Gå til innhold

*Enigma*s treningsdagbok, volume II

*Enigma*

Anbefalte innlegg

Den øvelsen der har jeg sett PT D pine M gjennom. Mmmmhm! Jeg lo så jeg grein. Og tok et bilde. Det skal du få se en gang ;) HIHIHIHI!!!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Den øvelsen der har jeg sett PT D pine M gjennom. Mmmmhm! Jeg lo så jeg grein. Og tok et bilde. Det skal du få se en gang ;) HIHIHIHI!!!!!

:skratte: Stakkars M, også med D på ryggen da ...

Vel, dagen i dag kan kort oppsummeres med: STØL!!!

I dag er egentlig første dagen på nytt program. Det utsettes glatt til onsdag og hele programmet forskyves. Var så dum at jeg fallt for fristelsen til å trene styrke lørdag, og siden økta ble så lang, så orka jeg ikke kjøre hele programmet så jeg kjørte litt i går også. Beina ble kjørt lørdag og i dag er jeg så støl at jeg knapt klarer å gå, og i dag skulle vært beindag. Vel, vel, 75 min spinning er jo også trening. Forhåpentligvis klarer jeg å bøye meg på yogaen i morgen. :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Langkjøring spinning i går gikk noenlunde greit, ikke noen voldsomt høy puls siden beina var stokk stive og egentlig hadde nok med å holde seg i gang. :gjeiper: Fikk nok ut av timen likevel, så det var ikke noen dårlig treningsøkt, bare en rolig en.

I dag blir det yoga og spinning, forhåpentligvis klarer jeg å myke meg opp litt under yogaen i dag. Foreløpig er beina fortsatt ganske stive, men ikke så stive som fryktet når dag 2 er så ille som den var i går. Da er gjerne dag 3 enda verre, men å ta lett på syklinga i går + veldig lett og forsiktig tøying gjorde tydeligvis ting litt bedre.

Onsdag blir det første økta i nye programmet. Bein og rygg som egentlig skal trenes mandag og torsdag. Torsdag blir det bryst, skuldre armer, fredag bein og rygg igjen (med mindre jeg blir like støl denne gangen også) og lørdag bryst, skuldre og armer.

Programmet ser ut som følger:

Mandag:

Knebøy u/vekt til step

Squat to stand

Glute bridge

Sittende mob. av rygg og bryst

Scap. push up

Markløft m/kettlebells

Split squat

Leg press

Leg ext.

Kabelroing

Nedtrekk

Stående roing

Renegade row

Tirsdag:

Yoga

Spinning

Onsdag:

Sittende mob.

Omv. crunch o/massasjerulle

Scap. push up

Push up

Skuldersett

Benkpress

Flies

Trisett skuldre

Arnold m/biceps curl

Push down

Curl 7-7-7

Dips, benk

Torsdag:

Knebøy u/vekt til step

Squat to stand

Glute bridge

Scap. push up

Frontbøy til step

Markløft

Calf raise

Reverse calf raise

Kabelroing

Nedtrekk

Stående roing

Renegade row

Fredag:

Løpetur/spinning

Lørdag:

Sittende mob.

Scap. push up

Push up

Skuldersett

Skråbenk

Flies

Trisett skuldre

Arnold m/biceps curl

Push down

Curl 7-7-7

Seated dumbbell triceps extension

Søndag:

Spinning/løpetur

Programmet kjøres i 6 uker, det er lagt opp etter sommeråpninga på SATS, og tilpasset hva jeg kan kjøre hvor og når. Forhåpentligvis blir været såpass bra framover at det blir flere løpeturer enn spinningtimer. Jeg MÅ fokusere på løping de neste 2 månedene med tanke på at jeg skal løpe 3 mil allerede 3. september. :bond:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 mil? Hjælp du er tøff!

Er dette under Oslo maraton forresten? Mulig eg tar turen til halvmaraton. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 mil? Hjælp du er tøff!

Er dette under Oslo maraton forresten? Mulig eg tar turen til halvmaraton. :)

Nei, under Oslo maraton har du 3 km (lørdagen), 10 km, halv- og helmaraton, dette er et løp som heter Nordmarkstraver'n. Så når jeg har gjort unna den bør jo halvmaraton gå som en lek. :gjeiper:

Denne gangen har jeg tid på meg til å restituere meg, i motsetning til i fjor med birken helga før halvmaraton.

Det ble ikke yoga i dag. Var så stiv at jeg hadde ikke noe der og gjøre. Løpetur i frisk luft derimot funket fint. 40 min på min vanlige runde. Litt kort treningsøkt, så må nok løpe litt lenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herregud, jeg er fortsatt støl ..., og det på 4. dagen. Da passer det jo fint at jeg skal ha beinøkt i dag, og sikkert kan regne med 3 nye dager med stølhet. :roll:

Blir jeg like støl denne gangen må jeg vel til og "ommøblere" litt på programmet, men det får jeg ta da. Det funker å forskyve litt og endre litt på dagene nå som jeg har tatt litt hensyn til det da jeg satte opp programmet.

Treningsøktene er ekstra viktige om dagen, siden det er mange tanker som surrer rundt oppi huet mitt. Jeg har nemlig takket ja til ny jobb, og levert oppsigelsen på min nåværende. Dessverre har jeg hele 3 måneder på meg til å gruble på om jeg har gjort et riktig valg. Innerst inne vet jeg jo at jeg har det, men jeg kommer til å savne en rekke gode kollegaer. Dessuten er det alltid skummelt å forlate noe trygt, selv om det føles veldig feil å skulle fortsette her noe lenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det ble løpetur i går også gitt. :sjenert: Huet var ikke på plass, og det eneste jeg hadde lyst til med den deilige temperaturen og det været var en løpetur.

Det var visst ikke optimalt for kroppen, for beina var blytunge til jeg var langt over halvveis, og pulsen reagerte overhodet ikke. Jeg klarte bare så vidt å presse meg opp i 80-90% av maks, og det bare helt på slutten. Vanligvis med den farten går jeg glatt opp i langt høyere puls flere steder i løpet av løypa jeg løp i går.

I dag derimot blir det styrketrening, og i dag BLIR det faktisk det. Jeg skal til behandling og så for å se på bil etter jobb i dag, så treninga blir seint, og da er det litt mer fristende å dra på senteret enn når man går hjem i strålende sol og det er VARMT. Må utnytte de fine dagene som er, og med alt jeg grubler på om dagen, både av følelser og i forbindelse med jobb var ikke motivasjonen til stede for å trene inne på et varmt senter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sikkert litt tidlig for hallelujastemningen, men foreløpig så har jeg hatt god erfaring med en ørliten kostholdsomlegging. Leste en artikkel av Børge Fagerli angående kosthold, og bestemte meg for å teste ut teorien hans om lite karbo og mye protein og fett til frokost og lunsj, også legge mesteparten av karboinntaket til middag og kvelds, noe som normalt er rett rundt da de fleste legger treningsøkten sin.

Jeg har kuttet ned på mengden havregryn til frokost, og økt mengden cottage cheese, linfrø og solsikkefrø og hiver oppi en god haug mandler i havregrøten. Til lunsj har jeg byttet ut knekkebrød/proteinbrød med salat med stabburet laks eller peppermakrell + egg. Karboinntaket kommer i hovedsak fra eplet mitt, som jeg nekter å gi opp. Samlet ligger karboinntaket på under 20 g pr. måltid.

Resultat? Jeg blir ikke lenger sulten lenge før lunsj, jeg er også mindre trøtt og irritabel. Lunsjen varer også lengre, til tross for at jeg spiser mindre til lunsj nå enn før. Jeg holder meg mett lengre, og får ikke blodsukkerdropp på slutten av dagen.

Jeg har økt mengden karbohydrater, særlig til kvelds. Jeg er ikke fan av å proppe i meg enorme mengder karbo før en treningsøkt, da jeg ikke har spesielt gode erfaringer med det, men litt flere og trege karbo enn tidligere blir det. Har økt mengden karbo etter trening betraktelig, og enn så lenge funker det faktisk fint. Generelt har jeg mindre sug etter noe godt, humøret og formen er jevnere, og det er mindre sjans for å kræsje fullstendig på matfronten.

Skal teste dette i 6 uker, og også øke mengden kcal litt annenhver uke, og se hvordan det går. Jeg har ligget alt for lavt ganske lenge, er klar over det. Redselen for å legge på seg, følelsen av å være oppblåst og feit har tatt fullstendig over i det siste, men å pine seg gjennom dagene med for lite mat og feil mat til feil tidspunkt gjør bare at jeg får noen voldsomme kræsj og det funker i alle fall dårlig. :roll:

Så får jeg bare krysse fingrene for at disse 6 ukene ikke blir en total flopp hvor jeg bare føler meg tung, feit og jævlig, men at jeg kan få litt energi og litt framgang på trening. Jeg har behov for det nå. Det viktigste gjenstår dog, nemlig å få skikk på huet, men det får komme litt etter litt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lite smart å si, men krysser fingre for at det fortsetter bra og at du får energi og fremgang! :klem:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lite smart å si, men krysser fingre for at det fortsetter bra og at du får energi og fremgang! :klem:

Takk! Satser på at det fortsetter å funke. :)

Trening torsdag 30/6

- Knebøy u/vekt: 10 - 10

- Squat to stand: 10 - 10

- Glute bridge: 10 - 10

- Markløft kettlebells: 24/15 - 24/15

- Split squat: 15/15 - 15/15

- Leg press: 60/15 - 60/15

- Leg ext.: 22,5/12 - 22,5/12

- Sittende mob.: 20 - 20

- Scap. push up: 5 - 5

- Kabelroing: 15/15 - 15/15

- Nedtrekk: 25/15 - 30/15

- Stående roing: 22/15 - 22/15

Tid: 00:41:37

Gj.sn.puls: 116

Max: 178

Trening fredag 1/7

- Sittende mob.: 20 - 20

- Scap. push up: 5 - 5

- Push up: 10 - 8

- Skuldersett: 1,25->5/10 - 2,5->5/10

- Skrå benkpress: 10/15 - 10/15

- Flies: 8/15 - 8/15

- Trisett, skuldre: 5kg - 5kg

- Arnold m/biceps: 5/15 - 5/15

- Triceps ext. tau: 12,5/15 - 15/8->12,5/7 (gikk direkte ned til 12,5 etter de 8 reps-ene med 15.

- Curl 7-7-7 (stang): 12kg - 12kg - 12kg

- Lying triceps ext.: 10/15 - 12/12

Avsluttet med intervaller, løping opp og ned på step: 4x1 min med 30 sek pause mellom settene.

Tid: 01:08:38

Gj.sn.puls: 123

Max: 185

2/7

- Knebøy u/vekt til step: 10 - 10 - 10

- Squat to stand: 10 - 10 - 10

- Glute bridge: 10 - 10 - 10

- Sittende mob.: 20 - 20 - 20

- Scap. push up: 5 - 5 - 5

- Frontbøy til step: 20/!0 - 25/8 - 30/4 - 25/8 - 20/10

- Markløft: 50/10 - 60/8 - 70/5 - 60/8 - 50/10

- Calf raise: 50/10 - 60/8 - 72,5/6 - 65/8 - 60/10

- Seated reverse calf raise: 3/10 - 5/8 - 7/8 - 6/8 - 5/10 (Kløna litt på denne for å få det til å funke, og måtte teste litt med hvor tungt jeg klarte. Fant teknikken, så nå må jeg bare legge på mer vekt)

- Kabelroing: 25/10 - 35/8 - 40/4 - 30/8 - 25/10

- Nedtrekk: 35/!0 - 40/8 - 45/4 - 40/8 - 35/10

Det var ikke snakk om å få tatt igjen siste overkroppsøkta i går, var forferdelig støl så da ble det løpetur i det fine været i stedet. Fin løpeøkt, selv om jeg kjente en viss trang til å spy store deler av turen. Var på fest på lørdag, tuslet barbeint hjem kl 5 om morgenen, var i seng litt over halv 6 og sov vel ca 3,5 t eller noe sånt. Formen var med andre ord ikke helt på topp. :gjeiper:

Løpetur søndag:

Tid: 01:05:05

Distanse: 10,4 km

Gj.sn.fart: 9,5 km/t

Max: 12,5 km/t

Gj.sn.puls: 179

Max: 193

Ny løpetur i dag, det er spådd regn i morgen og yoga eller spinning funker ikke siden jeg skal tilbake på jobb på kvelden så da må jeg bytte om litt. Kjenner at det ikke gjør noe å få en dag til før jeg kjører bein og rygg igjen. Er støl i ryggen fortsatt.

Jeg veide meg på fredag, til tross for at jeg hadde bestemt meg for å ikke gjøre det før jeg er ferdig med eksperimentet mitt. Var redd for at jeg skulle gi opp dersom vekta viste "feil" tall. Heldigvis har jeg ikke gått opp noe, så da kan jeg fortsette på samme måte. Jeg har følt meg fryktelig feit og oppblåst i det siste, men tallet på vekta beroliget meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spennande med nytt opplegg på kostholdet. Håper det funker for deg! Og eg misunner deg litt å gå barbeint heim fra fest...det høres sommar ut!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spennande med nytt opplegg på kostholdet. Håper det funker for deg! Og eg misunner deg litt å gå barbeint heim fra fest...det høres sommar ut!

Jepp, det var virkelig sommer. Fikk skikkelig godfølelsen, hyggelig fest, lyst nesten hele natta, tilbragte mesteparten av tida på balkongen også tusle hjem barbeint i hyggelig selskap kl 5 - halv 6 på morgenen. DET er sommer det. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mandagens løpetur var tung. Beina mine føltes som bly og pulsen nektet å stige noe særlig før på slutten. Det gikk trått, men det var ganske deilig likevel og jeg lot dagsformen få bestemme farten og presset meg ikke. Det trenger ikke alltid gå fort.

Tid: 01:11:03

Distanse: 10;4

Gj.sn.fart: 8,8 km/t

Max: 10,3 km/t

Gj.sn.puls: 160

Max: 176

Dagens styrkeøkt ble av den meget kjappe sorten. Hadde fryktelig dårlig tid og var stressa.

Raste igjennom en forkortet styrkeøkt på litt over halvtimen. Siden det ikke ble noen styrkeøkt på søndag, så måtte jeg ta det igjen i dag, og jeg må prøve å få til 5 styrkeøkter denne uka.

Dagens økt:

Oppvarming:

Omv. crunch o/massasjerulle (dæven som ryggen knakk i dag)

Scap. push up

--------------

- Benk m/manualer->flies: 11/10->9/10 - 11/10->9/10 - 11/10->9/10

- Trisett, skuldre: 6kg - 6kg - 6kg

- Arnold m/biceps: 7/8 - 7/8

- Push down->dips fra benk: 15/10->10 - 18,5/10->7

Tid: 00:36:34

Gj.sn.puls: 114

Max: 166

Hadde dårlig tid siden jeg skulle tilbake til jobb, i morgen skal jeg mest sannsynlig hente bil og torsdag er det behandling på ryggen. Dårlig treningsuke denne uka, men det viktigste er at jeg får trent litt hver dag, så får det heller være at noen av øktene blir litt kortere og amputerte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Etter 1,5 uke så merker jeg i det minste at magen er litt mer samarbeidsvillig. Det kan ha noe med at jeg nå spiser laks til lunsj hver dag (lurer på hvor lenge jeg klarer å holde på med det før jeg er lei?), og har byttet omega-tilskudd til ett med omega 3, 6 og 9. Generelt fungerer magen litt bedre, og jeg er mindre sulten på jobb. Selvsagt fortsatt alt for tidlig å si noe om dette er noe varig, men enn så lenge fungerer det fint.

Blir litt spennende å se etter 6 uker også, om endringene også blir synlige på kroppen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan spiser du på kvelden nå? Jeg spiser også etter denne protokollen, men jeg klarer ikke å kutte alt fettet på kvelden. Jeg liker kjøtt med fett.. Men har lagt meg til å ikke spise mye karbs på morgen og dag, sånn har jeg spist før og det føles veldig bra :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan spiser du på kvelden nå? Jeg spiser også etter denne protokollen, men jeg klarer ikke å kutte alt fettet på kvelden. Jeg liker kjøtt med fett.. Men har lagt meg til å ikke spise mye karbs på morgen og dag, sånn har jeg spist før og det føles veldig bra :)

Jeg spiser forholdsvis normalt, bare at jeg har økt mengden karbs i forhold til tidligere. Nå er kjøtt med fett noe av det verste jeg vet, så sånn sett løser det seg jo greit. ;) Jeg har også alltid vært forsiktig med mengden fett jeg steker i. For å si det sånn, jeg foretrekker fett jeg ikke merker er fett, som avokado, nøtter, mandler og fet fisk.

Jeg spiser magert kjøtt/fisk til middag, sammen med masse grønnsaker + brun ris eller byggris. Til kvelds spiser jeg banan, yoghurt og cottage cheese. Gjerne litt ekstra frukt eller bær også, eller syltetøy uten tilsatt sukker. Klarer jo ikke helt å kutte fettet til middag og kvelds, og mulig jeg bør prøve å kutte litt mer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg spiser forholdsvis normalt, bare at jeg har økt mengden karbs i forhold til tidligere. Nå er kjøtt med fett noe av det verste jeg vet, så sånn sett løser det seg jo greit. ;) Jeg har også alltid vært forsiktig med mengden fett jeg steker i. For å si det sånn, jeg foretrekker fett jeg ikke merker er fett, som avokado, nøtter, mandler og fet fisk.

Jeg spiser magert kjøtt/fisk til middag, sammen med masse grønnsaker + brun ris eller byggris. Til kvelds spiser jeg banan, yoghurt og cottage cheese. Gjerne litt ekstra frukt eller bær også, eller syltetøy uten tilsatt sukker. Klarer jo ikke helt å kutte fettet til middag og kvelds, og mulig jeg bør prøve å kutte litt mer.

Ja. Jeg liker så godt biff og rødt kjøtt, så det blir lett det som går unna på kvelden. Der er det jo endel fett. Avslutter dagen med havregrøt jeg, det er så koselig :) Må kjøpe inn litt mer nøtter som skal være til frokost og lunch. Jeg forventer jo ingen magi her, men liker å spise som dette, føler meg mett hele dagen og trives med å fylle på meg karbs etter trening :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja. Jeg liker så godt biff og rødt kjøtt, så det blir lett det som går unna på kvelden. Der er det jo endel fett. Avslutter dagen med havregrøt jeg, det er så koselig :) Må kjøpe inn litt mer nøtter som skal være til frokost og lunch. Jeg forventer jo ingen magi her, men liker å spise som dette, føler meg mett hele dagen og trives med å fylle på meg karbs etter trening :)

Det er akkurat det jeg merker også, kroppen føles og fungerer bedre. Jeg slipper å være så sulten at jeg ikke vet hvor jeg skal gjøre av meg før lunsj, eller rett før jeg skal hjem. Havregrøt er veldig godt :jepp:, men orker ikke noe varmt på kvelden når det er så varmt ute. Ellers er det min favoritt når det er litt kjøligere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dagens økt:

- Knebøy u/vekt: 10 - 10 - 10

- Squat to stand: 10 - 10 - 10

- Glute bridge: 10 - 10 - 10

- Scap. push up: 5 - 5 - 5

- Sittende mob.: 10 - 10 - 10

- Markløft m/kettlebells: 24/10 - 40/10 - 40/10 - 40/10

- Split squat: 15/10 - 20/10 - 20/10 - 20/10

- Leg press: 60/10 - 60/10

- Leg ext.: 27,5/10 - 27,5/10

- Kabelroing: 15/10 - 30/9 - 30/9 -30/8

- Nedtrekk: 25/10 - 40/8 - 40/8 - 40/8

- Stående roing: 25/10 - 27/10

- Renegade row: 7/5 - 7/5 (7 kg manualer, 5 reps pr. arm)

Total tid: 01:08:36

Gj.sn.puls: 112

Max: 173

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rimelig frustrert om dagen, energien har svingt voldsomt i det siste. I går var det bare så vidt det ble en treningsøkt på meg, fordi jeg duppet av på sofaen etter jobb. Er så trøtt om morgenen at det er så vidt jeg kommer ut av senga, og jeg legger meg ikke fryktelig sent heller. Det ble treningsfri på mandag, en helt ok spinningtime tirsdag hvor jeg faktisk klarte å presse meg litt, og en løpetur som begynte veldig bra i går, men avslutningen var helt på trynet. Totalt tom for energi. Veldig vekslende hvor fornøyd jeg er med treningene om dagen med andre ord.

Jeg håper at Københavnturen kanskje skal gjøre ting litt bedre. Dette er nok litt psykisk betinget også. Skal også ut på byen på lørdag med en supersøt kollega. Akkurat det med å skulle ut på byen, drikke alkohol og tusle hjem seint på natta/tidlig på morgenen gjør vel ikke akkurat underverker for det fysiske, men det psykiske derimot ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...