Gå til innhold

Hund og nyttårsrakketer.

Anbefalte innlegg

Gjest knappen
Skrevet

hei:)

På nyttårsaften ble hunden vår utrolig nervøs,og redd når det smallt i nabolaget.

Har dere noen gode råd til oss, om hvordan vi kan hjelpe hunden vår?

han er ikke av den nervøse typen og er enormt stabil hund.

jeg har hørt om dyre-eigere som bruker beroligende og lignende...er litt skeptisk til å dope ned hunden...finnes det andre muligheter? og hva slags erfaring har dere eventuelt med beroligende o.l?

vill så gjerne han skal slippe å vere redd:)

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Så intervju med en dyrlege på TV som anbefalte feromonhalsbånd da dette senker stressnivået til hunder. Å dope dem ned kunne derimot gjøre ting værre (ifølge dyrlegen) da dette forsterker og fordreier sanseintrykkene, samtidig som hunden vil føle at den ikke er i stand til å beskytte seg selv. Har selv aldri prøvd halsbåndet, men har planer om å gjøre det når vi skaffer oss hund om noen år :) Har derimot forsøkt å dope ned hunden, og det var mindre vellykket. Hunden var like redd, bare i dårligere form.

Ellers pleide faren min alltid å sitte med hunden der det var minst lyd (hos oss: vår på badet i kjelleren) når fyrverker sto på som værst. Etterhvert så ble det til at når det f.eks. var lyn og torden så fant vi hunden på badet alene og det virket som om den syntes det var trygt der :)

Endret av Phaedra
Gjest Gjest_T.k_*
Skrevet

På nyttårsaften ble hunden vår utrolig nervøs,og redd når det smallt i nabolaget.

jeg har hørt om dyre-eigere som bruker beroligende og lignende...er litt skeptisk til å dope ned hunden...finnes det andre muligheter? og hva slags erfaring har dere eventuelt med beroligende o.l?

Jeg ville ikke ha dopet hunden ned.

Min hund blir også veldig nervøs på nyttårsaften, men det beste er bare å være med hunden og beroligere den så mye du kan, det er det jeg pleier og gjøre. Gi den godbiter og ha hunden ved din side hele tiden. Vis hunden skal være alene, ville jeg ha tatt hunden inn på et rom som er mest mulig lydtett.

Dette er bare mine råd, jeg er ikke noen ekspert, men jeg ville ialefall ikke ha dopet hunden ned.

Skrevet

Vi har også det problemet. Vår hund var ikke redd fyrverkeri før, men har blitt det på sine eldre dager. Vi prøvde beroligende et år, og det var en fullstendig katastrofe. Hun var allerede redd da vi ga henne tablettene (siden de her vanligvis sender opp raketter i hele romjulen) og blokkerte derfor for en del av effektene. Det vi ble sittende igjen med var en livredd hund som ikke hadde full kontroll over muskulaturen og som fikk kraftig diarè som gikk utover tepper, sofa osv. Var helt forferdelig.

Det vi gjør som hjelper litt er å lage til en liten "hule" til henne i et stort reisebur vi har. Vi legger tepper inni og et teppe over buret som demper lyder, så har vi tven på litt høyt. Det stenger ikke ute alle lydene, men det gjør henne roligere og i går roet hun seg før tolv og sovnet når det verste var over før halv ett.

Jeg har hørt det nå finnes angstdempende medisin som ikke påvirker muskulaturen. Jeg skal ta en nærmere titt på det og vurdere å gi henne det neste år.

Gjest knappen
Skrevet

tusen takk for svar:)

vi satt sammen med hunden og sjermet den på soverommet så godt vi kunne. med både musikk,godprat,stryking og det meste. men må si vi syntes fryktelig synd i han når det sto på som verst.

følte svar om beroligende var en bekreftelse på hva jeg følete:) kjekt å vite at flere ikke setter sin litt til medisinering.

skal prøve med godbiter neste år. og enda litt høyere musikk som avledning. heldigvis er det bare en dag i året han er så redd:)

Skrevet

Husker jeg leste i "Vi med hund",der skrev de om at det finnes cder med rakettlyder som man kan spille av for hunden,slik at den blir vandt med det og fårstår at det ikke er farlig. Men vet ikke hvor man kan kjøpe det.

Skrevet

Vi ble frarådet å bruke beroligende av dyrlegen, fordi det kun demper utageringen av redselen, og det kan ofte oppleves som verre for hunden selv. De anbefalte kun angstdempende dersom hunden har så kraftige symptomer på redselsen at den skader seg selv eller andre.

Vi har også prøvd feromoner, og det hadde ingen effekt på vår hund. Har hørt det skal virke på 85% av alle hunder, så det er nok verdt ett forsøk for andre.

Det som funker for vår hund er å være på ett rom uten vinduer, så hun ikke ser lysglimtene og ikke hører lyden like godt. Også er det veldig viktig at vi er der og oppfører oss så rolig som mulig, og er noenlunde edru. Hun har fortsatt nerver når det pågår, men gjør vi dette roer det seg ganske fort etterpå.

Skrevet

Vi fikk beskjed av veterinæren om å ihvertfall ikke trøste hunden og synes synd på den. Da tror den at det virkelig er noe farlig. Vi skulle oppmuntre den når det smalt, og kom den bort til oss for å gjemme seg, så skulle vi snakke med munter og være skikkelig entusiastiske for å vise at rakettene er morsomme og ikke noe å være redd for. Såklart, være avslappet og ikke ta helt av da, men for å oppmuntre :)

Gjest CamStatic
Skrevet

Det dummeste man kan gjøre er å trøste hunden uansett situasjon den blir redd i. Da forsterker man redselen mer.

Mennesker eller andre redde hunder er som oftest grunn nummer 1 til at hunder blir redde for smellingen, med mindre det er en hund som er nervøs fra før av.

Jack Russell terrieren vår var med oss ut på nyttårsaften første gangen hans, og har vært det siden. Ikke det fnugg redd. Han syns det var kjempegøy, men også pga at vi andre også oppførte oss rolige, men samtidig strålte mye positiv energi. Vi fortalte ham med kroppspråk at smellingen ikke er noe farlig.

Da vi fikk vår andre hund, corgien, så tok vi henne med ut på tur rett før rakettene ble som verst. Litt boffing på starten, men hun taklet det helt fint.

Nå sliter vi litt med vår tredje hund, en corgi til, da hun generelt er veldig nervøs og frynsete. Hun er skeptisk til det meste, egentlig. Kjøre bil, møte store hunder, smelling, ukjente lyder, etc. Alt skal hun boffe på, eller knurre, og så løpe og gjemme seg hos matfar. Vi har aldri trøstet henne når hun er sånn.

Nyttårsrakettene gjorde henne litt skeptisk, men vi prøvde så godt vi kunne å late som om det var det mest naturlige i verden. Hun skalv ikke, men skulle allikevel boffe litt fordet. Skjønt, fyrverkeri er jo rare ting for sjeler som ikke helt forstår seg på sånt, så man kan vel igrunn ikke klandre dem for å være litt "naturlig" skeptisk til det.. :P

Uansett, slik lydkasett med fyrverkeri-lyder hjelper nok utrolig godt. Huske å belønne masse når hunden ikke viser tegn til stress eller redsel. Eventuelt prøve å distrahere litt med å leke, eller andre aktiviteter hunden liker godt.

Gjest Gjest_mann_*
Skrevet

Når du først har anskaffet deg en feilvare (hunder skal ikke være skuddredde) så må du behandle det med ytterst forsiktighet. Enkelte hunder er så redde at de kan få alvorlige (og noen ganger fatale) skader av angsten. For det første; Ha hunden i kjelleren hele nyttårsaften, både lyd og lys spiller inn. Ha på beroligende musikk. Er den av den ekstremt redde typen så ville jeg kontaktet dyrlege og fått dopa den ned, som du selv foreslår.

Skrevet
Når du først har anskaffet deg en feilvare (hunder skal ikke være skuddredde) så må du behandle det med ytterst forsiktighet. Enkelte hunder er så redde at de kan få alvorlige (og noen ganger fatale) skader av angsten. For det første; Ha hunden i kjelleren hele nyttårsaften, både lyd og lys spiller inn. Ha på beroligende musikk. Er den av den ekstremt redde typen så ville jeg kontaktet dyrlege og fått dopa den ned, som du selv foreslår.

Å dope ned en redd hund kan gjøre vondt værre!

Og feilvare? Ikke alle hunder er avlet opp som jakhunder, og kan dermed være skuddredde...

Skrevet

Vår hund hadde sin første nyttårsaften nå, og han bjeffet når han hørte det smalt tidligere på kvelden. Vi gikk ut som vanlig på tissetur, og da han fikk se hva som smalt var alt greit og normalt igjen.

Min erfaring med vår og andres hunder er at de som er mest nervøse er de som ikke forstår hva som lager lydene, så lykke til neste gang!

Skrevet
vi satt sammen med hunden og sjermet den på soverommet så godt vi kunne. med både musikk,godprat,stryking og det meste. men må si vi syntes fryktelig synd i han når det sto på som verst.

Dette bare forsterker redselen!

En må ignorere uønsket oppførsel og belønne ønsket oppførsel.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...