Gjest Skattegjest Skrevet 1. januar 2010 #1 Skrevet 1. januar 2010 Har inntekt på 420 000, studielån på 350 000, sparer fullt i bsu og er enslig. Får opp trekkprosent på 36%. Er dette et vanlig trekk?
Gjest Gjest 2 Skrevet 2. januar 2010 #3 Skrevet 2. januar 2010 Er gift, har 600 000 i huslån og tjener 420 000. Dette gir 32 % skatt :gjeiper:
Miko Skrevet 2. januar 2010 #4 Skrevet 2. januar 2010 Hvis man er i tvil om man har riktig skattetrekk kan det være greit å legge inn egne tall i skatteetatens skatteberegningsprogram. For øvrig synes jeg skatteprosenten til TS høres ganske grei ut i f.t. oppgitte tall.
mann23 Skrevet 2. januar 2010 #5 Skrevet 2. januar 2010 Er gift, har 600 000 i huslån og tjener 420 000. Dette gir 32 % skatt :gjeiper: Får du mindre skatt når man er gift?? Hvis så skal jeg ordne meg et proforma fortere enn man klarer å si ka-ching Jeg skatter 46% og er jævla misfornøyd med det.
Gjest Gjest Skrevet 2. januar 2010 #6 Skrevet 2. januar 2010 Får du mindre skatt når man er gift?? Hvis så skal jeg ordne meg et proforma fortere enn man klarer å si ka-ching Jeg skatter 46% og er jævla misfornøyd med det. Som gift kan en komme i skatteklasse 2 og dermed betale betydelig mindre i skatt
Gjest Vilma Skrevet 2. januar 2010 #7 Skrevet 2. januar 2010 Får du mindre skatt når man er gift?? Hvis så skal jeg ordne meg et proforma fortere enn man klarer å si ka-ching Jeg skatter 46% og er jævla misfornøyd med det. Skattemessig har jeg bare ulemper med å være gift, så du bør sjekke det litt bedre før du går til det skrittet.
Gjest gjest 2 Skrevet 2. januar 2010 #8 Skrevet 2. januar 2010 Får du mindre skatt når man er gift?? Hvis så skal jeg ordne meg et proforma fortere enn man klarer å si ka-ching Jeg skatter 46% og er jævla misfornøyd med det. Bor i tiltakssonen da, så det er nok den viktigste årsaken til at jeg betaler mindre skatt
mann23 Skrevet 2. januar 2010 #9 Skrevet 2. januar 2010 Skattemessig har jeg bare ulemper med å være gift, så du bør sjekke det litt bedre før du går til det skrittet. Jaså, kan du forklare litt mer? Kan svært lite om skatt mtp samboerskap og giftemål
Gjest Gjest_tone040807_* Skrevet 2. januar 2010 #10 Skrevet 2. januar 2010 Jaså, kan du forklare litt mer? Kan svært lite om skatt mtp samboerskap og giftemål Ettersom jeg har eksamen i skatterett på mandag så tror jeg at jeg kan dette altså... Som samboere lignes hver person særskilt og i klasse 1...hvis dere gifter dere vil dere som hovedregel ha felles ligning og lignes i klasse 2... En av forskjellen er at i klasse 1 er personfradraget 40 800 kr mens i klasse to er det 81 600. Dvs mindre skattbar alminnelig inntekt. MEN ligningskontoret velger å ligne ektefeller på den måten som gjør at de får minst mulig skatt. Si at du tjener 400 000 kr og din mann tjener 400 000 kr. Så vil dere ved felles ligning måtte betale toppskatt, noe som dere ikke hadde treng hvis dere ble lignet særskilt. Ergo ville ligningskontret lignet dere særkilt. Formuen lignes uansett felles. Si at du tjener 420 000 kr ....forutsatt at du ikke har andre fradrag enn minstefradrag...Så vil du få dette regnestykket i klasse 1. Lønn kr 420 000 Minstefradrag kr 70 350 Alminnelig inntekt kr 349 650 Personfradrag kr 40 800 Skattbar alminnelig inntekt kr 308 850 28 % inntektsskatt kr 86 478 7,8 % trygdeavgift kr 32 760 Samlet skatt kr 119 238 Dvs en skatteprsent på 28,39 %
Gjest OI Skrevet 2. januar 2010 #11 Skrevet 2. januar 2010 Oi! Jeg er student med en liten deltidsjobb.. Tjener 50 000 i året og betaler 36% skatt!!! Det KAN IKKE stemme! :O
Gjest Økonom Skrevet 3. januar 2010 #12 Skrevet 3. januar 2010 Får du mindre skatt når man er gift?? Hvis så skal jeg ordne meg et proforma fortere enn man klarer å si ka-ching Jeg skatter 46% og er jævla misfornøyd med det. Ja da skatter du ALTFOR mye. Har aldri hørt om et prosentkort med 46%. Sikker på at dette ikke er del 2 av skattekortet? For øvrig må du ha millonlønn, stor formue og 0 i lån for å nærme deg 46% skatt. Personbeskatningen i Norge er faktisk midt på treet i forhold til resten av Europa og klart lavere enn Danmark og Sverige.
Gjest Gjest Skrevet 3. januar 2010 #13 Skrevet 3. januar 2010 Ettersom jeg har eksamen i skatterett på mandag så tror jeg at jeg kan dette altså... Som samboere lignes hver person særskilt og i klasse 1...hvis dere gifter dere vil dere som hovedregel ha felles ligning og lignes i klasse 2... En av forskjellen er at i klasse 1 er personfradraget 40 800 kr mens i klasse to er det 81 600. Dvs mindre skattbar alminnelig inntekt. MEN ligningskontoret velger å ligne ektefeller på den måten som gjør at de får minst mulig skatt. Si at du tjener 400 000 kr og din mann tjener 400 000 kr. Så vil dere ved felles ligning måtte betale toppskatt, noe som dere ikke hadde treng hvis dere ble lignet særskilt. Ergo ville ligningskontret lignet dere særkilt. Formuen lignes uansett felles. Si at du tjener 420 000 kr ....forutsatt at du ikke har andre fradrag enn minstefradrag...Så vil du få dette regnestykket i klasse 1. Lønn kr 420 000 Minstefradrag kr 70 350 Alminnelig inntekt kr 349 650 Personfradrag kr 40 800 Skattbar alminnelig inntekt kr 308 850 28 % inntektsskatt kr 86 478 7,8 % trygdeavgift kr 32 760 Samlet skatt kr 119 238 Dvs en skatteprsent på 28,39 % Nå tror jeg du må sprenglese på pensum før eksamen i morgen, for det jeg har uthevet er absolutt ikke riktig. Personinntekt vil alltid tilordnes til den som faktisk har tjent pengene (eneste unntak er hvis en man jobber for ektefellens enkeltpersonforetak). Toppskatten beregnes utfra personinntekten, det samme gjelder trygdeavgiften. Personinntekten er også grunnlaget for pensjonsopptjeningen i folketrygden. For veldig mange ektefeller gir ikke skatteklasse 1 eller 2 noen forskjell. Det er kun ved beregningen av alminnelig inntekt og formuesskatt skatteklasse får betydning. I skatteklasse 2 er minstefradrag, personfradrag og grensen for formuesskatt dobbelt så høy som ved likning hver for seg. Men hvis begge parter hver for seg kommer under forsmuesskattegrensen eller oppnår fullt personfradrag og minstefradrag har det j o ingen betydning. jeg gir her noen eksempler på når det for ektefeller vil lønne seg med skatteklasse 2 framfor skatteklasse 1: -hvis den ene ektefellen tjener så lite at alminnelig inntekt blir mindre enn personfradraget faller dette fradraget bort. Det kan ikke framføres som underskudd til senere år. I skatteklasse to derimot vil man få fullt personfradrag for begge partene. -hvis den ene ektefellen tjener så lite at minstefradraget blir mindre enn maksimalsatsen vil det på samme måte som personfradraget lønne seg å få skatteklasse 2. -hvis den ene ektefellen har nettoformue på 1 million, mens den andre ektefellen har negativ formue på 200.000 slipper de som gift å betale formuesskatt (netto på 800.000), mens liknet hver for seg ville den ene måttet betale formuesskatt. -hvis den ene ektefellen jobber for enkeltpersonforetaket til den andre er det anledning å fordele både alminnelig inntekt og personinntekt (eneste mulighet for å unngå toppskatt for ektefeller). Hilsen en som fikk A på skatterettseksamen for ikke aå altfor lenge siden (men jeg skal berolig deg angående eksamen imorgen, for jeg vil tro dere har mest fokus på bedriftsbeskatning framfor personbeskatning).
Gjest Gjest Skrevet 3. januar 2010 #14 Skrevet 3. januar 2010 Nå tror jeg du må sprenglese på pensum før eksamen i morgen, for det jeg har uthevet er absolutt ikke riktig. Hilsen en som fikk A på skatterettseksamen for ikke aå altfor lenge siden (men jeg skal berolig deg angående eksamen imorgen, for jeg vil tro dere har mest fokus på bedriftsbeskatning framfor personbeskatning). Tror Tone kan ta det helt med ro jeg. Det er riktig at det beregnes toppskatt på lønnsinntekter på kr 400 000 per ektefelle dersom de lignes felles i klasse to. Siden dette er lite gunstig vil de bli lignet særskilt i klasse 1 med slike inntekter. Hilsen en som har jobbet med skatt i mange år....
Caramello Skrevet 3. januar 2010 #15 Skrevet 3. januar 2010 Veldig mange som trekkes 36 % hører jeg.. Selv betaler jeg bare 26....... Smell til våren!
Gjest Gjest_Vera_* Skrevet 6. januar 2010 #16 Skrevet 6. januar 2010 Veldig mange som trekkes 36 % hører jeg.. Selv betaler jeg bare 26....... Smell til våren! Er vel mange her som snakker om del to av skattekortet?? Jeg la inn mine tall hos skatteetaten og fikk flatt skattekort på 29 % for 2009. Fikk tilsendt det samme for 2010. La inn tallene mine på nytt i år for å få tabell, men da ser jeg at jeg vil bli belastet med ca. 28 % renter på den lønnen jeg har. Derfor beholder jeg bare det kortet jeg fikk av dem. Jeg tjener ca. 360.000 i året og har ca. 1 million i gjeld og 100.000 i innskudd.
Gjest Gjest Skrevet 6. januar 2010 #17 Skrevet 6. januar 2010 Hva er forskjellen på del 1 og del 2 da? Jeg har mange små arbeidsgivere, og aner ikke hvordan jeg skal gjøre dette med skattekort mest fordelaktig for meg selv? De som jobber på skattekontoret er da så sure og lite serviceinnstilte! Det eneste de liker er å rope ut personlig informasjon så alle i køa kan høre det. Moro.
mann23 Skrevet 7. januar 2010 #18 Skrevet 7. januar 2010 Ja da skatter du ALTFOR mye. Har aldri hørt om et prosentkort med 46%. Sikker på at dette ikke er del 2 av skattekortet? For øvrig må du ha millonlønn, stor formue og 0 i lån for å nærme deg 46% skatt. Personbeskatningen i Norge er faktisk midt på treet i forhold til resten av Europa og klart lavere enn Danmark og Sverige. Har godt over en million i inntekt. Har boliglån men har mer i formue enn jeg har i lån. Er villig til å gå til drastiske tiltak for å få skatteprosent
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå