Gå til innhold

*Enigma*s treningsdagbok, volume II

*Enigma*

Anbefalte innlegg

Søndag var jeg på den minst inspirerende spinningtimen ever! Elendig musikk og en enda verre instruktør. Det var så vidt jeg orket å vente til første pausen med å gå, men jeg synes selv det er så forstyrrende og irriterende med folk som kommer og går midt i, at jeg bet det i meg og ventet. Hun er heretter "svartelistet" hos meg, og jeg kommer aldri til å gå på en time der hun står som instruktør igjen.

Jeg kan til nød leve med elendig musikk dersom instruktøren er bra, og jeg overlever en elendig instruktør dersom musikken er bra, men den timen der?

Ok økt i går, kjenner jeg får god kontakt med rumpa både på split squat og dype knebøy/markløft med kettlebells. Har sett øvelsen beskrevet både som markløft og dype knebøy, så ... Når jeg da i tillegg kjører strakmark på step med kettlebells, så tar det sabla godt i både rumpe og hamstrings. Lenge siden jeg har fått så god kontakt, og med unntak av på split squat kjører jeg ikke fryktelig tungt engang. Det sier jo egentlig litt om hvor viktig det er med god kontakt også, ikke bare å løfte tyngst mulig.

Ellers går det fortsatt greit med spising. Har hatt noen tilfeller av overspising, så det er ikke akkurat noen fare for at jeg får i meg for lite mat, har skeiet godt ut i helgene med både alkohol og til og med McDonalds! Jeg som aldri spiser der, har ikke vært der på mange, mange år faktisk. Jeg kan jo ikke spise hvetemel, så jeg har holdt meg langt unna, men på fylla på lørdag fikk jeg fryktelig lyst på junk, og de har jo glutenfrie hamburgerbrød ... At de brødene har samme konsistens som svamp får nå så være. Det er jo ikke sånn at jeg heretter kommer til å frekventere McDonalds jevnlig. :gjeiper:

Uansett, så har vekta holdt seg stabil, selv med et KRAFTIG forhøyet matinntak, så kanskje jeg burde slappe av litt? Greit at jeg føler meg litt mer oppblåst og vannete til tider, men det kan jo egentlig enkelt fikses ved å holde meg til den sunne maten og et høyere inntak av den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Endelig en god treningsdag. Det er den første på ..., LENGE! Først en 10,5 km lett joggetur, rolig tempo, men pulsen reagerte som den skulle. De siste dagene har ikke pulsen reagert normalt, men under joggeturen i dag var formen god, energien bra og pulsen som den burde være.

Var en kort tur hjemom etter løpeturen for å spise litt, siden alt jeg åt før løpeturen var en banan og en proteinshake. Derfor innom for litt cottage cheese og yoghurt og så en tur ned på SATS for å se om jeg kunne få til litt styrketrening. Var ikke alt for optimistisk, siden de siste dagene med styrke har vært like jævlige som spinningtimene.

Det var bein som stod på planen, og et lite håp om å få med armer også om formen ikke føltes alt for ille. Fikk en god start, var full av energi og den holdt seg helt til slutten, så det ble både bra beinøkt og en finfin armøkt. Nå er jeg sliten, men bare deilig sliten, ikke totalt tom slik jeg har vært tidligere denne uka. Så får vi håpe morgendagens økt også blir god. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 uker senere...

Treningene har gått litt opp og ned i det siste. Ikke så mye å skrive om, da jeg egentlig bare har forsøkt å få inn det jeg har orket og rukket. Trening har det blitt, men ikke alltid slik jeg har ønsket. Noen treningsøkter har vært utrolig deilige, andre har gjort meg sur og grinete.

Denne uka har jeg helt pause fra styrketrening, og det blir mange løpeturer og noen økter på ellipsemaskin eller spinning. Føler meg slett ikke i rute til 3.september, så jeg må få inn mange, lange løpeøkter framover. Denne uka kan det bli litt problematisk dog, siden jeg får besøk av en venninne fra Australia som reiser rundt i Europa for tiden. Hun skal bo hos meg i nesten en uke, og alle treningsøkter må derfor legges til før jobb, slik at jeg har tiden etter jobb til å være med henne. Jeg fikk en 15 km lang løpetur i går, og håper på å få til en eller to til på rundt 10-12 km. Neste uke MÅ jeg få inn minst én løpetur på over 2 mil, og én på 15-20 km, og sånn må det bli hver uke fram til løpet.

Ellers begynner jeg også på nytt styrkeprogram neste uke. 3-splitt, slik at jeg får 3 dager styrke og 4 dager løping/evt. annen kondisjon. Løping/kondisjon og styrke annenhver dag, så jeg slipper problemer med beina. Skal også tvinge meg selv til å fullføre målet om enten en liten økt på tredemølle, eller en spinningøkt etter hver styrkeøkt. Jeg trenger det for å få vekk litt uønsket fett her og der. Maten fungerer egentlig bedre enn jeg hadde fryktet, i forhold til at jeg nå spiser tilnærmet normalt for en voksen person som trener.

Heldigvis har ikke vekta endret seg nevneverdig, noe som jo viser at egentlig kan jeg spise mer enn jeg har gjort på lange tider. Nå må jeg bare overbevise hodet om at det tallet jeg ser på vekta faktisk er helt ok, og ikke minst normalt for et voksent menneske på min alder som trener så mye og tungt som det jeg gjør. Jeg må få hodet til å forstå at å være ordentlig muskuløs og sterk ikke lar seg kombinere med å veie 50 kg. :gjeiper: Det går bedre og bedre, men jeg tror jeg har langt igjen før jeg kommer til det punktet at jeg kan være fornøyd med meg selv.

Selvsagt hjelper det å få komplimenter, og jeg har fått en del av dem i det siste. :rodme: Jeg skulle bare ønske jeg kunne ta dem til meg, og se det noen andre tydeligvis ser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikkje rart at du får komplimenter! Sist eg så deg så du i alle fall smashing ut så eg kan trygt føya meg til rekkene av "fans". ;) Vanskelig å ta til seg gode ord, sliter sjøl med det, men prøv, og kanskje siger det litt inn.

Håper du klarer å sjonglere trening, besøk og at anna no før løpet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikkje rart at du får komplimenter! Sist eg så deg så du i alle fall smashing ut så eg kan trygt føya meg til rekkene av "fans". ;) Vanskelig å ta til seg gode ord, sliter sjøl med det, men prøv, og kanskje siger det litt inn.

Håper du klarer å sjonglere trening, besøk og at anna no før løpet!

Takk for det mim, det var søtt sagt av deg. :klem:

Første dag tilbake på strukturert treningsopplegg. Jeg er småbekymret enn så lenge min kjære sjef har ferie og det ser ut til at det blir enda mer ekstraarbeid/overtid på meg framover. Lommeboka og bankkontoen blir takknemlig, formen og hodet litt mindre takknemlig, men sånn er det bare.

Skikkelig, knallhard spinningtime i dag, og masse overskudd. Trente bare 3 ganger forrige uke, og spiste godt og mye, så det skulle egentlig bare mangle. I morgen er planen å kjøre en styrkeøkt på morgenen før jobb, også får vi se om jeg orker noe på kvelden. Jeg skal jobbe overtid i morgen, så det kommer helt an på når jeg er ferdig og hvor opplagt jeg er når jeg er ferdig.

Gleder meg veldig til å komme i gang med det nye styrkeprogrammet. Tror det blir veldig bra! :)

Tirsdag: Framside lår og armer + core

Torsdag: Bakside lår og rygg + core

Lørdag: Bryst, skuldre og armer + core

Framside lår, armer og core:

Split squat/Single leg split squat

Step up

Leg press

Leg ext.

Curl 7-7-7

Kneeling over-head triceps ext.

Reverse curl

Reverse wrist curls

Sideplank

Frontplank

Bakside lår og rygg + core:

Kettlebell swing

Straight-leg deadlift

45-degree hyperextension

Seated leg curl

Seated cable row

Pulldown

Bent-over row (dumbbell)

Standing shoulder internal rotation

Renegade row

Sidebridge (side-lying hip raise)

Bryst, skuldre og armer + core:

Benchpress

Incline Benchpress

Flies

Arnold

Triset, shoulders

Curl

Dips, bench

Wrist curls

Reverse wrist curls

Hofteflex m/push up

Frontplank

Slik ser det nye styrkeprogrammet ut. 3-splitt for å få inn mest mulig kondisjon før 3.september. Får bare håpe været kan bli litt bedre nå da. Uansett må alle kondisjonsdager med fint vært utnyttes til LANGE løpeturer, eventuelle korte turer og/eller intervaller kan fint kjøres på mølle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Støøøøøl. :sukk:

Så inmari støl også, så all løping utgår visst i dag. Har ikke nubbsjans. Skal prøve å få til en spinningtime da, hvis ikke det må utgå pga. jobbing. Har en mistanke om at jeg må bytte om på morgendagens planlagte beintrening også, og trene overkroppen i stedet, så kan beina få gjennomgå på lørdag. Jeg burde sikkert egentlig gjøre det til en permanent ordning, så jeg får vurdere det. Får se an hvor støl jeg blir i beina neste uke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

ehm, jeg har visst vært litt lat i sommer, du var ramla ut..

Har vært veldig lat med oppdateringer i boka her selv. ;)

Litt av et treningsprogram du har fått deg! Dette blir du nok stram og sexy av :)

Kombinert med 4 rene kondisjonsdager + litt gåing på tredemølle eller spinningøkt etter styrkeøktene så er det lov å håpe. :) Ting har fått skli ut litt, kostholdsmessig i sommer, uten at jeg nødvendigvis har lagt på meg så mye, men det er noe med følelsen. :Nikke:

Det ble ikke trening i går, det irriterer meg i grunnen litt, men overtid og så støl at jeg bare så vidt klarte å gå gjorde at jeg ga blaffen og holdt sofaen. :gjeiper: Ny dag, nye muligheter, i dag er det jo styrkedag, så overhodet ingen unnskyldning for å holde sofaen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er en berg- og dalbane om dagen. Jeg nyter å spise det jeg vil, å trene på overskudd, og å bare skyve alle tanker om kontroll og kcal unna. Samtidig ser jeg jo at jeg bulker, literally! :gjeiper:

Det sklir ut, matmessig. Ikke noe farlig enda, men jeg kjenner jeg så smått begynner å mislike mangelen på kontroll. Det gikk fint veldig lenge, tror vel snart jeg har gått i 2 måneder, uten å holde så strikt kontroll som jeg vanligvis pleier, og med langt mer mat enn jeg pleier. Jeg kjenner at jeg trenger å komme inn i rutiner igjen, få kontroll.

Det blir forsøk på diett fra midten av neste uke. Ikke voldsomt strikt, men kontroll på matinntak, og en liten begrensning. Kommer ikke til å gå kjempelavt på det laveste heller, forhåpentligvis får jeg resultater uten å måtte det. 6,5 uke med kontroll skal til, så får vi se hva resultatet blir.

Uansett ble det en knallgod spinningtime på overskudd i dag, så deilig når man klarer å pushe i 75 minutter! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trening er deilig om dagen. Jeg fokuserer mer på det visuelle om dagen, få en fin fysikk, ikke nødvendigvis det å løfte tungt, tyngre, tyngst. Dermed blir treningene litt mer lystbetont fordi jeg slipper å henge meg sånn opp i hva jeg løfter, men heller at det føles tungt og at jeg kjenner jeg får aktivert de riktige musklene.

Jeg prøver å få til litt løping innimellom regnværsdagene også. Det er bare 2 uker til jeg skal løpe 3 mil, og strengt tatt har jeg ikke hatt nok lange løpeturer, men det får nå så være. Jeg har ingen krav til meg selv, ingen ambisjoner utenom å fullføre uten at jeg krabber over målstreken, uten skader og innenfor 4 t. Klarer jeg å komme i mål innen 3,5 t er jeg superfornøyd!

Jeg lever og trener fortsatt på godt overskudd, men fra i morgen av er det slutt på sånt. Da er det tilbake til struktur og orden, og litt lavere inntak. Forhåpentligvis blir det gode resultater uten at jeg må gå til noen drastiske tiltak.

Jeg digger øvelsene mine om dagen, de tar godt, jeg føler jeg får trent bra og jeg har motivasjon. Så får vi heller se om jeg drar i gang et skikkelig "øke styrken"-program på nyåret. Har lagt planer sånn ca fram til jul, og ingen av dem innebærer noen voldsomme styrkeøkninger/fokus.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fra overskudd til å gå fullstendig i kjelleren. Gårsdagen var generelt et lite helvete humørmessig, i tillegg til at jeg var trøtt og har hatt store problemer med magen i det siste. Så jeg kuttet styrketreninga, men tenkte å prøve meg på spinning.

Etter 20 min på spinningsykkelen uten å klare og komme meg noe særlig opp i puls, og med null energi kastet jeg inn håndkleet i første pause. Jeg orket bare ikke sitte der og tvinge meg selv gjennom en økt som uansett ikke ville blitt noe god.

Håper formen er litt bedre i dag under styrkeøkta. Motivasjonen er litt så som så, fordi humøret fortsatt er elendig. Jeg sover dårlig og er trøtt og sliten fordi jeg er deppa, og blir enda mer deppa fordi jeg er trøtt og sliten.

Tror jeg må bli litt flinkere til å ta vare på meg selv psykisk. Samtidig vil det innebære å bli enda mer skeptisk og bygge enda høyere og sterkere murer for å beskytte mine egne følelser, og jeg vet ikke om det helt er der jeg vil ende opp heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke at jeg har tenkt å gjøre dette til noen slankebok, som normalvektig med et litt skrudd forhold til mat og kropp så ville ikke det være noen særlig god idé; men det kan faktisk virke som om dette med å ha en periode hvor man faktisk driter i "diett" og bare spiser kan funke for å få igang vektnedgangen igjen.

Jeg har stått stille lenge, vært frustrert, spist for lite og ikke gått ned en dritt. Nå hadde jeg en periode der jeg åt, og de to siste ukene hadde jeg et kosthold som overhodet ikke passer inn i mitt syn på hvordan man bør spise. Det at jeg i en lang periode spiste ordentlig, uten å gå opp nevneverdig og deretter besøk av min venninne som har et helt annet forhold til mat enn meg, fikk meg til å slappe veldig av mens hun var her. Dermed ble det mye god mat i 2 uker, og jepp jeg gikk litt opp, men nå som jeg har kuttet i kcal raser jeg nedover. Jeg har ikke kuttet drastisk, jeg spiser meg god og mett, men vekta kryper veldig sikkert nedover.

Målet er å nå matchvekt senest innen slutten av oktober, og fortsetter jeg som nå kan det godt være jeg klarer det i god tid før. Kroppen reagerer plutselig normalt på et kalorikutt, noe jeg ikke tror den har gjort noen gang tidligere. Har en gnagende mistanke om at det sier litt om hvor fucked up kroppen min har blitt de siste årene.

Det var vel egentlig godeste Elvi som med dette innlegget fikk meg til å innse at jeg er litt miljøskada, og hva jeg var nødt til å gjøre. Nå har jeg også godtatt at matchvekten jeg har satt meg bør være litt høyere enn hva jeg kanskje er 100% komfortabel med, meeeen så var det Børge igjen da som faktisk har et poeng ...

Ok, nok babling om vekt osv. God trening i helga og rolig spinningtime i går. Følte ikke at jeg hadde så mye å gi. Er sliten både psykisk og fysisk om dagen, og denne uka her skal jeg uansett ikke gi jernet på treningene, jeg skal spare kruttet til lørdag. Så lette styrkeøkter, og kondisjonsøkter uten antydning til melkesyre står på programmet. Ingenting skal få ødelegge formen til lørdag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

God treningsøkt i går. Ikke kjempetung styrkeøkt, lå på 10-12 reps, men kjenner det så sykt godt i rumpa når jeg kjører split squat for så å bare ha akkurat så lang pause som det tar å ta av vektskivene og så gå på single leg split squat også kjent som bulgarske utfall.

Har kjørt dette i snart 4 uker, men jeg kjenner det fortsatt i rumpa dagen etter. Kjenner det jo også når jeg trener at jeg får fantastisk god kontakt i rumpa på disse to øvelsene. Blir også fortsatt lettere støl i framsida på låra etter denne økta, og jeg kjenner det i hamstrings etter bakside bein, så det er tydelig at jeg får mye bedre kontakt når jeg splitter disse to muskelgruppene. Mer effektiv trening. Skal fortsette med det.

Godt fornøyd også med at jeg har kommet inn i vanen med å kjøre en gåøkt på tredemølle etter økta. Jeg kjenner ikke lenger etter om jeg er sliten og om jeg orker (les: gidder), jeg bare fyller vannflaska og går.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

DER ja! :) Fant den ikke noe sted jeg...

Dette er lesning jeg liker! :) Er aktiv leser, men du er for pro for at jeg kan være en aktiv skriver! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

DER ja! :) Fant den ikke noe sted jeg...

Dette er lesning jeg liker! :) Er aktiv leser, men du er for pro for at jeg kan være en aktiv skriver! ;)

Enig med 2ne2. Du er pro! :jepp:

Oi, hehe. Jeg føler meg ikke så pro at det gjør noe, og jeg synes det er veldig hyggelig med tilbakemeldinger. Så synes ikke folk skal føle de ikke kan kommentere. :)

Følte meg sabla flink i går, siden jeg ikke bare gikk på tredemølla etterpå, men tøyde skikkelig også. Må ta meg skikkelig i nakken framover, og ikke droppe mølle og tøying. Kroppen føles så mye bedre etterpå når jeg gidder å gjennomføre det. Bare teit å la det være egentlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da får jeg bli flinkere til kommentere det jeg sitter å tenker mens jeg måper ;)

God inspirasjon er du i hvertfall. I alle treningsdagbøker, så ramler alle av periodevis pga ferie, jul, kjærestebesøk o.l, men du derimot har lært meg at det er mulig å presse inn trening i hverdagen uansett :jepp:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da får jeg bli flinkere til kommentere det jeg sitter å tenker mens jeg måper ;)

God inspirasjon er du i hvertfall. I alle treningsdagbøker, så ramler alle av periodevis pga ferie, jul, kjærestebesøk o.l, men du derimot har lært meg at det er mulig å presse inn trening i hverdagen uansett :jepp:

Veldig mange som faller fra når det skjer noe spesielt ja. Det sitter veldig mye i hodet. For meg er ikke trening noe jeg gjør fordi jeg føler at jeg må, men fordi jeg har lyst. Dermed faller ikke lysten bort når det er ferie, fordi trening ikke er noe jeg trenger ferie fra, sånn som med jobb. Dermed har nok jeg lettere for å få inn økter selv når det virker umulig, og ikke detter av selv om jeg får en pause, fordi ved pauser gleder jeg meg bare til å komme tilbake.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde jeg bare fått til den tankegangen der så hadde mye vært gjort!

Det sitter i hodet at helg er fri, ferie er fri osv. Og så tungt det er å komme igang etter en lengere pause, så skulle man jo tro at en lærte snart. Men neida!

Har ett lite mål her om en liten økt på lørdag, så vi får satse på at ikke hode holder med meg når lørdagen kommer ;)

Kommer til å kjøre på med jogging og forbrenning fremover, men slafsete lår og rumpe er det største problemområdet.. Kanskje jeg kan spørre deg etterhvert om noen superøvelser som strammer skikkelig? :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...