Gjest Gjest Skrevet 2. januar 2010 #1 Del Skrevet 2. januar 2010 Når man skriver om en hypotetisk person, er det slitsomt å skrive personen hele tiden eks: Da ber man personen se for se at han/hun, personen, h*n,(???) våkner en morgen.. har veldig lyst å bare velge et kjønn og bruke det gjennom hele oppgaven, men er det "lov"? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 3. januar 2010 #2 Del Skrevet 3. januar 2010 Ja, det er "lov". Før var jo dette alltid "han". Jeg personlig prøver å skrive "han/hun", men blir det for kronglete, velger jeg "hun", rett og slett for å veie litt opp for at det alltid var "han" før. I nye tekster og lærebøker har jeg sett at det ofte står "hun", sikkert for å være litt politisk korrekt - og all den tid det nesten alltid står "han" i eldre bøker, synes jeg det er på sin plass Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 4. januar 2010 #3 Del Skrevet 4. januar 2010 Eg likar best at han/ho er rett med tanke på det grammatiske kjønnet til ordet det viser til. Derfor ville eg skriva "personen" - "han" og "jordmora" - "ho" uansett kva kjønn desse personane verkeleg har. Unntaket er viss det tidlegare i teksten går klart fram at akkurat denne personen er ei kvinne eller denne jordmora er ein mann. Det er mogleg eg føler slik fordi dette er den vanlege måten å vise til alle substantiv på på nynorsk. Fisken blir han, klokka blir ho og bordet blir det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå