Gjest Gjest_Katrine_* Skrevet 2. januar 2010 #1 Skrevet 2. januar 2010 Er det noen der ute som har vært på øyhopping i Hellas? Vi vurderer å fly til Kreta og dra videre til Kykladene derfra. Er det greie og hyppige båtforbindelser? Ellers er vel Athen det mest optimale... Som nevnt tenker vi å kun holde oss til Kykladene, men er 7 effektive dager for lite til en slik ferie? Da har jeg trukket fra reisedagene til og fra Norge. Ellers reiser vi med barn på 10 og 13 år, om dere har noen anbefalinger om øyer vil vi gjerne høre.. Kanskje om en som ikke er så turistpreget, litt uberørt. mvh Katrine
Gjest Gjest_Bettina_* Skrevet 2. januar 2010 #2 Skrevet 2. januar 2010 Det er nok bedre å fly til Athen og starte øyhoppingen derfra, ja. Jeg vil sterkt anbefale www.islandstrolling.com. Det er en super side nettopp for øyhoppere med bl.a. presentasjon av de forskjellige øyene og eget diskusjonsforum!
Gjest Peon Skrevet 2. januar 2010 #3 Skrevet 2. januar 2010 (endret) Jeg må nok betegnes som grekofil, og har vært mange ganger på øyhopping i Hellas. Kreta er et dårligere utgangspunkt enn Athen pga langt færre ferjeavganger derfra til Kykladene. Vi flyr som regel til Athen og tar ferje ut fra Pireus. Mange flyr også til Santorini og starter loffingen derfra. Norwegian til Santorini er et bra alternativ, likeledes å kjøpe "kun fly" med Apollo. Velger man Dodekanesene, har Norwegian direkteruter til Kos og Rhodos som er bra utgangspunkt for øyhopping i denne øygruppen. Veldig nyttig side med oversikt over ferjeavganger ut fra de aller fleste greske havner: http://www.gtp.gr/. Vær bare oppmerksom på at mange fergeruter ikke er lagt ut enda, de kommer etterhvert utover våren. Jeg synes nok at 7 dager er i minste laget for en øyhopperferie, selv med fratrekk av reisedager til og fra. Det kan også være greit å ha et par dager i slingringsmonn - da det ikke er helt uvanlig med kansellerte ferjeavganger pga vind - det kan blåse ganske heftig i Kykladene. Øygruppen har mange herlige øyer å by på. Sifnos i veste Kykladene er en liten perle. Naxos med sine flotte strender er for meg et must, selv om den nok kan være litt overbefolket i høysesongen. Milos har mye spektakulært både av natur og strender. Amorgos er vill og vakker, og lille Koufonissi er for meg nesten next to paradise. Antiparos er en liten hyggelig øy med fine strender, og også naboøya Paros kan by på fine ferieopplevelser. Med andre ord mange flotte øyer å velge mellom - ofte det som blir "problemet" - hvilke skal man velge ? Endret 2. januar 2010 av Peon
Gjest Gjest_Katrine_* Skrevet 2. januar 2010 #4 Skrevet 2. januar 2010 Tusen takk for gode tips! Tror nok vi må satse på Athen og en litt lengre tur ja...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå