Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Er det vanskelig for barn som ikke klarer å få med seg all teksten å forstå handlingen i denne filmen? Det er voksne med som inneimelllom kan hjelpe til med å forklare.

Skrevet

Når jeg var på kino og så filmen satt det to barn i ti -elleveårsalderen ved siden av meg. De forsto ikke spesielt mye av filmen og moren ble sittende å forklare en del for dem. Noe som var fryktelig irriterende.

Skrevet

Noe av det mest irriterende på kino er jo folk som sitter og snakker.

Skrevet

Ikke sitt og snakk på kino, da! Så irriterende for de andre som faktisk har betalt ca 100,- for å se filmen og ikke får med seg alt fordi folk prater.

Skrevet
Nå er ikke dette en film for barn.

Neivel?

Den har 11-årsgrense.

Skrevet
Neivel?

Den har 11-årsgrense.

Det har den, men det betyr ikke at de forstår så mye av den, dessverre.

Skrevet

11-åringen trenger ikke forstå alt, jeg banner på at h*n vil bli meget fascinert likevel :)

Men jeg har problemer med folk som prater på kino, velviljen min er ikke tilstede, selv om hensikten er god ;)

Skrevet

Takk for svar alle.

Men er litt overrasket over at dette utviklet seg til en "snakke under filmen og forstyrre andre"-tråd. For det var ikke mitt utgangspunkt.

Mine barn kan lese bra, men det er mye å henge med på i nesten tre timer, og jeg var usikker på om historien i så fall var for komplisert, derfor denne tråden.

Og når det er sagt: For meg er det heller ingen uting at man en gang i blant hviker til sidemannen "Hvem var det igjen?" eller "Hvorfor dro de dit?" (hypotetiske spørsmål). Om noen her påstår at de aldri har hatt behov for å kommentere/forklare/spørre om noe i løpet av sin tid som kinogjenger, så tror jeg rett og slett ikke på det.

Og i alle fall ikke når man drar på en film med 11-årsgrense kl 13.00. Da må man neste godta at det er BARN til stede, uten at jeg dermed påstår at jeg skal stave meg høyt gjennom all tekst eller jobbe meg gjennom kontinuerlige forklaringer.

Skrevet
Og når det er sagt: For meg er det heller ingen uting at man en gang i blant hviker til sidemannen "Hvem var det igjen?" eller "Hvorfor dro de dit?" (hypotetiske spørsmål). Om noen her påstår at de aldri har hatt behov for å kommentere/forklare/spørre om noe i løpet av sin tid som kinogjenger, så tror jeg rett og slett ikke på det.

Selv om du synes det er greit er det stor sansynlighet for at noen rundt deg blir plaget av det.

Når på dagen filmen går har ikke noe å si om hvorvidt folk blir forstyrret av at andre snakker eller ikke. Ja, på barnefilmer må man gjerne forvente at det kan bli litt urolig i salen men dette er en film for ungdom og voksene.

Hvis du tror barna dine vil ha behov for forklaring under filmen så er det like greit å vente til den kommer ut på dvd. Om ikke annet så for å ta hensyn til andre som vil se filmen. Som en annen sa, det er utrolig irriterende å betale rundt 100 kroner for å gå på kino bare for å bli forstyrret av folk som skal snakke under filmen.

Og ja, jeg får ofte lyst til å kommentere ting når jeg er på kino men jeg lærte som liten at det ikke er lov å snakke når filmer har startet og venter pent til den er ferdig :fnise:

Skrevet

Ja :fnise:

:roll:

Dette er bare kverulering. Men trekk gjerne slutningen at jeg mener at man skal skravle seg gjennom filmen, hvis du synes det er naturlig.

Og jeg tror rett og slett ikke på at du aldri har ytret et ord fra reklamen starter til rulletekten etter filmen er avsluttet.

Men vær også klar over at filmer med 11-årsgrense er for barn ned til 8 år, når de er i følge med voksne. Mine barn er eldre enn dette, men bli ikke overrasket om du drar på en film med 11-årsgrense og treffer på 8-åringer, særlig ikke når filmen går kl 13.00 på dagen.

Gjest NewMonkey
Skrevet

Det at den har 11-årsgrense betyr ikke at den er for barn som er 11 eller eldre. Bare at barn under 11 ikke burde se den...

Skrevet
Den har 11-årsgrense.

Aldersgrensen er ikke der for å gi noen indikasjon på om barn i alderen rundt den aktuelle aldersgrensen kommer til å ha noe utbytte av filmen, så at den har elleve års aldersgrense er ikke noe du bør henge deg opp i. Alt det betyr, er at medietilsynet ikke tror en elleveåring vil ta varig skade av filmens innhold.

Nå har jeg ikke sett filmen selv, men jeg mistenker at en elleveåring kommer til å være mer fascinert av de fine eksplosjonene og de lyseblå innfødte enn av historien, dialogen og de (nokså lite subtile eller originale) politiske over- og undertonene.

Skrevet

Mange underliggende temaer i filmen, om en ønsker å ta et dypdykk i analyse. Jeg har det med å analysere filmer ihjel, men skal ikke gjøre det her.

Det er en flott film, visuellt nydelig. Mye 'action' til tider, og mange flotte bilder ala Roger Dean sine landskap. Må være inspirert av han .. kan ikke fatte annet. :)

Tror 10-11-åringer fatter hovedhistorien som er 'utenpå'. Noen kan sågar trekke slutninger på så mangt. (Sier det av erfaring selv).

Se den. Eller vent til den kommer på DVD, da er den ikke så 'stor' og 'skremmende' som i kinosalen. Og du kan snakke fritt :)

Skrevet

Om ikke de klarer å få med seg alt av innholdet så vil de sikkert få utbytte av filmen likevel. Å forklare ting midt i filmen er veldig forstyrrende for de rundt, og kan ikke sammenlignes med små, korte kommentarer noen i blant kommer med. Personlig synes jeg ikke man skal prate når man er på kino, ei heller bråke med godteri e.l., men ut fra mine opplevelser på kino føler jeg meg nokså alene om det. Jeg skulle ønske flere kunne oppdra barna sine i forhold til god kinoskikk.

Skrevet
Ja :fnise:

:roll:

Dette er bare kverulering. Men trekk gjerne slutningen at jeg mener at man skal skravle seg gjennom filmen, hvis du synes det er naturlig.

Og jeg tror rett og slett ikke på at du aldri har ytret et ord fra reklamen starter til rulletekten etter filmen er avsluttet.

Men vær også klar over at filmer med 11-årsgrense er for barn ned til 8 år, når de er i følge med voksne. Mine barn er eldre enn dette, men bli ikke overrasket om du drar på en film med 11-årsgrense og treffer på 8-åringer, særlig ikke når filmen går kl 13.00 på dagen.

Jeg har ikke sagt noe om jeg at tror du mener at man skal skravle seg gjennom filmen, jeg har ikke en gang antydet det. Og for å gjøre det klart, jeg tror ikke det.

Men jeg tror du er i brytningen fra barnefilmer til ungdomsfilmer med barna dine og som jeg har sagt tidligere må man forvente litt mer urolighet i salen under en barnefilm. Der er det litt større takhøyden for blant annet litt hvisking under filmen.

Men nå som dine små skal bevege seg ut i den "voksene" kinoverden er det vel på tide å lære seg at man skal ta hensyn til de andre i salen og vente til etter filmen med komentarer :)

Så lenge man tar barna sine med på en film som ikke er i klassen "barnefilm" bør man, uavhengig av alder og når på dagen filmen gå, være sikker på at barna forstår filmen uten å måtte få forklaring underveis.

Og når det gjelder meg og snakking under filmer, tja når jeg har vært på kino med småen har jeg svart når h*n har snakket til meg, dog som oftest med "vent til filmen er ferdig" og når h*n må på do "kom her".

Ellers har det hendt at venner jeg har vært på kino med har snakket til meg under filmen, og da hveser jeg tilbake "hysj! vent til filmen er ferdig"

Skrevet
Hei!

Er det vanskelig for barn som ikke klarer å få med seg all teksten å forstå handlingen i denne filmen? Det er voksne med som inneimelllom kan hjelpe til med å forklare.

Det var dette jeg lurte på og har nå fått svaret da vi har sett den.

Barna mine er ganske store og forsto filmen godt. Vi forstyrret som vanlig ingen, men de voksne som løp att ofrem på do (eller hva de nå skulle) og de som absolutt skulle sitte med bana i mitt sete, var det verre med.

Filmen var fantastisk!

Skrevet

Hvor mye man forstyrrer ved å snakke til sidemannen kommer så klart an på hvor ofte man snakker. Om jeg hvisker en kort setning én eller to ganger i løpet av en film håper jeg ikke at noen blir brydd av det (men jeg unngår det så godt som det lar seg gjøre), men dersom man sitter og forklarer i lange baner 10-50 ganger gjennom en filmen, så...ja.

Gjest Borghild
Skrevet

Folk som snakker på kino er det verste jeg vet! Må ta meg sammen for å ikke slå de helseløse!

Skrevet

Man skal selvsagt ikke sitte og forklare unger handlingen når man er på kino, da er de ikke store nok. Dette tror jeg da også de fleste forstår. Da er det verre med fjortiser som sitter og kakler hele filmen gjennom.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...