Gå til innhold

Hodepine etter trening

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg trener ikke mye, men de gangene jeg tar meg litt ut, får jeg intens hodepine etterpå. Jeg drikker mye, og spiser godt, likevel er det ikke mye jeg skal bevege meg før jeg blir slått ut etterpå. Da må jeg sove litt, og ta Ibux eller Paracet.

Er det noen som har noen råd? I dag har jeg gått en liten skitur, ble svett. Herlig tur, men så blir det vondt etterpå. Hva skal jeg gjøre for å unngå dette? Har tenkt å å trene litt mer, men det frister mindre pga dette. :sukk:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det første så slo meg var dette med drikke og mat, men det skriver du jo at du passer på. Jeg er ikke noe ekspert på dette, men kan det ha noe med blodtrykket å gjøre (oksygen i blodet)? Ville tatt en tur til legen hvis jeg var deg å spurt der.

Skrevet

Jeg har også hatt hodepine noen ganger etter trening. Etter hvert har jeg funnet ut at det er grunnet væsketapet. Så jeg passer nå på å drikke mye vann. Du sier at du passer på dette, men kanskje du må drikke enda mer vann? For min del må jeg drikke ca en halv liter vann under treningen og ca en halv liter etter treningen.

Gjest lucy d-.-b
Skrevet
Det første så slo meg var dette med drikke og mat, men det skriver du jo at du passer på. Jeg er ikke noe ekspert på dette, men kan det ha noe med blodtrykket å gjøre (oksygen i blodet)? Ville tatt en tur til legen hvis jeg var deg å spurt der.

Blodtrykk har ikke noe med oksygen i blodet å gjøre (bortsett fra den naturlige sammenhengen mellom antall røde blodlegemer og mengden oksygen som fraktes til kapilærene), men hvor stort trykk blodet har på åreveggene. Dette styres blant annet av blodvolum (er man dehydrert blir mengden blod mindre, og derfor trykket mindre), og styrken på hjertemuskelen kontra størrelsen på blodårene våre. Og hadde man hatt problemer med liten oksygenmenge i blodet hadde det vist seg på kondisjonen under trening, ikke nødvendigvis som hodepine i etterkant.

Jeg tenker også litt lavt blodvolum, men siden du sier du drikker mye så er det jo ikke sikkert det er der det ligger. Men forsøk å drikke enda mer, også under økta og i etterkant. Vet du om du har hatt tendens til lav blodprosent (jerninnhold?). Kan hende en liten tur til legen er lurt, KG er et bra sted for synsing, men ingen sikker kilde for vitenskap ;)

Gjest MoLiza
Skrevet

Eller, det kan være du anspenner muskler i nakken slik at du derfor får hodepine av det.

Skrevet

Takk for at dere har lest og svart. Setter pris på det. Jeg skal prøve å få i meg enda mer drikke, både før under og etter trening. Drikker mye vann hver dag selv om jeg ikke trener, så da må jeg antakelig nesten overdrive væskeinntaket ved trening.

Jerninnholdet i blodet er ikke så aller verst. Er blogiver og sjekker det derfor jevnlig.

Skrevet

Jeg får også hodepine etter trening. Har funnet ut at det er fordi jeg anspenner nakken. Selv om jeg ikke trener nakken direkte får jeg hodepine.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...