Gå til innhold

Kjøpt leilighet som "selges som den er"

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har kjøpt en leilighet som "selges som den er". Det er dessverre en del skrot der som må bæres ned alle trappene og kastes. Ser for meg at jeg kanskje må leie en container for tingene er blant annet en gammel steikeovn, tre skap, en koffert og ei ganske lita bod som er full av gamle ubrukelige ting.

Vi har ikke signert kontrakt ennå. Er det jeg som må belastes med dette, både praktisk og økonomisk (container koster litt)?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Selv om leiligheten selges as-is ( hht. avhendlingslova §3-9) skal den normalt tømmes og vaskes. Har du fått tilsendt noe kontraktsforslag da, regner med at det står der. Om ikke, spør megler før kontraktsmøetet. As-is går mer på at du har en større riksiko for mangler (som tidligere eier ikke visste om) en at du overtar tidligere eiers skrot.

Skrevet

Skrot og dritt skal det ikke være. Jeg opplevde det samme når jeg flyttet inn i den leiligheten jeg bor i nå. Der måtte tidligere huseier stille opp med bil og få det vekk eller betale for leie av container og folk. Det første ble valget :)

Skrevet
Skrot og dritt skal det ikke være. Jeg opplevde det samme når jeg flyttet inn i den leiligheten jeg bor i nå. Der måtte tidligere huseier stille opp med bil og få det vekk eller betale for leie av container og folk. Det første ble valget :)

Jeg rekner med at huseier heller ikke hadde rengjort leiligheten, hva gjorde dere ift det? Flyttet inn og tok det selv eller ventet på at huseier tok det? Eller dekket han rengjøring utført av firma? Spør fordi vi ser ut til å haven i samme suppa selv :D

Gjest selger
Skrevet

Jeg kjøpte et hus og oppdaget ikke at det var samlet asbestplater tre steder på eiendommen før jeg skulle selge igjen, omtrent. Ny kjøper klaget, og jeg betalte for å få dette fjernet. Eierskifteforsikringen min ville ikke dekket annet enn usynlige feil, og søppel eller skrot er ikke usynlige feil eller allerede oppdagede mangler i en bolig.

Gjest Gjest_Marte_*
Skrevet

Jeg solgte nylig huset mitt og da vi hadde overtagelse så gikk vi gjennom hele boligen og eiendommen og ny eier signerte på at alt var rent og ryddig ..

Er ikke det vanlig?

Skrevet

"As is"-klausuler kan da ikke brukes for å komme unna rydding og vasking, hvis det ikke er nærmere spesifisert i kontrakten? Utgangspunktet er at leilighet/hus skal overleveres ryddet og vasket, skal det ikke det vil jeg tippe at det må avtales spesielt.

Men det er jo gråsoner. Da jeg solgte nylig, spurte jeg om de ville ha oppvaskmaskinen (som ikke var en fast del av kjøkkenet). Og da jeg kjøpte, fikk jeg spørsmål om vi ville ha et lass med ved og noen hvitevarer i sokkelleiligheten. Om svaret hadde blitt nei på noen av disse spørsmålene er det jo selgers ansvar å rydde bort, i begge tilfeller.

SÅ jeg tror at med mindre du har avtalt at du skal gjøre dette, så har as is-klausulen ingenting med rydd og vask å gjøre. Det er og blir selgers ansvar med mindre annet er avtalt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...