madam_mim Skrevet 8. september 2010 #581 Del Skrevet 8. september 2010 Synes opplegget ditt høres fornuftig ut. Uten at eg har særlig kunnskap altså. Men må si at eg har erfart det samme som deg, styrketrening hjelper på løpinga (men stølhet gjør det ikkje!). Eg trudde faktisk at proffe løparar trente ein del styrke, bare mest utenfor sesongen? Kvifor skal du på diett for å stilla i løp? Nysgjerrig-Mim Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
*Enigma* Skrevet 8. september 2010 Forfatter #582 Del Skrevet 8. september 2010 (endret) Synes opplegget ditt høres fornuftig ut. Uten at eg har særlig kunnskap altså. Men må si at eg har erfart det samme som deg, styrketrening hjelper på løpinga (men stølhet gjør det ikkje!). Eg trudde faktisk at proffe løparar trente ein del styrke, bare mest utenfor sesongen? Kvifor skal du på diett for å stilla i løp? Nysgjerrig-Mim Jada, man trener styrke, også i sesong, styrke er veldig viktig for løpere, men du vil ikke se en maratonløper trene med blytunge vekter. Mitt treningsopplegg passer ikke inn i det som regnes for det ultimate for løpetrening. Dessuten er det stor forskjell på sprintere som trener mye styrke, og langdistanseløpere som helst bør være så lette som mulig og derfor ikke vil trene med tunge vekter. Nå er jo også mine funderinger basert på at jeg skal løpe nå, hvordan skal jeg legge opp treningen min de neste ukene, hvor jeg altså har lange, tunge løp hvor jeg skal fungere optimalt. Opplegget mitt er helt fint på generelt grunnlag, det er jeg overhodet ikke bekymret for, for jeg vet jo hva som funker for meg. Det er i forhold til konkurransen og planene for de neste ukene jeg er usikker. Jeg er ikke på diett fordi jeg skal løpe, men for å gå ned i vekt igjen etter USA-turen min. Jeg la på meg noen kg da, og trives overhodet ikke med det. Grunnen til at jeg først har satt meg på diett nå, er at jeg ønsket å bygge opp igjen styrken etter turen, og nå som jeg er sterkere enn før jeg dro kan jeg da begynne å kutte mat og gå ned i kg. Endret 8. september 2010 av *Enigma* Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
*Enigma* Skrevet 8. september 2010 Forfatter #583 Del Skrevet 8. september 2010 Noen ganger gir kroppen selv svaret på hva man skal gjøre. :gjeiper: Trente jo beinstyrke i går, og i dag var jeg ute på en 17 km lang løpetur i terreng med en kollega. Styrken satt tungt i beina og beina surnet i hver eneste oppoverbakke. Ergo: absolutt ikke mye styrketrening de to neste ukene. Enten en to-splitt i løpet av mandag og tirsdag, eller en helkroppsøkt på tirsdag de neste to ukene. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
*Enigma* Skrevet 8. september 2010 Forfatter #584 Del Skrevet 8. september 2010 Dagens treningsøkt var 1t 55 min i snakketempo med en kollega i til dels tungt terreng i Østmarka. Var et parti hvor vi måtte klatre også, så det trakk km-tida godt ned. Tid: 1:55:04 Distanse: ca 17,5 km Gj.sn.fart: ca 9,13 km/t Gj.sn.puls: 173 Max: 198 Effect: Max. performance and fitness improving Tallene er litt ca, siden footpoden min ikke var helt samarbeidsvillig. Tungt siden det var mye oppoverbakker og beina mine surnet skikkelig, men veldig deilig løpetur i nydelig natur. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kónguló Skrevet 8. september 2010 #585 Del Skrevet 8. september 2010 Så fint at alt ordnet seg "av seg selv" sånn! Og jeg syns nå det er litt imponerende likevel jeg da, at 17,5km med over 9km/t som gjennomsnittsfart er "snakketempo" for deg, tror ikke jeg hadde klart å si stort på slutten der nei.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Annikken Skrevet 9. september 2010 #586 Del Skrevet 9. september 2010 Så fint at alt ordnet seg "av seg selv" sånn! Og jeg syns nå det er litt imponerende likevel jeg da, at 17,5km med over 9km/t som gjennomsnittsfart er "snakketempo" for deg, tror ikke jeg hadde klart å si stort på slutten der nei.. Ja fy fader, det gjelder meg også!! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
*Enigma* Skrevet 9. september 2010 Forfatter #587 Del Skrevet 9. september 2010 Møkkaøkt! Skulle trene styrke i dag, men kjenner egentlig allerede under oppvarminga at kroppen ikke spiller på lag. Forsøker meg på skråbenk, og gir meg før settet er ferdig. Ingenting stemte, så jeg stilte meg på Cross trainer i 50 min i stedet. Langt fra det som var planen, men jeg fikk jo en treningsøkt, selv om jeg holdt pulsen mellom 60% og 70%. Vet ikke helt hvordan jeg skal få fullført programmet mitt da. Får se om jeg kan kjøre bryst og skuldre på lørdag og så helkropp på mandag, eller om jeg bare kjører helkropp på lørdag og driter i overkroppsøkta. Hadde jeg ikke skullet til Toten i helga kunne jeg kjørt styrke i morgen og søndag, men det funker dårlig når jeg reiser. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
*Enigma* Skrevet 10. september 2010 Forfatter #588 Del Skrevet 10. september 2010 (endret) Jeg krabbet til sengs rett etter innlegget mitt i går, tydeligvis ikke i form. Trøtt, sliten og vondt i hele kroppen, ikke engang Bones klarte å holde meg på sofaen lenger. Rakk knapt å legge huet på puta og sjekke at alarmen var på før jeg sovnet. Tipper det er en kombinasjon av to harde økter på rad og kaloriunderskuddet som tok knekken på meg, men løpinga funker bedre nå så jeg kommer i alle fall til å fortsette til etter Oslo maraton før jeg øker kaloriinntaket igjen. Endret 10. september 2010 av *Enigma* Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
*Enigma* Skrevet 10. september 2010 Forfatter #589 Del Skrevet 10. september 2010 (endret) *dobbelt* Endret 10. september 2010 av *Enigma* Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
*Enigma* Skrevet 13. september 2010 Forfatter #590 Del Skrevet 13. september 2010 Trening fredag 10.9 Ble en rolig løpeøkt på fredag. Kroppen føltes mye bedre enn torsdag, men følte ikke for å presse noe voldsomt. Tid: 49:16 Distanse: 8,2 km Gj.sn.fart: 10,0 km/t Max: 11,9 km/t Gj.sn.puls: 175 Max: 190 Effect: Max performance improving Lørdag 11.9 Bestemte meg for å kjøre bryst og skuldre, og så kjøre helkroppsøkt på mandag for å fullføre programmet mitt i det minste. Lørdag føltes kroppen mye bedre enn torsdag, så da kunne jeg dra på litt også. 20 min oppvarming, mølle: 3,68 km ca 68 min styrke: - Skråbenk: 17/4 - 17/4 - 17/3 - 17/3 - 17/2 - Flyes: 11/6 - 11/6 - 12/4 - 12/4 - 12/4 - Sidehev: 8/6 - 8/6 - 8/6 - 8/6 - 8/6 - Shrugs: 8/10 - 8/10 - 8/10 - 8/10 - 8/10 - Fronthev: 7/6 - 7/6 - 7/6 - 7/6 - 7/6 - Skuldre, core: 10/20 - 10/20 - 10/20 - Bryst, kinesis: 8/5 - 8/5 - 8/5 - 8/4 - 8/4 - Foroverbøyd, sittende sidehev: 5/6 - 6/5 - 6/5 - 6/5 - 6/5 - Hofteflex m/push ups: 4 - 2 (bosuballen var borte, så hele greia ble litt mislykka i grunnen, så ga opp prosjektet) - Omv. crunch: 20 - 20 - Båten m/siderot.: 10/20 - 10/20 - Crunch: 20 - 20 Total treningstid: 01:27:48 Gj.sn.puls: 149 Max: 196 Effect: Maximal performance improving Søndag 12.9 Ny løpetur, løpinga går helt greit, kjører ikke på så veldig hardt nå fram til Birken, viktigste er å komme seg ut en tur, liten vits å dra ut på langtur i konkurransetempo nå så tett opptil konkurranse. Mye seige bakker på turen, vanskelig å unngå det når jeg løper på Toten, så pulsen lå ganske høyt mye av turen. Tid: 01:12:58 Distanse: 11,8 Gj.sn.fart: 9,7 km/t Max: 13,6 km/t Gj.sn.puls: 187 Max: 207 Effect: Maximal performance improving I dag blir det ny løpetur siden været er fint, også blir det helkroppsøkta i morgen. Den helkroppsøkta er all styrketreninga som blir denne uka, og det blir det samme neste uke. Kan ikke risikere å være støl eller bli sur i beina når jeg skal løpe. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
*Enigma* Skrevet 13. september 2010 Forfatter #591 Del Skrevet 13. september 2010 Nesten 34 min veldig umotivert jogging, 5,6 km. Nå gleder jeg meg bare til både Birken og halvmaraton er over, så jeg slipper pliktløpinga. Tid: 33:54 Distanse: 5,6 km Gj.sn.fart: 10,0 kg/t Max: 11,5 km/t Gj.sn.puls: 174 Max: 196 Effect: Maximal performance improving Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Klips Skrevet 13. september 2010 #592 Del Skrevet 13. september 2010 Gleder meg skikkelig til å høre hvordan løpene går Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
*Enigma* Skrevet 14. september 2010 Forfatter #593 Del Skrevet 14. september 2010 Tror ikke jeg skal logge stort i dag, fare for at det blir fullt av stygge ord, så like greit å bare konkludere med at styrketreninga ble en fiasko og jeg bare ga opp. Kroppen spilte ikke på lag og absolutt ingenting stemte i dag, og da var det ikke noe gøy. Ga opp etter knebøy + 2 forsøk i strakmark. Det ble litt småplukk for å løse opp skuldre og litt mage i stedet før jeg stilte meg på crosstraineren og tok en halvtime der. Total ble det 1,5 t trening, så sånn sett er det jo greit. Tid: 01:33:06 Gj.sn.puls: 147 Max: 190 Effect: Fitness improving Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Prudence Skrevet 15. september 2010 #594 Del Skrevet 15. september 2010 Hei er på Lillehammer til helga, skal bortom stampesletta så kanskje jeg ser deg! Når kl tror du at du er i mål? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
*Enigma* Skrevet 15. september 2010 Forfatter #595 Del Skrevet 15. september 2010 Hei er på Lillehammer til helga, skal bortom stampesletta så kanskje jeg ser deg! Når kl tror du at du er i mål? Jeg starter 3 minutter på 12, så mellom halv 2 og 2:15 er jeg i mål. Hadde vært koselig å treffe deg! Blir spennende til helga da. Fikk melding fra brodern i går kveld/natt om at jeg får en ny niese på fredag. Passer ypperlig siden jeg da er oppover på Toten og kan få hilse på i løpet av helga. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
*Enigma* Skrevet 17. september 2010 Forfatter #596 Del Skrevet 17. september 2010 Deilig, rolig løpetur på onsdag. Pulsen holdt seg jevnt over rundt 80% +/-. Været var fint, og det gikk bra å løpe i 3/4-tights, men fytti rakkern så kaldt det ble på henda etterhvert. Rimelig klart at det blir hansker på lørdag. Onsdag: Tid: 01:11:08 Distanse: 12,3 km Gj.sn.fart: 10,4 km/t Max: 12,0 km/t Gj.sn.puls: 173 Max: 187 Effect: Maximal performance improving I går hadde jeg en velfortjent fridag, mens i dag var jeg tidlig oppe for å få en økt på crosstrainer før jeg stikker oppover med toget rett etter jobb. Trengte virkelig økta i dag for å få løst opp skikkelig i blytunge bein. For øvrig ordentlig deilig start på morgenen, bare en proteinshake med espressopulver i før jeg stakk av gårde, og skikkelig frokost når jeg kom hjem igjen. Deilig å føle seg såpass våken og opplagt! Dagens trening: 60 min crosstrainer + 3 min nedtrapping Tid: 01:02:55 Distanse: 10,56 km Gj.sn.puls: 154 Max: 172 Effect: Fitness improving. Både klar og ikke klar for å løpe i morgen. Skikkelig rastløs og gira, og en smule stressa for å glemme noe av de virkelig viktige tingene, som løpeklær, pulsklokke etc. Samtidig er jeg usikker på om formen er noe særlig, kanskje det er utrolig dumt av meg å starte i Birken og halvmaraton i år? Tenk så kjipt om formen ikke holder. Vel, vel, jeg skal nå en gang løpe, så må bare gjøre det beste ut av det, og det kribler skikkelig i løpefoten. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kónguló Skrevet 17. september 2010 #597 Del Skrevet 17. september 2010 Lykke til i morgen! Jeg er sikker på at du kommer til å være kjempefornøyd med at du startet så fort du har kommet igang, du er jo absolutt i god form! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
yoga Skrevet 17. september 2010 #598 Del Skrevet 17. september 2010 Masse lykke til, ja. Etter det jeg har lest så er du i knallform, så dette kommer nok til å bli veldig bra! Gleder meg til "å høre" hvordan det har gått.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
madam_mim Skrevet 17. september 2010 #599 Del Skrevet 17. september 2010 Lykke til! Detta blir bra. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Skrevet 17. september 2010 #600 Del Skrevet 17. september 2010 Lykke til! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå