Gå til innhold

Gjelden vokser, og jeg gjør ingenting...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har kommet i økonomisk uføre, og har nå kommet til et punkt hvor jeg rett og slett føler meg likegyldig..

Gjelden øker for hver dag som går, men sist jeg sjekket lå den på rundt 400 000,- .

Jeg får ikke lån i bank siden jeg ikke er kredittverdig, jeg har ikke fast arbeid og jeg er student uten støtte fra lånekassen..

Sånn som jeg ser det er det ikke så mye jeg kan gjøre..

Er det noen andre i samme situasjon som meg der ute?

Har noen tips til hvordan jeg skal gå frem/ hva jeg skal gjøre?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hva med studielån? Ta et studielån og bruke det til å betale ned på annen gjeld. Vet ikke hvordan gjeld du har, men det sies at studielån er et veldig gunstig lån av ulike årsaker. Kanskje betale ned gjeld med hjelp av studielån?

Finne deg en helgejobb eller noe? evt. ta en stor sommerjobb.

Kommer ann på hvordan gjeld du har, men om det er riktig ille så må du bare kontakte de du skylder penger og få ordna en betalingsplan, visst ikke blir det bare verre og verre.

Kanskje muligheten for et privat lån av fam. eller veldig gode venner hadde gjort seg? evt. ha dem som sånn backup-opplegg om du ikke skulle klare å betale et lån fra banken.

Ikke minst, god gammeldags sparing!;)

Skrevet

Jeg får ikke studielån pga at jeg ikke fullførte det jeg engang startet på av utdanning..

Nå må jeg gå 1 år på skolen før jeg får studielån igjen.. og det er jo bare månedlige utbetalinger på ca 6500 kr mnd.

Det går med til bøker og husleie..

Jeg har jobb som tilkallingsvikar, og har ca 20% fast der. Det er ikke muligheter for noe mere før jeg er ferdig utdannet..

De pengene jeg tjener trenger jeg for å bidra til husholdningen..

Vi lever allerede på minstesats...

Jeg har innkasso til alle inkassobyråene i Norge, tipper jeg..

Lån i banken får jeg som sagt ikke pga manglende kredittverdighet..

Privatlån av familie og venner på 400 000 er bare å glemme, jeg kjenner ingen som har så mye å låne ut..

Jeg har heller ingen som kan kausjonere lån for meg..

Og god gammeldags-sparing er også uaktuelt, da jeg faktisk ikke har et eneste øre å avse..

MEN tanken var god, og tipsene er nok gode for andre som ikke har latt det gå så langt! :)

Skrevet (endret)

Det er ikke lett...

Det beste rådet jeg kan gi deg på nåverende tidspunkt, er å jobbe med tankene dine. Etter å ha lest innlegget ditt får jeg inntrykk av at du har bestemt deg for at det ikke går, og da går det heller ikke! Du må tro at du får det til for å se mulighetene, sånn som det er nå ser du bare begrensningene og feilene med rådene du får.

Vel vel, så var det kanskje ikke råd som passet for deg, men kansje de kan sette deg på sporet av en bedre idé?

Ikke sikkert mine forslag passer heller, men du får de likevel. :)

- Først av alt, har du snakket med de forskjellige inkassoselskapene slik at gjelden ikke bare fortsetter å øke? Forhørt deg om muligheten til å samle all gjelden på noen måte? Hatt noe møte/kontakt med de personlig? Få med deg en støttespiller og avtal et fysisk møte med de du har mest gjeld hos!

- Om du ikke kjenner noen med penger å låne deg, er du sikker på at ingen er villig til å stille opp som kausjonister? Har du dobbelsjekket med banken din om ikke du kan få lån om du har kausjonist(er)?

- Finnes det muligheter ved studiestedet ditt til å ta permisjon? Slik at du kan jobbe fulltid en periode?

:)

Og så vil jeg bare si at jeg håper du har noen du kan snakke med om disse tingene og lufte hjertet ditt til, for det er fryktelig tungt å gå å bare på det alene. Men ikke glem t alt er mulig, og ofte hjelper det å bare få pratet ut også :klemmer:

Endret av Dansepiken
Gjest Gjest_Sanna_*
Skrevet

Et råd: Jobb så mye som mulig og heller la studiene vente til du har oversikt og kontroll igjen. Pengene må tilbakebetales uansett.

Skrevet

Kommunen har sikkert en du kan få hjelp hos til å ringe rundt å få til en privat ordning med de du har gjeld hos.

Noe må du gjøre. Ellers blir det bare værre. Gjeldsaliansen kan muligens gi noen tips.

Gjest Namsmannen
Skrevet

Gjeldsordning får hun neppe, da inntektspotensialet ikke er oppfyllt. Man må nemlig gjøre alt man kan for å tjene penger, slik at man kan betale for seg før man kan søke gjeldsordning.

Jeg anbefaler deg å ta kontakt med den økonomiske rådgivingstjenesten i kommunen din. Alle kommuner er pålagt å ha en slik. De vil starte med å få oversikt over gjelda. Deretter vil de forklare dine kreditorer hvorfor du ikke kan betale noe nå, gi dem info om hva slags utdanning du driver med, når du er ferdig, og hva slags jobbutsikter du har/inntekt du kan få, og deretter be alle kreditorene fryse all gjeld frem til det tidspunktet det er oppgitt at du vil bli betalingsdyktig igjen. De fleste kreditorer/inkassobyråer godtar faktisk slike avtaler når de er godt begrunnet og rett dokumentasjon er vedlagt.

Dersom du ikke foretar deg noe kan faktisk gjelda di dobles i løpet av noen år pga høye renter (kredittkort, antar jeg) inkassosalær og rettslige inndrivingskostnader.

Lykke til! :goodbye:

Skrevet

Takk for mange gode råd og tips..

Jeg har ingen mulighet til å droppe ut av skolen nå, da jeg vil miste min nåværende jobb om jeg gjør det. (Har en avtale med arbeidsplassen om at jeg får jobbe der under utdanningen mot at jeg starter i full jobb etter endt utdanning, og ikke dropper ut av skolen).

Jeg er jo nødt å sikre min egen fremtid..

Og jeg har virkelig ingen som kan kausjonere for meg, banken vil kun gi meg lån om jeg stiller med kausjonist. Og sånn som forholdene er pr dags dato så har jeg absolutt ingen jeg kan eller vil spørre. Da hadde jeg gjort det for lenge siden... :)

Det var noen som skreiv noe om at jeg burde gjøre noe med mine egne tanker rundt dette, og det har jeg prøvd på så lenge.. Jeg ligger våken om natten og bekymrer meg, jeg tenker på det hele tiden, det går utover mitt forhold til samboeren min, og det tærer på..

Derfor tror jeg at jeg har fått en likegyldig "gifaen" holdning til hele sulamitten.. :filer:

Det "Namsmannen" skreiv om å kontakte kommunen har jeg tenkt på en stund, og det kommer jeg faktisk til å gjøre i morgen den dag! :jepp:

2010 er året alt skal ryddes opp i :jepp:

Skrevet

Forresten så er det ikke kredittkort gjeld jeg har :gjeiper:

Skrevet

Det en ting du kan gjøre - og det er å jobbe mer. Gå med aviser eller reklame, ta deg en vaskejobb, jobb med telefonintervjuer eller salg. Alle fine ting mens du studerer.

Med de pengene betaler det som ligger til inkasso. Det er du bare nødt til, ellers sikrer du ikke din egen fremtid uansett hvilken utdanning du tar.

At det sliter på forholdet til sambo skjønner jeg godt. Om du ikke løser dette, vil dere aldri ha anledning til å kjøpe dere bolig. For da vil gjelden din være så stor før du er ferdig utdannet at du aldri vil klare å betjene den, og dermed ikke noe boliglån heller.

Skrevet
Det en ting du kan gjøre - og det er å jobbe mer. Gå med aviser eller reklame, ta deg en vaskejobb, jobb med telefonintervjuer eller salg. Alle fine ting mens du studerer.

Med de pengene betaler det som ligger til inkasso. Det er du bare nødt til, ellers sikrer du ikke din egen fremtid uansett hvilken utdanning du tar.

At det sliter på forholdet til sambo skjønner jeg godt. Om du ikke løser dette, vil dere aldri ha anledning til å kjøpe dere bolig. For da vil gjelden din være så stor før du er ferdig utdannet at du aldri vil klare å betjene den, og dermed ikke noe boliglån heller.

For det første så kan jeg ikke jobbe mere enn det jeg allerede gjør, jeg har rett og slett ikke tid til mere. Jeg er allerede på skolen fra ca 09- 15 hver dag, også er det rett på jobb etterpå. Så når jeg kommer hjem i 22-23 tiden går jeg som regel å legger meg.

Også jobber jeg annenhver helg, og de resterende helgene bruker jeg til å gjøre lekser..

Skrevet
Jeg har kommet i økonomisk uføre, og har nå kommet til et punkt hvor jeg rett og slett føler meg likegyldig..

Gjelden øker for hver dag som går, men sist jeg sjekket lå den på rundt 400 000,- .

Jeg får ikke lån i bank siden jeg ikke er kredittverdig, jeg har ikke fast arbeid og jeg er student uten støtte fra lånekassen..

woah, du er i trøbbel

Gjest womenwomen
Skrevet

HVA har du sølt vekk så mye penger på ?

DINE + sider og positive ting i denne elendige situasjon og uføre du er kommet i er :

1 ) Du er UNG og har framtiden foran deg - Ergo du har god tid på deg til å betale ned gjelden din og likevell existere og leve ok bra mens du gjør det . 400 000 er ikke så mye penger egentlig . Tenk på alle de som har studielån på 600 000 og mer og ikke får seg jobb i det yrket de er utdannet til + huslån på 3000 000 ? I forhold til dem - har du jo lite gjeld .

2 ) Du er FRISK ! Du har HELSE til å jobbe full stilling + ta deg en helgejobb , så går nedbetalingen raskere .

Din situasjon er ikke verdens undergang for deg , om du begynner å betale tilbake i det små , og planlagte trekk hver mnd .

Men først - du må skaffe deg en JOBB ? Omså en vaskejobb .Vær glad og ta den jobben du får - og husk det er bare for en begrenset tid - du kan bytte jobb senere , om du ikke trives og får tak i noe bedre .Du vil greie å håndtere gjelden - strax du får faste inntekter og arbeid .

Gjest womenwomen
Skrevet
Et råd: Jobb så mye som mulig og heller la studiene vente til du har oversikt og kontroll igjen. Pengene må tilbakebetales uansett.

Ja - tror jeg er enig i dette rådet . Mens du studerer vil gjelda vokse og vokse ( RENTER + FORSINKELSESGEBYRER PÅ GJELD ) DYRT DYRT !!! til uhåndterlige store høyder ...Hadde ikke våget å vente med å betale ned gjelda først - det blir 3 dobbelt så dyrt å vente minst , som å betale ned nå . Utdannelse KAN du tross alt ta hele livet ditt , begynne og slutte når du vil . Mens gjelda di den VOKSER NÅ ...rentes nå , blir større og større ..

Nei, slutt skolen , få deg fulltidsjobb + helgejobb , og jobb vekk gjelden , stå på å bli kvitt den - før du prioriterer " unødvendig luxus" som utdanning faktisk er ...Det kan du koste på deg senere i livet også .Når du HAR RÅD TIL DET ! Å koste på hodet ditt .Og det er aldri for sent .

Skrevet
HVA har du sølt vekk så mye penger på ?

JEG vil egentlig ikke påstå at jeg har sølt vekk noe som helst..

Jeg hadde en kjæreste for noen år siden, som utnyttet meg økonomisk, og som satte mitt navn og fødselsdato på alt han bestilte og ikke betalte på nett..

I Norge i dag, så kommer man visst unna med sånt..

Men først - du må skaffe deg en JOBB ? Omså en vaskejobb .Vær glad og ta den jobben du får - og husk det er bare for en begrenset tid - du kan bytte jobb senere , om du ikke trives og får tak i noe bedre .Du vil greie å håndtere gjelden - strax du får faste inntekter og arbeid .

Som tidligere nevnt flere ganger her, så har jeg jobb. Men jeg har allikevel utgifter som husleie, strøm, telefon, mat, kollektivtransport, som kommer før nedbetaling av gjeld.

Og de månedene jeg har noe til overs, så betaler jeg selfølgelig gamle regninger. Men i lengden så nytter det bare ikke. For om jeg betaler den ene regningen en mnd, så vil en annen regning overstige det beløpet bare ved renter på en mnd.

Det er en vond sirkel..

Skrevet
Ja - tror jeg er enig i dette rådet . Mens du studerer vil gjelda vokse og vokse ( RENTER + FORSINKELSESGEBYRER PÅ GJELD ) DYRT DYRT !!! til uhåndterlige store høyder ...Hadde ikke våget å vente med å betale ned gjelda først - det blir 3 dobbelt så dyrt å vente minst , som å betale ned nå . Utdannelse KAN du tross alt ta hele livet ditt , begynne og slutte når du vil . Mens gjelda di den VOKSER NÅ ...rentes nå , blir større og større ..

Nei, slutt skolen , få deg fulltidsjobb + helgejobb , og jobb vekk gjelden , stå på å bli kvitt den - før du prioriterer " unødvendig luxus" som utdanning faktisk er ...Det kan du koste på deg senere i livet også .Når du HAR RÅD TIL DET ! Å koste på hodet ditt .Og det er aldri for sent .

For det første så bor vi på en veldig liten plass med knappe 2500 innbyggere, hvor de fleste livnærer seg på landbruk. Noe jeg ikke gjør og har ingen planer om å gjøre. Jobbene henger ikke på trær, og det er veldig vanskelig, om ikke umulig å få seg fastjobb som ufaglært.

Jeg HAR jobb, og jeg jobber.

Men jeg kan ikke slutte på skolen for da mister jeg arbeidet.

Gjest womenwomen
Skrevet
For det første så bor vi på en veldig liten plass med knappe 2500 innbyggere, hvor de fleste livnærer seg på landbruk. Noe jeg ikke gjør og har ingen planer om å gjøre. Jobbene henger ikke på trær, og det er veldig vanskelig, om ikke umulig å få seg fastjobb som ufaglært.

Jeg HAR jobb, og jeg jobber.

Men jeg kan ikke slutte på skolen for da mister jeg arbeidet.

OK ! Men hvor stor stilling har du i forbindelse med skolen ? 20 % 50 % stilling ? Det er desverre ikke nok til å leve + betjene gjeld . Hvorfor tvi- holde på den jobben da ?

Om du kan få 100 % stilling og inntekt en annen plass ?

Når du bor der du bor og det ikke er jobb å få . Så er det faktisk vanlig å flytte ETTER JOBB .

Jeg har selv bodd flere steder . Fin erfaring det .

Så hvorfor ikke søke jobb i en annen by / kommune og få 100 % stilling ?

Du føler deg nok hjemme der også - etterhvert som du blir kjent der + du greier å håndtere gjelden din ?

Hva med å bo i Campingvogn 1 - 2 år og betale allt ned på gjelda ,så du slipper så dyr husleie ? Går fint an å bo i en gammel , billig , vinterisolert vogn - om du får fast ståplass og strøm fra eks slekt , venner , kjente og tilgang til dusj / vaskemaskin .Da bor du i det minste billig .Men trangt ...he he

Eller flytt etter jobb . Men gjør et eller annet nå !

Når gjelda er så stor - må du tenke kreativt og utradisjonelt tenker jeg .

Skrevet

Du må ringe eller skrive til alle kreditorer du har, og forklare situasjonen. Spørr om de har mulighet til å slette/redusere renter og gebyrer. Det kan du spare masse penger på. Hvis du også kan få de med på å fryse gjelden din er du heldig. Om du ikke har betalingevne, så må du i hvert fall vise betalingsvilje. Uansett må du i hvert fall få hodet opp av sanden, for dette blir ikke borte av seg selv. Ta event. kontakt med økonomisk rådgiver i din kommune for å få hjelp til dette, men jobben med å komme deg ut av situasjonen må du nok gjøre selv. Lykke til!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...