Gå til innhold

Svigermor bitcher om vekta mi!!

MarianneE

Anbefalte innlegg

Dette er egentlig et innlegg jeg burde hatt tenkt ut før jeg skriver det, men nå kommer det rett fra hjertet her.

Mannen min og jeg har vært sammen i snart 7 år, og i løpet av disse årene har jeg aldri vært tynn. Da vi ble sammen var jeg str. 44, og er nå str. 48.

Svigers har alltid vært sporty mennesker, de driver begge med turn og turmarsjer selv i en alder av noen-og-femti.

Men, jeg føler at svigermor aldri kan la meg være i fred ang. vekta mi!

Hun spørr meg "bare for interesse, og for og være hyggelig" om matvaner, og om jeg drikker mye brus o.l.

Hun kan finne på og ta opp dette de gangene jeg er innom henne på jobben (hun er frisør) når hun står der med kunder.

Til mannen min kan hun f.eks. si "jøss....har'a lagt på seg, eller"? O.l......

Dette har pågått nå i et par år (seinest igår) og jeg er så LEEEEIIIIIIII!! Føler at dette er den eneste tingen som legges merke til ved meg. Så fort hun har sjangsen så forteller hun at svigerinne H har gått ned to kilo og er så flott!

Ringte svigermor i går, og sa at jeg er lei av at mitt utseende er samtaleemner, og at jeg føler jeg ikke hører hjemme i hans familie p.ga. dette. Da sa hun bare at "Jammen jeg sier det jo bare for og hjelpe deg, litt!"

Ikke er jeg flink og si ifra, heller.

Hadde jeg bare vært det, så hadde jeg sluppet dette.

Er så utrolig lei av dette, og vet egentlig ikke helt hva jeg skal si.

Har noen et råd og gi?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du har jo taklet det veldig fint hittil syns jeg, men kanskje du skulle si til henne at når hun går ut fra at du trenger hjelp forteller hun deg indirekte at du har et problem - noe du ikke føler du har.

Si til henne at alle er ulike og at du trives som den du er - og at om hun heller er positiv til deg bidrar det til sjøltillit og glede, som igjen kan bidra til at du tar godt vare på deg selv - men i str 48 :-?

Syns uansett at det er en uting å påpeke slikt. Uhøflig og dårlig gjort, rett og slett. Din vekt er bare din (og evt mannen din sin) sak og såsant det ikke er snakk om helsefarlig overvekt - noe det vanligvis ikke er i størrelse 44 - 48 ( :roll: ) så bør man holde smella :evil:

Fortsett å være deg selv du!

Suzy :blunke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ugh - skikkelig ufin svigermor spør du meg! Du har jo egentlig sagt ifra, men kanskje du må være mer tydelig på at du klarer deg uten hennes "hjelp".

Kanskje mannen din kan hjelpe deg med å få henne til å slutte?

Skjønner godt at du reagerer, du høres veldig tålmodig ut spør du meg - kansje det kreves at du også blir ufin?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden du nå selv har prøvd å si fra til svigermor om at du ikke liker dette, så ville jeg sagt fra til mannen din jeg, at han godt kan ta seg en alvorsprat med sin mor. Om at DU faktisk ikke føler det som hjelp det hun driver med, men som "kritikk" av noe hun ikke har noe med.

Dersom jeg hadde hatt en svigermor som var slik, og hun IKKE hadde hørt på meg når jeg sa at hennes oppførsel fikk meg til å føle meg utenfor, så ville jeg sagt klart ifra til min mann at dersom ikke noe endret seg så ville jeg ikke hatt noe særlig kontakt med hans familie annet en i absolutt nødvendige situasjoner!

Dvs slutte med turer innom frisørsalongen hennes, slutte med å være med i "koselige" anledninger så fremt det ikke dreier seg om bursdager eller annet til andre medlemmer av familien.

Det er antagelig ikke noe verken din mann, hans mor eller noen andre ønsker, og viser dem kanskje hvor viktig det er at de tar litt hensyn til deg også!

Lykke til uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det første jeg tenkte på var hun der svigermoren i

"alle elsker Raymond"....

Hadde ikke orka dersom jeg var Debra, og jeg skjønner godt din frustrasjon. Hva sier mannen din? hvis hun sier til han at hun synes du bør gjøre noe, hva sier han da??

Han skal jo stå ved sin kvinne gjennom ild og vann, og bør absolutt fortelle dama at sånt snakk vil vi ikke ha! Du kan jo hilse henne fra alle vennene dine her på KG også....

Klem fra Tex

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk! Dere er supre!!

Ja, jeg er altfor tålmodig. Tenker at jeg skal være snill, og synes det er ekkelt og si ifra.

Mannen min har sagt ifra til henne hver gang hun har nevnt det for ham. Han har sagt at dette er vår sak og ikke hennes.

Er liksom redd for og være frekk og ufin, men jeg bør kanskje bli det?

Hun synes forresten jeg er fryktelig hårsår ang. dette, og tar dette opp i værste mening.

Men, hun har jo ikke noe med det!

Så lenge jeg har det godt og trives med meg selv.....burde ikke det holde, da?

Forstår ikke hvorfor hun må bry seg hele tida!! :cry:

Jeg blir såra og veldig lei meg når hun skal være "snill og hjelpe meg"

Tydelig er jeg ikke god nok for fammilien.

Det er bare det at svigermor er av den typen du kan snakke og snakke med, og du føler at hun jatter med og du vet egentlig ikke hva hun mener.

Dette er kjipe greier, asså!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har samme problemet, men her er det snakk om min egen mor.

Har hatt mange samtaler med henne om dette - men det er ikke alt som går inn gitt.

Må aller først få si at moren min er det skjønneste mennesket i verden på alle andre områder. Det gjør det bare ekstra sårende når det første hun sier når hun ser meg er om jeg har lagt på meg eller tatt av meg.

Jeg har prøvd å behandle moren min på den normale voksne måten: si fra at "dette sårer meg, kan du være så snill å slutte". Men det hjelper ikke. Hun mener hun er min mor og bør være nær nok til å si fra når en grense er nådd. Jeg er IKKE fin når jeg veier så mye som jeg gjør nå, og jeg bør tenke på helsen min. (Jeg bruker str 46 - 48).

Og når hun begynner igjen, og jeg minner om at jeg har sagt fra så sier hun at jeg er så "overømfintlig" når det blir snakk om vekta mi.

GRRRRRR

Det som er sårende er jo at jeg har så mange andre fine sider som aldri blir kommentert. Så mye jeg får til og som hun kunne vært stolt over. Men det virker som om alt dette kommer i skyggen av min (tydeligvis så monumentale) skikkelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg er altfor tålmodig. Tenker at jeg skal være snill, og synes det er ekkelt og si ifra.

Ja, du er nok litt snill…ei av mine venninner sa engang til meg: XXXX, snille jenter kommer til Himmelen – resten av oss kommer så langt vi vil….og det er jo litt tidlig med Himmelen alt nå….sant det, selv om det er litt forslitt….

Så lenge jeg har det godt og trives med meg selv.....burde ikke det holde, da?

Forstår ikke hvorfor hun må bry seg hele tida!! :cry:

Det burde holde i lange baner, det!!

Jeg blir såra og veldig lei meg når hun skal være "snill og hjelpe meg"

Tydelig er jeg ikke god nok for fammilien.

Vet du – jeg tror absolutt du er god nok!!! Men jeg kjenner følelsen…ikke god!!

Synes du skal gi beskjed om at du sier i fra om du trenger råd eller hjelp, jeg…og i blant gjøre det også…på noen områder som ikke betyr så mye for deg!

Det hjalp litt hos oss i alle fall(helt annen ting svigerdragen mente noe om, men…)…hun ligger nå laaangt unna mitt ”problemområde”, men for at hun skal føle seg litt nyttig i blant spør jeg om hun kan bake en kake til spes anledninger eller noe annet i kjøkkenet hun elsker..og da er i alle fall forholda litt mer levlige i heimen…

Lykke til iallefall...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Snusmumrikken

Føler veldig med deg og har lyst til å si noen salige ord til denne svigermoren din. Det som er din fordel her er at hun dummer seg ut på offentlige arena. Det virker som hun sier ting så direkte at dette må jo enhver synes er ufordragelig. Rart hun ikke mister kunder i salongen. Det skal jo være koselig stemning på frisørsalong. Synes du skal poengtere hvor dum hun er så alle hører på så svir det nok!! Det er jo et sårt tema hun går løs på synes vekta er del av ens person som kan være vanskelig å endre på for mange. Det er også veldig personlighetsavhengig hvilken trivelsvekt man har. Synes hun tråkker i et sårt felt og da bør hun være veldig forsiktig.

Synes du har en fordel med at du har ei svigermor som dummer seg ut på offentlige arena. Mi er mer slu. Eks: Ho er veldig tynn, og jeg er normal dvs. 170 høy og bruker størrelse 38-40 i klær. Helt greit, men ingen modell! Hun sa en gang i et selskap når hele familien hadde satt seg og skulle begynne å forsyne seg" Værsågod, ja snusmumrikken nå må du forsyne deg du som er så tynn". Samtlige i forsamlingen sier ja det sier du til henne med veldig høy stemme. Ingen kan ta henne på noe, men jeg følte at alle protesterte på at jeg var tynn og det ble liggende i lufta veldig pinlig. Ho e ei lura. Ho e ironisk og slike mennekser klarer du aldri å "ta" på noe da kommer det bare kommentarer som "nei det mente jeg ikke eller lignende...

Pris deg lykkelig for at din svigermor dummer seg ut i forsamling. Det er det jeg håper mi skal gjøre snart slik jeg kan få sagt i fra, for det bygger seg opp en vulkan inn i meg pga av alle disse små stikkerne!

Svigermødre er no herk. Jeg lover herved at mine barns ektefeller skal få verdens beste svigermor- eller bare normal.

Masse klemma

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Brunhilde

Jeg forstår godt at du reagerer! Der ER ufint å stadig påpeke andre menneskers vekt - det spiller ingen rolle om de er under- eller overvektige, ufint er det okkesom!

Råd til deg? Nei, det har jeg dessverre ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

heisann godt og høre at det er flere som har slike svigermødre :-? Jeg fødte i midten av april og det tar jo noen måneder før man kommer tilbake i normalen, hvis man i det hele tatt gjør det da.

Så i juli kommer svigermoren min og sier at det går jo ann og bade selvom man ikke er tynn!!!!!!! Jeg ble helt paff jeg :o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, Marianne. Dette er en ekkel og vond sak. Og jeg sa vel jo det meste til deg i går - og du ringte din svigermor.

Det var tøft gjort av deg. Tror det er nødvendig, men det er så sabla vanskelig å si ifra også. Selv når du har ditt på det rene og det er hun som er den store bitcha. (håper ikke jeg blir sensurert nå?)

At hun snakker slik, tyder på at hun slett ikke er voksen, og jeg lurer på om hun bør skaffe seg noen nye hobbyer jeg. Siden hun MÅ slenge med leppa til alle mulige tider og i alle anledninger (til dere andre som ikke kjenner Marianne så godt - det er ikke det eneste den damen har kommet med. Mye mer syre som har kommet fra den munnen der...)

Jeg tror i allefall at du gjør det riktige. Og den greia med at din kjære misforstod litt og at du er for hårsår, kjøper JEG ikke i allefall. Tilbudet om at jeg kan komme og si henne et alvorsord, gjelder fremdeles. Hun har tydelig null sympati, empati og normal høflighet høres det i allefall ikke som hun innehar. Slike trenger å få høre det. Folk vet kanskje ikke hva de gjør med folk, og kan godt tro at "det var bare godt ment og for å hjelpe" bla bla. Men prøver de å tenke med riktig del av kroppen, og kjenner litt på hvordan de hadde taklet å få slik pepper selv, så tror jeg man kanskje kunne være litt mer menneskelige......

Samme om du veier 20 eller 2000 kilo, så skal din svigermor ikke kommetere det! Hun har intet med det og din mann har valgt deg for den du er,- fra innerst til ytterst og dere er nå gift. Det er DET som betyr noe. Og du bør ikke være redd for å snakke til henne om saken heller. Det er bedre at det kommer ut, enn at du dveler og tenker på det lenge og får det svært vondt inne i deg selv. Det blir ikke borte om man bare fortrenger det.

Dette innlegget ble litt rotete og kom rett fra mine tanker om temaet, så dere får tolke det slik dere vil. Marianne vet i allefall hva jeg mener og at hun har min hele og fulle støtte.

Slikt går ikke an fra "voksne" mennesker og ikke minst -familie-!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det første jeg tenkte på var hun der svigermoren i

"alle elsker Raymond"....

Det værste er at jeg kjenner igjen mitt liv i den serien. Veit ikke om jeg skal le eller grine over det, akkurat.

Takk for alle svar!

Dere er verdens beste!

Neste gang det skjer, så må jeg nok bare ta sats og synge ut mitt hjertes mening og føleleser. Blåse i hvor det er, men jeg hr fått nokk!!!

Jeg er dritt lei hele greia! Jeg er et bra menneske, og jeg fortjener ikke en slik behandling.

Det er på tide at jeg, i en alder av 25, tørr og ta igjen mot folk som er ufine mot meg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Cruella

Jeg synes du bare bør fortsette å sette grenser for svigermora di, slik du gjør nå. Ikke tillatt henne å snakke slik til deg. Gi henne svar på tiltale hver gang hun kommenterer deg på den måten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Deeet er den rette innstillingen MarianneE.. :D

Syntes ikke du skal la NOEN behandle deg på den måten der. Å komme med kommentarer på den måten, i full offentlighet vitner om en oppførsel du LANGT fra skal finne deg i.

Syntes det var tøft av deg å ringe henne, det kan ikke ha vært lett, men du gjorde det eneste riktige.

Om hun ikke tar hintet og fortsetter, så fortell henne akkurat hva du mener. Å legg ikke noe i mellom.

Å komme med frasen om at hun bare vil hjelpe deg er bare rett og slett patetisk. Hjelpe deg til hva? Tror hun kommentarene hennes vil motivere deg?

Jeg er så LEI av at enkelte mennesker kun ser det ytre. Sånn som JEG kjenner deg, så virker du som en UTROLIG flott dame, med intelligens, humor og ett utrolig godt hjerte.

Å fokusere på utseende på den måten blir feil. Syntes det er FLOTT at du trives slik du er, og det bør hun få vite i klartekst også-

Stå på ditt du, å vis henne hvem som driter seg ut her..

Lykke til vennen min! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Madam Felle

tror jeg hadde tiltet over hadde noen snakket slik til meg, men nå er jeg et menneske som ikke er redd for å si min mening, men forstår ditt dilemma siden du er en mer forsiktig person av deg.

Det du kan si til henne i en vennlig tone er at hun ikke hjelper på noen som helst måte, men at hun sårer deg i stedet.

prøv det først, og fortsetter hun forklar henne at du ikke kommer til å ha noe med henne å gjøre før hun gir seg eller få sønnen hennes til å si det til henne, for han burde virkelig ta et oppgjør med moren om du ikke føler deg trygg nok på å snakke med henne.

Fortsetter hun etter du har prøvd å snakke med henne, og sønnen har snakket med henne holdt deg unna henne en god stung, la henne vite at du mente alvor med det du sa eller det sønnen sa til henne.

Det kan jo være hun er usikker selv på en eller annen måte og rakker ned deg for at hun selv skal føle seg bedre, eller så bare bryr hun seg ikke om menneskene rundt seg og tenker bare på seg selv.

Ønsker deg lykke til med mange klemmer på din vei, for du burde ikke blitt behandlet på denne måten for det er mobbing av deg, og ingen mennesker uansett aldere burde oppleve mobbing.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Snusmumrikken

Hei!

Fikk så lyst til å skrive litt til når det høres ut som du er på gli til å virkelig slå i bordet. I ditt tilfelle virker det som at det er du som har kontrollen på hvor kraftig du skal si i fra. Du kan faktisk ødelegge veldig mye for henne ved å si i fra med alle kundene til stede i salongen eller når det er mange folk tilstede. Du kan gjøre at hun mister ansikt fulstendig. Du må tilpasse din reaksjon etter det hun har behov for. Her er jo også en sjans for at hun ikke har forstått at hun plager deg eller gjør hun det med vilje. Er hun smart eller er hun rett og slett litt idiot. Det er så forksjell på folk. Hvis hun planlegger å si slike ting tror jeg det må kraftigere reaksjon til enn hvis hun bare gjør det av dumskap.

Misforstå meg ikke ingen av grunnene fritar henne fra ansvar og det at hun bør gi deg unnskyldning.

Jeg tror at hvis du sier i fra og hun ikke gjør det av ondskap vil hun snu om og bli lei seg og be om unnskyldning, og jeg tror det har blitt etablert en finere kontakt mellom dere etterpå. Da er selfølgelig forutsetningen at du har sagt fra på en ordentlig måte.

Hvis hun derimot gjør det av ondskap vil det kansje hjelpe mer å svare med samme mynt og ta igjen en gang slik at du skremmer henne. Da vil hun kanskje respektere det mer etterpå. Hun vil ikke helt vite hvor hun har deg og det er bra. Slike mennekser er veldig vanskelige, og jeg kan ikke garantere for utfallet.

Hvis det er slik at hun planlegger vonde ting bør du kansje analysere hvorfor hun gjør det. Er hun tilregnelig?

Min svigermor har garantert en personlighetsforstyrrelse- hun minner mye om psykopater slik hun holder på. Jeg har kommet fram til at hun er egentlig trenger hjelp av terapauter så jeg forholder meg helt rolig og kan ikke si ifra til henne. Hun faker alt mulig slags psykotiske og nevrotiske anfall.

Dette ble langt og veldig mye om mitt problem. Ble bare veldig engasjert. Du høres ut som ei fornuftig jente så du får vurdere hva som må gjøres. Kansje er det slik at hvis man sier i fra tidlig til disse svigermødrene så unngår man at de utvikler seg til psykopater?? HAA-Håper det var til noe hjelp. Viktig å tenke på hvilket forhold du skal ha til henne når hun er slik mot deg. Spent å høre hvordan dette går. Ønsker deg all mulig visdom i denne avgjørelsen. Vær sikker på at du har din mann 100% støtte- det er viktig.

Masse klemma

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjære Marianne

Sett foten ned og si fra. Jeg har og hatt det sånn, og med en svigermor med akkurat de samme argumentene. Så en gang hun sa noe, så jeg rett på henne og sa at dersom jeg ikke er god nok for familien og du er flau av meg fordi jeg er tjukk så får du sifra om det. Vi kan godt bryte kontakten om det er det du ønsker, mange fine jobber og hus andre plasser i landet og vet du. Så reiste jeg meg å gikk, mens mannen satt igjen og tok en samtale om det med henne.

Da hadde han sagt at dette såret meg mer enn hun kunne ane, og at han var glad i meg og var villig til å bryte alt med henne for å unngå at jeg skulle bli såret, så nå var det hennes valg. Så gikk han.

Ting ble betydelig bedre etter det, og hun kom og ba om unnskyldning og presiserte igjen at hun ikke mente det sånn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff..

Det må være utrolig slitsomt med en slik svigermor..

Føler med deg ...

Men det er jammen bra at du viser at du har fått nok nå..

Så får vi håpe at det bedrer seg :P

Klem Jinx

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...