Gå til innhold

Hvordan skal jeg klare å gi katten øyesalve?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Nå er jeg en smule fortvilet, og skriver min ørtende kattetråd her.

Jeg har fått øyesalve til katten som hun skal få morgen og kveld i 10 dager. Naturlig nok er hun ikke begeistret for dette, og vrir seg unna. For å faktisk få den på som jeg skal må jeg virkelig holde henne fast med makt, og da mener jeg virkelig makt. Jeg har ikke turd det helt enda så jeg tror ikke jeg får lagt salven helt der den skal være, jeg sikter omtrent bare på øynene og håper på det beste, noe som ender med halvparten i øynene og halvparten på resten av ansiktet. Dette fører jo også til at hun vasker seg i fjeset og slikker dermed øyesalven. Det kan vel heller ikke være helt gunstig?

Jeg skal gjøre dette i 7 dager til, og lurer på hvordan i all verden jeg skal få det til? :(

Gir henne kattesnop både før, under og etterpå, og klapper henne.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Sitt på kne på gulvet og ha henne mellom benene dine, så hun bare kan komme fremover. Hold henne fast i hodet/nakkeskinnet og påfør salven. Ha tube åpen og klar innen du setter henne fast.

Skrevet

Veldig greit å tulle henne inn i et stort håndkle, pledd, eller lignende, slik at hun ikke får mulighet til å bykse og klore så fælt. Med en gang hun ikke får beveget bena blir det lettere. Sett så hele bylten med katt mellom bena, med ene hånden holder du hodet og åpner øyet, og med andre hånden tar du i øyesalve. Ikke så farlig om det kommer litt utenfor.

Bare tenk på at det er enklere både for deg og katten om det går så fort for seg som mulig, selv om du synes synd på henne der og da! ;)

Skrevet
Veldig greit å tulle henne inn i et stort håndkle, pledd, eller lignende, slik at hun ikke får mulighet til å bykse og klore så fælt. Med en gang hun ikke får beveget bena blir det lettere. Sett så hele bylten med katt mellom bena, med ene hånden holder du hodet og åpner øyet, og med andre hånden tar du i øyesalve. Ikke så farlig om det kommer litt utenfor.

Bare tenk på at det er enklere både for deg og katten om det går så fort for seg som mulig, selv om du synes synd på henne der og da! ;)

Dette er et råd som virkelig fungerer! (Da til øredråper)

Skrevet

Har du mulighet til å få hjelp? Hos veterinæren holder vi kattene slik at de ikke har mulighet til å komme seg unna, da roer de seg raskt og behandlingen blir lettere å gjennomføre.

Ha katten på et høyt bord eller en benk. Katten sitter, og den som holder den lener seg litt over katten slik at holderens mage/brystkasse hviler mot kattens rygg. Holderen holder begge forbena med en hånd (katten skal ha bena på bordet, men de holdes fast), og holder under haka med den andre hånda. Bruk gjerne hodet til å støtte kattens hode enda mer, hvis man ikke tror katten vil bite. Så er behandleren stort sett fri til å gjøre hva hun vil med katten. Viktig å holde stramt, men naturligvis ikke så stramt at det blir vondt. Kan sikkert kombineres med håndduk.

Gjest Lille-pus
Skrevet

Pus holdes fast mellom knærne dine (ryggen til pus godt inntil magen din, len deg gjerne litt forover).

Salvetuben holdes klar (fint å ha en hjelpes-mann til å rekke deg tuben uten kork).

Som sagt tidligere; med den ene hånden holder du pus sitt hode, og trekker huden under øyet litt ned. Med den andre hånden - den med salvetuben, plasser du salven i underkant av øyet.

Ferdig ! :fnise:

Øvelse gjør mester.

Skrevet

Jeg holder katta på fanget,i venstre armkroken mens jeg holder hodet hennes med venstre hånd og holder rundt øyet med fingrene på venstre hånd. Tommelen over øyet,sånn at det holdes oppe.

Har dryppa katta mi mange ganger og dette er det som fungerer her i huset.

Skrevet

Jeg støtter også forslaget om å tulle pus inn i et håndkle og sette henne på et litt høyt bord/en høy benk.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...