Gå til innhold

Venner og penger


Cinzia

Anbefalte innlegg

Dette temaet hører muligens ikke hjemme akkurat her, men jeg fant ikke noe forum som passet bedre.

Uansett: Jeg lurer på hva man gjør med venner som er sløve med å betale tilbake penger de låner?

Jeg har to nære og veldig snille venner som er ganske distre, og derfor stadig glemmer dette. Hittil har det bare dreid seg om små summer, så jeg har ikke brydd meg så hardt om det. Nå har jeg imidlertid lagt ut ganske mange hundre kroner for noen flybilletter for hver, siden jeg bestilte for oss alle tre sammen. Jeg har sagt fra om at billettene er bestilt og hva de kostet, men så blir det bare med det. Hun ene sa hun skulle føre over pengene til kontoen min, men jeg har ikke fått dem. Hun andre har ikke sagt noe som helst. Jeg må få sagt fra på et vis siden det er ganske mye penger det dreier seg om. Er det frekt dersom jeg i en spøkefull tone sier at "billettene kun leveres ut mot penger!"?? Dette burde jo egentlig ikke være flaut å si fra om (jeg hadde iallefall ikke tatt det ille opp om jeg hadde blitt gjort oppmerksom på det dersom jeg hadde glemt å betale tilbake så mye penger -hadde heller blitt flau over at jeg hadde glemt det!)....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg synes ikke du skal være redd for å spørre om å få pengene. Og ikke gi fra deg billettene før du har fått betaling for dem i hvert fall!

Det er dårlig gjort å ikke betale tilbake det man skylder. Er det snakk om litt store beløp er det helt greit å be om å få pengene.

Selvfølgelig er det greit å spørre om små beløp også, men jeg synes det er litt vanskelig - man føler seg på en måte litt "gjerrig" når man maser om småpenger. Det skulle folk vært mye flinkere til å passe på å gi tilbake selv. En tier her og en tier der blir faktisk penger det også. (spesielt de som "låner" en tier nesten hver dag :roll: )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det der er grunnen til at jeg ikke låner bort penger.

Ikke gi fra deg billettene før du har fått tilbake pengene for dem!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du trenger jo ikke å si det som en "formaning" da.. Få det til å høres litt ut som om du også nesten hadde glemt det. Sånn type "Du skylder meg visst forresten pengene for den billetten enda.. Kan du ikke sette dem inn så snart som mulig, for jeg er litt blakk nå?"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest sunshine-t

jeg lånte 1500kr til ei jeg bodde med, ei jeg regnet med som en venn av meg.. og jeg lånte henne 2000kr en annen gang. de har jeg ikke sett noe til og det er 3 år siden.. så nå har jeg prøvd alt. jeg har t.o.m hørt om hvor mye det koster å sende kravet til inkasso.... så langt har jeg faktisk gått ja!!! og nei vi er ikke venner fremdeles....

så jeg føler virkelig med deg!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

budre jo vært en selvfølge å føreinn penger på kontoen din med en gang da..

syns det er ganske frekt å drøye med det

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det der er grunnen til at jeg ikke låner bort penger.

Ikke gi fra deg billettene før du har fått tilbake pengene for dem!!

:enig:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noter konto-nr ditt og beløp på en (litt stor, fargerik) lapp. Så gir du en lapp til hver. og sier at du er blakk, så det hadde vært fint om de kunne sette inn pengene innen lørdag(?)....eller så kan du ikke reise pga pengemangel...

Lykke til..

Clea - som bare låner vekk penger til darlingen sin...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det det har jeg opplevd. Lånte penger til en venninne som og trengte det til en flybillett. Pluss at jeg lånte henne litt til.

Tilsammen var det 5400,- De pengene skulle jeg få når hun var kommet hjem fra reisen. Vel 1 1/2 år etter har jeg endelig fått alt sammen tilbake. Jeg har måtte mase på de pengene hele tiden. Jeg var så irritert til slutt at jeg brukte å ringe hver dag å mase på de. Det værste var at hun venninna ikke torte å svare når jeg ringte for hun visste hva jeg ville. Vi var ikke venninner i den perioden hvor hun skylte meg penger. Men nå når jeg har fått de tilbake så bruker hun å skrive sms meldinger å ringe.

Jeg kommer aldri til å stole på henne lenger.. Og jeg kommer aldri til å låne noen mer så mye penger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for gode svar alle sammen. Jeg har egentlig aldri vært i tvil om at jeg må si fra, og det er jo på mange måter greit når man har et eller annet (billetter) man kan "holde på" dersom man ikke får pengene...men det var uansett veldig greit å få støtte for at det er greit å be om å få tilbake pengene!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...