addict Skrevet 1. januar 2010 #1 Skrevet 1. januar 2010 Min inntekt er på ca 9500 kr i mnd og sambo sin er ca det samme. Altså ca 19 000 kr i mnd til sammen, av og til mer, av og til kanskje litt mindre. Når vi da ikke har utgifter på bil, lave strømutgifter og internett er inkl i leien (kanskje tv og, glemte å spørre) og leiligheten ligger midt i sentrum (altså lave kollektivtransport-utgifter), er det da urealistisk å leie en leilighet til 8500 kr mnd? Sambo er på utkikk etter heltidsjobb, så når det skjer så får jo han høyere inntekt. Er midlertidig i noen mnd. Venter baby i juli, men det er jo ikke VELDIG mye utgifter på et ammende barn i begynnelsen. Æsj, det er umulig å finne en rimelig, skikkelig leilighet i denne byen.. Prisene er skyyyhøye!
Gjest Gjest Skrevet 1. januar 2010 #2 Skrevet 1. januar 2010 Jeg hadde ikke leid en leilighet som spiser opp nesten halvparten av samlet inntekt. Man vet aldri når mannen får fast heltidsarbeid, man kan til og med være så uheldig at han får sparken fullstendig, og da sitter man der og må flytte. Med et barn på armen er det en mest utenkelig situasjon. En uforutsett utgift vil kunne velte dere ganske fort.
LineGourmet Skrevet 1. januar 2010 #3 Skrevet 1. januar 2010 Dere må jo ha et ok sted å bo - det er i hvert fall sikkert. Om det er Oslo du snakker om så er det jo en mulighet å se litt utenfor sentrum og fortsatt ha gode kollektiv-muligheter da.. Ja, halvparten av inntekten til bo-utgifter er ganske mye. Men kanskje ikke så mye å gjøre med når inntekten er lav i utgangspunktet. Samboen din får skaffe seg en heltidsjobb
addict Skrevet 1. januar 2010 Forfatter #4 Skrevet 1. januar 2010 Vi bor i Trondheim. Vi MÅ bo i gåavstand til sentrum, da sambo jobber sent i helgene og bussene har sluttet å gå :\ akkurat nå bor vi hos min mor mens vi finner ny leilighet. Leter etter andre alternativer, men forskjellene er bare minus 5000 kr, og da på leiligheter som kun er 43 kvadrat og på mindre gunstige plasser (mye festing og stundenter). Denne er på 60 kvadrat og har to soverom. Altså det hadde vært kjempegreit. Sambo får nok ikke sparken, han er veldig flink og ettertraktet i yrket sitt men det er uansett kun en deltidsjobb (han jobber som vakt på uteplassert, så det er ikke mulighet for heltidsjobb der). Han er utdannet rørlegger og der er det jo gode inntektsmuligheter etter hvert, men det var det å finne jobb i disse tider da.. I mellomtiden søker han på mer stabile vekterjobber og vaktjobber. Vi har også allerede depositumspenger til leiligheten.
addict Skrevet 1. januar 2010 Forfatter #5 Skrevet 1. januar 2010 Jeg mente minus FEM HUNDRE KRONER, ikke FEM TUSEN
Rosalie Skrevet 1. januar 2010 #6 Skrevet 1. januar 2010 Samboeren din må øke inntekten sin, rett og slett. For å bruke så stor andel av inntekten på husleie når dere har så lav inntekt og nå får barn høres for meg ut som rene gale-mattias. Får han seg jobb i mer normal arbeidstid, kan dere også flytte mer usentralt.
