Gå til innhold

Strømmen blir borte i 2010

Fremhevede innlegg

Skrevet

Av en eller annen grunn så blir strømmen borte i 3 uker i 2010. Hva gjør du?? Ikkenå sier du kanskje ; har jo frysen full av mat. Drit i strømbruddet.. Men fryseren er jo avhengig av strøm. Jojo men matvarene der kan holde seg en ukes tid.. Etter det da?Tja. blir jo å handle nødvendige ting da?? Hva da?? alt liksom. Jo , men butikkene har stengt , de har ikke strøm. Jo men Rimi er vel åpen til 23.00.?? nope, Stengt, Besinstasjoner er stengt, pumpene er avhengig av strøm, Bankene er stenkt. Apoteket. Polet. Kanskje polet har åpent?? Det blir unntakstilstand. Hæren kommer på banen for å hindre plyndring. Folk går amokk når de ikke finner mat i kjøleskapet eller ferskt brød. Kan du se for deg hvordan du tenker etter 3 uker uten strøm og etter at rødspriten til stormkjøkkenet har tatt slutt??

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tar tørrmatlageret på ryggen, og flytter inn til exen som har vedovn om det er vinter. Tar en spaserrunde hos de eldre og svake jeg kjenner til for å høre om de har det greit, og om de trenger ved/mat/stearinlys og krøller meg sammen for å lese en god bok.

I tillegg, får nervøst sammebrudd pga 0 kontaktmulighet med noen nettvenner som hadde bekymret seg. Bør få solcellelader i hus for å få ladet mobilen i det minste.

Skrevet

Hørt om aggregat?

Skrevet

Hørt om aggregat? Mange viktige funksjoner i samfunnet holder seg i gang til tross for strømbrudd. Ikkeno problem. Er strømmen borte i Oslo i to timer er det nasjonal unntakstilstand og katastrofestemning (ok, overdriver litt, men du skjønner poenget?) Er strømmen borte i to uker (eller mer) i ei lita bygd eller øy ute i distriktene hører man lite om det. Sånn har det alltid vært. La meg gjette: Du bor i en større by? Sånn siden panikken tar deg, tenker jeg.

Skrevet
Hørt om aggregat? Mange viktige funksjoner i samfunnet holder seg i gang til tross for strømbrudd. Ikkeno problem. Er strømmen borte i Oslo i to timer er det nasjonal unntakstilstand og katastrofestemning (ok, overdriver litt, men du skjønner poenget?) Er strømmen borte i to uker (eller mer) i ei lita bygd eller øy ute i distriktene hører man lite om det. Sånn har det alltid vært. La meg gjette: Du bor i en større by? Sånn siden panikken tar deg, tenker jeg.

Det er helt fantastisk når folk fra mindre steder liksom skal hevde seg over folk fra mer sentrale når det gjelder både det ene og det andre. Argumentasjonen over er gjerne den samme når det gjelder f. eks kjøring på snøføre.

Jeg kan opplyse deg om at strømbrudd på 2 timer går fint også i Oslo. Sykehus og andre sentrale institusjoner har stort sett aggregat. Men ja, lengere strømbrudd på sentrale steder kan medføre flere problemer enn på bygda, men nå bor det ganske mange flere mennesker i Oslo enn på Finnmarksvidda, og problemet oppleves selvsagt større når det er en så mye større folkemengde som blir påvirket av strømbruddet. Når man krasjer fordi trafikklyset har gått skaper det selvsagt mer kø og problemer om det skjer i Oslo enn om det skjer på mindre steder.

Skrevet

om strømmen blir borte blir jeg kald...

Skrevet

ja, tenk viss stømmen blir borte i 2 uker.....

tenk viss høna hadde tenner....

.....er vel like sansynlig..

Skrevet

Jeg hadde savnet internett, men man har jo wap. I hvert fall frem til mobilen lades ut ;)

Ellers så bodde vi ukesvis på hytte og seter uten strøm da jeg var barn. Kan ikke huske problemer av noe slag med det.

Skrevet (endret)
Men fryseren er jo avhengig av strøm. Jojo men matvarene der kan holde seg en ukes tid.. Etter det da?

Så kaldt som det er nå er det jo ingen panikk om fryseren stopper. Legg maten i en kasse på verandaen. Og vær glad dersom du ikke er en av dem som for noen år siden fulgte myndightenes anbefaling om å basere oppvarming kun på strøm. Strøm skal jo være så miljøvennlig. Men da tenkte de nok ikke på miljøet innomhus ved strømbrudd i kuldeperioder.

:)

Endret av Skywalker
Skrevet

Flytter inn på jobben, tenker jeg. Der er det lagret drivstoff nok til å holde varmen i månedsvis, drikkevann for noen uker og sannsynligvis ditto mat.

Skrevet

Da kjører vi hjem til mamma og pappa.

Skrevet

er dette noe sansynlig? hvorfor har du fått dette for deg?

Skrevet

Kulda hadde blitt et problem, så måtte vel gått med varme klær og sovet i superundertøy. Ang. penger har jeg tilfeldigvis ca. 6000 i kontanter, så hvis noe hadde skjedd nå hadde jeg hatt nok penger til å kjøpe mat i 3 uker.

Kjedsomhet hadde vel vært det største problemet, men jeg har noen bøker jeg ikke har fått lest, så skulle vel klart meg. Jeg lever et så vanlig og grått liv at jeg hadde sikkert sett på en slik unntakstilstand som nytt og forfriskende. En fin utfordring.

Skrevet

Her vi bor nå har vi ikke vedovn, så da måtte jeg innsmigret meg hos venner eller familie med vedfyring, dersom dette skjedde på vinteren. Så hadde jeg brukt opp frysevarer først, og deretter gått løs på hermetikk og tørrvarer. Hadde det vart utover dette måtte jeg begynt å jakte, fiske osv. Og sittet med stearinlys og lest bøker utover kvelden.

Gjest Gjest_suss_*
Skrevet

Hvor lenge skulle strømmen være borte sa du? Det visste ingen i starten vel?

Jeg hadde først fått mer ved fra min onkel, sørget for noen stearinlys ekstra fra min tante (som støper lys selv og har et lager) - fått dama på coopartivet til å åpne butikken og levere ut salt slik at jeg kunne saltet all fisken og kjøttet hvis det ble nødvendig. Og så sukker til bærene i fryseren, men det var vel ikke det jeg tenkte på dag nummer en.

Når maten hadde blitt slutt, ville jeg satset på naboer og venner og familie (mange er jegere).

Hvis jeg bodde i byen, tror jeg ikke penger ville vært så mye verd eller?

Ikke hvis strømmen var borte lenge. Var den veldig lenge borte, ville jeg overnattet hos folk som har våpen og jaktlisens. Var jeg i byen når strømmen ble borte, og jeg var uten strøm, ville jeg brukt bilen til å komme meg ut på landet og brutt meg inn på en hytte (med medbrakt mat)...om nødvendig også knust en dør til en matvareforetning på veien. Men jeg ville ikke skadet noen, jeg ville vært mer redd for unntakstilstand og ransbølger (ikke et videokamera i byen, ingen politisamband som fungerte skikkelig i tillegg til at politiet også hadde hatt en jobb med å forsørge sine egne).

Jeg ville ranet en gullsmed jeg. :)

Gjest Gjest_Optimisten_*
Skrevet
Av en eller annen grunn så blir strømmen borte i 3 uker i 2010. Hva gjør du?? Ikkenå sier du kanskje ; har jo frysen full av mat. Drit i strømbruddet.. Men fryseren er jo avhengig av strøm. Jojo men matvarene der kan holde seg en ukes tid.. Etter det da?Tja. blir jo å handle nødvendige ting da?? Hva da?? alt liksom. Jo , men butikkene har stengt , de har ikke strøm. Jo men Rimi er vel åpen til 23.00.?? nope, Stengt, Besinstasjoner er stengt, pumpene er avhengig av strøm, Bankene er stenkt. Apoteket. Polet. Kanskje polet har åpent?? Det blir unntakstilstand. Hæren kommer på banen for å hindre plyndring. Folk går amokk når de ikke finner mat i kjøleskapet eller ferskt brød. Kan du se for deg hvordan du tenker etter 3 uker uten strøm og etter at rødspriten til stormkjøkkenet har tatt slutt??

Jeg har opplevd lang tid uten strøm, og det var ikke noe problem det... ;)

Det var sprengkaldt ute, så maten holdt seg godt.

Vi hadde nok ved og parafin, og holdt varmen godt ved hjelp av vår ved- og parafinovn som sto på stuen. På den kunne vil også koke vann (lage mat) og riste brød.

At vi ikke fikk fylt bensin var ikke noe problem, for vi kunne ikke kjøre bil uansett fordi alle veiene var stengt.

At banken var stengt var heller ikke noe problem, det var jo ikke noe åpent som vi kunne bruke penger på.

Vi fikk tømt både fryser og kjøleskap, og fikk prøvd mange nye rare kombinasjoner av mat som jeg aldri har smakt senere, men hva så?

Hæren stilte beltevogner til disposisjon for sivilforsvaret, som kunne kjøre nødvendige medisiner og mat rundt til folk, men jeg husker ikke om vi fikk tilkjørt noe...?

Av dette lærte jeg at jeg ikke skulle være avhengig av strøm!

Jeg vil alltid ha alternativ oppvarmingskilde, telefon som ikke er avhengig av strøm, nok av nødendige medisiner, og har alltid fullt lager av tørrvarer. Da klarer vi oss greit i noen uker. :)

Men det er verre i byene, der sentralfyr eller strøm er eneste oppvarmingskilde i blokkene.

De får ta med seg soveposene sine og den maten de har, få haik med sivilforsvar eller millitæret, og campe hos meg og andre som har nok av både husvarme og hjertevarme...

Så deler vi på det vi har. :)

Gjest Gjest_suss_*
Skrevet
Jeg har opplevd lang tid uten strøm, og det var ikke noe problem det... ;)

Det var sprengkaldt ute, så maten holdt seg godt.

Vi hadde nok ved og parafin, og holdt varmen godt ved hjelp av vår ved- og parafinovn som sto på stuen. På den kunne vil også koke vann (lage mat) og riste brød.

At vi ikke fikk fylt bensin var ikke noe problem, for vi kunne ikke kjøre bil uansett fordi alle veiene var stengt.

At banken var stengt var heller ikke noe problem, det var jo ikke noe åpent som vi kunne bruke penger på.

Vi fikk tømt både fryser og kjøleskap, og fikk prøvd mange nye rare kombinasjoner av mat som jeg aldri har smakt senere, men hva så?

Hæren stilte beltevogner til disposisjon for sivilforsvaret, som kunne kjøre nødvendige medisiner og mat rundt til folk, men jeg husker ikke om vi fikk tilkjørt noe...?

Av dette lærte jeg at jeg ikke skulle være avhengig av strøm!

Jeg vil alltid ha alternativ oppvarmingskilde, telefon som ikke er avhengig av strøm, nok av nødendige medisiner, og har alltid fullt lager av tørrvarer. Da klarer vi oss greit i noen uker. :)

Men det er verre i byene, der sentralfyr eller strøm er eneste oppvarmingskilde i blokkene.

De får ta med seg soveposene sine og den maten de har, få haik med sivilforsvar eller millitæret, og campe hos meg og andre som har nok av både husvarme og hjertevarme...

Så deler vi på det vi har. :)

Nei det mener du ikke. Jeg vil helst krype under samme teppe som deg alene, i alle fall den første uka hvis jeg får lov da?

Skrevet

Gjeeesp.......

Gjest Gjest_Optimisten_*
Skrevet
Nei det mener du ikke. Jeg vil helst krype under samme teppe som deg alene, i alle fall den første uka hvis jeg får lov da?

Selvsagt kan du være hos meg, men dele teppe med meg får du ikke, der er det allerede fullt nok... ;)

Men vi får sikkert selskap av flere, og der finnes det helt sikkert noen som vil dele teppe med deg. og sørge for at du holder varmen. :jepp:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...