denne praksisen og ikke indirekte oppfordre til omskjæring fordi man f.eks. synes det er mer estetisk. Derfor blir debattene om hva som er best i forhold til dette svært problematiske. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå