Gjest minou Skrevet 1. januar 2010 #2 Skrevet 1. januar 2010 Eller er det en definitiv slutt? Jeg tror det er en definitiv slutt. Men synes det er litt trist at jeg tenker sånn... Tror jeg er litt for nysgjerrig til å klare å venne meg til tanken. Jeg mener, jeg er veldig interessert i å vite hva som skjer videre på jorden etter at jeg dør, men det er jo ikke mulig siden jeg, etter egen mening, kommer til å forsvinne for godt. Er jo ikke bare-bare å overbevise meg selv om at det finnes et liv etter døden når jeg i utgangspunktet ikke tror på det... Synes mennesker som tror på et liv etter døden er "heldige". Uten at jeg vet det sikkert, regner jeg med at det er lettere for dem å akseptere døden. Jeg selv er livredd for å dø Mulig dette ble et litt rotete svar, men men...
Gjest Gjest Skrevet 1. januar 2010 #3 Skrevet 1. januar 2010 Jeg tror det er en definitiv slutt. Men synes det er litt trist at jeg tenker sånn... Tror jeg er litt for nysgjerrig til å klare å venne meg til tanken. Jeg mener, jeg er veldig interessert i å vite hva som skjer videre på jorden etter at jeg dør, men det er jo ikke mulig siden jeg, etter egen mening, kommer til å forsvinne for godt. Er jo ikke bare-bare å overbevise meg selv om at det finnes et liv etter døden når jeg i utgangspunktet ikke tror på det... Synes mennesker som tror på et liv etter døden er "heldige". Uten at jeg vet det sikkert, regner jeg med at det er lettere for dem å akseptere døden. Jeg selv er livredd for å dø Mulig dette ble et litt rotete svar, men men... Jeg tenker litt som deg. Jeg tror også det er definitivt slutt etter døden, men skulle ønske jeg tok feil De som tror det er noe mer etterpå, forsøker å flykte fra virkeligheten, det er jeg ganske sikker på. Men det er i grunnen ikke så rart, for det er skrekkelig å tenke på at livet tar slutt en dag. Det er fullt forståelig at folk flykter inn i alskens religioner og sekter. Jeg vet jo ikke sikkert hva som vil skje, men med min logikk, får jeg det ikke til å stemme at hvert eneste lille liv her på jorda, skal bli gjenfødt. For skulle det finnes noe etterpå, så kan det jo ikke bare gjelde oss mennesker, men alt liv. Alt fra den minste lille lus, hver eneste bie, alle fugler, alle krypdyr, aborterte fostre og mennesker osv. Jeg får det ikke til å stemme at hvert eneste liv som har kommet til verden opp igjennom histoien, blir resirkulert til evig tid...nei.
Witness93.. Skrevet 2. januar 2010 #4 Skrevet 2. januar 2010 Jeg håper at vi møtes igjenn, men hva jeg tror blir noe annet. Jeg vet ikke hva jeg tror, egentlig. Jeg kan bare ikke finne noen grunn til at vi skal møtes igjenn, egentlig tror jeg bare det er noe man trøster seg med. I andre sammenhenger kan man unskylde seg med at "man lever bare en gang" Men igjen, jeg HÅPER at man møter igjenn de man vil møte igjen, hvis ikke er det vel ingen grunn til å leve å bli glad i folk, når man mister dem uansett.
Torine Skrevet 2. januar 2010 #5 Skrevet 2. januar 2010 Jeg tror energien vår går videre, vi vil fortsatt eksistere i en eller annen form.
Kjetil S. Skrevet 2. januar 2010 Forfatter #6 Skrevet 2. januar 2010 Eller er det en definitiv slutt? Fordelen er i alle fall at derom det virkelig er helt og definitivt slutt så vil vi i alle fall aldri få vite det... :-))
mysan Skrevet 7. januar 2010 #7 Skrevet 7. januar 2010 Selv om jeg synes det er vanskelig å tro det, fordi jeg ikke fatter hvordan det er mulig, eller har noen egentlig formening om hvordan det er, så tror jeg allikevel. Og det skyldes rett og slett alle disse merkelige og uforklarlige opplevelsene både jeg og mange andre har og har hatt som peker i den retningen. Det kan ikke forklares per i dag, men det kan ikke bortforklares heller.
tineline Skrevet 8. januar 2010 #8 Skrevet 8. januar 2010 Jeg tror vi dør, ferdig med det. Game over, som de sier i Nintendo.
Mann 42 Skrevet 9. januar 2010 #9 Skrevet 9. januar 2010 En definitiv slutt. Jeg har ikke sett noe bevis for at det skulle forholde seg anderledes. Jeg har enda til gode å se at det finnes aspekter ved menneskets fungering som ikke er knyttet til menneskets fysiske kropp, og forestillingen om en evig bestanddel som overlever den fysiske døden, virker ikke troverdig for meg. Så jeg tror at når man dør, så er det slutt. Kanskje litt som å sovne inn, avhengig av måten man dør på. Enhver dødsprosess leder jo frem til det samme: kretsløpet reduseres, hjernen får ikke oksygen, og man mister bevisstheten.
Gjest megvel Skrevet 9. januar 2010 #10 Skrevet 9. januar 2010 Jeg tror hvertfall ikke på at vi havner i himmelen/helvete. Ønsker å tro at vi blir gjenfødt. Havner likevel på at det er nok slutt ved døden uansett.
Gjest Emmanuelle Skrevet 9. januar 2010 #11 Skrevet 9. januar 2010 Jeg tror ikke på en definitiv slutt. Jeg tror naturen (også om man tenker åndelig) er for smart til å la energi og ressurser gå til spille på den måten. Jeg tror det som nå finnes der ute (er agnostiker) bruker mye energi på å la oss mennesker ha sjel og er for smart til å la det gå til ingenting når vi dør. Om vi blir gjenfødt, møtes et annet sted eller noe annet vet jeg ikke, men jeg tror det er bortkasta "arbeid" for universet å la oss råtne etter vi er døde og bare bli til jord når mennesket er alt annet enn den kroppen vi bor i.
Kjetil S. Skrevet 9. januar 2010 Forfatter #12 Skrevet 9. januar 2010 Jeg tror ikke på en definitiv slutt. Om vi blir gjenfødt, møtes et annet sted eller noe annet vet jeg ikke, men jeg tror det er bortkasta "arbeid" for universet å la oss råtne etter vi er døde og bare bli til jord når mennesket er alt annet enn den kroppen vi bor i. Blir vi gjenfødt på nytt så betyr jo det at noen må sitte å kontrollere hvem som kommer og hvor de går videre, ikke sant?
Gjest Emmanuelle Skrevet 9. januar 2010 #13 Skrevet 9. januar 2010 Blir vi gjenfødt på nytt så betyr jo det at noen må sitte å kontrollere hvem som kommer og hvor de går videre, ikke sant? Noen? Hva med noe? Det trenger jo ikke være en intelligent "noen", det kan jo bare være noe så enkelt som evolusjon, "de sterkeste overlever". Er så mye vi ikke vet, så hvorfor må det bety at "noen må kontrollere hvem som kommer og hvor de går videre"? Naturlig seleksjon har eksistert siden universets begynnelse.
Kjetil S. Skrevet 9. januar 2010 Forfatter #14 Skrevet 9. januar 2010 Noen? Hva med noe? Det trenger jo ikke være en intelligent "noen", det kan jo bare være noe så enkelt som evolusjon, "de sterkeste overlever". Er så mye vi ikke vet, så hvorfor må det bety at "noen må kontrollere hvem som kommer og hvor de går videre"? Naturlig seleksjon har eksistert siden universets begynnelse. Jeg ser det vel ikke som mulig at noe kan kontrollere noenting uten å være intelligent, og videre at ingenting blir intelligent uten noen intelligente til å programmere dette "noe" slikt.
Gjest Emmanuelle Skrevet 9. januar 2010 #15 Skrevet 9. januar 2010 Jeg ser det vel ikke som mulig at noe kan kontrollere noenting uten å være intelligent, og videre at ingenting blir intelligent uten noen intelligente til å programmere dette "noe" slikt. Hvordan forklarer du da menneskets eksistens, rolle i samfunnet og næringskjeden? Mener du at noe intelligent har bestemt at mennesket skal sitte på toppen, deretter rovdyra etc... Alt skjer, naturkatastrofer, noen barn dør og noen lever, noen møter motgang på motgang mens andre går igjennom livet uten at noe som helst vondt skjer med dem. Hvordan forklarer du det? Må det finnes en intelligent, høyerestående makt a la Gud mener du? Men naturen er ikke intelligent nok til å ta slike "avgjørelser"?
Kjetil S. Skrevet 9. januar 2010 Forfatter #18 Skrevet 9. januar 2010 Hvordan forklarer du da menneskets eksistens, rolle i samfunnet og næringskjeden? Mener du at noe intelligent har bestemt at mennesket skal sitte på toppen, deretter rovdyra etc... Alt skjer, naturkatastrofer, noen barn dør og noen lever, noen møter motgang på motgang mens andre går igjennom livet uten at noe som helst vondt skjer med dem. Hvordan forklarer du det? Må det finnes en intelligent, høyerestående makt a la Gud mener du? Men naturen er ikke intelligent nok til å ta slike "avgjørelser"? Ja, jeg tror det. Jeg tror ikke i det hele tatt på at "stjernestøv" ble til alt dette, ikke minst fordi det ikke bare krever kompleksiteten av et overlevelses dyktig liv for i det hele tatt å kunne starte på noe, men ikke minst at det også kreves en formeringsevne. På toppen av alt så snakker vi ikke om en enkelt type livsform her på jorden, men millioner av forskjellige typer. Og det igjen lar seg så absolutt ikke forene med tanken om at det hele startet med en helt enkelt type livsform, bare fordi at en livsform som eventuelt har egenskaper nok i seg til å skape alt dette helt umulig kan være særlig enkel i seg selv. Og noe med så alvorlig høy evne til å formere seg og å utvikle seg fremstår derfor som fryktelig avansert. Sjansen for å bygge en enebolig, som er et svært simpelt byggverk i forhold, ved å tippe et lastebillass med alle materialene utfor et stup er nok heller liten, vil jeg si. :-)
Gjest Emmanuelle Skrevet 9. januar 2010 #19 Skrevet 9. januar 2010 Jeg er enig med deg, jeg tror det er mer enn det vi ser, men at det er en menneskelignende fyr som overvåker oss fra et sted langt der oppe, tror jeg ikke. Jeg tror naturen er intelligent, opprettholder balanse og det finnes et eller annet intelligent "something". Jeg tror ikke jorda og livet her er en tilfeldighet, men jeg har vanskelig for å tro at det er en enkelt intelligens som sørger for at det som skjer, det skjer. NOE er det, men jeg vet ikke hva. DERFOR tror jeg på liv etter døden, i en eller annen form.
Kjetil S. Skrevet 9. januar 2010 Forfatter #20 Skrevet 9. januar 2010 Jeg er enig med deg, jeg tror det er mer enn det vi ser, men at det er en menneskelignende fyr som overvåker oss fra et sted langt der oppe, tror jeg ikke. Jeg tror naturen er intelligent, opprettholder balanse og det finnes et eller annet intelligent "something". Jeg tror ikke jorda og livet her er en tilfeldighet, men jeg har vanskelig for å tro at det er en enkelt intelligens som sørger for at det som skjer, det skjer. NOE er det, men jeg vet ikke hva. DERFOR tror jeg på liv etter døden, i en eller annen form. Ja, det er en helt annen sak, så her er jeg helt enig med deg i fra A til Å, og 0 til 9 også, for den saken sin skyld! :-))
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå