Gjest Gjest_Trådstarter_* Skrevet 2. januar 2010 #1 Skrevet 2. januar 2010 Hvordan kan jeg lage bilder som disse på GIMP 2? (Har norsk på programmet så er greit å få forklaring på norsk:) Har nettopp installert GIMP og ikke klart helt å sette meg inn i dette programmet. Men altså.. Bildet er i utgangspunktet et helt vanlig bildet, og ordnet for noen år siden i Photoshop. Håper noen kan hjelpe meg og at bidet kommer opp.
Tabris Skrevet 3. januar 2010 #4 Skrevet 3. januar 2010 Jeg bruker Paint.NET så vet ikke om menyen er helt det samme, men jeg vil tippe det enten er en egen effekt for å gjøre dette, eller så endrer du fargene. Eksperimenter med f.eks Invert Colours, og så endre på Hue/Saturation, Color Balance og slike ting til du får frem noe du liker.
trisky Skrevet 4. januar 2010 #5 Skrevet 4. januar 2010 Jeg bruker Paint.NET så vet ikke om menyen er helt det samme, men jeg vil tippe det enten er en egen effekt for å gjøre dette, eller så endrer du fargene. Eksperimenter med f.eks Invert Colours, og så endre på Hue/Saturation, Color Balance og slike ting til du får frem noe du liker. Prøv med Colors->Posterize for å få redusert antall farger. Bildet blir da også delt inn i færre «områder» som du etterpå kan fylle på med ønskede farger via bucket-fill-verktøyet. Fiks også på Fargene med Colors->Hue Saturation og øk kontrasten i bildet. Prøv også Filters->Artistic->Cartoon før bucket-fill. Deretter kan du prøve å få til «penselstrøk» med «smudge tool» (ser ut som en hånd med pekefingeren ute), dra fargene litt over i hverandre så det ser ut som det er gjort med pensel. Antar dette er den vanskelige biten som avgjør om det kommer til å ligne på det du er ute etter. Akkurat dette blir nok en stor jobb for å få hele bildet til å se ut som eksempelet ditt. Fant desverre ikke noe automagisk filter i Gimp som gjør akkurat det du ser etter.
Heart7086 Skrevet 4. januar 2010 #6 Skrevet 4. januar 2010 oki, har nå faktisk funnet noe jeg kanskje får til:) Tusen takk for hjelpen!! Er det noen her som vet hvordan jeg skal få til å bruke pennen til å tegne med i programmet? Får til å gå inn på verktøy, osv, men ikke tegne/male med tegnebrettet! Har et lite enkelt brett kalt "wacom"
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå