Loewe Skrevet 16. januar 2010 #41 Del Skrevet 16. januar 2010 Loewe, veldig spennende å lese det du skriver. Du har tydelig mye kunnskap Jeg har for stor respekt for de som virkelig sitter inne med mye kunnskap (og er for mye av en kverulant) til å uten videre gå med på det. Jeg er mere en besserwisser med mektig google-fu. PS. Kjenner deg såvidt fra asiaforumet. Håper det går bra med deg og sjokolademannen din. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
oslotur Skrevet 16. januar 2010 Forfatter #42 Del Skrevet 16. januar 2010 kan dere vær så snill holde dere til temaet OG hvis dere sier om islam, kom med bevis! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jaan Skrevet 16. januar 2010 #43 Del Skrevet 16. januar 2010 for vi muslimer er helligdagen på fredag, akkurat som det er lørdag og søndag her i Norge. selvom det er anbefalt må ikke en muslim be hver dag, men på fredager er det obligatorisk og de fleste velger å be i moskeen. man begynner først med å samles selvfølgelig, kvinner og menn er i hver sine rom. moskeen er også et sosialt møtested så det det er vanlig å bare snakke sammen en stund og hilse på hverandre. og etter det så stiller man seg i rekker og ber, ofte med en imam som leder. så leser kanskje imamen fra koranen mens de hører på. og etter det så er man egentlig ferdig. men ved spesielle dager som de muslimske helligdagene (ID) blir det lagd mat og servert. Jo, man må be hver dag, 5 ganger om dagen. Dette er den 2. søylen i Islam. Og det er også hadith som sier at det som skiller muslimer fra ikke-muslimer, er salah (bønn). Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jaan Skrevet 16. januar 2010 #44 Del Skrevet 16. januar 2010 Hunder er urene, har jeg hørt muslimer si. Mange har problemer med å få med hunden sin i taxi kjørt av muslimer. Jeg har hørt forskjellige forklaringer. Den siste virket mest troverdig. Han klappet hunden min, og jeg sa litt spøkefullt at han var en synder som sikkert hadde vært dritings da han leste Koranen. "Ikke noe problem, kamerat...bare vaske hendene før be...spesielt hvis pelsen er våt", svarte han. Stemmer det? Og i dag finnes det vel ingen rasjonell grunn til å hevde at hunder er mer urene enn andre dyr, eller? Så har vi grisen. Det var sikkert en grunn til at man en gang i tiden lagde et forbud mot å spise svinekjøtt. Hva var grunnen den gang, og hva er begrunnelsen i dag? Hårvekst har man også regler for. Står det noe om dette i Koranen - i så fall med hvile begrunnelser, eller er reglene kulturbetinget? Tenker både på kjønnshår og ansiktshår. Ja, dette med hunder finner vi i hadith. Vi kan klappe hunder, men kan ikke be med de klærne vi har fått sikel fra hun på f.eks. Moren min har en hund, ikke noe problem, men jeg vil aldri ha en hund. I Quran står det klart at svinekjøtt er forbudt: 2:173 Han har bare forbudt dere det selvdøde, blod og svinekjøtt, og det som en annen enn Gud er påkalt over. Men om noen gjør det, drevet av nød, ikke begjær, og ikke går over grensen, han rammes ikke av skyld. Gud er tilgivende, nåderik. Dette står flere steder i Quran, og da er det haram (forbudt). Alt Allah swt har forbudt oss er det en grunn for. Ikke alltid like lett å se for oss nå, men en dag finner vi det ut. Og kan man ikke leve et helt fint liv uten svinekjøtt? Hva er problemet med at jeg som muslim ikke spiser eller serverer svin? Om en hindu kommer til meg, så serverer jeg ikke ku heller. Jeg respekterer andre så lenge de ikke gjør noe vondt mot meg eller mine barn. Kjønnshår skal fjernes og dette er suannah of the fitra. Noen ting er ikke direkte skrevet i Quran. Om de er det så er det halal (tillatt) eller haram (forbudt). Om man finner det i hadith så er det Profetens sedvane, og det kalles da sunnah. Dette er ikke påbudt, men en bra ting å gjøre for å følge Profetens eksempel. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
KR-øst Skrevet 16. januar 2010 #45 Del Skrevet 16. januar 2010 (endret) kan dere vær så snill holde dere til temaet OG hvis dere sier om islam, kom med bevis! Ifølge VG 30 januar 2009 så kunne over 40 000 jenter miste muligheten for skolegang i Pakistan. Islamistene truet med å drepe hver eneste jente som befant seg på en skole. De blir henrettet om de trosser forbudet, og skolen skal de blåse i luften. Er dette noe du mener er positivt for et liv i fred og harmoni? Er det ikke så at islam er en fredens religion? Endret 16. januar 2010 av KR-øst Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jaan Skrevet 16. januar 2010 #46 Del Skrevet 16. januar 2010 Ifølge VG 30 januar 2009 så kunne over 40 000 jenter miste muligheten for skolegang i Pakistan. Islamistene truet med å drepe hver eneste jente som befant seg på en skole. De blir henrettet om de trosser forbudet, og skolen skal de blåse i luften. Er dette noe du mener er positivt for et liv i fred og harmoni? Er det ikke så at islam er en fredens religion? Dette er noe de fleste tar avstand fra. Jeg gjør hvertfall det. Det står i Quran at man skal søke kunnskap. Så hvorfor skal ikke jenter få gå på skolen? Det er mange som misbruker sin makt, og sier det er i Allah swt sitt navn. Jeg har slektninger i Pakistan, og det er et veldig vanskelig område på grensa mot Afghanistan. Om de tolker dette som Islam, da vil jeg si det er feil. Islam er en fredelig religion, om man utøver den på den måten jeg (og mange andre) tror er rett. Kan ikke si jeg har plaget så veldig mange med min utøvelse av Islam. Jeg er rolig og stille, ikke drikker, ikke sloss. Gir penger til veldedighet, prøver å oppdra barna mine så de skal passe inn i det norske samfunnet og følge normene her, men alikevel være muslimer. Jeg føler en generalisernede holdning fra deg. Er du negativt innstillt til Islam? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jaan Skrevet 16. januar 2010 #47 Del Skrevet 16. januar 2010 Jeg vil også legge til at jeg forstår at mange er skeptiske til Islam. Jeg er skremt selv mange ganger over ulike holdninger som særlig konvertitter har. Og hvordan samfunnet har blitt... kan ikke kritisere en utlending for noe før man blir kalt rasist, da har det gått for langt. Man må tåle kritikk. Og man må respektere andre for å fortjene respekt tilbake! Dette gjelder alle. Muslimer har ingen rett på å ture frem i Norge som vi vil! Vi må følge normene her, innrette oss etter det norske samfunnet. Jeg er veldig blandet i følelsene ang disse karikatur tegningene. Jeg blir lei meg for at noen fremstiller vår Profet på en stygg måte, men hvorfor skal ikke-muslimer følge Islams regler egentlig? Vi vil jo for all del ikke følge annet enn Islam selv.. I mitt hode burde muslimer ha en generellt høy moral. Men sånn er det desverre ikke alltid.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
KR-øst Skrevet 16. januar 2010 #48 Del Skrevet 16. januar 2010 Dette er noe de fleste tar avstand fra. Jeg gjør hvertfall det. Det står i Quran at man skal søke kunnskap. Så hvorfor skal ikke jenter få gå på skolen? Det er mange som misbruker sin makt, og sier det er i Allah swt sitt navn. Jeg har slektninger i Pakistan, og det er et veldig vanskelig område på grensa mot Afghanistan. Om de tolker dette som Islam, da vil jeg si det er feil. Islam er en fredelig religion, om man utøver den på den måten jeg (og mange andre) tror er rett. Kan ikke si jeg har plaget så veldig mange med min utøvelse av Islam. Jeg er rolig og stille, ikke drikker, ikke sloss. Gir penger til veldedighet, prøver å oppdra barna mine så de skal passe inn i det norske samfunnet og følge normene her, men alikevel være muslimer. Jeg føler en generalisernede holdning fra deg. Er du negativt innstillt til Islam? Ja, jeg er veldig negativ til islam. Og det har ingenting med holdning og tro å gjøre. Det er kun av erfaring med hva islamistene utøver av perversiteter og vold rundt om i hele verden. De har myrdet hundretusener av kristne i flere afrikanske og asiatiske land spesielt. De har også fordrevet millioner av mennesker fra sine land og ut i elendighet. Jeg har også kjennskap til mye av det som står i Koranen, og mye av det som står der, forklarer islamistenes handlinger. Og jeg har hørt tidligere muslimer fortelle om det livet som Muhammed førte i sin regjeringstid. ikke mye fredelighet der. Siden jeg er kristen, så må jeg si som Jesus sa: Jeg har ikke imot dem for deres egen skyld, men jeg har imot de gjerninger de gjør. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jaan Skrevet 16. januar 2010 #49 Del Skrevet 16. januar 2010 Ja, jeg er veldig negativ til islam. Og det har ingenting med holdning og tro å gjøre. Det er kun av erfaring med hva islamistene utøver av perversiteter og vold rundt om i hele verden. De har myrdet hundretusener av kristne i flere afrikanske og asiatiske land spesielt. De har også fordrevet millioner av mennesker fra sine land og ut i elendighet. Jeg har også kjennskap til mye av det som står i Koranen, og mye av det som står der, forklarer islamistenes handlinger. Og jeg har hørt tidligere muslimer fortelle om det livet som Muhammed førte i sin regjeringstid. ikke mye fredelighet der. Siden jeg er kristen, så må jeg si som Jesus sa: Jeg har ikke imot dem for deres egen skyld, men jeg har imot de gjerninger de gjør. Ja, det er desverre sånn, at mange mistolker ting og bruker de feil. Jeg kan ikke forstå at det er sånn Allah swt vil at det skal være. Men jeg regner med da at du ikke har noe imot meg da, som norsk konvertitt? Fordi jeg hverken utfører eller støtter disse handlingene. Jeg møter en del motstand pga min påkledsel. Sikkert mange som tror jeg er undertrykket, stakar tenker de, mannen hennes er sikker fæl! Mannen min bryr seg ikke hva jeg går i, så lenge jeg er påkledd (noe som forøvrig hører til denne årstiden). Nå er jeg veldig heldig da, som har tilgang på opplysninger og informasjon om hva som er mine rettigheter i Islam. Det har ikke kvinner i mange andre land. Jeg er heldig som kan gå ut her i Norge i de klærne jeg måtte ønske, det ville jeg ikke fått lov til om det ikke hadde vært ytringsfrihet.. Også er jeg heldig som er gift med en mann som respekterer meg, gir meg frihet så lenge jeg ikke gjør noe galt. Jeg vet det er mange muslimske kvinner som lider under mannens "diktatur". Litt avsporing ble dette, men jeg fikk så lyst til å skrive det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
KR-øst Skrevet 17. januar 2010 #50 Del Skrevet 17. januar 2010 Ja, det er desverre sånn, at mange mistolker ting og bruker de feil. Jeg kan ikke forstå at det er sånn Allah swt vil at det skal være. Men jeg regner med da at du ikke har noe imot meg da, som norsk konvertitt? Fordi jeg hverken utfører eller støtter disse handlingene. Jeg møter en del motstand pga min påkledsel. Sikkert mange som tror jeg er undertrykket, stakar tenker de, mannen hennes er sikker fæl! Mannen min bryr seg ikke hva jeg går i, så lenge jeg er påkledd (noe som forøvrig hører til denne årstiden). Nå er jeg veldig heldig da, som har tilgang på opplysninger og informasjon om hva som er mine rettigheter i Islam. Det har ikke kvinner i mange andre land. Jeg er heldig som kan gå ut her i Norge i de klærne jeg måtte ønske, det ville jeg ikke fått lov til om det ikke hadde vært ytringsfrihet.. Også er jeg heldig som er gift med en mann som respekterer meg, gir meg frihet så lenge jeg ikke gjør noe galt. Jeg vet det er mange muslimske kvinner som lider under mannens "diktatur". Litt avsporing ble dette, men jeg fikk så lyst til å skrive det. Nei da, jeg har ikke noe mot noen mennesker for det de er, eller for det de tror på, men all min motstand beror på hva menneskene gjør og hva de har i sinne som kan gå utover andre mennesker. Hvis ingen hadde ondt i sinne, og ikke overkjørte andre for sin egen vinnings skyld, da hadde det vært fred på jorden. Men dessverre så ser det ut til at det er et flertall i verden som ønsker makt og rikdom, framfor fredelig sameksistens. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Larsern Skrevet 17. januar 2010 #51 Del Skrevet 17. januar 2010 Et par høyst aktuelle spørsmål til dere muslimer: Karikaturtegningene, hva er deres syn på dette? Skiller dere mellom den Muhammed som terroristene (islamistene) tilber, og den Muhammed dere selv tilber? Hijab/burka i politi/militær, i hvor stor grad er dette i konflikt med uttøvelse av religionen, og i hvor stor grad bør dette vektlegges? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Loewe Skrevet 17. januar 2010 #52 Del Skrevet 17. januar 2010 (endret) Ja, det er desverre sånn, at mange mistolker ting og bruker de feil. Jeg kan ikke forstå at det er sånn Allah swt vil at det skal være. Den blinde overbevisningen om at det finnes en "rett" tro, en "rett" tolkning, er selve grunnproblemet med islam. Dette er en selvbedrag, ikke mer enn subjektiv sannhet. Moderate muslimer tror ekstremister mistolker "hellige" skrifter. Samtidig tror ekstremister det samme om moderate muslimer. Dere står på hver deres fjelltopp og roper at den andre tar feil. Sannheten er at begge tar feil og begge har rett, for i koranen er det rom for mye tolkning. Når man opererer med absolutter med utgangspunkt i noe menneskeskapt som koranen eller bibelen, så må det skjære seg. Der muslimer tror at koranen er Allahs ord diktert av Muhammed, forstår kristne og jøder at sine hellige skrifter er skrevet av menn og inspirert av Gud. Det er denne viktige forskjellen som har gjort at kritiske analyser av de hellige tekster, som førte til opplysning av kristen og jødisk tenkning siden 16-tallet, har blitt et ekstremt sensitivt emne når brukt på koranen. Spesielt når det stortsett kun ikke-muslimer som våger dette. I 1972, under restaurasjonen av den store moskeen i Sana, Yemen, oppdaget arbeidere eldgamle pergamenter på et loft. De mange pergamentene ble puttet i potetsekker og ble glemt i over sju år, helt til Dr. Gerhard Puin, en tysk koran-ekspert, fattet interesse for dem. Fire fragmenter var av umiddelbar interesse ettersom de inneholdt det første og siste kapittel av koranen, og ulikt andre koraner - inneholdt denne illustrasjoner. Puin identifiserte fragmenter fra nesten tusen forskjellige koraner og sammenligninget disse gamle tekstene med Kairo standardteksten som brukes i dag. Funnet var oppsiktsvekkende. Disse tidlige tekstene, datert til 705-715 (til sammenligning er standard historiene i dag basert på islamsk litteratur fra 900 og 1000-tallet), er skrevet på en måte som gjør at ordene kan ha opptil 30 forskjellige meninger. http://www.mideastyouth.com/2008/07/18/the...interpretation/ Også er jeg heldig som er gift med en mann som respekterer meg, gir meg frihet så lenge jeg ikke gjør noe galt. Jeg vet det er mange muslimske kvinner som lider under mannens "diktatur". Det er ikke mannens privilegium å "gi deg frihet" og enda mindre betinget frihet (påberoende av hva som defineres som "galt"). Du nevner at andre muslimske kvinner ikke har frihet, men ser ikke selv at du argumenterer som du er underordnet din egen mann. Selvbedrag er det vanskligste bedrag å komme seg ut av. Litt avsporing ble dette, men jeg fikk så lyst til å skrive det. Syntes det var fint du tok deg tid og jeg setter pris på at du fremstår så ærlig som du gjør. Endret 17. januar 2010 av Loewe Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jaan Skrevet 17. januar 2010 #53 Del Skrevet 17. januar 2010 Et par høyst aktuelle spørsmål til dere muslimer: Karikaturtegningene, hva er deres syn på dette? Skiller dere mellom den Muhammed som terroristene (islamistene) tilber, og den Muhammed dere selv tilber? Hijab/burka i politi/militær, i hvor stor grad er dette i konflikt med uttøvelse av religionen, og i hvor stor grad bør dette vektlegges? Jeg har alt skrevet at jeg har delte følelser ang karikaturtegningene. På en måte er jeg lei meg fordi jeg syns det er unødvendig, på den andre siden så skjønner jeg at nordmenn eller dansker ikke trenger å følge Islam sine regler. Men det er vel unødvendig å gjøre det gang på gang. Vi tilber ikke Muhammed, vi tilber Allah swt. Men vi prøver å følge Profetens eksempel, sedvane. Man skal ikke tilbe andre enn Allah swt. Da begår man den største synd, Shirk, med en gang man setter noen på lik linje eller over Allah swt. Vet du hva en burqa er? Det hadde aldri vært mulig å vært politi i burqa. Hijab er egentlig en defenisjon på kvinners kledsel og oppførsel. Men er mest brukt om et sjal/skaut på hodet. Jeg bruker sjal selv, og jeg ville aldri blitt politi pga nærkontakten man må ha med andre menn. Som muslimah burde man velge seg yrke som ikke går på akkord med troen. Det finnes kanksje stillinger i politiet der man ikke trenger å ha nærkontakt med andre. Men det finnes også veldig mange andre yrker man kan velge. Jeg vet norske kvinner vil reagere på mitt synspunkt her. Men om man er så troende at man går med hijab, så vil jeg også tro man vill valgt et yrke som ikke er dominert av menn. Man skal helst ikke oppholde seg alene med menn man kan gifte seg med. Noen mener man ikke skal det i det hele tatt, noen mener det er greit i jobb/skole sammenheng. Men her i Norge er vi heldige og vi kan velge andre jobber. Jeg brenner ikke akkurat for hijab i politiet. For meg er ikke dette noe som har så veldig mye å si, men fint om de som ønsker det får lov. Her igjen reagerer jeg litt på at man kan ikke si nei fordi da blir det sikkert en sterk reaksjon fordi man nekter ei muslimah noe. Syns ofte det har blitt mye styr for små ting, noe muslimer har skyld i. Det er ikke alltid vi blir kritisert fordi vi er muslimer. Og det må være lov å si fra, og sette foten ned, uten å bli redd fro sterke reaksjoner. Muslimer burde være fredelige og respektere andre, for å fortjene respekt tilbake. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Larsern Skrevet 17. januar 2010 #54 Del Skrevet 17. januar 2010 Jeg har alt skrevet at jeg har delte følelser ang karikaturtegningene. På en måte er jeg lei meg fordi jeg syns det er unødvendig, på den andre siden så skjønner jeg at nordmenn eller dansker ikke trenger å følge Islam sine regler. Men det er vel unødvendig å gjøre det gang på gang. Takk for utfyllende svar. Når det gjelder karikaturene, det jeg mener er om du som tilsynelatende liberal/moderat muslim identifiserer deg med den Muhammed som karikaturene portretterer? Jeg antar vi er enige om at karikaturene har en politisk agenda og retter søkelys på terror utført i Islams navn, og at moderate muslimer tar avstand fra terror. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jaan Skrevet 17. januar 2010 #55 Del Skrevet 17. januar 2010 Den blinde overbevisningen om at det finnes en "rett" tro, en "rett" tolkning, er selve grunnproblemet med islam. Dette er en selvbedrag, ikke mer enn subjektiv sannhet. Moderate muslimer tror ekstremister mistolker "hellige" skrifter. Samtidig tror ekstremister det samme om moderate muslimer. Dere står på hver deres fjelltopp og roper at den andre tar feil. Sannheten er at begge tar feil og begge har rett, for i koranen er det rom for mye tolkning. Når man opererer med absolutter med utgangspunkt i noe menneskeskapt som koranen eller bibelen, så må det skjære seg. Der muslimer tror at koranen er Allahs ord diktert av Muhammed, forstår kristne og jøder at sine hellige skrifter er skrevet av menn og inspirert av Gud. Det er denne viktige forskjellen som har gjort at kritiske analyser av de hellige tekster, som førte til opplysning av kristen og jødisk tenkning siden 16-tallet, har blitt et ekstremt sensitivt emne når brukt på koranen. Spesielt når det stortsett kun ikke-muslimer som våger dette. I 1972, under restaurasjonen av den store moskeen i Sana, Yemen, oppdaget arbeidere eldgamle pergamenter på et loft. De mange pergamentene ble puttet i potetsekker og ble glemt i over sju år, helt til Dr. Gerhard Puin, en tysk koran-ekspert, fattet interesse for dem. Fire fragmenter var av umiddelbar interesse ettersom de inneholdt det første og siste kapittel av koranen, og ulikt andre koraner - inneholdt denne illustrasjoner. Puin identifiserte fragmenter fra nesten tusen forskjellige koraner og sammenligninget disse gamle tekstene med Kairo standardteksten som brukes i dag. Funnet var oppsiktsvekkende. Disse tidlige tekstene, datert til 705-715 (til sammenligning er standard historiene i dag basert på islamsk litteratur fra 900 og 1000-tallet), er skrevet på en måte som gjør at ordene kan ha opptil 30 forskjellige meninger. http://www.mideastyouth.com/2008/07/18/the...interpretation/ Det er ikke mannens privilegium å "gi deg frihet" og enda mindre betinget frihet (påberoende av hva som defineres som "galt"). Du nevner at andre muslimske kvinner ikke har frihet, men ser ikke selv at du argumenterer som du er underordnet din egen mann. Selvbedrag er det vanskligste bedrag å komme seg ut av. Syntes det var fint du tok deg tid og jeg setter pris på at du fremstår så ærlig som du gjør. Jeg visste jeg kom til å få en kommentar på det første du qoutet og det ang mannen og frihet. Vi alle tror jo vi sitter på sannheten, eller hur? De som ikke tror de tror jo de sitter på sannheten om ingen Gud.. Ja, det er synd Islam har denne splittelsen, ikke bare mellom liberale, moderate og islamister, men også innad i mange grupper. Det står at Islam skal deles i 73 grupper, men det er få av disse som er den riktige vei. Å diskutere min tro er ikke noe poeng, noen har ikke åpent sinn til å forstå meg, og misforstår noen ganger med vilje. Ang dette med frihet så vurderte jeg om jeg skulle ta det med. Grunnen til at jeg tok det med er at en fordom er jo at muslimske kvinner er fengslet i sitt eget hjem. Mannen min nekter meg aldri noe. Han vet at jeg kan skille på rett og galt, og han stoler på meg. Han har ingen trang til å kontrollere meg heller Jeg er som muslimks kone underorndet mannen min i vårt hjem. Og det er fullt lovlig i Norge også, vel? Men i praksis hjemme hos oss, har det liten betydning. Hos andre har den større betydning. Sånn som hos norske par også. Noen menn kontrollerer kvinnen, selvom de er norske. Ikke alle norske menn er heller for likestillingen, så vidt jeg vet. Det står at man skal adlyde mannen, etter Allah swt, så lenge mannen ikke sier noe feil iht Islam. Han kan aldri nekte kona å gå til moskeen, og hun skal også få lov å besøke slektninger. Det er også en rekke plikter mannen har, og jeg hvertfall, er av den oppfatningen at om mannen ikke oppfyller de pliktene så kan han ikke nekte kona si noe, eller pålegge henne noe. Dette blir nok litt vanskelig for ikke-muslimer å fortså. Hvordan kan jeg som norsk kvinne godta at sånn er det bare? Mange tenker sikkert jeg ikke er helt riktig i hodet, eller at kanksje jeg er mindre smart enn andre? Jeg tror jeg vil forklare det med min sosialisering i samfunnet. Jeg ble aldri godt nok sosialisert i det norske samfunnet, og det har satt sine spor, og formet meg til den jeg er. Også har Allah swt ledet meg til en vei her i livet jeg har funnet meg selv, og er fornøyd med livet Er ikke det det viktigste? Ikke hva alle andre syns er rett. Hvorfor skal jeg leve som andre liker å leve livet, om jeg mistrives med det? Jeg føler meg utrolig heldig som norsk muslim, med barna og mannen min Og jeg føler meg veldig heldig som får liv å bo her i Norge og utøve min tro. Kristne i Paksitan f.eks har ikke det. Og det er veldig synd. Sånn syns jeg ikke det er rett å behandle andre. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Loewe Skrevet 18. januar 2010 #56 Del Skrevet 18. januar 2010 (endret) Jeg visste jeg kom til å få en kommentar på det første du qoutet og det ang mannen og frihet. Vi alle tror jo vi sitter på sannheten, eller hur? De som ikke tror de tror jo de sitter på sannheten om ingen Gud.. Dette er igjen en forenklet og uriktig oppfatning av virkeligheten. Vitenskapen kan ikke bevise at det finnes noen gud, like lite som de kan bevise at det ikke finnes noen gud. Dette er hva som kjennetegner agnostisismen og den rasjonelle vitenskapelige tenkningen. Uansett hvor lite plausibel gudommelige fremstillenger kan virke, er ateismen på en måte bare å bytte ut en tro de ikke har bevis for med en annen tro de heller ikke har bevis for. Ja, det er synd Islam har denne splittelsen, ikke bare mellom liberale, moderate og islamister, men også innad i mange grupper. Det står at Islam skal deles i 73 grupper, men det er få av disse som er den riktige vei. Jeg presiserer igjen. Troen på at det er en "riktig vei" er hva som gjør at det blir splittelse til å begynne med. At så mange muslimer hardnakket holder seg til en slik enfoldig tro, er mye av grunnen til at religionen er så full av splittelse og konflikt. Et hvert rasjonelt menneske vil innse sannheten av dette, men dessverre er ikke relgioner og troende rasjonelle. Å diskutere min tro er ikke noe poeng, noen har ikke åpent sinn til å forstå meg, og misforstår noen ganger med vilje. Det er veldig enkelt å forstå, men vanskligere å respektere at, i utgangspunktet selvstendigtenkende mennesker, frivillig (de færreste muslimer tror helt frivillig ettersom man blir født og oppdratt inn i religionen) underkaster seg en totalitær tro og livssyn. Ang dette med frihet så vurderte jeg om jeg skulle ta det med. Grunnen til at jeg tok det med er at en fordom er jo at muslimske kvinner er fengslet i sitt eget hjem. Mannen min nekter meg aldri noe. Han vet at jeg kan skille på rett og galt, og han stoler på meg. Han har ingen trang til å kontrollere meg heller Jeg er som muslimks kone underorndet mannen min i vårt hjem. Og det er fullt lovlig i Norge også, vel? Du har selvsagt lov til å underordne deg din mann når du selv frivillig ønsker dette, men muslimske koner er ikke underordnet sine menn per lov i Norge. Faktisk er de likestilt per lov. At du syntes å ha en mann som noenlunde respekterer din grunnlovsgitte frihet, betyr som du vet ikke at andre muslimske koner har det. Men i praksis hjemme hos oss, har det liten betydning. Hos andre har den større betydning. Sånn som hos norske par også. Noen menn kontrollerer kvinnen, selvom de er norske. Ikke alle norske menn er heller for likestillingen, så vidt jeg vet. I et meningsmangfold er selvsagt ikke alle like. Jeg vil tro at mange menn ikke er overbegeistret for den formen for likestilling vi tildels har fått i Norge. Den går utover kampen for likestilte sosiale og politiske rettigheter, og ønsker å nedrive forskjellene mellom det kvinnelige og det mannlige. Men når det kommer til kjernen av likestillingen; sosial og politisk likestiling og likhet under loven, så er det de aller, aller fleste etniske-nordmenn for dette. Dessverre er de fleste muslimer mot selv dette, hovedsaklig grunnet i religionen. Det står at man skal adlyde mannen, etter Allah swt, så lenge mannen ikke sier noe feil iht Islam. Han kan aldri nekte kona å gå til moskeen, og hun skal også få lov å besøke slektninger. Det er også en rekke plikter mannen har, og jeg hvertfall, er av den oppfatningen at om mannen ikke oppfyller de pliktene så kan han ikke nekte kona si noe, eller pålegge henne noe. Du beskriver et kvinneundertrykkende system. Jeg tror jeg vil forklare det med min sosialisering i samfunnet. Jeg ble aldri godt nok sosialisert i det norske samfunnet, og det har satt sine spor, og formet meg til den jeg er. Også har Allah swt ledet meg til en vei her i livet jeg har funnet meg selv, og er fornøyd med livet Er ikke det det viktigste? Dette tror jeg vel du har til felles med de aller fleste konvertitter. De føler seg utenfor og ønsker å tilhøre. En føler seg rotløs og ønsker å få mening i livet. Mennesket er et sosial vesen og å underordne seg en totalitær trosrettning gjør at hverdagen på mange måter kan oppleves som enklere. Ikke alle foretrekker frihet når alternativet syntes å være ensomhet. Endret 18. januar 2010 av Loewe Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jaan Skrevet 18. januar 2010 #57 Del Skrevet 18. januar 2010 Dette er igjen en forenklet og uriktig oppfatning av virkeligheten. Vitenskapen kan ikke bevise at det finnes noen gud, like lite som de kan bevise at det ikke finnes noen gud. Dette er hva som kjennetegner agnostisismen og den rasjonelle vitenskapelige tenkningen. Uansett hvor lite plausibel gudommelige fremstillenger kan virke, er ateismen på en måte bare å bytte ut en tro de ikke har bevis for med en annen tro de heller ikke har bevis for. Jeg vet ikke hvorfor du sier det er en uriktig oppfatning av virkeligheten, når det er den oppfatningen jeg sitter med. Ateister har ingen bevis på at det ikke finnes noen Gud, men hevder det like mye som vi som tror. Jeg presiserer igjen. Troen på at det er en "riktig vei" er hva som gjør at det blir splittelse til å begynne med. At så mange muslimer hardnakket holder seg til en slik enfoldig tro, er mye av grunnen til at religionen er så full av splittelse og konflikt. Et hvert rasjonelt menneske vil innse sannheten av dette, men dessverre er ikke relgioner og troende rasjonelle. Ja, jeg svarte ja Det begynte med splittelse mellom sunni og shia etter Profetens død. Og dette har bare utviklet seg i en dårlig retning. Hm.. hvorfor sier du jeg ikke er rasjonell? Jeg ser jo dette like mye som deg. Men jeg har ikke noe behov for å sitte og forklare andre menneskers handlinger, like lite som du vil sitte og forklare hvorfor norske menn er sånn eller sånn Hvorfor bruker noen norske menn vold? Er dette noe du som individ har lyst til å forklare meg og "forsvare"? Nei. Like lite som jeg som norsk muslim har lyst til å forsvare islamisters handliger. Det er ikke jeg som utfører de handlingen. Jeg står til ansvar for meg selv. Og jeg har vel alt nevnt at jeg tar avstand fra terror. Det er veldig enkelt å forstå, men vanskligere å respektere at, i utgangspunktet selvstendigtenkende mennesker, frivillig (de færreste muslimer tror helt frivillig ettersom man blir født og oppdratt inn i religionen) underkaster seg en totalitær tro og livssyn. Jeg kan ikke forstå at det er vanskelig å hverken respektere eller akseptere Dette er mitt liv. Jeg gjør ikke deg, eller noen andre noe galt. Jeg respekterer aeister, hunduer, budhister, kristen eller hvilken tro de måtte ha, og hvor absurd dette høres ut for meg å tilbe en stein f.eks. Men de er mennsker som fortjener min respekt så lenge de ikke gjør meg noe galt! Du har selvsagt lov til å underordne deg din mann når du selv frivillig ønsker dette, men muslimske koner er ikke underordnet sine menn per lov i Norge. Faktisk er de likestilt per lov. At du syntes å ha en mann som noenlunde respekterer din grunnlovsgitte frihet, betyr som du vet ikke at andre muslimske koner har det. Jeg vet det. Og jeg er fullt klar over hva lovene sier, da dette intresserer meg veldig mye. Mannen min er også fullt klar over at så lenge ikke loven går imot Islam, så må han følge norske lover. Dette byr ikke på noen problemer. I et meningsmangfold er selvsagt ikke alle like. Jeg vil tro at mange menn ikke er overbegeistret for den formen for likestilling vi tildels har fått i Norge. Den går utover kampen for likestilte sosiale og politiske rettigheter, og ønsker å nedrive forskjellene mellom det kvinnelige og det mannlige. Men når det kommer til kjernen av likestillingen; sosial og politisk likestiling og likhet under loven, så er det de aller, aller fleste etniske-nordmenn for dette. Dessverre er de fleste muslimer mot selv dette, hovedsaklig grunnet i religionen. Nå er vel jeg en av de som ikke helt er imot dette. Hvorfor skulle jeg være det? Jeg har en ikke-muslimsk familie, jeg ønsker jo at de skal ha det bra. Likestillingen har mye bra for seg, men jeg vet ikke hvorfor kvinner og menn på død og liv skal være like, for det er vi jo egentlig ikke... det er to forskjellige kjønn. Men lik lønn for likt arbeid, og like muligheter i jobbsammenheng er jeg veldig for. Første kona til Profeten var jo en handelskvinne. Dette er en av grunnene til at menn som låser kvinner inne, og som nekter de skole og jobb, gjør en feil. De skal jo følge Profetens eksempel.. Du beskriver et kvinneundertrykkende system. Ja, en del ting i Islam virker for nordmenn kvinneundertrykkende. Nå er det forskjellige tolkninger av det meste, og folk praktiserer ting forskjellig. Det er en helt annen måte samfunnene er bygget opp på i muslimske land. Noen ting passer bedre der, mens noen ting passer ikke inn noe som helst sted.. Dette tror jeg vel du har til felles med de aller fleste konvertitter. De føler seg utenfor og ønsker å tilhøre. En føler seg rotløs og ønsker å få mening i livet. Mennesket er et sosial vesen og å underordne seg en totalitær trosrettning gjør at hverdagen på mange måter kan oppleves som enklere. Ikke alle foretrekker frihet når alternativet syntes å være ensomhet. Jeg har aldri vært ensom. Jeg har alltid hatt venner, sosialt aktiv, drevet med idrett, flink på skolen etc. Men jeg ble traumatisert av all mobbingen på skolen av norske gutter. Jeg var deprimert alt da jeg var 11år. Og dette var fordi jeg veide noen kg mer enn alle andre.. Jeg var ikke feit engang, om du skjønner.. Jeg skal skrive litt mer senere, nå må jeg ta meg av barna Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå