Gjest mymlen Skrevet 2. januar 2010 #1 Skrevet 2. januar 2010 jeg er på jakt etter bøker å lese! liker IKKE typisk fjortiss-kjærlighets-første-gang-jeg-har-mensen-greier, leser for det meste lett voksenlitteratur. er til eksempel glad i tore renbergs bøker. takknemlig for alle svar!
Gjest redstar Skrevet 2. januar 2010 #2 Skrevet 2. januar 2010 Hva med Twilight serien? Eller The vampire dairy serien(engelsk) også er True Blood serien( eller serien er basert på noen meget meget bra bøker, på engelsk da)
Bokalven Skrevet 5. januar 2010 #3 Skrevet 5. januar 2010 Hva interesserer du deg for? Hva slags filmer liker du? Hva med f.eks. bøker av Tracy Chevalier? Eller av Victoria Hislop? Eller av Charles Bukowski? Finnes at hav av bøker der ute!
Gjest mymlen Skrevet 7. januar 2010 #4 Skrevet 7. januar 2010 Hva interesserer du deg for? Hva slags filmer liker du? Hva med f.eks. bøker av Tracy Chevalier? Eller av Victoria Hislop? Eller av Charles Bukowski? Finnes at hav av bøker der ute! når det gjelder film er ringenes herre og billy elliot mine favoritter. (kanskje jeg skal prøve ringenes herre? :gjeiper: ) akkurat nå leser jeg ringeren i notre dame, og den er utrolig fornøyd med. kanskje noe i den duren? dessuten har jeg lest en av elling-bøkene av ingvar ambjørnsen og jeg eelsket den. er vel litt sånne bøker jeg leser, bil jeg tro
Gjest Gjest Skrevet 7. januar 2010 #5 Skrevet 7. januar 2010 Les helt klart ringenes herre, men begynn med hobbiten!
tineline Skrevet 8. januar 2010 #8 Skrevet 8. januar 2010 Gullivers reiser (i ordentlig romanformat) er heller ikke å forakte, skulle du få lyst på en klassiker.
snixy Skrevet 8. januar 2010 #9 Skrevet 8. januar 2010 Twilight! Anbefales påd det sterkeste! Mye bedre enn ringenes herre spør du meg!
Aurela Skrevet 9. januar 2010 #10 Skrevet 9. januar 2010 Shopoholicer bøkene? Der er i alle fall bedre enn filmen, om du har sett den
Bokalven Skrevet 9. januar 2010 #12 Skrevet 9. januar 2010 når det gjelder film er ringenes herre og billy elliot mine favoritter. (kanskje jeg skal prøve ringenes herre? :gjeiper: ) Definitivt! akkurat nå leser jeg ringeren i notre dame, og den er utrolig fornøyd med. kanskje noe i den duren? Da bør du også prøve De elendige, også av Victor Hugo. Jeg likte den kjempegodt! Hvis du liker fantasy, vil jeg dessuten anbefale Song for Eirabu : slaget på Vigrid av Kristine Tofte og The Wee Free Men av Terry Pratchett, herlige bøker på hver sin måte. Anbefaler også Ingen må vite av Aina Basso, en av mine favoritter, som jeg kan lese igjen og igjen...
Donnie Darko Skrevet 10. januar 2010 #13 Skrevet 10. januar 2010 (endret) Peis på med noen fete klassikere! Da får du ikke bare en stor leseropplevelse men også med deg referanser som dukker opp i literatur og kultur ellers. Moby Dick anbefales! Rart at ingen andre kommer med noen forslag på trauste gamle bøker her. Håper ikke ungdommen nåtildags slutter å lese de gamle store romanene. Endret 10. januar 2010 av Donnie Darko
Master Skrevet 10. januar 2010 #14 Skrevet 10. januar 2010 Twilight! Anbefales påd det sterkeste! Mye bedre enn ringenes herre spør du meg! Er det mulig? Sammenligne ringenes herre med det mølet. :o Tolkien ville snudd seg i graven.
Donnie Darko Skrevet 10. januar 2010 #15 Skrevet 10. januar 2010 Twilight! Anbefales påd det sterkeste! Mye bedre enn ringenes herre spør du meg! Haha! Dette blir nesten enda morsommere hvis hun faktisk mener det.
NoAngel Skrevet 10. januar 2010 #16 Skrevet 10. januar 2010 sebrapiken. det kan nok lære alle en ting eller to.
Bokalven Skrevet 10. januar 2010 #17 Skrevet 10. januar 2010 Rart at ingen andre kommer med noen forslag på trauste gamle bøker her. Håper ikke ungdommen nåtildags slutter å lese de gamle store romanene. Nåh, jeg anbefalte da visserligen Victor Hugo... Gammel, men kanskje ikke traust? Men det er helt klart mange bra klassikere. Er f. eks. veldig begesitret for Anna Karenina av Lev Tolstoj. Andre klassikere jeg kan anbefale er: Northanger Abbey av Jane Austen De skrekkelige barna av Jean Cocteau Cat's Cradle av Kurt Vonnegut To kill a mockingbird av Harper Lee Ellers vil jeg si meg uenig i at Twilight-sagaen er bedre enn Lord of the Rings, og jeg liker i og for seg begge deler.
PiriPiri Skrevet 10. januar 2010 #18 Skrevet 10. januar 2010 Hvis du liker Ringeren i Notre Dame kommer du til å elske "De elendige" av Victor Hugo (les Miserables) Litt treg start kanskje (40 sider om en prest) men den tok meg virkelig med storm da jeg var 15 ANBEFALES!
Mio Skrevet 10. januar 2010 #19 Skrevet 10. januar 2010 Det kommer helt an på hva du interesserer deg for og om du fikser litteratur som er litt "tyngre" enn f.eks. Shopoholiker-bøkene. Men det finnes alltids en middelvei her. Det er så mange bra bøker! En bok jeg har lest flere ganger, og som jeg kanskje vil karakterisere som litt ungdomslitteratur er Dragningen mot dypet av Carol Goodman. Den er spennende og annerledes. Vanskelig å forklare hvorfor jeg liker den for det er ikke en bok jeg i utgangspunktet ville tenkt på å lese. Likevel: les den! Du burde absolutt høre på Darko og prøve deg på en klassiker. Det finnes oversettelser som har modernisert språket. Du kan jo prøve deg på Amalie Skram? Hmm... Hva med Jonas av Bjørneboe? Wassmos trilogi om Tora? Jeg husker jeg leste de tre bøkene da jeg var 14 og klarte ikke å legge dem fra meg. Ganske tragisk, men godt skildret. Jeg elsker Haruki Murakami. Spennende historier og du lærer mye om japansk kultur. F.eks. Norwegian Wood. Lykke til!
Gjest Miam Skrevet 10. januar 2010 #20 Skrevet 10. januar 2010 (endret) I tillegg til "voksenlitteratur", kosa jeg meg med TL-bøkene når jeg var på din alder Men aner ikke om du vile likt de. Der er jo i alle sjangere da, men. Eksisterer TL-klubben lengre forresten? Narnia er jo en kjempeserie! Ringenes Herre leste jeg når jeg var på din alder, eller nesten hele, stoppa opp i midten av tredje boka :gjeiper: Shopoholikerbøkene er jo rasendes festlige! Også A Devil Wears Prada, myyye bedre enn filmen Om du liker såkalt kiosklitteratur kan Arvesynd-serien være noe for deg. Utrolig fin serie synes jeg Og du MÅ lese Folket på Innhaug(4 bøker er det vel) om du liker familie/slekts/drama/bo-på-en-gård-bøker. Såå fin :rødme: Tror også du godt kunne klart Dan Brown sine bøker, om du ikke har lest de allerede da Edit: Glemte en! "Herman" av Lars Saabye Christensen! Endret 10. januar 2010 av Miam
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå