Troyamin Skrevet 2. januar 2010 #1 Skrevet 2. januar 2010 Bare lurte på en ting... Er det greit at en femtenåring får lov å drikke hjemme? Hører stadig foreldre si at det er bedre de drikker hjemme, enn å gå på fester hos andre hvor vi (foreldrene) ikke har kontrollen. Hva mener dere?
Gutt87 Skrevet 2. januar 2010 #2 Skrevet 2. januar 2010 Jeg har vært den 15 åringen som fikk lov til det og det ble folk av meg og jeg havna ikke på skråplanet å ble alkoholiker.
Kjetil S. Skrevet 2. januar 2010 #3 Skrevet 2. januar 2010 Bare lurte på en ting... Er det greit at en femtenåring får lov å drikke hjemme? Hører stadig foreldre si at det er bedre de drikker hjemme, enn å gå på fester hos andre hvor vi (foreldrene) ikke har kontrollen. Hva mener dere? Svarte fanken - Når ble det helt greit at en 15-åring drikker i det hele tatt...?????
Gjesten Skrevet 2. januar 2010 #4 Skrevet 2. januar 2010 Jeg synes ikke det er greit. Som femtenåring bør man ikke drikke i det hele tatt, men det at man får lov hjemme hjelper ingen ting. De kommer fortsatt til å drikke på fest.
Gjesten Skrevet 2. januar 2010 #5 Skrevet 2. januar 2010 Svarte fanken - Når ble det helt greit at en 15-åring drikker i det hele tatt...????? Det var min øyeblikkelige tanke og
Gutt87 Skrevet 2. januar 2010 #6 Skrevet 2. januar 2010 (endret) Svarte fanken - Når ble det helt greit at en 15-åring drikker i det hele tatt...????? Skal du ta hodet opp av sanda snart? :gjeiper: De fleste 15 åringer drikker nå og da enten du tror det eller ikke. Bedre at de får et bra forhold til alkohol istede for at de lever som amish til de blir 18 å oppfører seg som kalver på vårslepp når de får litt alkohol i blodet. Endret 2. januar 2010 av Gutt87
Gjesten Skrevet 2. januar 2010 #7 Skrevet 2. januar 2010 Skal du ta hodet opp av sanda snart? :gjeiper: De fleste 15 åringer drikker nå og da enten du tror det eller ikke. Bedre at de får et bra forhold til alkohol istede for at de lever som amish til de blir 18 å oppfører seg som kalver på vårslepp når de får litt alkohol i blodet. De femtenåringene som vil drikke, lever ikke "amish", som du sier, til de er 18. Vil de drikke, får de tak i drikke. Det hjelper ikke i det hele tatt om foreldrene gir dem en pils hjemme og tror at det vil gjøre dem fornøyde.
Kjetil S. Skrevet 2. januar 2010 #9 Skrevet 2. januar 2010 De femtenåringene som vil drikke, lever ikke "amish", som du sier, til de er 18. Vil de drikke, får de tak i drikke. Det hjelper ikke i det hele tatt om foreldrene gir dem en pils hjemme og tror at det vil gjøre dem fornøyde. Ja, vær en kjempegod forelder og skjenk dem under kontrollerte forhold og tenk mer enn gjerne at de aldri vil drikke igjen. Lykke til!
Gjest Gjest Skrevet 2. januar 2010 #10 Skrevet 2. januar 2010 Burde overvektige mennesker bli nektet servering på McDonal o.l. slik som overberusede mennesker blir nektet mer alkohol. Tross alt så koster det staten ganske mye penger med overvektige mennesker. Tenk bare på risikoen for å bli sykemeldt, større fare for sykdommer osv. Tenker da ikke på de som er overvektige pga sykdom eller medisinering, men ser jo problemet med å kunne skille disse kategoriene i verdagen. Samboeren min ble sjenket på sprit av foreldrene når han var mindreårig. Har ikke rørt spriten siden den gang! Min egen mor kjøpte alkohol i visse mengder som vi kunne ha. Ingen ble overstadig beruset, og jeg er avholds den dag i dag. Jeg synes det er helt greit, ungene vil drikke uansett.
Gjesten Skrevet 3. januar 2010 #12 Skrevet 3. januar 2010 Ja, vær en kjempegod forelder og skjenk dem under kontrollerte forhold og tenk mer enn gjerne at de aldri vil drikke igjen. Lykke til! Jeg tror at de som beskriver at dette har fungert for dem, er unntakene som bekrefter regelen.
Gjest Gjest Skrevet 3. januar 2010 #13 Skrevet 3. januar 2010 Når 15 åringer får lov å drikke hjemme...da har det gått litt for langt.. hva blir det neste??
Gjest Syrin_Ulven Skrevet 3. januar 2010 #14 Skrevet 3. januar 2010 Nå har ikkje eg ein 15-åring (eller barn overhodet) men uansett. Heller heime enn på rølpefest hos ein eller annen tenåring som er heime aleine eller ute ein plass i skogen el.l. Drikke vil de gjøre om de føler for det, og drikke får de alltids tak i. Så eg hadde foretrukket at det hadde skjedd heime, med meg tilstede og i kontroll, enn alternativet.
Duracella Skrevet 3. januar 2010 #15 Skrevet 3. januar 2010 (endret) Det er desverre flere som tenker at det er bedre dem drikker hjemme osv. Rølpefesten og tulling i skogen skjer- eller vil skje uansett! Jeg forstår ikke hvordan foreldre kan 'oppfordre' UNGENE til å drikke hjemme,- drikke i det hele tatt! Kontrollerte forhold?? Kanskje der og da, men det er ikke like spennende for unge å smådrikke i hjemmet enn å drikke ute blant andre unge. Get real, få en god plan nr. 2!! Endret 3. januar 2010 av Duracella
Gjest annemor30 Skrevet 3. januar 2010 #16 Skrevet 3. januar 2010 Svarte fanken - Når ble det helt greit at en 15-åring drikker i det hele tatt...????? Enig! Det er 18 års grense så det er ikke greit! Foreldre kan da ikke lære ungene til at det er lov å bryte regler og lover som er satt!?!
Gjest Gjest_Marte_* Skrevet 3. januar 2010 #17 Skrevet 3. januar 2010 Ungene mine har aldri fått alkohol hjemme før de er gamle nok .. det hadde ikke kommet på tale. Og INGEN av deres venner har noensinne fått tillatelse til å drikke alkohol i vårt hus før de er gamle nok. Vårt hus skulle ikke være noe fristed for alkohol til mindreårige.
starligt Skrevet 3. januar 2010 #18 Skrevet 3. januar 2010 Samboeren min ble sjenket på sprit av foreldrene når han var mindreårig. Har ikke rørt spriten siden den gang! Min egen mor kjøpte alkohol i visse mengder som vi kunne ha. Ingen ble overstadig beruset, og jeg er avholds den dag i dag. Jeg synes det er helt greit, ungene vil drikke uansett. greit de vil drikke uansett.men kjøper man øl til sine barn så blir man jo ansvarlig på om det skjer noe. hadde jg kjøpt øl til min 15 år gamel sønn/datter og det hadde skjedd noe med hun/han hadde jeg hatt det på meg for alltid.tenker da alvorlige ting som det kan skje,og en vet aldri om det kan bli deg eller andre som gjør dette.
Monica1968 Skrevet 3. januar 2010 #19 Skrevet 3. januar 2010 Jeg har ikke barn, men jeg har selvsagt noen meninger omkring emnet likevel: At de drikker hjemme, er èn ting. Det er veldig stor forskjell i modenhet hos 15-åringer, og mens noen av dem absolutt ikke bør drikke, klarer andre helt fint å nyte et glass øl/vin uten at det medfører noen problemer(foreldrene vet vel selv hvilken kategori deres 15-åring tilhører). Hva fest angår, ville jeg i det lengste ha forsøkt å hindre mitt hypotetiske barn i å feste før myndighetsalder, uansett barnets modenhet, da jeg generelt er veeeeldig skeptisk til hjemme-alene-fester.
Gjest Hilde K S Skrevet 3. januar 2010 #20 Skrevet 3. januar 2010 Selvsagt er det ikke greit at en femtenåring drikker hjemme. Det er faktisk lovbrudd å servere alkohol til noen som ikke har fylt atten. Å påstå at alle femtenåringer drikker, er bare bullshit. Det samme gjelder at barn som får alkohol hjemme, er de barna som ikke raver rundt på fylla når det er hjemme-alene-fest hos kompiser. Jeg tør å påstå at foreldre som serverer mindreårige alkohol, burde vært meldt til barnevernet. Man kan vel si at det er å påføre barnet skade. Hvem faen serverer gift til noen som ikke er ferdig utvokst? *gremm*
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå