Gå til innhold

Julegave med mening

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_Plomma_*
Skrevet

Jeg måtte humre litt i det skjulte på julaften jeg. Jeg er ikke av dem som er opptatt av dyre, flotte gaver. Jeg blir oppriktig glad for lys og servietter fra Nille. Eller et kort med en koselig julehilsen. Eller som i år, da jeg fikk en av disse julegavene med mening (Det er fred på do - bok med barnesitater, til inntekt for Redd Barna).

Det som fikk meg til å humre litt (giveren var ikke til stede) var giverens dobbeltmoral. Her sender de et budskap om at gaver ikke er viktige (helt enig!), men så hadde de før jul sendt oss sin egen ønskeliste: Deler til et dyrt servise (ingen priser under 300, de fleste på over 600) og dyr vin (spesifikke navn). Altså... Gaver med mening? Ja jøss...

:skratte:

Er det vanlig å gjøre det sånn???

Videoannonse
Annonse
Gjest tjalla
Skrevet

:fnise:

Ja, siden du har opplevd det så er det vanlig at folk helst vil ha mest til seg selv og gir blaffen i resten.

Det er bare å se på arveoppgjør foreksempel i ytterste konsekvens.

Skrevet
:fnise:

Ja, siden du har opplevd det så er det vanlig at folk helst vil ha mest til seg selv og gir blaffen i resten.

Det er bare å se på arveoppgjør foreksempel i ytterste konsekvens.

Hvorfor er det vanlig siden ts har opplevd det?

Jeg ville i hvertfall forventet at folk som gir gaver med mening også er mindre kravstore tilbake.

Gjest nygjest
Skrevet
Hvorfor er det vanlig siden ts har opplevd det?

Jeg ville i hvertfall forventet at folk som gir gaver med mening også er mindre kravstore tilbake.

Det samme hadde vel også jeg forventet, gaveønsker bør stå i stil med egen giverglede syns jeg.

• 8 måneder senere...
Skrevet

haha så avslørende. Jeg hadde hatt null problem med å kødde meg de om dette :skratte:

Skrevet

Joda. Har en venninne som pleide å ønske seg dyre parfymer og lignende, aldri mindre enn noen gode hundrelapper. Enten var det faktisk ingen gave i retur(med den unnskylding at man skulle få senere) eller noe som tydelig var handlet på "billig- butikker".

Jeg er en person som setter pris på omtanken bak det å gi en gave, og legger ikke så mye vekt på hvor mye ting koster o.l.

Selv om jeg ler mest av slike tilfeller, synes jeg samtidig det er helt uforståelig at noen kan være så egenrådig.... Hehehe;)

Skrevet

Gaver "med mening" er provoserendes å få. Pga at dem som gir det har jo blitt utnyttet av en organisasjon som tigger penger med å gi folk dårlig samvittighet- med å vise hauger av redigerte bilder med gråtende unger på TV.

Så jeg føler bare: Takk for at du gir meg beviset på at du har blitt svindlet av en ideell organisasjon som i dette øyeblikk bruker penga dine på lønn til de ansatte og bataling til reklamebyrået som kom på geite-ideen... :filer:

Jeg vil ikke ha det- og unner deg å ikke bruke penga dine på det. Så vennligst ikke gi meg noe i stedet for å hive penga dine ut vindu til noen som prøver å selge meg en historie om geiter og myggnetting i Afrika...

Containeren med myggnett blir vel uansett stjælt av den lokale guerriljaen...Og resten går med til korrupsjon.

Så nei, gaver "med mening" får jeg dårlig stemning av...

Skrevet

Jeg blir oppriktig glad for lys og servietter fra Nille.

Jo, for Nille er ikke en billig-butikk lengre og har ikke vært det siden slutten av 90-tallet...

Gaver man får ut av plikt for å skulle gi en gave er heller ikke særlig intressant for meg.

Men visst jeg får en gave ut av det blå fra noen som har tenkt på meg- da blir jeg glad :) Og da prøver jeg å pønske ut noe å gi tilbake -som skal få den andre like glad tilbake.

Skrevet

Jeg gir gaver med mening, og ville elsket å få det igjen.

Jeg opplever at mange av mottakerne har samme holdninger som det er eksempel på her, at det er en lettvint og billig løsning, at det skaper dårlig stemning, tilbakemeldinger om at den enkelte selv må få bestemme hva de skal støtte og når, osv.

Jeg har gitt dette i mange år nå. Har oftest gitt 300,- pr. pers (dvs 600,- for par) - og litt ekstra "fra oss", så det blir ofte betydelig beløp. Dette ser ut til å provosere familie ennå mer, når man ser hva man "gikk glipp av".

At mennesker som jobber i veldedige organisasjoner også skal få lønn, og at denne type organisasjoner/bedrifter også har en administrasjon, ser jeg på som en selvfølge. Og akkurat som jeg syns det er smålig av bedrifter ikke å spandere så mye som kaffe på sine ansatte syns jeg disse organisasjonene gjerne kan gjøre dèt også - det tar ikke bort det faktum at disse gjøre mer for andre mennesker enn den gjennomsnittlige bedrift.

Skrevet

Jeg synes voksne folk som sender ut ønskelister til jul generelt sett er ganske trist.

Gjest Little princess
Skrevet

Jeg synes voksne folk som sender ut ønskelister til jul generelt sett er ganske trist.

Trodde ærlig talt at voksne mennesker gjorde slik jeg. Hadde jeg og kjære fått en ønskeliste i posten fra et vennepar så hadde jeg nok blitt lettere sjokkskadd tror jeg. :fnise:

Skrevet

Jeg opplever at mange av mottakerne har samme holdninger som det er eksempel på her, at det er en lettvint og billig løsning, at det skaper dårlig stemning, tilbakemeldinger om at den enkelte selv må få bestemme hva de skal støtte og når, osv.

Jeg har gitt dette i mange år nå. Har oftest gitt 300,- pr. pers (dvs 600,- for par) - og litt ekstra "fra oss", så det blir ofte betydelig beløp. Dette ser ut til å provosere familie ennå mer, når man ser hva man "gikk glipp av".

At mennesker som jobber i veldedige organisasjoner også skal få lønn, og at denne type organisasjoner/bedrifter også har en administrasjon, ser jeg på som en selvfølge. Og akkurat som jeg syns det er smålig av bedrifter ikke å spandere så mye som kaffe på sine ansatte syns jeg disse organisasjonene gjerne kan gjøre dèt også - det tar ikke bort det faktum at disse gjøre mer for andre mennesker enn den gjennomsnittlige bedrift.

Hvorfor bruker du andres gaver på å donere til organisasjoner? Jeg hadde ikke likt dette, hadde faktisk blitt sur. Dersom du ønsker å støtte en viss organisasjon, så gjør du det. Men ikke bruk meg, og støtte i mitt navn når jeg ikke har bedt om det.

Skrevet

Dersom de du gir til blir provosert av dette, så har jo du bommet totalt ved å gi den en slik gave.

Skrevet

Du er rimelig egosentrisk. Poenget er at du skal gi noe du tror mottakeren blir glad for, ikke noe du selv ville blitt glad for. Når jeg gir gaver, gir jeg gjerne ting jeg aldri i min villeste fantasi ville hatt i huset selv, men jeg gir det fordi mottakeren liker det. Supporterutstyr til fotballidioter f.eks, selv om jeg selv HATER sport.

Du ser ut til å gi "gaver" kun for å provosere. Hadde du vært i min familie, og fortsatt med å gi gaven min til veldedighet når jeg hadde fortalt deg at jeg ikke likte det, da hadde jeg ikke giddet å kjøpe gave til deg.

Skrevet

Men gir du gaver til organisasjoner som passer deg, eller mottageren?

Jeg hadde blitt snurt om noen hadde gitt gaver i mitt navn til organisasjoner jeg var ideologisk uenig med, samme hvor "meningsfylt" gaven var for giveren.

Skrevet

Jeg fikk en gang en gave til inntekt til misjonsarbeid enda jeg ikke er kristen. Ikke liker jeg måten det blir missjonert på heller her har du brød og vann og en bibel. Eller bare en bibel.

Vedkommende som gav meg gaven viste at jeg ikke var beigeistret for dette! Men fortsatte likevel med slike gaver. Da gav jeg en geit til henne året etter.

Skrevet

Jeg fikk en gang en gave til inntekt til misjonsarbeid enda jeg ikke er kristen. Ikke liker jeg måten det blir missjonert på heller her har du brød og vann og en bibel. Eller bare en bibel.

Vedkommende som gav meg gaven viste at jeg ikke var beigeistret for dette! Men fortsatte likevel med slike gaver. Da gav jeg en geit til henne året etter.

Jeg liker "gaver med mening", men synes det er fryktelig frekt å bevisst trosse mottakerens etiske standpunkter, slik denne personen gjorde.

Jeg hadde gitt henne et støttemedlemsskap i LLH til jul i år, jeg. :lur:

Skrevet

Jeg liker "gaver med mening", men synes det er fryktelig frekt å bevisst trosse mottakerens etiske standpunkter, slik denne personen gjorde.

Jeg hadde gitt henne et støttemedlemsskap i LLH til jul i år, jeg. :lur:

Ja det er frekt men hun skjønner liksom ikke hvordan jeg kan misslike slike gaver.

Skjønte først ikke hva som var så galt med forningen for hjerte og lungesyke. Min venninne arbeider mot lesbiske og homofile fordi det er ikke guds vilje så det kunne jo blitt interessant og sett hvordan hun taklet den gaven. Men så har jeg ikke samvittighet til det da, tenk hvor opprørt hun ville blitt på selveste fødselsdagen til Jesus.

Skrevet

Hvis man absolutt skal gi gaver med mening, hvorfor ikke kjøpe noe fra en Fairtrade-butikk/nettbutikk isteden? Da kan man velge en passende gave til mottaker, samtidig som litt av beløpet går til et godt formål. Jeg skal gjøre dette i år, ihvertfall på noen enkelte gaver.

Skrevet

Hvis man absolutt skal gi gaver med mening, hvorfor ikke kjøpe noe fra en Fairtrade-butikk/nettbutikk isteden? Da kan man velge en passende gave til mottaker, samtidig som litt av beløpet går til et godt formål. Jeg skal gjøre dette i år, ihvertfall på noen enkelte gaver.

Jeg synes en annen like god ide er og kjøpe en fin gave som ikke er så dyr til motaker og gi til et bra formål i tilegg :)

Da får en flere gaver og velge i:)

Grunnen er at jeg har lagt merke til typen produkter kjøp en bamse og gi penger til """""". Da koster kanskje bamsen 200 kr og det blir gitt 50 kr til det veldedige formålet. Bamsen koster kanskje 80 kr en annen plass. Det blir ikke helt bra :sukk:

Eller er jeg for pirkete?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...