addict Skrevet 1. januar 2010 Forfatter #7 Skrevet 1. januar 2010 (endret) Han jobber med saken men vi må ta utgangspunkt i den jobben han har nå, og han kan ikke si opp jobben fordi han ikke kommer seg hjem i helgene når han ikke har backup. Likevel må vi ha en plass å bo :\ det blir uaktuelt å flytte i noe dritent og kjempelite midlertidig, for vi er drita lei av å flytte og vil slå oss til ro og nyte svangerskapet så godt vi kan.. :\ derfor bor vi hos min mor i mellomtiden slik at vi skal slippe å stresse. MEN det er jo ikke en ideell situasjon det heller. Endret 1. januar 2010 av addict
Rosalie Skrevet 1. januar 2010 #8 Skrevet 1. januar 2010 Men dere kan jo ikke flytte inn i noe dere ikke har råd til. Det burde for øvrig ikke være særlig vanskelig å få økt inntekten til samboeren din dersom han er villig til å jobbe med hva som helst. Ta kontakt med vikarbyråer, ring rundt til bedrifter etc. Som fagutdannet burde det ikke være kjempevanskelig. Men da må han naturligvis være villig til å jobbe når som helst og ta vakter på kort varsel. I mellomtiden får dere bli boende hos mor. For noe annet har dere ikke råd til.
Torine Skrevet 1. januar 2010 #9 Skrevet 1. januar 2010 Du kan vel ikke regne med å finne noen leilighet til under 8000 i mnd som er egnet til to voksne og et barn. Hva med å søke om bostøtte?
addict Skrevet 1. januar 2010 Forfatter #10 Skrevet 1. januar 2010 (endret) . Endret 1. januar 2010 av addict
addict Skrevet 1. januar 2010 Forfatter #11 Skrevet 1. januar 2010 Er det virkelig så lite å ha 10 000 kr til overs, minus kanskje 3000 kr i regninger..? Det blir jo ca 7000 kr til mat og diverse. Vi kjøper ikke mye klær osv, har satt av penger til vi skal til praha. Da skal jeg kjøpe inn mammaklær. Vi hadde husleie på 7200 kr før vi flyttet til min mor, og da hadde sambo inntekt på 4-5000 kr mnd. Men klart, jeg er redd for å ta meg vann over hodet.
Gjest Gjest Skrevet 1. januar 2010 #12 Skrevet 1. januar 2010 Er det virkelig så lite å ha 10 000 kr til overs, minus kanskje 3000 kr i regninger..? Det blir jo ca 7000 kr til mat og diverse. Vi kjøper ikke mye klær osv, har satt av penger til vi skal til praha. Da skal jeg kjøpe inn mammaklær. Vi hadde husleie på 7200 kr før vi flyttet til min mor, og da hadde sambo inntekt på 4-5000 kr mnd. Men klart, jeg er redd for å ta meg vann over hodet. Det jeg tenker på er at dette kan så vidt gå med tanke på at dere er to voksne, skulle det skje noe veldig uventet så kan dere låne av foreldre kanskje, og slikt. Det blir jo veldig på håret da. Med en baby hadde jeg ikke turt dette, da ville jeg ha sørget for å sikre meg enda bedre. Men det er meg, jeg vil vite at jeg går klar med god margin, og ikke må sloss for å holde hodet godt over vannet, om du skjønner.
addict Skrevet 1. januar 2010 Forfatter #13 Skrevet 1. januar 2010 Torine: vi har tenkt å søke om bostøtte, men tar ikke for gitt at vi får noe. Men har regnet ut på kalkulatoren at vi kanskje får rundt 1000 kr. Litt usikker, skal i møte med saksbehandleren på nav når han er ferdig i papaperm om et par uker så får vi se hva vi kan søke om..
Rampolina Skrevet 1. januar 2010 #14 Skrevet 1. januar 2010 Min inntekt er på ca 9500 kr i mnd og sambo sin er ca det samme. Altså ca 19 000 kr i mnd til sammen, av og til mer, av og til kanskje litt mindre. Når vi da ikke har utgifter på bil, lave strømutgifter og internett er inkl i leien (kanskje tv og, glemte å spørre) og leiligheten ligger midt i sentrum (altså lave kollektivtransport-utgifter), er det da urealistisk å leie en leilighet til 8500 kr mnd? Sambo er på utkikk etter heltidsjobb, så når det skjer så får jo han høyere inntekt. Er midlertidig i noen mnd. Venter baby i juli, men det er jo ikke VELDIG mye utgifter på et ammende barn i begynnelsen. Æsj, det er umulig å finne en rimelig, skikkelig leilighet i denne byen.. Prisene er skyyyhøye! Hohoho, tro igjen! Er det noe som koster så er det hvertfall barn. Jada, man kan kjøpe brukt og være sparsom, men det koster uansett! Bleier, klær, kanskje går det ikke å amme av ulike årsaker så da flyr pengene til melkeerstatning, utstyr osv. Jeg synes dere har for liten inntekt. Det må da finnes en måte å øke den på? Og da mener jeg like mye din som hans..
addict Skrevet 1. januar 2010 Forfatter #15 Skrevet 1. januar 2010 Nei min kan ikke økes. Jeg går på stønad. Du har helt rett i at ikke ting trenger å gå som planlagt ang amming osv må såklart ha det i bakhodet. Men krysser fingrene for at sambo får seg en jobb ganske fort.. Om det så blir lagerarbeid eller noe annet. Høyere inntekt må vi jo ha.
Serenity88 Skrevet 1. januar 2010 #16 Skrevet 1. januar 2010 Jeg er vel egentlig litt uenig med de andre her jeg da... Det blir selvfølgelig trangt, men om dere er villig og vant til å leve med så mye utbetalt i mnd ser jeg vel ikke de samme "krisene" andre her ser. Selvfølgelig, må en visdomstann ut så ødelegger jo det budsjettet deres, og det er noe å tenke over. Samboeren din burde vel ha mulighet til å kunne jobbe mer og i en by som Trondheim skulle det jo heller ikke være store problemet å finne Studerer/jobber du? Får du engangstønad eller opparbeider du deg rett til permisjonspenger?
addict Skrevet 1. januar 2010 Forfatter #17 Skrevet 1. januar 2010 Hvor mye mener dere man burde ha i inntekt for å kunne klare en husleie på 8500 kr?
addict Skrevet 1. januar 2010 Forfatter #18 Skrevet 1. januar 2010 Jeg får engangsstønad og går på rehabiliteringspenger for øyeblikket. Skal studere når babyen begynner i barnehage, og har ca samme inntekt da med tanke på stipend og studielån, + at jeg kan jobbe litt også da. Men dette er jo langt fram i tid.
Gjest annemor30 Skrevet 1. januar 2010 #19 Skrevet 1. januar 2010 Jeg får engangsstønad og går på rehabiliteringspenger for øyeblikket. Skal studere når babyen begynner i barnehage, og har ca samme inntekt da med tanke på stipend og studielån, + at jeg kan jobbe litt også da. Men dette er jo langt fram i tid. Dere høres ut som om dere er 18-19 år, og hvis du hadde trodd at dette kom til å gå så hadde du ikke spurt her inne på kg vil jeg tro.. Men jeg ønskere dere lykke til på ferden jeg
Vibi Skrevet 1. januar 2010 #20 Skrevet 1. januar 2010 Samboeren din bør som sagt over her ta kontakt med et vikarbyrå. Men en annen ting - du har ikke vurdert å melde deg opp som student etter jul? Enten nettstudier (på nki, nks eller liknende) eller rett og slett høyskole eller universitet. Hvis du søker permisjon fra studiet før barnet begynner i barnehagen har du rett på foreldrestipend fra lånekassen. Mener du kan få opptil 10 000 kr i måneden, og det vil være gode penger for dere. Så kan du velge selv om du vil ta eksamen eller ikke mens du går hjemme med barnet. Det er ikke noe krav til å ha studieprogresjon i perioden. Som nettstudent kan du jo legge opp studiet selv, og kan kanskje ta noen eksamener i permisjonstiden også, baksiden med dette er jo at studiene koster penger. Uansett kanskje verdt å tenke på. Og ja - 7000 kr etter husleie og regninger er lite. hvis jeg var i deres sko ville jeg lagt meg opp så mye penger som overhodet mulig før barnet kommer, slik at dere har en buffer.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå