jente_83__ Skrevet 3. januar 2010 #1 Skrevet 3. januar 2010 Har en katt fra för som jeg bare forguder langt opp i himmelen... men önsker meg en til... men vi pröver og naa aa faa smaa jeg og min kjaere... er det noe jeg maa passe meg for? hadde en katt sistegang mamma var gravid men den maate vi ta livet av pga broren min hadde mastma... er det noe jeg kan kjöäre for aa forebygge? eller halde meg unna? er en ekte katte elsker haaper paa svar
Leo Skrevet 3. januar 2010 #2 Skrevet 3. januar 2010 Det er ingen grunn til å unngå å ha katt fordi man er eller ønsker å bli gravid. Årsaken til at mange likevel er skeptiske, er faren for smitte av toxoplasmose. Nå er det imidlertid slik at man må få infisert katteavføring i munnen for å bli smittet og unngår man å håndtere katteeksrementer, samt vasker seg på hendene f.eks. etter å ha kost med katten, er risikoen minimal. I følge denne artikkelen er det andre dyr som utgjør en større risiko enn katt. Jeg ville vel likevel ha unngått å skaffe meg en katt til i denne fasen av live. For det første er det unge katter som utgjør den største risikoen, i den grad den finnes når man tar forhåndsregler. For det andre kan det jo hende at du også får et barn med allergi og du risikerer da å måtte kvitte deg med to katter i stedet for en. For det tredje krever også katter tid og ressurser og det er det ikke sikkert man har så mye av under en graviditet/periode med små barn.
Miss Puddel Skrevet 3. januar 2010 #3 Skrevet 3. januar 2010 (endret) hvis du er vokst opp med katt eller andre husdyr, er det store muligheter for at du allerede har blitt smittet av toxoplasmose, og da kan du ikke bli smittet på ny, og det utgjør ingen fare for fosteret. Om du ikke har hatt det skal du unngå å komme i kontakt med katteavføring etc...... Endret 3. januar 2010 av Miss Puddel
jente_83__ Skrevet 4. januar 2010 Forfatter #4 Skrevet 4. januar 2010 hvis du er vokst opp med katt eller andre husdyr, er det store muligheter for at du allerede har blitt smittet av toxoplasmose, og da kan du ikke bli smittet på ny, og det utgjør ingen fare for fosteret. Om du ikke har hatt det skal du unngå å komme i kontakt med katteavføring etc...... ja har hatt katt hele mitt liv... ok.... skal sette meg i tanke boksen på denne,,
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå