Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest Hudzilla
Skrevet

Jeg lurer på om noen kan fortelle/guide meg hvilken hudtype jeg har utifra følgende:

Når jeg har renset huden (uansett hva jeg bruker) så er huden blank som plastfolie og stram etterpå (ikke oljete).

Jeg får som regel kun kviser på haken og i pannen mellom øyenbrynene. Kan skyldes kosthold, vet ikke... Men jeg blir tørr her også. Jeg har sorte prikker på (og litt rundt (nederst)) nesen og litt på haken.

Jeg flasser litt på kinn og rundt nesen. MEN jeg flasser også på haken (hvor jeg også har sorte prikker) og på pannen. Spesielt mellom øyenbrynene. Flasset er veldig finkornet (ikke "flak"). Det kan vel tyde på tørr hud pga at fett binder huden? Men trodde man hadde sorte prikker når man hadde fet hud...?

Porene mine syns jeg er store, men jeg vet egentlig ikke hva som er stort og hva som er lite... Huden er ikke jevn heller. Tror de er størst på kinnene, og minst i pannen.

Jeg renset huden grundig i dag tidlig i to omganger, og tok ikke på noe fuktighetskrem etterpå for å se hvordan huden var etterpå. Jeg sjekket huden noen timer etterpå og den var ikke fet (sjekket med tørkepapir). Men så er det jo kaldt ute, så den kan jo blitt påvirket av det??

Jeg tror selv at jeg har tørr hud (fettfattig?), men blir forvirret av de sorte prikkene og kvisene på haken hvor jeg også flasser. Kan det hende at jeg har fet hud, men at det produseres mindre talg pga at den er fuktfattig pga kulde og tørt vær? Jeg husker rett og slett ikke hvordan huden min er om sommeren. Har aldri tenkt på slikt før... Kan man ha sorte prikker og kviser på tørr hud?

Har sikkert hatt 50 kviser til sammen i hele mitt liv. Jeg har ikke noe problemer med sånne rosea-greier (husker ikke hva det heter). Jeg har heller ikke noe særlig rynker. Jeg tror ikke at huden min er noe grå. Litt rød i kinnene i kulda. Men ikke noe sånt sprukne blodkar-greier.

På hender og lepper er jeg så tørr at jeg sprekker i kulden (til blods). Leggene mine er så tørre at det ser ut som tak-papp-plater på 2-3 mm omkrets med "hvitt" i mellom. Men det har gjerne ikke noe sammenheng?

Jeg er ikke noe flink til å peele meg, og hudprodukter har jeg ikke peiling på. Dette har jeg planer om å rette på nå!

Sorry rotete innlegg...

Altså:

Panne: Finporet, flasser (finkornet), litt kviser, blank/stram etter rens, ikke oljete

Nese: sorte prikker, flasser (finkornet) litt rundt

Kinn: flasser (finkornet) litt, og har litt større porer her

Hake: sorte prikker, flasser (finkornet), litt kviser

Tror ikke jeg er oljete, ihvertfall ikke nå på vinteren.

Videoannonse
Annonse
Gjest mymlen
Skrevet

du har mest sannsynelig kombinert hud.

Skrevet

Takk for svar :)

Ja, jeg hadde mistanke om det. Men jeg har vel ikke fet og tørr på samme sted samtidig?

Av kinn, nese, panne og hake; Hvor har jeg fet og hvor har jeg tørr hud? Jeg må jo vite hvor jeg skal bruke hvilke produkter :)

Gjest Armule
Skrevet

Mulig du har fet hud som er ekstremt fuktfattig! Men jeg kan ikke si for sikkert :)

Gjest Gjest_Trine_*
Skrevet
Mulig du har fet hud som er ekstremt fuktfattig! Men jeg kan ikke si for sikkert :)

Hvordan veit jeg om jeg har fet eller tørr hud?? Hva er forskjellen? T

Skrevet

Kanskje du blir klokere av å lese her? :)

Gjest Armule
Skrevet
Hvordan veit jeg om jeg har fet eller tørr hud?? Hva er forskjellen? T

Fet hud er som regel oljete og med urenheter. Men om man er fuktfattig i tillegg, og tror man har tørr hud gjør man det som regel vondt verre. Fet hud mangler fukt, tørr hud mangler fett. Om du bruker produkter til tørr hud på fet, tilfører du bare mer fett og tilstopper porene mer enn de allerede er og man får mer urenheter.

Som regel har også fet hud store porer og tørr hud små.

Håper det hjalp litt! Jeg er ingen ekspert :)

Skrevet

Ja, jeg hadde mistanke om det. Men jeg har vel ikke fet og tørr på samme sted samtidig?

Av kinn, nese, panne og hake; Hvor har jeg fet og hvor har jeg tørr hud? Jeg må jo vite hvor jeg skal bruke hvilke produkter :)

av det du beskriver så har du nesten sikkert kombinert hud som er fukt og fett fattig:)

Babor sin advanced biogen med celler fra gresskar eller Babor perfect combination serien passer godt til deg. hvis du mikser produktene.

du må vertfall begynne å bruke scrub!:) det virker som det flasset er overfladisk og trenger å skrubbes vekk og at du trenger rikelig med fukt og fett fra serum som starter celle fornyelsen din igjen:)

Rens fra Advanced biogen; Hy ol og phytoactive advanced biogen rens

Serum fra Advanced biogen

Dagkrem fra advanced biogen og nattkrem fra perfekt combination

send en mail hvis du lurer på noe:)

Skrevet

En venninne av meg har ganske lik hud (i alle fall minner huden veldig).

Hun har fet, dehydrert hud, men tørr overhud (hvis du skjønner). det sa i alle fall hudpleieren til henne.

Men det høres ut som om du har mer kombinasjonshud enn fet hud.

Så jeg tror du kanskje har komnbinasjonshud med tørr overhud + at den kan være dehydrert.

Skrevet

Oj, her var det mye motstridende svar :O Tror jeg ble enda mer forvirret :O

Jeg har forstått det slik at jeg ikke kan være fet og tørr på samme sted samtidig (kun fet og dehydrert, eller tørr og dehydrert).

Kombinert hud, er det ikke at man er fet noen steder og tørr andre steder? Hvordan vet jeg da hvor jeg er hva når jeg har symptomer både på fet hud og fettfattig hud på samme sted?

Kan man ha sorte prikker og kviser på tørr (fettfattig) hud? Flassingen kan jo være mangel på peeling? *forvirret*

Håper på flere svar. Har lest en haug av artikler om dette uten å bli klokere (ja, Hilde Christina sin også). Hadde vært så enkelt om de kunne lagt ut nærbilde av de forskjellige hudtypene og hudtilstandene!

Har så lyst å kjøpe meg gode hudprodukter, men vil ikke svi av masse penger på produkter som er for "motsatt" hudtype :)

Gjest mymlen
Skrevet
Oj, her var det mye motstridende svar :O Tror jeg ble enda mer forvirret :O

Jeg har forstått det slik at jeg ikke kan være fet og tørr på samme sted samtidig (kun fet og dehydrert, eller tørr og dehydrert).

Kombinert hud, er det ikke at man er fet noen steder og tørr andre steder? Hvordan vet jeg da hvor jeg er hva når jeg har symptomer både på fet hud og fettfattig hud på samme sted?

Kan man ha sorte prikker og kviser på tørr (fettfattig) hud? Flassingen kan jo være mangel på peeling? *forvirret*

Håper på flere svar. Har lest en haug av artikler om dette uten å bli klokere (ja, Hilde Christina sin også). Hadde vært så enkelt om de kunne lagt ut nærbilde av de forskjellige hudtypene og hudtilstandene!

Har så lyst å kjøpe meg gode hudprodukter, men vil ikke svi av masse penger på produkter som er for "motsatt" hudtype :)

den eneste kombinerte huden jeg vet om er f.eks. fet hud i T-sonen og tør hud i kinnene.

beste måten er å behandle dise stedene hver for seg - altså bruke produkter beregnet fet hud der du har det og produkter for tørr hud der du har det.

det finnes produkter for kombinert hud, men det er ikke så bra som å behandle hver plass for seg selv, om du skjønner?

Skrevet

Håper flere "eksperter" har lyst til å svare, så jeg blir litt klokere :D

Imens får jeg hive meg over skrubbingen!

• 2 uker senere...
Skrevet

* Jeg har hørt at hvis du har fet hud, så kan du merke det ved å rense huden to ganger, ikke ta på noe etterpå, og vente noen timer for så å trykke et papirtørkle mot huden og se om det kommer noe på. Men hvis man har fet hud, men er tørr pga vinteren f.eks. (altså dehydrert, ikke mangel på fett). Vil man DA få noe på papirtørklet?

* Hvis man har store porer; Har man fet hudtype på det området, uansett?

* Hvis man har sorte prikker; Har man fet hudtype på det området, uansett?

* Hvis man blir stram i huden etter rens; Har man tørr (mangel på olje) hudtype på det området, uansett?

* Hvis man har fet hudtype; er man oljete i ansiktet uansett hvor kaldt/tørt det er i luften hvis man ikke har brukt noen produkter mot det?

Skrevet

Er ikke det enklere å dra til hudpleier for analyse i stedet for å vase rundt forvirret? Det er ofte gratis.

Skrevet

Er det det? Da er det vel forpliktelser med kjøp osv? Jeg har ikke råd til å kjøpe kremer til 600,- stk når jeg kan kjøpe de på nett til 200,-. Dessuten liker jeg å gjøre litt research før jeg kjøper noe. Ingredienser osv.

Skrevet

det ser ut som du har blandingshus, altså tørr hud i kinnene og fet hud i t-sonen og haken. det kan også være at du har tørr hud med fet underhud

Skrevet

Ja, hos noen hudpleiere er det helt gratis og uten forpliktelser. Men de vil nok prøve å pakke på deg produkter.

Du kan jo ringe rundt til forskjellige der du bor, og høre med de hvor mye det koster. Du kan spare mye på å vite hvilken hud du har og kjøpe rette produkter med en gang, istedet for å gå på stadige bomkjøp. :)

Skrevet

Nå har jeg sendt en beskjed til en hudpleier som jeg ser tilbyr gratis hudanalyse :) Er nok greitt som dere sier og få hjelp fra noen som har peiling (og som ser huden min)

Skrevet

Hei! Det er mulig du har flasseksem. Da må du til hudlege og få resept på fungoral.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...