Gjest Bekymret28 Skrevet 1. januar 2010 #1 Skrevet 1. januar 2010 Etter 4 år sammen opplever jeg og samboeren den første skikkelige kneika. Jeg trodde alt var bra, men det var det visst ikke fra hans side. Noe som har ført til at han har kysset en annen jente. Dette innrømmet han gråtende, han sier han ikke er forelsket i henne og at det er bare meg han vil ha. Jeg har valgt å tilgi. Det har vært litt småkrangling og lite sex mellom oss de siste 6 mnd, av ulike grunner. Jeg har ikke tatt det så seriøst, noe jeg angrer veldig på nå. Skulle så gjerne gått tilbake i tid og forandret mye... Jeg vil ikke ha noenn andre enn han, og ser ikke for meg et liv uten han. Men kommunikasjonen mellom oss er dårlig nå. Jeg føler han prater lite sammen med meg, det er jeg som på ta initiativ til alt og det er generelt sett vonde dager. Men han sverger som sagt på at han elsker meg og bare meg. Etter at jeg valgte å tilgi det kysset, så sa han at alt var bra mellom oss og at vi skal være sammen for alltid. Hva skal jeg gjøre? Skal jeg "backe unna" litt, så har får litt tid til å tenke? Skal jeg være den perfekte kjæreste så han innser at han vil være sammen med meg resten av livet? Bra vente og se? Noen som har kommet over dårlige perioder i forholdet styrket? Noen gode tips?
Holar Skrevet 1. januar 2010 #2 Skrevet 1. januar 2010 Hei. Ting kan skje i forhold, og det at han selv sier at det er deg han vil ha er et godt tegn. Synd at det har vært småkrangling, det er, føler jeg, et symptom på at ikke alt er som det burde være. Men nå som du er klar over at dere har problemer, så er det greit å ta tak i det. Vi menn er nok ikke de som er flinkest på å skulle snakke masse om følelser eca. Vi trekker oss unna isteden. Jeg tror nok at din mann har det vondt nå. Vær som vanlig, men pass på å unngå småkrangling eca. Ikke bruk dette kysset mot han framover. Forsøk å foreslå at dere skal ta ansvar for å gjøre minst en romantisk ting for hverandre, hver uke eller mnd, for å komme i gang igjen. Start gjerne du, lag en god middag med levende lys en kveld, ta han med ut på kino eller noe annet han liker før du foreslår dette, slik at han ser hva det faktisk er snakk om. At man føler at samlivshverdagen er trøtt og grå etter noen år er relativt normalt, og da kan man lett begynne å småkrangle eller ha mindre sex. Du skrev ingenting om hvorfor dere har hatt mindre sex. Sex er viktig i et forhold.
Gjest Gjest_P_* Skrevet 2. januar 2010 #3 Skrevet 2. januar 2010 Du sier at han kysset jenta pga at alt ikke var bra i forholdet, og etter at du har tilgitt ham sier han at nå er alt bra. Det henger ikke på greip. Jeg gjetter på at han sier det fordi han er skyldbevisst og vil glatte over og regner seg som heldig som ble tilgitt. Alt det er bra, det viser at han vil satse på dere, men fortsatt er det noe han ikke helt trives med i forholdet. Det er viktig å finne ut hva det er, sånn at det kan repareres. Holar har mange gode poeng, men først ville jeg tatt en alvårsprat om det han mistrives med. Feks avtale at dere begge skriver ned fem ting dere gjerne vil forandre i forholdet, og presentere det for hverandre etter en uke. På den måten får han tenkt seg om og slipper å svare på stående fot. Jeg mener det er viktig at i hvertfall du skriver dine ting på en "oss"-måte, sånn at det ikke blir et krav om at han skal forandre seg, men en plan for hvordan dere begge skal trives bedre. Feks ikke "krangle mindre" men heller "snakke til hverandre på en pen måte, også når vi krangler". Eller "Du må gjøre mer husarbeid" kontra "lage, og følge,en plan for hvordan vi fordeler arbeid med hus og hjem". Altså en felles strategi for trivsel. Så får du lese hans forslag med de aller snilleste brillene dine. En liste med de tjue tingene du beundrer mest ved han på baksiden av arket ditt, skader kanskje ikke? På hans liste over forslag vil du antagelig finne roten til problemet, så jeg vil foreslå at dere diskuterer punkt for punkt og finner kompromisser dere begge kan leve med. Etter feks en måned reviderer dere prosjektet. Du vinner ingenting på å spille perfekt kjæreste,med mindre du vil fortsette med å spille så lenge dere er sammen. Han vil jo ha deg som du er! Ikke nevn det kysset med mindre han gjør det først, men benytt anledningen nå til la han få vite at det er viktig for deg at han har det bra. Mitt forhold er over tjue år gammelt, så jeg har vært gjennom noen kneiker. Det gjelder å ikke gi seg når det butter. Hvis man kan snakke til hverandre på en respektfull måte også de periodene man går lei, vinner man mye på det. Vær velvillig, sånn at du tolker det han sier/gjør positivt så langt som mulig. Så lenge begge ikke går lei samtidig kommer man over kneikene. Jeg er egentlig ferdig med rådene mine til deg, men det er midt på natta og jeg er overtrett, så jeg benytter anledningen til å si noe generelt om forhold nå som dømmekraften er dårlig. Det er ikke likegyldig hvordan man snakker til og om hverandre! Se etter de tingene han er flink til, og berøm ham for det. Når du ergrer deg over at han ikke legger ned doringen, så smil og si at du setter pris på at han måker trappa/skifter dekk/bytter lyspærer. Ikke bare vil han føle seg mye bedre, du vil også få en vennligere innstilling til ham, og kanskje er ikke doringen like viktig som sommerdekk, tross alt. Når du vil at han skal gjøre noe, fortell ham det. Ikke fortelle ham at han aldri legger ned doringen, men si at du gjerne vil at han skal gjøre det, fordi du i ørska om morgenen setter deg på iskaldt porselen. Si det med et smil! Ta utgangspunkt i dine ønsker og følelser, ikke hans feil og mangler. Når han legger innsats i noe, eller er flink til noe, si det til andre. La ham gjerne høre deg si det, det gjør ham godt. Si ikke "Amadeus er så flink til å male", men si "Amadeus har malt dette, er det ikke flott!". Vis fram hans talenter, og vis din stolthet over dem. Gi ham komplimenter, for utseende, dyktighet, innsats, personlighet, intellekt. Han trenger det mest når han er nedfor, sliten, eller lei seg. Dette er ikke bare for at han skal føle seg bra, men også du. Når du tenker på de gode tingene vil du føle deg bedre. Du vil bli stolt over talentene hans, i stedet for å ergre deg over bagatellene. Så varer kjærligheten litt lenger, og kanskje kneika går over litt foretere. Hvor jeg har det fra? Vel, det er sånn mannen min er. Jeg prøver, jeg også, for jeg merker hvor godt det gjør. Og jeg blir flinkere. TS: Beklager at harangen havnet i din tråd. Jeg har hatt lyst til å skrive noe om det her på KG lenge, og natta, overtrøtt osv gjør at det blir nå. Lykke til med forholdet.
Gjest TS Skrevet 2. januar 2010 #4 Skrevet 2. januar 2010 Tusen takk for gode svar fra dere begge. Det setter jeg veldig pris på, samtidig som jeg får litt mer håp om at dette kan gå bra. Tusen takk for langt svar fra sistemann, det var veldig kjekt å lese det! Grunnen til at det har vært litt dårlig siste halvåret er av mange årsaker. Ny, stressende jobb (jeg), avsluttende og vanskelige studier (han), dårligere økonomi enn vi er vandt til, to dødsfall i familien++ Opp i dette er jeg redd vi har glemt å ta vare på hverandre og forholdet. Vi har bare latt det seile sin egen sjø. Jeg har ikke sett at han har vært ulykkelig, og har bare tenkt at det kommer til ordne seg. Siden det ikke var så alvorlig fra min side. Jeg må nok også innrømme at det med sexen er ene og alene min feil. Jeg har aldri overskudd og avviser han 90% av gangene. I tillegg har jeg mast og kjefta mye for bagateller. Angrer så innmari og er veldig sint på meg selv for at jeg ikke så dette fra hans side... Dette med sexen hadde vi allerede tatt en prat om før han kyssa ho andre, så jeg følte vi var på vei til å ordne ting litt. I tillegg har den kaotiske og stressende hverdagen gitt seg litt, og jeg gledde meg veldig til jul og masse kos. Ble ikke helt som jeg hadde tenkt gitt... Likte forslaget om å sette opp fem punkt veldig godt. Måten jeg snakker til/om han på vil jeg også virkelig prøve å gjøre noe med. Jeg har alt for lett for å henge meg opp i bagateller. Særlig når jeg er trøtt og sliten. Ser ikke alle de positive sidene (som selvsagt er maaange flere enn de negative) og gnåler istedet om feila hans. Uff, føler meg fæl nå... Istedet for å bli sur for at det ligger mandarinskall på bordet, så kan jeg jo kanskje heller sette pris på at han tok med en til meg OG skrella den for meg? Flere gode råd, tips og egne erfaringer mottas gjerne! Det hjelper veldig å se at andre har komt seg over lignende...
Gjest Bond Skrevet 2. januar 2010 #5 Skrevet 2. januar 2010 Bare en liten kommentar - for å unngå småkrangling kan det være lurt å ta opp ting før du blir irritert. Det er noe vi bruker å gjøre - dvs om jeg synes det er irriterende at han ikke kaster sokker i skittentøykurv, sier jeg ifra før jeg faktisk blir irritert. Det er jo ofte sånn at man merker noe og liker det ikke, men man blir ikke irritert med en gang, om det skjer igjen, blir man irritert og tar gjerne ting opp på en utrolig ukonstruktiv måte. Så vi snakker jevnlig om ting vi "kan bli irritert over i framtiden" Det er i sånne tøffe tider man merker at det er ikke bare lett å være i et forhold. Om begge er stresset, økonomien strekker ikke til osv - det er bare naturlig at folk er mer irritable og at sexlysten ikke er på topp. Men med innsats har jeg absolutt tro på at ting kan reddes. Det kan til og med være at forholdet blir sterkere i framtiden. Lykke til!
Gjest TS Skrevet 7. januar 2010 #6 Skrevet 7. januar 2010 Tusen takk for gode råd, Bond Jeg er allerede begynt "et nytt og bedre liv" med at jeg gjør som du foreslo, og sier ifra FØR jeg blir irritert. Og hittil har det funka! Har funnet ut at: "Brrrr, det er så kaldt. Kan du være så snill å hente ved?" fungerer bedre enn "Hvorfor har ikke du henta ved?! Jeg fryser ihel!!!" Er ikke bare velstand enda, men føler at vi sakte nærmer oss et bedre ståsted enn vi hadde for bare en uke siden. Håper virkelig vi sammen skal klare å komme oss videre Tar gjerne imot flere råd fra alle som leser!
Havbris Skrevet 7. januar 2010 #7 Skrevet 7. januar 2010 (endret) Slettet Endret 8. mars 2011 av Havbris
Kjetil S. Skrevet 7. januar 2010 #8 Skrevet 7. januar 2010 Alle som har vært i et mange-årig forhold har virkelig noe fornuftig å komme med her. Og visst har du fått noen helt flotte svar nå!! Jeg tror man skal være temmelig heldig med sin partner for å finne noen med bein nok i nesa til å se opp og frem i motgang, i stedet for til sidene, for igjen; It does take two to tango! :-) Om bare den ene er av den typen som ser opp og frem så fungerer det beklageligvis sannsynligvis ikke i lengden. Det er nok harde fakta.
Havbris Skrevet 7. januar 2010 #9 Skrevet 7. januar 2010 (endret) Alle som har vært i et mange-årig forhold har virkelig noe fornuftig å komme med her. Og visst har du fått noen helt flotte svar nå!! Jeg tror man skal være temmelig heldig med sin partner for å finne noen med bein nok i nesa til å se opp og frem i motgang, i stedet for til sidene, for igjen; It does take two to tango! :-) Om bare den ene er av den typen som ser opp og frem så fungerer det beklageligvis sannsynligvis ikke i lengden. Det er nok harde fakta. Slettet Endret 8. mars 2011 av Havbris
allover Skrevet 7. januar 2010 #10 Skrevet 7. januar 2010 men jeg tror mange kommer over en kneip ved å forsøke å gjøre endringer ved seg selv først - det er stort sett bare masse å vinne på det. Nettopp!! Måtte signere denne, for det ligger en liten fasit der.. Hvis vi alle kunne vært flinkere til å starte hos oss selv... -men klart; noen ganger er det jo håpløse tilfeller vi har med å gjøre.. og da holder det ikke å svelge selv de digreste kamelene..
Kjetil S. Skrevet 7. januar 2010 #11 Skrevet 7. januar 2010 Ja Kjetil - en lærer mye gjennom et langt samliv. Visst må man svelge noen kameler nå og da - men i den store sammenhengen er ikke kamelene større enn at de er glemt så fort de er svelget. Man kan gjøre valg hele tiden - og alle valgene har sine konsekvenser. Samliv er krevende uansett - men jeg tror mange kommer over en kneip ved å forsøke å gjøre endringer ved seg selv først - det er stort sett bare masse å vinne på det. Nettopp!! Måtte signere denne, for det ligger en liten fasit der.. Hvis vi alle kunne vært flinkere til å starte hos oss selv... -men klart; noen ganger er det jo håpløse tilfeller vi har med å gjøre.. og da holder det ikke å svelge selv de digreste kamelene.. Veldig, veldig gode og fornuftige poenger i fra dere begge to!! :-))
Havbris Skrevet 7. januar 2010 #12 Skrevet 7. januar 2010 Nettopp!! Måtte signere denne, for det ligger en liten fasit der.. Hvis vi alle kunne vært flinkere til å starte hos oss selv... -men klart; noen ganger er det jo håpløse tilfeller vi har med å gjøre.. og da holder det ikke å svelge selv de digreste kamelene.. Selvfølgelig er det tilfeller der forholdet er så asymmetrisk at det ikke er mulig å gjøre endringer i fellesskap - men jeg snakker nå om de "vanlige" kneikene/krisene som de fleste av oss havner oppi i langvarige forhold. Der er som regel kamelene ikke større enn at de kan svelges (med litt vann attått..)
allover Skrevet 7. januar 2010 #13 Skrevet 7. januar 2010 -også tror jeg han vil få en ny respekt for deg.. hvis du hever deg over "synene" på hva han har gjort.. og går videre uten å "ta det opp igjen og opp igjen..". Hvis du svelger kamelene her.. og han er den virkelige rette for deg.. vil dette gagne deg, han og dere.. og det vil komme gode erfaringer utifra dette. Men, for hver gang du drar opp dette.. vil han bli usikker (fordi han kanskje ikke vet hvordan humøret ditt vil utvikle seg...) lei, (fordi han vil glemme.. ) trist (fordi han angrer..) og til slutt vil han bare bli irritert.. Og avstanden mellom dere vil vokse. Finn ut om du kan tilgi han dette kysset. -gi av deg selv.. by på deg selv.. legg det bak deg.. og håp at han ser din "storhet" og at det kommer tilbake til deg/dere
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå