Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! Jeg har termin i mai iår og sjefen min fortalte meg at jeg burde få endret skattekortet mitt snarest slik at jeg ikke betaler for mye i skatt dette året dersom vi velger lengst permisjon der man får 80% av lønna.

Noen som kan fortelle litt mer om hvordan dette fungerer? Jeg har lest sidene på NAV men er fortsatt litt forvirret.

Og må jeg selv regne 80% lønn fom tre uker før termin og ut året, og skrive det inn i endringsskjemaet som fulgte med det nye skattekortet, eller holder det å ringe dem og opplyse når termin er og at vi ønsker ordningen med 80% lønn?

Pappaen behøver vel ikke endre sitt skattekort før neste år igjen, for han skal ha permisjon helt på slutten av perioden.

Jeg blir veldig glad dersom du deler din erfaring med meg :)

Skrevet

Dersom du har tabellkort vil du kunne se på kortet hvor mye du kan regne med å betale i skatt dersom du har redusert inntekt.

Du trenger strengt tatt ikke forandre skattekortet før du får redusert inntekt. Da kan du bare regne ut hvor mye du forventer å tjene totalt og fylle inn (nettskjema på norge.no) hvor mye du har tjent og skattet så lang i år.

Hvor mye du betaler i skatt varierer jo utfra inntekt, så skjønner ikke helt hvorfor du skulle behøve å endre det. Dersom du betaler for mye skatt får du det igjen (med en god rentesats).

Skrevet

Klart du kan endre skattekortet ditt så du ikke betaler for mye skatt. Men jeg ville ikke gjort det før du går ut i permisjon i april.

Jeg har selv termin i midten av mai, og har bestemt meg for å IKKE endre skattekortet mitt. Til neste år får vi jo nesten ikke noen feriepenger utbetalt, til tross for at vi MÅ ta full ferie. Derfor tenker jeg at det kanskje er greit å betale mye skatt nå, for så å få det du har betalt for mye i juni neste år :)

Skrevet

Hei og takk for svar! Jeg har jo tabellkort... Men sjefen sa at det sikkert var dumt om jeg betaler for mye i skatt ved å ikke endre skattekortet, for vi vil sikkert ha bruk for de pengene dette året som jeg betaler for mye i skatt av. Og det er jeg enig i. Jeg får dem jo igjen året etter, men synes det hadde vært bedre å ha rett skattetrekk iår.

Til siste gjest: Hvorfor får vi ikke så mye feriepenger utbetalt? Jeg har jobbet 100% i jobben i flere år, og feriepengene mine sommer 2010 er vel oppspart fra ifjor høst og første halvdel av 2010?

Gjest ikke siste gjest...
Skrevet
Til siste gjest: Hvorfor får vi ikke så mye feriepenger utbetalt? Jeg har jobbet 100% i jobben i flere år, og feriepengene mine sommer 2010 er vel oppspart fra ifjor høst og første halvdel av 2010?
Skrevet

Feriepengene du får utbetalt sommeren 2010, er opptjent gjennom hele 2009.

Men om du får permisjonspengene dine av nav, og ikke arbeidsgiver, fra april og ut 2010 vil du ikke få så mye feriepenger sommeren 2011, fordi man bare få feriepenger for 15(?) uker.

Men om du får som meg, penger av arb.giver mens du er i perm, får du feriepenger som vanlig.

Gjest Gjest_trådstarter_*
Skrevet

Takk for oppklaring! Jeg får permisjonspenger fra arbeidsgiver. :)

Skrevet

Det er ikke selvsagt at om du får permisjonspengene av arbeidsgiver så får du automatisk oppspart feriepenger gjennom hele året. Dette er arbeidsgivers valg ettersom NAV kun refunderer de 15 ukene du får opptjening. Så ikke ta det for god fisk, å hør med din arbeidsgiver hvordan de gjør det. Min arbeidsgiver gjør det nemlig på den måten at de korrigerer feriepengegrunnlaget ditt, selv om det er de som betaler permisjonspengene.

Skrevet
Det er ikke selvsagt at om du får permisjonspengene av arbeidsgiver så får du automatisk oppspart feriepenger gjennom hele året. Dette er arbeidsgivers valg ettersom NAV kun refunderer de 15 ukene du får opptjening. Så ikke ta det for god fisk, å hør med din arbeidsgiver hvordan de gjør det. Min arbeidsgiver gjør det nemlig på den måten at de korrigerer feriepengegrunnlaget ditt, selv om det er de som betaler permisjonspengene.

OI, dette var jeg ikke klar over.

Beklager for feilinfo over her..

Skrevet
OI, dette var jeg ikke klar over.

Beklager for feilinfo over her..

Tenkte bare jeg skulle si fra jeg. jeg jobber på lønningskontor, det er derfor jeg vet det. Det er ikke lett for en vanlig ansatt å være klar over hva arbeidsgiver gjør, og hvilke regler de opererer med :gjeiper:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...