Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har begynt et lite prosjekt om å finne ut litt om dåpen. Kommer selv fra luthersk familie, men har kjæreste og mange venner fra pinsemenigheten. Dette har selvfølgelig ført til diskusjon om dåpen og har drevet meg til å søke etter svar. Har studert litt og funnet ut mye interessant. Men noen spørsmål står selvfølgelig igjen. Et av de er vannets rolle i dåpen.

Johannes døpte til omvendelsens dåp (tro på han som kom etter, Jesus. Forberedning) med vann mens Jesus innstiftet den nye dåp med den Hellige ånd og ild. Paulus døpte til den hellige ånd med håndspåleggelse og bønn mens displene døpte med full neddykkelse med vann umiddelbart etter at noen hadde tatt imot Jesus. Er det rart en blir forvirret? :gjeiper:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er ikke rart man blir forvirret. Men hva er det egentlig du lurer på?

Skrevet
Det er ikke rart man blir forvirret. Men hva er det egentlig du lurer på?

Lurer på vannets rolle i dåpen. Er vannet bare symbolsk for at en begraver det gamle livet eller er vanet hellig og har en spesiell rolle? Et annet sørsmål angående dåpen er om en er nødt til å bli døpt for å komme til himmelen eller om det bare holder med dyp tro? Litt vanskelig tolke siden det i misjonsbefalingen står at både tro og dåp er nødvendig mens det i apgj 10:43 står tro. etter slik jeg oppfatter det så har jo dåp og tro/frelse en sammenheng da, men likevel

• 2 uker senere...
Skrevet

Jeg er langt ifra en teolog, men våger meg på å svare det jeg tror.

Det står at: For hvis du med din munn bekjenner at Jesus er Herre, og i ditt hjerte tror at Gud har oppreist ham fra de døde, da skal du bli frelst.

Paulus brev til Romerne kap. 10 vers 9.

Og jeg vet jo at jeg ble frelst før jeg ble døpt. Likeså røveren på korset ved siden av Jesus. Han kunne ikke akkurat hoppe ned for å bli døpt...

For meg er dåpen en sterk symbolhandling som symboliserer begravelsen av det gamle syndige mennesket, og og opprettelsen av det nye frelste mennesket.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...