Gå til innhold

bestemor som drikker når barna mine er der

Anbefalte innlegg

Gjest ikke innlogget
Skrevet

Har 2 barn med min eks, vi har omsorg for hvert vårt barn, men i praksis så praktiserer vi delt, ca 50.. jeg har det barnet jeg har omsorg for 10 % mer.

Det som plager meg nå er at siden tidlig i høst har barne tilbringa hver lørdagskveld (overnatting) hos besteforeldrene. Greit nok i ogfor seg, men bestemor drikker.

I går fikk jeg sms fra min 9 år gamle sønn, hvor jeg returnerer og spør om han er hos besteforeldrene. dette bekrefter han.. jeg sender sms til pappan og sier at jeg ringer han i dag, og at jeg vil diskutere dette med stadig overnating hos besteforeldrene.Jeg har tidligere tatt dette opp med besteforeldrene, vi har god kontakt, de syns det blir mye med å ha barna på overnatting så ofte. Derfor sender jeg sms om at jeg blir å ta opp dette tema med deres sønn nå. og og at jeg vil diskutere dette med stadig overnating hos besteforeldrene.

Hvorpå en ganske bedugget bestemor ringer, og spør hvorfor jeg skal nekte de ha ungene...

Nå er jeg bare forvirret, og lei meg.. vi har i utgangspunktet et kjempegodt forhold, men både jeg pappan og bestefaren har snakka om bestemors alkoinntak oss i mellom, og dette er noe vi syns er uheldig.. min eks har selv vokst opp med denne alkoholiserte mora.

Har jeg godt for langt... hva bør jeg gjøre, har jeg brydd meg mednoe jeg ikke skal... :tristbla:

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Uff, for en lei situasjon!!

Jeg vil foreslå at du, faren til barna og bestefar konfronterer bestemor sammen. Sammen er dere sterkere og det blir ikke én person som er kjip mot henne men en samlet styrke som legger alle kortene på bordet. Fortell henne at dere ikke ønsker at barna skal se henne drikke og at det er ansvarsløst. Inntil hun la være med å drikke mens ungene er der, bør dere holde dem borte. Regner med at det ikke er snakk om ett glass vin til maten her ? Tenk så ukoselig opplevelse barna får hos bestemor!!

Endret av Sequax
Skrevet

For ca 5 år siden tok min eks det opp med sin mor at barna ikke skulle være på overnattingsbesøk om ike hennes alkoinntak ble lavere. Dette var enda når vi var gift.Jeg tror at det er en løsning det du foreslår...at alle 3 tar det opp med henne ilag..

Var på julemiddag 2. juledag, og bare under middagen drakk hun2 store glass hvitvin...

Gjest ikke innlogget
Skrevet
For ca 5 år siden tok min eks det opp med sin mor at barna ikke skulle være på overnattingsbesøk om ike hennes alkoinntak ble lavere. Dette var enda når vi var gift.Jeg tror at det er en løsning det du foreslår...at alle 3 tar det opp med henne ilag..

Var på julemiddag 2. juledag, og bare under middagen drakk hun2 store glass hvitvin...

Jeg er trådstarter altså...

Skrevet

Vil også anbefale å ikke kommunisere om dette i det hele tatt på sms, men face to face!

Sms er flott, men blir i noen sammenhenger misbrukt. Å varsle alvorlieg samtaler og temaer på sms er en uting.

Skrevet
Jeg er trådstarter altså...

Ja, jeg tror det blir lettere for alle parter når det er flere mot den det gjelder; både for de som bringer saken opp i verden og for bestemor som ser at det ikke bare er en person som reagerer. Lykke til!

Gjest erfart
Skrevet

Ikke send flere sms om alvorlige ting. Prat med barnas far og be han bli med til bestemor hvis han forstår hva du mener, men kanskje det er best at du tar en prat med henne hvis han er enig i det?

Fortell henne i en rolig tone at du skjønner at hun vil kose seg med vin av og til, men at du ikke vil at hun skal gjøre det de gangene hun har barna, og at hun må si fra hvis det er en helg hun heller vil kose seg uten barn tilstede. Fortell hvilket syn du selv har på alkohol med barn tilstede, og vær gjerne så ærlig og fortell henne at når hun har tatt ett glass, stopper hun ikke der (hvis det er sannheten?)

Hvor full blir hun? Jeg forstår at du er bekymret, men kanskje du overdriver og at hun egentlig har roet ned sitt forbruk etter at din eksmann flyttet hjemmefra?

Hva hun ellers vil velge å gjøre med sitt alkoholforbruk, må være opp til henne, men vær litt rett frem når det gjelder barn og alkohol. Hvor mye kan du selv drikke når barn er tilstede ts?

Du kan gjerne svare, for det er et spørsmål hun kanskje vil stille deg når du tar opp problemet.

Gjest ikke innlogget
Skrevet
Ikke send flere sms om alvorlige ting. Prat med barnas far og be han bli med til bestemor hvis han forstår hva du mener, men kanskje det er best at du tar en prat med henne hvis han er enig i det?

Fortell henne i en rolig tone at du skjønner at hun vil kose seg med vin av og til, men at du ikke vil at hun skal gjøre det de gangene hun har barna, og at hun må si fra hvis det er en helg hun heller vil kose seg uten barn tilstede. Fortell hvilket syn du selv har på alkohol med barn tilstede, og vær gjerne så ærlig og fortell henne at når hun har tatt ett glass, stopper hun ikke der (hvis det er sannheten?)

Hvor full blir hun? Jeg forstår at du er bekymret, men kanskje du overdriver og at hun egentlig har roet ned sitt forbruk etter at din eksmann flyttet hjemmefra?

Hva hun ellers vil velge å gjøre med sitt alkoholforbruk, må være opp til henne, men vær litt rett frem når det gjelder barn og alkohol. Hvor mye kan du selv drikke når barn er tilstede ts?

Du kan gjerne svare, for det er et spørsmål hun kanskje vil stille deg når du tar opp problemet.

Fint å høre hva du mener om saken.

Jeg er helt enig i at man ikke skal sende sms om sånn.

Jeg har tatt denne saken opp med både besteforeldre og pappan face to face. Men i dette tilfelle ble det en sms.

Vært sammen men min x siden begynnelsen av 90 tallet.. og hennes alkoholforbruk er ikke blitt mindre.. dette er selvsagt ikke mitt problem. Min x ønsket ikke at barna våre skulle ha samvær med moren sin på det tidspunktet vi var sammen pga fyll, hun klarte å la være ei stund, men ikke lenge. Når hun i tillegg tar sovemedisin blir jeg bekymret. Har på ingen måte problem med å ta dette opp med hverken bestemor, bestefar og pappan. Må bare lufte vettet og høre hva dere syns.

Vi her hjemme tar et glass vin til mat.Men pga at jeg opplevde fyll som skremmende da jeg vokste opp( ikke mine foreldre, men slekt) har jeg stor respekt for at mine unger skal oppleve dette.

Å finne bestemora sovende i en stol i stua, eller kranglede på natta er ikke mye koselig... syns det burde vært en rettighet at barn burde skånes for slikt.

Vet ikke om jeg klarte å forklare meg rett

Gjest erfart
Skrevet
Fint å høre hva du mener om saken.

Jeg er helt enig i at man ikke skal sende sms om sånn.

Jeg har tatt denne saken opp med både besteforeldre og pappan face to face. Men i dette tilfelle ble det en sms.

Vært sammen men min x siden begynnelsen av 90 tallet.. og hennes alkoholforbruk er ikke blitt mindre.. dette er selvsagt ikke mitt problem. Min x ønsket ikke at barna våre skulle ha samvær med moren sin på det tidspunktet vi var sammen pga fyll, hun klarte å la være ei stund, men ikke lenge. Når hun i tillegg tar sovemedisin blir jeg bekymret. Har på ingen måte problem med å ta dette opp med hverken bestemor, bestefar og pappan. Må bare lufte vettet og høre hva dere syns.

Vi her hjemme tar et glass vin til mat.Men pga at jeg opplevde fyll som skremmende da jeg vokste opp( ikke mine foreldre, men slekt) har jeg stor respekt for at mine unger skal oppleve dette.

Å finne bestemora sovende i en stol i stua, eller kranglede på natta er ikke mye koselig... syns det burde vært en rettighet at barn burde skånes for slikt.

Vet ikke om jeg klarte å forklare meg rett

Da tar du det opp med henne. Vær ærlig. Ingen barn skal trenge å oppleve at bestemor (eller andre voksenpersoner i deres liv) sovner av i sofaen pga rus, eller blir kranglete pga rus.

Spør henne om hun heller bare vil ha barna noen timer og ikke på overnatting, hvis hun føler at hun må drikke. Si at hun må være ærlig. Ikke ta dette opp når hun har drukket.

Fortell også at blanding av sovepiller og alkohol kan føre til bevissthetstap selv om hun ikke tar mye av det. Si at du er bekymret, og at du ønsker at hun skal roe ned drikkingen også for sin egen del, men at du ikke ville blandet deg inn om det ikke var for barna.

Fortell henne at det er lov å si nei til å være barnevakt, og at ingen vil dømme henne for det. Og spør henne hva hun selv synes om barn og alkohol, siden barn oppfatter at folk forandrer seg og lett blir nervøse.

Hvor ofte er hun edru sånn at du kan prate med henne? Jobber hun? Hva er ellers hennes livsituasjon?

Gjest ikke innlogget
Skrevet
Da tar du det opp med henne. Vær ærlig. Ingen barn skal trenge å oppleve at bestemor (eller andre voksenpersoner i deres liv) sovner av i sofaen pga rus, eller blir kranglete pga rus.

Spør henne om hun heller bare vil ha barna noen timer og ikke på overnatting, hvis hun føler at hun må drikke. Si at hun må være ærlig. Ikke ta dette opp når hun har drukket.

Fortell også at blanding av sovepiller og alkohol kan føre til bevissthetstap selv om hun ikke tar mye av det. Si at du er bekymret, og at du ønsker at hun skal roe ned drikkingen også for sin egen del, men at du ikke ville blandet deg inn om det ikke var for barna.

Fortell henne at det er lov å si nei til å være barnevakt, og at ingen vil dømme henne for det. Og spør henne hva hun selv synes om barn og alkohol, siden barn oppfatter at folk forandrer seg og lett blir nervøse.

Hvor ofte er hun edru sånn at du kan prate med henne? Jobber hun? Hva er ellers hennes livsituasjon?

Bekymret ja... det er nettop det jeg er. :forvirret:

Skal ta meg en prat med x-en, så tror jeg det blir et lite famileråd.

Gjest erfart
Skrevet

Det er kanskje det beste å ha eksen med deg siden han også er klar over problemet. Bare ikke la familierådet bli en rekke med beskyldninger mot henne - prøv å forhold dere saklige og bevar roen. Hun kan gå i forsvar i stedet for å lytte.

Lykke til. :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...