Gå til innhold

*Enigma*s treningsdagbok, volume II

*Enigma*

Anbefalte innlegg

Hadde jeg bare fått til den tankegangen der så hadde mye vært gjort!

Det sitter i hodet at helg er fri, ferie er fri osv. Og så tungt det er å komme igang etter en lengere pause, så skulle man jo tro at en lærte snart. Men neida!

Har ett lite mål her om en liten økt på lørdag, så vi får satse på at ikke hode holder med meg når lørdagen kommer ;)

Kommer til å kjøre på med jogging og forbrenning fremover, men slafsete lår og rumpe er det største problemområdet.. Kanskje jeg kan spørre deg etterhvert om noen superøvelser som strammer skikkelig? :sjenert:

Knebøy, utfall, split squat og single leg split squat er fine øvelser. Særlig føler jeg jeg får god kontakt med rumpe og lår ved de to jeg har lagt ut lenker til. Jeg kjører også på med den maskinen som heter leg extension nå, for å ta litt ekstra, isolert på forside lår.

For bakside lår er strakmark (få hjelp til teknikk!), denne typen rygghev og lårcurl, enten sittende eller liggende, eller den øvelsen du selv nevnte i boka di fin. :)

Hovedsaken er å legge på nok vekt. Det skal svi som f**n, det skal være så tungt at siste repsen må være siste rep. Legg vekk alle tanker og redsler om å bli "stor" av tung styrketrening, og varier gjerne fra gang til gang eller uke til uke om du tar 8-12 reps, eller 4-6 reps.

Endret av *Enigma*
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Blir du ikke sliten og tung i føttene når du trener de så hardt med både styrke og spinning?

Tja ... ;) For min del så er jo poenget å bli tung og sliten i beina. Altså, for å utdype: Målet er å på slutten av økta være tung og sliten i beina, og kjenner jeg det dagen etter så er det helt greit. Det tyder i grunnen bare på at jeg har hatt en ekstra tung og slitsom økt. Man oppnår ikke resultater om man ikke kjører på. Samtidig så er jeg så vant med å kjøre et tung og hardt løp, dette er noe jeg har gjort i veldig mange år, så for min del så går det ganske greit.

Jeg er også flink til å f.eks kjøre mitt eget løp på spinninga, motstanden stiller man jo sjøl, så ofte sitter jeg og tråkker i mitt eget tempo på spinningtimen, og ligger på 65-75% av puls. Siden jeg alltid trener med pulsklokke kan jeg styre dette veldig enkelt. Dette med å bli veldig tung, støl og sliten i beina har mye med hvor vant du er til å trene tungt og mye å gjøre også, og hvordan man restituerer seg. :)

I går hadde jeg egentlig planer om å løpe ute, siden været var fint på dagen, men da jeg hadde planer om å løpe kom så klart det vanvittige regnskyllet, så da ble det spinning igjen i stedet. Gikk på en intervalltime, men lå mellom 65 og 75% i puls, så en forholdsvis rolig time med andre ord. Greit for å få løst opp i støle lår og rumpe. Lårene er fine igjen i dag, men rumpa mi er fortsatt STØL! :gjeiper:

Det ble også opplyst om at det kommer nye regler for timene fra neste uke. Heretter er det ikke lov å kommer for seint (noe som er veldig bra!), men heller ikke lov å gå før timen er helt ferdig. Jeg er ikke helt glad for den siste regelen. Det at folk kommer for seint er veldig forstyrrende, men at folk går når vi sykler ned har jeg aldri følt meg plaget av. Det er også en "trend" blant instruktørene at de kommer seint, avslutter timen for seint osv., men jeg regner vel med at man da får unntak fra regelen om å ikke gå, fordi timen da gjerne slutter for seint.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Møkkaøkt! Jeg hadde virkelig ikke dagen i dag, og det ble klart allerede fra første sett i benken, men jeg kom meg gjennom en veldig halvhjertet økt.

I morgen blir det nok bare en kort, rolig økt på 30-45 min enten i parken eller på mølla. Skal være opplagt og i form til lørdag ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Knebøy, utfall, split squat og single leg split squat er fine øvelser. Særlig føler jeg jeg får god kontakt med rumpe og lår ved de to jeg har lagt ut lenker til. Jeg kjører også på med den maskinen som heter leg extension nå, for å ta litt ekstra, isolert på forside lår.

For bakside lår er strakmark (få hjelp til teknikk!), denne typen rygghev og lårcurl, enten sittende eller liggene, eller den øvelsen du selv nevnte i boka di fin. :)

Hovedsaken er å legge på nok vekt. Det skal svi som f**n, det skal være så tungt at siste repsen må være siste rep. Legg vekk alle tanker og redsler om å bli "stor" av tung styrketrening, og varier gjerne fra gang til gang eller uke til uke om du tar 8-12 reps, eller 4-6 reps.

Takk for tips, nok en gang! :)

Skal testes til uka :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Spennande med det tøffe løpet. Eg heier på deg! Hiv innpå litt ekstra prottispulver :jepp:

Takker! :)

Takk for tips, nok en gang! :)

Skal testes til uka :D

Bare hyggelig! Kjør på. ;)

Så klar som jeg kan bli for i morgen tror jeg, med det treningsgrunnlaget jeg har. Jeg tar det som det kommer og så får det gå som det går.

Det kommer nok en oppdatering både om resultat og hva jeg synes om løpet i morgen. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel ... Det blei målgang etter i underkant av 2 mil, på Gåslungen. Fikk skikkelig lyskeproblemer, som forplantet seg til kneet som ikke tålte belastning av forsøket på å avlaste lysken. :gjeiper: Så nå sitter jeg her med lyske/hofte som er stiv som på ei 80 år gammel kjerring, og et kne jeg ikke klarer å trå på.

Sånn rent bortsett fra det, og regnet så var løpet i seg selv veldig gøy. Gjørmete, bløtt og tungt, men har ingenting negativt å si om arrangementet og løpet i seg selv. Det får tommel opp av meg. Så da er det bare å forberede seg til neste år, så snart jeg kan gjenoppta kondisjonstreningen om en uke eller to, alt ettersom hvordan det går framover. Jeg har fått streng beskjed om å være forsiktig, og om dette her blir noe verre enn det er nå skal jeg til røntgen/MR for å undersøke muligheten for tretthetsbrudd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir nødvendigvis litt forandring i planene de neste ukene. Ingen styrketrening på bein før absolutt tidligst neste uke, og da kun maskiner. Kneet og lysken vil ikke tåle belastningen av frivekter på en liten stund. Løpetrening er fyfy de neste to ukene, deretter må jeg ta det på feelingen. Jeg kan prøve på sånn sittesykkel i slutten av uka om jeg er mye bedre. Overkroppsstyrke er ok, med unntak av øvelser hvor jeg står så klart. Dermed må jeg finne på et helt nytt program. I morgen er det sofaen og smertestillende som gjelder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Uff, så kjedelig. God bedring :)

Takk. Veldig kjedelig akkurat nå, men jeg får ta det som en liten lærepenge. Det blir tøying, tøying og atter tøying (noe jeg for øvrig har vært flink til siste uka, ironisk nok) heretter. Aldri glemme ordentlig oppvarming (som jeg har vært flink til i mange uker) og det vil ikke si x antall minutter på et eller annet kondisjonsapparat for å bli varm og svett, :nei: men skikkelig aktivering av musklene. :opplyser: Etter hver eneste trening skal det tøyes, og det skikkelig. Jeg skal ikke være flink i et par uker for så å gå tilbake til gamle synder. Skal jeg trene så mye og så hardt som jeg gjør, så må jeg bare skjerpe meg. Jeg har syndet stort når jeg har skullet løpe, både med skikkelig oppvarming og med tøyinga etterpå. No more!

Har jobbet med et treningsopplegg for de neste 3 ukene, riktignok har jeg da tatt utgangspunkt i at dette kun er overtrening og overbelastning, men jeg må bare tenke positivt og så heller være litt ekstra obs på symptomer på det motsatte.

Det blir knallhardt for overkroppen min den neste uka, men det har den på ingen måte vondt av.

Neste uke ser ut som følger:

Uke 36

Mandag:

Egenmassasje, aktivering av muskler, tøying

10 min håndsykkel

Pulldown 2 sett + Underhand, close-grip Pulldown 2 sett, annethvert sett

Dumbbell lying row

Seated internal and external rotation

Seated Biceps curl

Skull crusher (franskpress)

Concentration curl

Dips, bench

Tirsdag:

10 min håndsykkel

Incline bench, manuals

Fly 2 sett + Incline fly 2 sett, annethvert sett

Seated chest press

Dumbbell incline shoulder raise

Arnold press

Lateral raise

Lying or seated rear lateral raise

Front raise

Onsdag:

10 min håndsykkel

Dumbbell lying row

Seated Biceps curl

Concentration curl

Dips, bench

Torsdag:

10 min håndsykkel

Incline bench, manuals

Seated chest press

Arnold press

Lateral raise

Front raise

Fredag:

10 min håndsykkel

Dumbbell lying row

Seated Biceps curl

Concentration curl

Dips, bench

Lørdag:

10 min håndsykkel

Incline bench, manuals

Seated chest press

Arnold press

Lateral raise

Front raise

Mulig at de 10 min på håndsykkel blir etter styrkeøkten, eller mulig at jeg tar 10 min før og 10 min etter. Vi får se hvordan energien og motivasjonen min er. :gjeiper:

Søndag er jeg hos moren min, og da blir det kort eller lang gåtur, alt ettersom når mine kjære niesers bursdag blir feiret. Moren min går selv med krykker, så det bør gå fint. Forhåpentligvis har jeg selv kastet krykkene da, men jeg skal gå med krykker noen dager framover for å avlaste både lyske og knær litt, så må jeg se an selv når jeg føler at det er greit å gå uten. Legen antydet litt strengt en 4-5 dager, fordi det kan kjennes greit ut når man får avlastet, men slutter man for tidlig, kan belastningen bli for stor for tidlig.

Endret av *Enigma*
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Isj, så frustrerande. Men eg digger innstillinga di, du lar deg ikkje stansa! Og kjekt å høyra at løpet ellers var bra. Håper skaden er minimal og at du snart er i gang igjen for fullt.

Ønsker deg ein fin søndag :)

Endret av madam_mim
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Isj, så frustrerande. Men eg digger innstillinga di, du lar deg ikkje stansa! Og kjekt å høyra at løpet ellers var bra. Håper skaden er minimal og at du snart er i gang igjen for fullt.

Ønsker deg ein fin søndag :)

Takk for det. Jeg er fortsatt i trøstemodus, så Yoghurt heaven here I come. ;) Mest sannsynlig er dette kun overtrening, men siden lysken har vært kranglete hele sommeren, og jeg hadde så vondt som jeg hadde rett etter løpet tar vi ingen sjanser. Skal en tur til kiropraktor uansett i morgen også, så vi får se om hun kan gjøre noe. Hele vesntre side er stiv i dag, så jeg ser sikkert festlig ut her jeg vralter rundt hjemme, og sliter med å komme meg opp av sofaen. :fnise:

Jeg brøt i det minste ikke på grunn av gjørma, sånn som mange andre hadde gjort. Det synes jeg faktisk er litt pinglete, samtidig gjør det godt for stoltheten. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du er ALT anna enn pinglete! Sjølve antitesen til pinglete, sku eg mein.

Enjoy heaven...;)

:klemmer:

Syns du er super sprek jeg! :) god bedring :)

Takk, takk! :)

Da er jeg hjemme fra en helt super time med en utrolig flink og hyggelig fysioterapeut. Jeg fikk både dårlige og gode nyheter fra fysioterapauten. De dårlige er at musklene som går både langs ryggen og langs magen ned til bekken/lyske er betent. Musklen er så sammentrukket at den belastningen den fikk i helga, og for så vidt i hele sommer når jeg har hørt den murre, har ført til kraftig irritasjon og betennelse.

Den gode nyheten er at det ikke er nødvendig med masse fysioterapi for å bli bedre. Jeg skal innom henne for å følge opp, og jeg skal følge godt med på smerter og hevelse, for er jeg ikke bedre innen onsdag skal jeg til legen for å få betennelsesdempende, men enn så lenge så kan jeg klare meg uten. Jobben må jeg rett og slett gjøre selv, ved å avlaste beinet og tøye flere ganger pr. dag. Det "beste" med det hele er jo at i kveld og de neste dagene er det å ligge i horisontalen på sofaen og å "sittestå" på stolen på jobb nok tøying.

Hun som behandler meg har vært borti denne typen skader mange ganger, men som hun sa: De fleste kommer lenge før det gjør så vondt som hos deg. Hun har selv hatt samme problem også, så hun vet virkelig hva det er snakk om. Det ble ingen "tortur" med triggerpunktbehandling i dag, fordi det var området for betent til, så hun ville ikke irritere det mer, men lett mobilisering og oppmyking hjalp for å lette på spenningene, så det er mindre vondt i det minste, selv om hevelsen ikke gikk noe ned.

Godt å få en diagnose og godt å vite at dette er det mulig å gjøre noe med, og det meste kan gjøres selv. Jeg vil være noenlunde klar for "normal" trening om en 3 ukers tid. Så da har jeg litt konkret å forholde meg til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...