Gå til innhold

Hvordan redigere bildet i GIMP

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_Trådstarter_*
Skrevet

Hvordan kan jeg lage bilder som disse på GIMP 2? (Har norsk på programmet så er greit å få forklaring på norsk:)

Har nettopp installert GIMP og ikke klart helt å sette meg inn i dette programmet.

Men altså.. Bildet er i utgangspunktet et helt vanlig bildet, og ordnet for noen år siden i Photoshop.

Håper noen kan hjelpe meg og at bidet kommer opp.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kanskje bildet kommer her da...

Skrevet

Ingen som kan hjelpe meg?

Skrevet

Jeg bruker Paint.NET så vet ikke om menyen er helt det samme, men jeg vil tippe det enten er en egen effekt for å gjøre dette, eller så endrer du fargene. Eksperimenter med f.eks Invert Colours, og så endre på Hue/Saturation, Color Balance og slike ting til du får frem noe du liker.

Skrevet
Jeg bruker Paint.NET så vet ikke om menyen er helt det samme, men jeg vil tippe det enten er en egen effekt for å gjøre dette, eller så endrer du fargene. Eksperimenter med f.eks Invert Colours, og så endre på Hue/Saturation, Color Balance og slike ting til du får frem noe du liker.

Prøv med Colors->Posterize for å få redusert antall farger. Bildet blir da også delt inn i færre «områder» som du etterpå kan fylle på med ønskede farger via bucket-fill-verktøyet. Fiks også på Fargene med Colors->Hue Saturation og øk kontrasten i bildet. Prøv også Filters->Artistic->Cartoon før bucket-fill.

Deretter kan du prøve å få til «penselstrøk» med «smudge tool» (ser ut som en hånd med pekefingeren ute), dra fargene litt over i hverandre så det ser ut som det er gjort med pensel. Antar dette er den vanskelige biten som avgjør om det kommer til å ligne på det du er ute etter. Akkurat dette blir nok en stor jobb for å få hele bildet til å se ut som eksempelet ditt.

Fant desverre ikke noe automagisk filter i Gimp som gjør akkurat det du ser etter.

Skrevet

oki, har nå faktisk funnet noe jeg kanskje får til:) Tusen takk for hjelpen!!

Er det noen her som vet hvordan jeg skal få til å bruke pennen til å tegne med i programmet? Får til å gå inn på verktøy, osv, men ikke tegne/male med tegnebrettet!

Har et lite enkelt brett kalt "wacom"

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...