Brud84 Skrevet 2. januar 2010 #1 Skrevet 2. januar 2010 Hei. Jeg må innrømme at jeg aldri har skjønt ett skvatt av skatterelger og skattetrekk osv. Det eneste jeg har skjønt er at jeg er livredd for baksmell på skatten... Nå trenger jeg noen råd. Jeg har aldri hatt lån før, og alltid fått igjen penger på skatten. I sommer kjøpte jeg og mannen leilighet og giftet oss. Vi står begge som eiere, men lånet trekkes kun fra meg. I juni blir vi foreldre for første gang... vi har begge ca 260 000 i årslønn, og på skattekortet står det 36% skattetrekk, men jeg tror ikke det blir trukket så mye... tabelltrekk?? Har noen noe tips om hva jeg evt. burde gjøre med skattekortet for 2010? eller skal jeg bare fortsete å betale skatt som om jeg ikke har lån??? og blir det noen endring siden vi nå er gift??? Håper noen kan gi meg noen råd:)
Gjest Gjest Skrevet 2. januar 2010 #2 Skrevet 2. januar 2010 Du får vel lavere skatt når du har lån. Men bare legg inn tallene dine i skatteetatens beregningsprogram, så får du en god pekepinn. Hvis du fortsatt er redd for å få baksmell så kan du jo legge unna litt penger hver måned til det.
Nybegynner 2009 Skrevet 2. januar 2010 #3 Skrevet 2. januar 2010 Du blir ikke automatisk lignet med din ektefelle selv om dere nå er gift. Men dere kan flytte lån og renter mellom selvangivelsene. Når det gjelder skattekortet for i år så se på hva som er lagt til grunn, det ligger ved skattekortet. Her ser du hva de har lagt til grunn. Er det helt på tryne i forhold til det du tjener/har i lån så kan du endre det. Har du fått prosentkort så får du ikke endret dette til tabell. Det er uansett bedre å betale inn for mye enn å få baksmell som jeg skjønner du er redd for. Gjør som gjest ovenfor sier, sjekk skatteberegningen på nett, evt ring skatteetaten. Om du er redd for smell kan du be arb.giver trekke deg feks 500 kr ekstra pr mnd i skatt.
Gjest Gjest Skrevet 2. januar 2010 #4 Skrevet 2. januar 2010 Det er uansett bedre å betale inn for mye enn å få baksmell som jeg skjønner du er redd for. Gjør som gjest ovenfor sier, sjekk skatteberegningen på nett, evt ring skatteetaten. Om du er redd for smell kan du be arb.giver trekke deg feks 500 kr ekstra pr mnd i skatt. Hvis man setter pengene til side selv spiller det ingen rolle om man får baksmell. Men hvis man har lett for å bruke opp det som står på sparekontoen så kan det jo være greit å betale inn ekstra skatt.
Brud84 Skrevet 3. januar 2010 Forfatter #5 Skrevet 3. januar 2010 Takk for svar:) Satt og så på skattekortet mitt i går kveld, men som vanlig skjønner jeg ikke stort... Men det stod at det var ett tabellkort?? hva betyr egentlig det?? Også stod jeg oppført med ett lån, som er 500 000 for lavt i forhold til virkeligheten. Bør jeg gjøre noe med det?? Også stod det at jeg skal betale ca 70 000 i skatt neste år... Vi er forøvrig lignet i skatteklasse 1. Hva skal til får å få klasse 2? vi tjener jo fryktelig dårlig begge to...
Gjest Gjest Skrevet 3. januar 2010 #6 Skrevet 3. januar 2010 Dere skal ha skatteklasse 1E. 2E skal dere bare ha om en av dere tjener veldig lite (2 får man om man er enslig forsørger). Skatteklasse 1 er for single. Gå inn på minside.norge.no og gå i menyen til venstre inn på skattekort (bestille nytt?). Så fyller du inn forventet lønn i 2010, forventede renter (tar du det samme som ble betalt i 2009 er du nok trygg der) - og husk foreldrefradraget for barnet (25.000,-). Det samme gjør din mann. Da får dere på neste side sett hvilken skatteprosent som blir foreslått. Ønsker du endring tabell/prosent, så kan du få det ved å skrive i det feltet nederst på siden der. Og husk: blir det endring i inntekter eller renteutgifter i løpet av året så gå inn på samme sted og gjør dette om igjen!
Gjest Gjest Skrevet 3. januar 2010 #7 Skrevet 3. januar 2010 Og folkens, husk dessuten å lever skattekortet i tide, eller si fra at 2009-kortet skal brukes på januar. Ellers blir det trukket 50%.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå