Gjest Gjest_lissi_* Skrevet 1. januar 2010 #1 Skrevet 1. januar 2010 Er ei jente som har fyllt atten nå..og er skillsmissebarn. Har bodd hos mora mi de siste tre årene. Mora mi har alltid snakka dritt om faren min etter skillsmissen. Men nå i det siste så har ho begynt å snakke enda mer dritt om faren min. Er så drittlei av det. Tror ho er redd jeg skal se faren min mer nå som jeg er atten..og egentlig kan gjøre som jeg vil.Eller til og med flytte til han. Han bor jo ikke langt unna. Hva skal jeg gjøre for å slippe unna dette drittsnakket om faren min.??? Noen gode råd.?
Gjest Aminata Skrevet 1. januar 2010 #2 Skrevet 1. januar 2010 Er ei jente som har fyllt atten nå..og er skillsmissebarn. Har bodd hos mora mi de siste tre årene. Mora mi har alltid snakka dritt om faren min etter skillsmissen. Men nå i det siste så har ho begynt å snakke enda mer dritt om faren min. Er så drittlei av det. Tror ho er redd jeg skal se faren min mer nå som jeg er atten..og egentlig kan gjøre som jeg vil.Eller til og med flytte til han. Han bor jo ikke langt unna. Hva skal jeg gjøre for å slippe unna dette drittsnakket om faren min.??? Noen gode råd.? Har du prøvd å bare gå når hun begynner å snakke dritt om han? Si rolig, "vet du hva, dette gidder jeg ikke å høre på" og så går du ut av rommet. Han er din far og du fortjener bedre enn dette! Du valgte aldri hvem som skulle bli faren din, -det var faktisk hun som valgte- og da fortjener du heller ikke å høre om alt som er galt med han. Det kan hun holde for seg selv. Hilsen ei som vet hvordan du har det!
Supramundane Skrevet 1. januar 2010 #3 Skrevet 1. januar 2010 Jeg sa i fra om at jeg ikke var interessert i å høre noe drittsnakk. Så enkelt var det altså.. Er ikke sikkert hun er klar over selv hvor mye hun faktisk snakker om han, så da kan det være greit å si i fra.
Gjest Gjest_lissi_* Skrevet 1. januar 2010 #4 Skrevet 1. januar 2010 Har du prøvd å bare gå når hun begynner å snakke dritt om han? Si rolig, "vet du hva, dette gidder jeg ikke å høre på" og så går du ut av rommet. Han er din far og du fortjener bedre enn dette! Du valgte aldri hvem som skulle bli faren din, -det var faktisk hun som valgte- og da fortjener du heller ikke å høre om alt som er galt med han. Det kan hun holde for seg selv. Hilsen ei som vet hvordan du har det! Har prøvd det,men ho er blitt skikkelig ivrig nå. Kommer til og med etter meg når jeg går på rommet mitt.Ho har også begynt å sende meg sms når ho skal drittpreike om faren min. Er sååå lei av ho. Har du opplevd det samme kanskje.??
Supramundane Skrevet 1. januar 2010 #5 Skrevet 1. januar 2010 Har prøvd det,men ho er blitt skikkelig ivrig nå. Kommer til og med etter meg når jeg går på rommet mitt.Ho har også begynt å sende meg sms når ho skal drittpreike om faren min. Er sååå lei av ho. Har du opplevd det samme kanskje.?? Jeg har opplevd nøyaktig det samme, og det kommer ikke til å forandre seg før du setter ned foten.
Gjest Gjest_lissi_* Skrevet 1. januar 2010 #7 Skrevet 1. januar 2010 Jeg har opplevd nøyaktig det samme, og det kommer ikke til å forandre seg før du setter ned foten. Setter ned foten??
Gjest Gjest Skrevet 1. januar 2010 #8 Skrevet 1. januar 2010 'hei TS, Forklar din mor at når man baksnakker mennesker så er det destruktivt for personen som driver på. Det ødelegger ens selvtillit og det produserer dårlig selvfølelse og dårlig samvittighet. Om du forteller din mor at hun er altfor klok til å drive å baksnakke, og at du er altfor glad i henne til å tillate at hun oppfører seg så barnslig og selvdestruktivt så tenker jeg pipa får en annen lyd. Lykke til.
Gjest brutal_mann Skrevet 1. januar 2010 #9 Skrevet 1. januar 2010 Setter ned foten?? Sier med klare ord at du ikke aksepterer drittsnakket.
Gjest Aminata Skrevet 1. januar 2010 #10 Skrevet 1. januar 2010 Ja, jeg har opplevd akkurat det samme! Det eneste du kan gjøre er å si klart og tydelig i fra at du ikke finner deg i det. Sannsynligvis snakker hun dritt om han fordi hun har dårlig selvtillit selv, og som du sa, hun er redd du skal flytte til han. Forbered deg på at du må si i fra flere ganger, og vær tydelig! Du kan true med å gå, du kan si at du ikke liker at hun snakker slik. Si det på din egen måte. Om hun kommer etter deg, så sier du "HOLD KJEFT!" snur ryggen til, og GÅ! Du må være tydelig på dine grenser, ikke tillat henne å ødelegge for deg! Jeg har en del erfaring på akkurat dette området, send meg gjerne en PM om du vil snakke. (jeg ønsker ikke å utlevere alt her...)
Supramundane Skrevet 2. januar 2010 #11 Skrevet 2. januar 2010 Sier med klare ord at du ikke aksepterer drittsnakket. Ja, nettopp dette. Hun har lyst til at noen skal ta i mot all dritten hun har lyst til å si om din far, og sikkert gjerne at noen skal være enig. Mulig hun har lyst til å overbevise deg om at han er en idiot - det er vanskelig å si hva motivasjonen hennes er. Men før du gjør det tydelig at du ikke gidder å høre på drittsnakket hennes, så kommer hun ikke til å slutte. Og hvis du da føler du har gjort det tydelig allerede, men hun alikevel ikke har sluttet - så har du ikke gjort det tydelig nok.
Gjest Gjest Skrevet 3. januar 2010 #12 Skrevet 3. januar 2010 Jeg har opplevd akkurat det samme og opplever det fremdeles. Og jeg er 25 år!! Foreldrene mine skilte seg da jeg var 15... Jeg sa at jeg vil ikke høre mer på dette da det sto på som værst, og det har blitt litt bedre. Når moren min begynner skitsnakkingen sin nå, går jeg enten eller begynner å snakke om andre ting. Jeg kan også begynne å beskytte pappa. Det beste er å si ifra at du ikke orker å høre på dette mer. Si rett ut hva du mener. Eneste måten å få henne til å forstå tror jeg.
Gjest reva Skrevet 3. januar 2010 #13 Skrevet 3. januar 2010 Har opplevd det. Sa at du prater faktisk om faren min, og hvis du har noe uoppgjort med han eller er sinna på han, må du nesten snakke med han og ikke med meg.
Far til 2 Skrevet 3. januar 2010 #14 Skrevet 3. januar 2010 Er ei jente som har fyllt atten nå..og er skillsmissebarn. Har bodd hos mora mi de siste tre årene. Mora mi har alltid snakka dritt om faren min etter skillsmissen. Men nå i det siste så har ho begynt å snakke enda mer dritt om faren min. Er så drittlei av det. Tror ho er redd jeg skal se faren min mer nå som jeg er atten..og egentlig kan gjøre som jeg vil.Eller til og med flytte til han. Han bor jo ikke langt unna. Hva skal jeg gjøre for å slippe unna dette drittsnakket om faren min.??? Noen gode råd.? Jeg tror dette problemet blir større desto eldre barna er ved samlivsbrudd. Før barna valgte å flytte til meg (vi snakker om alderen +/- 10 år) fortalt de OFTE at "mamma sier så mye rart om deg pappa". Hva de mente med rart måtte jeg gjette meg til, men mine antagelser ble bekreftet etterhvert som barna ble eldre og selv valgte å beskrive det i mer detalj. Mitt svar var at de selv måtte ta en avgjørelse på hva som var riktig og galt. Jeg kunne "sammenlikne" med påstander de møtte ute, påstander som både var riktige og gale. På den måten kunne jeg få barna til å selv evaluere å analysere udokumenterte påstander, sansynlighet for at det var sant, etc, etc. Du fikk muligens ikke samme mulighet, eller situasjonen etter bruddet var så anderledes at din far og mor ikke kunne gi deg tilsvarende råd, som passet til din situasjon. Samtidig skal du vite at det også er vanskelig for foreldrene. Jeg har hele tiden sagt til barna at moren er veldig glad i dem og forsvart mye av hennes påstander/handlinger. Men noen påstander/handlinger er UMULIG å forsvare eller akseptere om de "skader" barnet veldig. I slike situasjoner har jeg måttet forklare at mennesker gjør dumme ting noen ganger uten å mene det slik det blir oppfattet. Idag er du gammel nok til selv å evaluere det som sies og gjøres. Jeg tror på generelt grunnlag ikke moren din sier/gjør det hun gjør for å skade din far. Isteden er det desverre slik at noen forsøker å tråkke på andre for å fremheve seg selv. Ikke noe bedre dette egentlig, men en forklaring på at din mor ønsker mer av din tid/kjærlighet fremfor at du skal benytte den på din far. Hun er tross alt glad i deg. Samtidig er kansje ikke faren din feilfri han heller. Men han snakker kansje ikke så mye om det som din mor. Fortell din more at du er gammel nok til å vurdere din far uten hennes prating. Kansje hun tar et hint.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå