Gå til innhold

Kjevle

LukaFrost

Anbefalte innlegg

Du må jo ikke legge deg av med å SI det, men å skrive det blir jo fullstendig feil ja!

Et annet eksempel (uten å lage en ny tråd i tråden her) vil jo være hvis f.eks folk fra visse plasser på sunnmøre skulle begynne å faktisk hevde at det er skriftlig riktig å benevne "potet" som et hunkjønnsord. Noen sier "ei potete", og det er helt riktig for disse å SI det på denne dialekten, men det blir jo fullstendig feil å skrive det. Det finnes forøvrig utallige eksempler på lignende fenomener, uten å gå videre inn på akkurat det. Moralen blir vel å holde skriftspråk og dialekt noenlunde adskilt, slik det fremkommer fra flere tråder i forumet.

Jo, det skal jeg slutte å si! Det er jo direkte feil! Skal i hvert fall prøve, det er jo ikke alltid så enkelt å bare forandre på noe som "høres helt riktig ut" i hodet. Men jeg har klart å renske bort noen andre unoter før, og det er jeg glad for nå! :)

Kan forøvrig ikke skylde på dialekt. Jeg bor i Oslo og snakker Oslo-dialekt. Det er rett og slett bare vranglære :eeeh:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...