Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Samboeren min eier leiligheten vi bor i. Vi valgte dette bevisst da vi kjøpte, for å spare førstegangslånet mitt.

Nå skal vi snart gifte oss, og vi lurer da på hva som skjer med eieforholdet. Vil vi automatisk eie leiligheten sammen, eller er dette noe vi må prate med banken om? Vi kommer ikke til å ha særeiekontrakt. Og hva vil evt skje mht. skattekort osv? Må vi ordne med dette?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Når dere blir gift, fortsetter han å eie leiligheten alene. Har du vært med å betale på den? Få alt i gyldige papirer!

Skrevet

Ja, vi har delt alle utgifter på leiligheten.

Bør vi prate med banken? Eller er det like greit at han fortsatt eier alene?

Hvordan får jeg "alt i gyldige papirer"?

Gjest Blondie65
Skrevet

Nei det er ikke greit at han fortsetter å eie alene. Dere bør bli felles eiere og det snakker dere med banken om.

Nå er dere lykkelige, venner og enige. La oss håpe at denne lykken varer og at dere aldri kommer i problemer. Men som kjent, så kan det dukke opp og den dagen er det veldig greit å ha papirer på hvem som eier hva. Hvis du lar han stå som eier alene så taper du i realiteten alt du har innskutt samt all fremtidig mulighet til å få din andel ved et eventuelt brudd.

Skrevet
Samboeren min eier leiligheten vi bor i. Vi valgte dette bevisst da vi kjøpte, for å spare førstegangslånet mitt.

Nå skal vi snart gifte oss, og vi lurer da på hva som skjer med eieforholdet. Vil vi automatisk eie leiligheten sammen, eller er dette noe vi må prate med banken om? Vi kommer ikke til å ha særeiekontrakt. Og hva vil evt skje mht. skattekort osv? Må vi ordne med dette?

Det man eier før man gifter seg, fortsetter man å eie alene (selv om man ikke har særeie). Om dere vil at boligen skal være felleseie, må dere tinglyse halvparten over på deg (gratis for ektefeller). Dette gjør dere ikke hos banken, men hos statens kartverk: http://www.statkart.no/nor/Tinglysing/

Om dere i praksis deler på utgiftene (lånet), vil jeg anbefale deg at du kjøper deg inn med den summen som minimum tilsvarer halvparten av lånet, og tinglyser dette.

Som ektefeller kan man fritt fordele gjeldsrentene på selvangivelsen.

Gjest Pretor
Skrevet

TS, svaret på spørsmålet ditt er ganske enkelt: ingenting. Han fortsetter å eie leiligheten. Du eier ingenting.

Om dere vil at boligen skal være felleseie, må dere tinglyse halvparten over på deg (gratis for ektefeller).

Felleseie inntrer automatisk ved inngåelse av ekteskap, men det har KUN betydning ved ekteskapet oppløsning ved enten skilsmisse eller død. Felleseie betyr IKKE at ektefellene eier formuesgjenstanden sammen, men at VERDIEN skal deles ved ekteskapets oppløsning.

Det Zuperduper mener over her, er SAMEIE.

Det er mange tråpder her inne som forklarer forskjellen på felleseie, sameie og særeie. Det kan være greit å lese noen av dem. Ellers anbefaler jeg å gå på biblioteket, det finnes enkle bøker som forklarer de juridiske aspektene ved ekteskap på en forståelig måte for ikke-jurister. Lykke til:)

Skrevet

Det er greiest at han fortsetter å eie alene. Han har tatt risikoen ved kjøp og betaling og det er enklest om han fortsetter å ta den risikoen. Det er ikke lett å finne en rettferdig fordeling om du nå plutselig skal hoppe inn i eierskapet.

Det viktigste er at dere har kommet frem til en passende kostnadsfordeling. Det regner jeg med dere har ettersom det tilsynelatende ikke har vært noen problemer hittil. At dere gifter dere eller ikke, har ingenting å si.

Du bør spare på høyrentekonto eller i fond med lav risiko. Det sprer deres felles risiko.

Når dere trenger en større bolig, trolig om ikke alt for lenge, bør dere kjøpe den sammen og dele 50/50 eller en etter en annen fordeling helt fra begynnelsen av.

Gjest Gjest_gjest_*
Skrevet
Ja, vi har delt alle utgifter på leiligheten.

Bør vi prate med banken? Eller er det like greit at han fortsatt eier alene?

Hvordan får jeg "alt i gyldige papirer"?

Jeg mener at Alison har skrevet tidligere at om man kan miste muligheten til å førstehjemslån (som man uansett ikke er garantert) ved å gjøre det slik som dere har gjort det, hvor én står som eier og den andre er medlåner/-betaler i praksis (selv om vedkommende i teorien står utenfor lånet). Ville sjekket det også.

Skrevet
Det er greiest at han fortsetter å eie alene. Han har tatt risikoen ved kjøp og betaling og det er enklest om han fortsetter å ta den risikoen. Det er ikke lett å finne en rettferdig fordeling om du nå plutselig skal hoppe inn i eierskapet.

Ikke enig i dette. Om de ønsker å eie boligen sammen (og dele på utgiftene) når de gifter seg, så ser det veldig enkelt å endre på det. Det er også lett å finne en rettferdig fordeling. Alt avhenger av hva man avtaler seg i mellom. Det kan for eksempel være rettferdig å kjøpe seg inn til takst eller pris satt ved verdivurdering. Det kan også være rettferdig å kjøpe seg inn til en avtalt pris som er en helt annen. Det kan også være rettferdig å tinglyse halvparten over på t.s. uten vederlag. Det er bare de to involverte som kan sette ord - og beløp - på hva som anses som rettferdig.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...