Gjest Gjest Skrevet 3. januar 2010 #1 Skrevet 3. januar 2010 Jeg skal gjøre meg så kortfattet som mulig og håper noen har tips, råd eller noen form for en hjelpende hånd.. jeg er gravid for 3 gang, en vag. fødsel (jente- endte med barnedød kort tid etter) og et hastesnitt(morkakeløsning)- gutt (nå 2 år). Hvert svangerskap har jeg hatt placenta anterior (framoverliggende morkake, så vidt jeg vet ikke forliggende for fødselskanalen). Noen som vet om det i hele tatt er noen risiko ved dette? Iallefall, nå sitter jeg i beita og vet ikke om jeg tørr føde vaginalt eller om jeg skal ta planlagt snitt.. jeg vil ikke gi opp, jeg vil så gjerne prøve å føde normalt, men jeg er så livende redd.. dette har nå ført til en veldig dyp angst og depresjon som jeg føler går alt for mye ut over min sønn på 2. Jeg kjefter, har lite tålmodighet og gråter ofte:( Jeg klarer ikke snakke med min mann om det, for det virker ikke som om han forstår meg eller ikke vet hva han skal gjøre så han blir bare stille.. Finnes det noen form for hjelp til sånt?? Jeg har begynt å røyke som en svamp, er overnervøs og stressa, får heller ikke mye søvn så da blir det gjort mye husarbeid i stede.. vil så gjærne ta det opp på neste kontroll men jeg skammer meg sånn over dette at jeg vet rett og slett ikke hva jeg skal gjøre.. Noen andre der ute som har opplevd noe lignende? ang angst og slikt altså?
Asteria Skrevet 3. januar 2010 #3 Skrevet 3. januar 2010 Det er ikke rart du er redd med de erfaringene du har.. Jeg ville ikke nølt med å ta det opp på neste kontroll, husk at de jobber med dette og har bred kunnskap og lang erfaring med slikt.. De har helt sikkert mange gode råd Også vil jeg råde deg til å snakke med mannen din.. han ser vel hva som foregår, men forstår kanskje ikke.. Jeg tror også det blir lettere for deg hvis du har han å snakke med om dette. Og slutt med røykingen. Lykke til
starligt Skrevet 3. januar 2010 #4 Skrevet 3. januar 2010 er jo ikke rart i du er redd og har angst. det og miste et barn sånn må være helt jævlig. ta det opp med legen/jordmor og hør hva de sier om hva som er best. røykingen,slutt med den.den er i alle fall ikke bra for barnet.putt heller andre tingi deg enn den. prøv og prat med din mann om dette.kanksje han åsså tenker litt på dette uten at du vet no om det?
FangeLiv Skrevet 3. januar 2010 #5 Skrevet 3. januar 2010 Ikke glem at du er verdt enormt mye for mannen og sønnen din. Du er en kjempeviktig person som de er veldig glad i, og det er viktig for dem at du har det bra. Du MÅ snakke med helsestasjonen/lege om dette. Om du føler du skammer deg, tenk på alle merkelige personer helsepersonellet treffer, tror neppe du er ille i forhold til alle raringer de er borti. Hs kan også hjelpe deg å finne måter å nå fram til mannen din på, evt. de kan prate med dere begge, for det er innmari viktig at dere er sammen om dette. Du er superflink, dette skal du klare fint, men du KAN IKKE gå alene med alle disse tankene. Om du har venninner/mor/søstre eller andre du kan lette tankene til, så bruk dem også.
Donpedro Skrevet 3. januar 2010 #6 Skrevet 3. januar 2010 Kjære deg, klart du er sterkt preget av begge fødslene du har hatt før. Dette MÅ du ta opp på neste kontroll. Sykehusene kan ta egne samtaler med deg med tanke på det du sliter med og valg av type fødsel, slik at det blir best mulig for deg. Antakelig har du mye ubearbeidet som kan være greit å ta tak i. Jeg har selv opplevd morkakeløsning, og har fått mye oppbacking på dette i svangerskapet jeg har nå, både mht samtaler og type oppfølging fra både lege, jordmor og sykehus. Har også hatt morkake på fremveggen begge gangene, og har forstått det slik at det ikke er noen risikofaktor i seg selv og veldig vanlig.
strandlaken Skrevet 3. januar 2010 #7 Skrevet 3. januar 2010 Kjære deg.. Ikke skam deg over dette! Dette er helt naturlig reaksjoner når du har slike erfaringer som du har! For jordmor, er ikke dette noe nytt. Hun har sikkert flere gravide som har disse opplevelsene, og hun vet hvor hun kan henvise deg videre, eller trøstende ord å komme med! Hvis du tar kontakt med henne, og tar opp de tingene som plager deg vil du sikkert få sortert noen av tankene dine, og det blir lettere for deg og ta en avgjørelse ift vaginal fødsel eller keisersnitt. Hverdagen din vil sikkert også bli litt lettere med tanke på dårlig samv. ovenfor sønnen din. Ta også opp røykingen med jordmor, så kanskje hun kan gi deg noen hjelpende råd til og slutte.. Men værsåsnill kjære deg, ta dette opp med noen kompetente fagfolk! Det fortjener både du og babyen i magen din Gir deg en god klem, og ønsker deg lykke til!
Gjest Nanette Skrevet 3. januar 2010 #8 Skrevet 3. januar 2010 Har ikke opplevd lignende, men hatt to spontanaborter. Vil gi deg en og ønske deg lykke til og råde deg til å ta det opp med jordmor for hun kan kanskje sette deg i kontakt med noen som jobber spesielt med de som har fødselsangst og slike erfaringer slik at du får den hjelpen og støtten du nå trenger.
Gjest Gjest Skrevet 3. januar 2010 #9 Skrevet 3. januar 2010 hei hei alle sammen! takker så masse for klemmer og gode råd, føler meg faktisk litt mer motivert til prat med jormor, tror nokk jeg har gådd med dette litt for lenge alene.. skal prøve å snakke med mannen min, men tror nåkk det ender med masse grining og ufårståelige ord:p (trengs litt "oppmanning" til den) hvordan praten med jormor skal hjelpe meg med nervene vet jeg ikke, men håper det finnes beroligende eller antideprisiva for gravide og ammende:S (?) noen som vet om man kan bruke nikotin tyggis el lignende under graviditet? må vel være bedre enn all røyken vel? takker alle atter en gang for hjelp og støtte!! (skal inn på ny kontroll 6.jan, så skriver nåkk noen ord etter kontrollen )
Gjest Nanette Skrevet 3. januar 2010 #10 Skrevet 3. januar 2010 Såvidt jeg vet, finnes det ingen antidepressiva/beroligende for gravide annet enn noe som het Nosenan tror jeg det het. Men det er veldig sløvende og gir en enorm hangover, har jeg hørt. Men sikkert noe å sove på om det er altfor forferdelig en kveld. Dette er det eneste beroligende preparatet som de vet nok om til at de kan gi til gravide og samtidig vite at det ikke går utover helsen til barnet. Jeg tror egentlig ikke man skal bruke nikotintyggis eller -plaster under svangerskap for det går også i blodet og til ungen. Men, jordmor vet sikkert om det der, men det er sikkert bedre enn å inhalere røyk for det gir veldig til ubehag og kramper til barnet. Kanskje kan det nytte å ringe røyketelefonen på 800 400 85. De har oversikten over røykeslutt-tilbud over hele landet og kan sikkert komme med gode råd og veiledning.
Donpedro Skrevet 4. januar 2010 #11 Skrevet 4. januar 2010 hvordan praten med jormor skal hjelpe meg med nervene vet jeg ikke, men håper det finnes beroligende eller antideprisiva for gravide og ammende Kan hende det blir flere prater. Du er ikke den eneste med traumatiske opplevelser bak deg. Mange sykehus har egne jordmødre spesialisert på slike samtaler. Be om å bli henvist videre til en slik. Om du begynner å gråte gjør det ingenting, her er det ditt beste og din og barnets helse som er i fokus, ikke at mans akl være "flink". Lykke til.
shi Skrevet 4. januar 2010 #13 Skrevet 4. januar 2010 Om du sliter med å få frem tankene dine til mannen din, hva med å skrive dem ned? Vise ham denne tråden f.eks? Snakk med jm, jeg sliter med fødselesangst selv og får kjempebra oppfølging av jm, skal også inn på samtale på føden for å få en tryggere plan for hva som skal skje. Dette har hjulpet meg masse! Jeg er like ambivalent som deg, jeg både vil og ikke vil føde vaginalt. Ønsker og er samtidig "redd" for ks... Ikke enkelt å bli klok på seg selv alltid! Og med slike angster så er det ikke noen logikk, alltid. Man er bare redd, selv om man klarer å se alle logiske og gode grunner for både det ene og det andre. Det har hjulpet meg masse å få pratet om det. Kanskje det kan hjelpe å ha mannen med på en av samtalene med jm? Jeg synes også det er litt vanskelig å få min mann til å forstå, men tror han fikk bedre utbytte av en fagperson til stede som kunne bekrefte og avkrefte tanker jeg hadde, hva som hadde skjedd og gi ham konkrete råd om hva han kan gjøre for å hjelpe.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå