minienthe Skrevet 1. januar 2010 #1 Skrevet 1. januar 2010 har fått feil skattekort tilsendt. de har satt meg over på tabelltrekk men jeg kommer best ut av det med fasttrekk og ønsker å endre tilbake til dette. de på ligningskontoret henviser kun til standardskjemaet for endring av skattekort men dette har null med endring fra tabell til fasttrekk å gjøre. noen som vet hvilket skjema jeg trenger ? (og vennligst ikke la dette bli en tabell vs fasttrekkdiskusjon )
Gjest Gjest Skrevet 1. januar 2010 #2 Skrevet 1. januar 2010 Du har nok møtt en uvillig saksbehandler på ligningskontoret. Om jeg vil endre skatteklasse eller tabell/prosent så har jeg tatt det over telefonen med saksbehandler. Når du nevner fast trekk, så har jeg aldri hatt det, men det høres ut som noe du må ordne med arbeidsgiver. Lønningsmedarbeiderene der kan trekke deg for den skatten du ønsker, om du skriftlig viser til det.
minienthe Skrevet 1. januar 2010 Forfatter #3 Skrevet 1. januar 2010 arbeidsgiver er mildt sagt ikke til å stole på og trenger offisielle dokumenter fra skatteetat men jeg har aldri hatt et problem med å få det ordnet via ligningskontoret før. problemet blir jo da... når saksbehandler nekter og krever et skjema, hvor finner jeg skjemaet ? men det skulle ikke forundre meg om det finnes et skjema for dette et sted, staten har jo skjemaer for det meste virker det som.
Gjest Gjest Skrevet 1. januar 2010 #4 Skrevet 1. januar 2010 Kanskje du finner det her Kan ikke gi deg noe mer spesifikt, da jeg kun har kjennskap til tabell/prosent og ikke fast trekk gjennom skatteetaten.
minienthe Skrevet 1. januar 2010 Forfatter #5 Skrevet 1. januar 2010 har vært der inne og snoket, det eneste jeg finner er standardskjemaet for endring innen tabellkortet
zuperduper Skrevet 1. januar 2010 #6 Skrevet 1. januar 2010 Om du vil trekke et fast beløp i skatt hver måned, må du ta dette opp med jobben - og sette det noe høyere enn skattekortet tilsier. Eller mener du prosenttrekk når du skriver fasttrekk?
minienthe Skrevet 1. januar 2010 Forfatter #7 Skrevet 1. januar 2010 Om du vil trekke et fast beløp i skatt hver måned, må du ta dette opp med jobben - og sette det noe høyere enn skattekortet tilsier. Eller mener du prosenttrekk når du skriver fasttrekk? hm, ja... en fast trekkprosent hver måned som står fastsatt på skattekortet. jeg surrer litt med begrepene i de sene kveldstimer
Gjest Gjest Skrevet 1. januar 2010 #8 Skrevet 1. januar 2010 Ja, men da er det det sjemaet du fikk tilsendt sammen med skattekortet i des.
minienthe Skrevet 1. januar 2010 Forfatter #9 Skrevet 1. januar 2010 Ja, men da er det det sjemaet du fikk tilsendt sammen med skattekortet i des. nei det er det skjemaet som ikke kan brukes. det kan kun brukes hvis du skal endre noe innenfor tabellsystemet, ikke hvis du skal endre fra tabelltrekk til prosenttrekk.
Gjest Gjest Skrevet 1. januar 2010 #10 Skrevet 1. januar 2010 Da tror jeg du må ringe skatteetaten/ligningskontoret og be dem sende deg riktig skjema for prosentrekk
zuperduper Skrevet 1. januar 2010 #11 Skrevet 1. januar 2010 Det er din lønn og fradrag som avgjør om du får tilsendt tabellkort eller prosenttrekk, mao. så er det beregnet fra skatteetatens side hvilken trekkmåte som er mest gunstig for deg.
minienthe Skrevet 1. januar 2010 Forfatter #12 Skrevet 1. januar 2010 Da tror jeg du må ringe skatteetaten/ligningskontoret og be dem sende deg riktig skjema for prosentrekk jeg gjorde det og de sendte feil skjema. Det er din lønn og fradrag som avgjør om du får tilsendt tabellkort eller prosenttrekk, mao. så er det beregnet fra skatteetatens side hvilken trekkmåte som er mest gunstig for deg. og i dette tilfellet tar de feil da prosenttrekk er mest gunstig for meg.
Chiquita Skrevet 1. januar 2010 #13 Skrevet 1. januar 2010 Du kan også bare skrive en beskjed til lønningskontoret om at du vil ha f.eks 36% skatt, så skal de kunne legge inn dette manuelt. Men det betinger at skatteprosenten du ønsker gir større skattetrekk enn tabellen. Jeg gjør dette hvert år
Gjest Gjest Skrevet 1. januar 2010 #14 Skrevet 1. januar 2010 De jeg har snakket med på ligningskontoret har vært imøtekommende og hjulpet praktisk med hva de kunne. Så f.eks. endring fra tabell til prosent er et tastetrykk for dem, og for meg, ble det ordnet mens jeg hadde saksbehandleren på telefonen. Det var 1 år jeg endret prosenttrekket hele 5 ganger, og ringte bare hver gang, og de fikset det! Tror du må bare prøve å ringe igjen jeg
Gjest Gjest_Gjest2_* Skrevet 2. januar 2010 #15 Skrevet 2. januar 2010 Det brukes bare ett skjema for endring av skattekort - uavhengig om det er tabell- eller prosenttrekk du har fått. Du må skrive på skjemaet at du vil ha prosenttrekk, og sende dette til skatteetaten.
minienthe Skrevet 2. januar 2010 Forfatter #16 Skrevet 2. januar 2010 Du kan også bare skrive en beskjed til lønningskontoret om at du vil ha f.eks 36% skatt, så skal de kunne legge inn dette manuelt. Men det betinger at skatteprosenten du ønsker gir større skattetrekk enn tabellen. Jeg gjør dette hvert år som jeg skrev over, lønningskontoret mitt er mild sagt upålitelig og trenger et fysisk skattekort å forholde seg til. Det brukes bare ett skjema for endring av skattekort - uavhengig om det er tabell- eller prosenttrekk du har fått. Du må skrive på skjemaet at du vil ha prosenttrekk, og sende dette til skatteetaten. men hvor på skjemaet skal dette isåfall skrives ? det er ikke et eneste felt eller ledig plass som ikke er forhåndsbestemt på skjemaet.
Miko Skrevet 2. januar 2010 #17 Skrevet 2. januar 2010 Du kan jo bare bruke endringsskjemaet i word og skrive akkurat så mye som du vil. Men en ting; hvordan kommer du "bedre ut" ved å bruke prosenttrekk enn tabelltrekk? Vi betaler vel den skatten det er beregnet at vi skal enten summen fremkommer via tabell eller prosent.
minienthe Skrevet 2. januar 2010 Forfatter #18 Skrevet 2. januar 2010 Du kan jo bare bruke endringsskjemaet i word og skrive akkurat så mye som du vil. Men en ting; hvordan kommer du "bedre ut" ved å bruke prosenttrekk enn tabelltrekk? Vi betaler vel den skatten det er beregnet at vi skal enten summen fremkommer via tabell eller prosent. det skjemaet er kun beregnet for endring innen tabell og ikke til endring fra tabell til prosent. hvis du tar en titt på skjemaet så er det ikke et eneste felt som omhandler endring av typen jeg er ute etter. og det andre spørsmålet ditt, vennligst les siste setning i hovedinnlegget
Gjest Gjest Skrevet 2. januar 2010 #19 Skrevet 2. januar 2010 Du kan skrive at du ønsker prosenttrekk på baksiden av skjemaet. Dette er sitat fra nederst på endringsskjemaet: Gi eventuelle andre opplysninger på baksiden (for eksempel endret sivilstand, forsørgeransvar o.l.)
minienthe Skrevet 2. januar 2010 Forfatter #20 Skrevet 2. januar 2010 Du kan skrive at du ønsker prosenttrekk på baksiden av skjemaet. Dette er sitat fra nederst på endringsskjemaet: vil de godta at jeg skriver en personlig kommentar på en blank bakside om at jeg ønsker prosenttrekk på XX prosent og that's it ?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå