Gå til innhold

*Enigma*s treningsdagbok, volume II

*Enigma*

Anbefalte innlegg

2 deilige treningsøkter i dag. :) Var på treningssenteret ikke lenge etter at det åpnet og trente bryst, skuldre og legger og avsluttet med 30 min på mølla. Hadde egentlig tenkt å gå på CrossTrainer i dag, siden beina var blytunge etter gårsdagens økt, men alle var opptatt, så da ble det gå/jogge på mølla i stedet.

Neste økt var 75 min spinning, med 15 min på egenhånd først ble det 1,5 t på spinningsykkelen. Totalt 3,5 t trening i dag, og det føles egentlig helt greit. Fikk litt over halvannen time mellom de to øktene, så rakk hjemomg for å skifte til tørre klær og få i meg litt næring.

Det var så koselig å komme på senteret i dag, det er gjerne de samme som er der så tidlig på en lørdag, og en eldre dame jeg har pratet en del med satt på et av apparatene da jeg kom. I det hun ser meg lyser hun opp og sier at hun har savnet meg, og tenkt masse på meg for jeg har vel vært skadet? Hun lurte også på hvordan det gikk og ønsket meg fortsatt god bedring og var så glad for at jeg nå var noenlunde "back in business". Sånt er trivelig å høre. :)

Lørdagens spinningtime er også utrolig deilig, og den klarer så og si alltid å få meg i godt humør. Nå er det deilig å slappe av på sofaen. Har vært en tur ute for å handle ny joggebukse, maten er også handlet inn, så ingen grunn til å forlate sofaen resten av kvelden annet enn for å lage mat. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du er jammen litt av et treningsjern! Også på en lørdag da gitt! Nå har du i alle fall uten tvil fortjent en deilig lørdagskveld med god mat :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er jammen litt av et treningsjern! Også på en lørdag da gitt! Nå har du i alle fall uten tvil fortjent en deilig lørdagskveld med god mat :)

Helger og ferier er perfekte for ekstra trening, da har jeg mer overskudd, energi og tid. :) Så er det ekstra godt å kunne nyte god mat og tid på sofaen etterpå med god samvittighet. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dagens første økt ble mage og 50 min CrossTrainer. Deilig økt, tok det relativt rolig, holdt meg mellom 60% og 80% hele tiden. Ikke noen spesielt tung økt med andre ord, og jeg har i utgangspunktet ikke noen planer om å kjøre på for fullt på spinningtimen i ettermiddag heller, men det kan jo fort endre seg dersom musikken og instruktøren er inspirerende nok. :gjeiper:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ble en knalltime! :) Instruktøren var en sprudlende solstråle, og jeg endte opp med å virkelig gi jernet.

Jeg digger instruktører som klarer å være blide og sprudlende uten at det føles påtatt. Jeg hæler ikke instruktører som hoier og skriker: Nå har vi det gøy dere! Jeg liker instruktører som får meg til å hate dem bittelitt i løpet av økta, og som klarer å pushe meg til å hente ut det siste lille ekstra akkurat når jeg tror jeg ikke har mer å gi.

Enda godt at hun var så flink, ettersom søndag er en vanskelig treningsdag. Jeg har ikke noe styrketrening på programmet på søndager, og er litt avhengig av en god spinningtime for å få max ut av søndagstreninga. Jeg kan ikke fordra vanlige saltimer, og langtur på mølla er rimelig uaktuelt på en søndag. :gjeiper:

Anyway, endte med totalt 15 t og 11 minutter trening denne uka. Greit fornøyd med det, men har et lite håp om at jeg får til enda mer trening neste uke. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dagens første økt unnagjort, litt over en time totalt med oppvarming, mølle og nedtrapping + uttøying.

I kveld er det 75 min spinning, før skuldrene skal få kjørt seg skikkelig. Gleder meg alltid til ukene med 6-splitt. Deilig å kunne konsentrere seg om bare én muskelgruppe. :nigo:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bomma litt på tida i går, og trodde spinningtimen begynte en time før den gjorde. :gjeiper: Dermed ble det skikkelig oppvarming + ca 30 min CT før spinningtimen. Instruktøren kjørte absolutt ikke en time etter min smak, så jeg ga meg i pause nr. 2. Har ikke lyst til å slakte henne, ettersom jeg har hatt verre instruktører og verre musikk, men hun kjørte alt for mye sittende etter min smak. Skal man se positivt på det, så var hun veldig åpen for at man kunne kjøre sitt eget løp, så sånn sett var det ok.

Som vanlig på en mandagskveld var det overfylt på senteret, så selv om jeg fikk en god skulderøkt så ble den ikke så god som jeg skulle ønske. Det er vanskelig å konsentrere seg når man står oppi hverandre og trener og det er irriterende å måtte lete etter eller vente på utstyr.

Med morgentreninga ble det totalt ca 3t og 50 min trening i går. Godt fornøyd med det. Tok det veldig med ro på både CT og spinning, hadde ikke veldig mye kraft i beina etter spinninga på søndag og morgenens økt på mølla. Helt greit i grunnen det, målet var bare å få en lett kondisjonsøkt likevel, og av og til er det greit at pulsen nekter å fly i været og at man rett og slett ikke har energi til å kjøre på maks.

I morges glemte jeg mp3-spilleren min. Stakk jo på senteret totalt i ørska, jeg er ganske enkelt ikke bygd for å stå opp kl 4:30. :gjeiper: Holdt på å bare bli under dyna, men den jævla nabokatta satte i gang konserten igjen, så da var det umulig å få noen ro likevel. Jeg har aldri hørt ei katte vræle så høyt som den katta. Det er ikke vanlig klagemjauing, det høres ut som noen prøver å ta livet av minst 4 aggressive katter på en gang.

Men altså, oppdaget jo alt for seint at mp3-spilleren lå igjen hjemme. Må virkelig kjøpe meg et sett ekstra øreplugger som jeg kan ha liggende i sekken fast, for mobilen har jeg stort sett alltid med meg, og i alle fall enn så lenge når jeg skal på EVO siden jeg er avhengig av mobilen for å komme inn og ut.

Jeg tvang meg gjennom en 1-times økt likevel, dro i gang litt fartslek på mølla for å få tida til å gå. Ikke akkurat veldig inspirerende å skulle løpe hardt uten inspirerende musikk på øra, men det gikk da på et vis likevel.

I kveld blir det beintrening og nok en spinningøkt, bare 55 minutter denne gangen. Instruktøren pleier å være veldig inspirerende og ha bra musikk, så har et håp om å få kjørt på litt i kveld. Forhåpentlivis har jeg energi til det også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du trener jammen meg helt vilt mye! Nesten fire timer på én dag? Restituerer du noe særlig eller? :P

Så lenge du kjenner at kroppen tåler det, er det helt sikkert OK altså, jeg blir bare litt målløs :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du trener jammen meg helt vilt mye! Nesten fire timer på én dag? Restituerer du noe særlig eller? :P

Så lenge du kjenner at kroppen tåler det, er det helt sikkert OK altså, jeg blir bare litt målløs :P

Spinninga og CT gikk i veldig rolig tempo, selv om jeg er med på en spinningtime så er det ikke nødvendigvis sånn at jeg kjører på maks. :) Jeg kan fint kjøre mitt eget løp, og mye av den kondisjonstreninga jeg kjører kan ansees som restitusjon eller "hvile". Jeg bruker pulsklokke, så jeg har god kontroll på puls etc.

Begynner å kjenne kroppen min ganske godt, og det er sjelden jeg er sliten, men de gangene jeg kjenner at jeg trenger hvile så tar jeg meg en dag med treningsfri eller bare tar en tur på CrossTrainer med puls på 60-65% bare for å få rørt meg litt.

Det var heller ikke 4 timer sammenhengende, ene timen hadde jeg jo på morgenen, og ja, det ble litt lenger økt enn jeg egentlig hadde planlagt. :) Vanligvis synes jeg 2-2,5 t sammenhengende holder i massevis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke 100% fornøyd med kveldens økt. Det ble en del surr før jeg kom meg av gårde, hadde ikke sjans til å rekke spinninga og jeg kjente skaden min veldig godt. Meeen jeg kom meg da gjennom likevel, 75 min med styrke og stretching.

Ikke rart jeg ikke fant ipod touch-en min i morges, den lå nemlig i vaskemaskina. :gjeiper: Så langt ser det ut som den fortsatt funker merkelig nok, men jeg er ikke sikker på om den er helt glad i meg lengre. Vi får se i morgen, da har den fått ladet seg ordentlig opp og har fått tørket litt også. Kanskje den kan reddes?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt grei økt i går kveld. Startet med spinning intervall, og kjørte deretter på med en styrkeøkt på bryst. Tok meg fullstendig ut, faktisk så ille at jeg knapt klarte 2 sett av 3 reps på hofteflex m/push up, jeg bare knakk sammen, og de 3 repsene jeg klarte pr. sett får bare så vidt godkjent. :gjeiper: Men deilig å kjenne at man ikke har sjans til å gjøre noe som helst mer, og at det generelt er slitsomt bare å røre på armene etter en sånn økt. Kjenner det ganske godt i dag også, er ordentlig treg og litt støl.

I morges ble det en økt på armer og avsluttet med 20 min på mølla. Skal til behandling i ettermiddag og planen er å få til en spinningtime etterpå, men vi får se an formen litt. Jeg håper jeg er i fin form etter behandlinga, men vet at jeg ofte bare er klar for sofaen etter en sånn time. Sånn sett er det veldig greit å ha gjort unna styrketreninga og i det minsta fått inn én økt sånn at jeg slipper dårlig samvittighet og problemer med å få programmet til å gå opp denne uka.

Det er på en måte veldig deilig å trene så tidlig på morgenen, rett og slett fordi det er stille og rolig og man får trene i fred, men jeg blir grusomt trøtt utover dagen på jobb, så det er ikke bare positive sider med det. Samtidig blir jeg også ordentlig trøtt på kvelden, så jeg kommer meg i seng, noe jeg ofte sliter med ellers. Får fortsette å trene så tidlig på morgenen en liten stund og se om denne trøttheten i løpet av arbeidsdagen går over bare det blir en vane. Jeg er i alle fall brukbart våken når jeg står opp om morgenen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Morgentrening gikk fint. Våkna faktisk litt før alarmen ringte i dag, og følte meg relativt våken. Litt verre nå som jeg sitter på jobb da, men. :gjeiper:

Fikk unnagjort forside bein, og en liten økt på mølla. Satser på å rekke en økt før jeg skal på fest i dag også. Var for utslitt etter behandlinga i går til å orke spinningtimen. Planen for i ettermiddag er en liten økt på mølle eller CT og litt core.

Fikk skryt for en muskuløs og sterk rygg av fysioterapeuten i går da, så jeg gjør tydeligvis noe riktig. :nigo:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Morgentrening gikk fint. Våkna faktisk litt før alarmen ringte i dag, og følte meg relativt våken. Litt verre nå som jeg sitter på jobb da, men. :gjeiper:

Fikk unnagjort forside bein, og en liten økt på mølla. Satser på å rekke en økt før jeg skal på fest i dag også. Var for utslitt etter behandlinga i går til å orke spinningtimen. Planen for i ettermiddag er en liten økt på mølle eller CT og litt core.

Fikk skryt for en muskuløs og sterk rygg av fysioterapeuten i går da, så jeg gjør tydeligvis noe riktig. :nigo:

Eeeelsker morgentrening...kjenner savnet er stort nå, men MÅ bare holde meg selv igjen til jeg er frisk :lete:

Digg å få skryt av fysioen da :jepp:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Eeeelsker morgentrening...kjenner savnet er stort nå, men MÅ bare holde meg selv igjen til jeg er frisk :lete:

Digg å få skryt av fysioen da :jepp:

Joda, morgentrening er digg det, men jeg skulle ønske jeg kunne rekke det uten å stå opp kl 4:30. ;) Det er i tidligste laget, og det påvirker dagen veldig på godt og vondt.

Oppe tidlig fredag og fikk trent styrke. Hadde håpet å få trent på ettermiddagen også, men jeg sovna etter jobb og rakk ikke noe mer før innflyttingsfesten. Lørdag skulle jeg egentlig ha trent, jeg stod opp og stakk til senteret, men formen var så elendig at jeg snudde foran døra. Var dårlig til seint på kvelden, så det ble en rimelig lat lørdag.

Søndag måtte jeg derfor ta siste styrkeøkta, og etter det var jeg såpass sliten at jeg avlyste spinningtimen. Humøret er rimelig labert om dagen, så jeg sliter med å sparke meg selv bak mer enn høyst nødvendig.

I kveld ble det styrkeøkt på bryst, skuldre og triceps. Deilig økt i dag, og avsluttet med 40 min på mølla. Håper å komme meg opp i morgen, skulle egentlig kjøre bein, rygg og biceps i morgen, men jeg tror jeg er for stiv i ryggen til å klare en ryggøkt i morgen, så spørs om jeg ikke må finne på noe annet i morgen kveld.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I går ble det 75 min spinning. Veldig ok time, synd at instruktøren ikke har noen faste spinningtimer.

I dag ble det bein med vekt på bakside, rygg og biceps som fikk gjennomgå. Absolutt en god økt. Avsluttet med 40 min rolig jogg/gå på mølla. Skaden plaget meg ille i dag, så det ble ikke noen ordentlig løping.

I morgen blir det morgentrening dersom jeg kommer meg opp, og 75 min spinning etter fysio. Har ikke kommet meg opp enda denne uka, har rett og slett ikke hatt overskudd. Har våknet av vekkerklokka og så sovna igjen før jeg rekker å stå opp. Har til og med endt opp med å forsove meg. :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er så slitsom når du føler huet ikke henger med. At en bare vil sove vekk dagen fremfor å komme igang med dagen. Men kan faktisk skjønne deg da. Du er jo oppe midt på svarte natta for å trene og på denne tiden av året er nok ikke alltid kroppen din like fornøyd med deg kan jeg tenke meg.

Har stor resptekt for deg og din stålvilje :pls:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Det er så slitsom når du føler huet ikke henger med. At en bare vil sove vekk dagen fremfor å komme igang med dagen. Men kan faktisk skjønne deg da. Du er jo oppe midt på svarte natta for å trene og på denne tiden av året er nok ikke alltid kroppen din like fornøyd med deg kan jeg tenke meg.

Har stor resptekt for deg og din stålvilje :pls:

Jeg var ikke spesielt flink forrige uke. Selv om jeg hadde på alarmen i tide hver morgen ga jeg blaffen i å stå opp. Men det kom én fin ting ut av det da, kroppen har vent seg til å våkne kl 4:30, så både mandag og tirsdag denne uka våknet jeg 4:30 av meg selv, rett før alarmen. Jeg skulle riktignok ikke opp mandag og tirsdag, ettersom jeg hadde andre planer som gjorde at jeg ikke hadde tid, men det gjorde det relativt enkelt å stå opp i dag.

Dagens første økt ble på totalt 1 time, 50 min av dem på mølla, og 40 min av dem var effektiv løping, resten var oppvarming og nedtrapping. Ikke har jeg blitt så trøtt som jeg har blitt tidligere heller, så kanskje det her kan funke?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei hei, bare innom og snoker etter gammalt. Her trenes det for full pinne forstår eg. Synd at du framleis kjenner skaden din, håper den gir seg etter kvart.

Synes for øvrig det er flinkt bare å komma på tanken om å stå opp 04:30... :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei hei, bare innom og snoker etter gammalt. Her trenes det for full pinne forstår eg. Synd at du framleis kjenner skaden din, håper den gir seg etter kvart.

Synes for øvrig det er flinkt bare å komma på tanken om å stå opp 04:30... :fnise:

Så koselig at du stakk innom. :klem: Her trenes det for full pinne, regner med du ikke hadde forventet noe annet? ;) Jeg kommer nok til å kjenne den ganske lenge, dessverre. Jeg går jo ikke til noe behandling lenger, men kjenner når jeg masserer selv at det er stramt der inne. Har ikke akurat lyst til at andre skal drive og massere meg i det området der, så da vil ikke behandlinga være noe annet enn det jeg selv gjør nå i form av mobilisering, tøying etc og da kan jeg like gjerne gjøre det selv. Jeg har vært litt sløv et par ganger, fordi jeg har hatt det travelt etter trening, og da merker jeg det veldig godt! :sjenert: Så cluet er vel å være flink selv om jeg har det travelt.

Urk, jeg er STØL! Avsluttet frontbøyen med clustersett i går, og herregud som det svei i låra. Startet med 3-4 vanlige sett, og så kjørte jeg på med clustersett for å ta ut det siste lille til slutt. Jeg har mistet så utrolig mye styrke i beina i løpet av skadeperioden min, så planen er å bruke clustersett en del framover for å prøve å framskynde prosessen litt.

Fra nyttår blir det først en 4-ukers oppkjøringsperiode, så blir det 4 uker med clustersett på baseøvelsene før det blir en "pause" med 4 uker vanlige sett. Det anbefales nemlig ikke å kjøre clustersett for lenge av gangen. I de 4 ukene med vanlige sett skal jeg fokusere litt ekstra på én og én muskelgruppe, slik at jeg kan jobbe mot 1 RM i benk, mark og fronbøy. Siden jeg ikke akkurat føler meg veldig sterk, og jeg ønsker å få litt effekt av clustersettene før jeg begynner å jobbe mot 1 RM kommer jeg ikke til å fokusere på noen muskelgrupper fra starten av, men heller vente litt.

Dermed blir planen som følger fram t.o.m

Uke 1-4: Oppkjøring

Uke 5-8: Clustersett i baseøvelser

Uke 9-12: Vanlige sett

Uke 13-16: Clustersett

Uke 17-20: Vanlige sett med fokus på bryst, avsluttes med 1 RM i benk i uke 20

Uke 21-24: Clustersett

Uke 25-28: Vanlige sett med fokus på rygg, avsluttes med 1 RM i mark i uke 28

Uke 29-32: Clustersett

Uke 33-36 Vanlige sett med fokus på bein, avsluttes med 1 RM i frontbøy i uke 36.

Dermed har jeg god tid på meg til å bygge opp styrken i beina igjen, før test av 1 RM. Jeg har enda ikke satt opp programmene, jeg må jo endre etter hver periode med clustersett, siden jeg skal ha fokus på forskjellige områder. Dermed blir det god variasjon, så jeg håper å unngå at det blir kjedelig, selv om det blir en slags fast rutine på treninga over mye lengre tid enn jeg er vant med.

Gleder meg veldig til å kunne sette opp nye program ganske ofte. Det å planlegge nye programmer er noe av det artigste jeg vet. :nigo: Skal ha god til en god del kondisjonstrening også framover, slik at jeg kan perfeksjonere løpeformen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gaaah, what to do, what to do? Jeg er støl som pokker, så løping utgår glatt. Det er vikar på den tidligste 75-min spinningtimen, og jeg er ikke overbevist om at vikaren er ok. På den seneste er det venteliste, noe som gjør det tvilsomt at jeg får plass. Hva søren skal jeg ta meg til på trening da? Etter at jeg fikk vondt i korsryggen av CT i går, så frister det ikke akkurat å kjøre det igjen i dag, i tillegg til at det er litt lite effektiv trening og ikke minst jævlig kjedelig i 45 min. :gjeiper:

Æsj, kanskje jeg bare skal teste timen til vikaren?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...