Gå til innhold

skilpadden vår må sikkert avlives

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg tror nok at vi må gi slipp på vår kjære skillpadde. Den er så syk at den ikke spiser. Og det er snakk om siden sommeren. To ganger har vi tatt den til veterinær. Der fikk han mat igjennom slange ned i halsen.

Dakars liten. Jeg prøver og prøver men det går ikke. Om noen har peiling eller råd, så kom med det.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hva slags skilpadde er dette? Landskilpaddene mine spiser VELDIG sjelden om vinteren, det er fordi de egentlig skal dvale seg! Legger han seg til å sove, så ikke vekk ham for all del.. Han stiller seg inn på dette selv. Mine padder våkner kanskje 1-2 ganger. Da liker de å spise frukt og grønt, og kokt egg. Så legger de seg igjen og jeg ser dem i april mai. SLik har det vært i snart 10 år.

Skrevet

Dette er en terrapin. Nydelig og ung skilpadde. Den er bare 3 år gammel. Men den har unormale øyne nå og i sted da jeg gav han kokt skinke (som han normalt elsker) så tygde han men spyttet det ut.

Gjest Gjest_Cam_*
Skrevet

Kokt skinke til en skilpadde??? Hvor mye av dette har du gitt ham tidligere??

JA - terrapiner skal ha litt animalsk føde. NEI, det inneholder ikke menneske-pålegg!

Animalsk føde (kjøtt) betyr insekter, mygglarver, akvariefisk, oksehjerte, og eventuelt ren fiskepudding eller ren kjøttdeig. (jeg ville kun foret med insekter og akvariefisk, pluss grønnmat så klart)

Kokt skinke er saltet, og absolutt ingenting et reptil skal spise! Hvis dette har blitt gitt ofte til ham, så kan det godt være grunnen til hvorfor han har blitt så syk.

Ellers så skal voksne terrapiner ha mer grønnmat enn animalsk mat, de yngre spiser gjerne helst insekter.

Terrapiner trenger også å være i vann for å kunne spise. De spiser ikke på land.

Hvordan er terrarie-oppsettet til padden din? Har han en fin svømmedel, en landdel å gå opp på, en varmelampe han kan kose seg under? Hvor stort terrarium? Har den UV lys? Fortell gjerne alt om ditt terrarium-oppsett, slik at jeg kan hjelpe deg best mulig.

Hvor i landet bor du, eventuelt hvilken dyrlege har du tatt skilpadden din til?

Skrevet

Vi har jo gitt reker og alt mulig til padden vår. Grønt og gudene vet hva. Jeg prøvde jo bare med skinke i dag. Den vil jo ikke spise

Kokt skinke til en skilpadde??? Hvor mye av dette har du gitt ham tidligere??

JA - terrapiner skal ha litt animalsk føde. NEI, det inneholder ikke menneske-pålegg!

Animalsk føde (kjøtt) betyr insekter, mygglarver, akvariefisk, oksehjerte, og eventuelt ren fiskepudding eller ren kjøttdeig. (jeg ville kun foret med insekter og akvariefisk, pluss grønnmat så klart)

Kokt skinke er saltet, og absolutt ingenting et reptil skal spise! Hvis dette har blitt gitt ofte til ham, så kan det godt være grunnen til hvorfor han har blitt så syk.

Ellers så skal voksne terrapiner ha mer grønnmat enn animalsk mat, de yngre spiser gjerne helst insekter.

Terrapiner trenger også å være i vann for å kunne spise. De spiser ikke på land.

Hvordan er terrarie-oppsettet til padden din? Har han en fin svømmedel, en landdel å gå opp på, en varmelampe han kan kose seg under? Hvor stort terrarium? Har den UV lys? Fortell gjerne alt om ditt terrarium-oppsett, slik at jeg kan hjelpe deg best mulig.

Hvor i landet bor du, eventuelt hvilken dyrlege har du tatt skilpadden din til?

Gjest Gjest_Cam_*
Skrevet

Du svarte heller ikke på noen av mine andre spørsmål.

Skrevet
Vi har jo gitt reker og alt mulig til padden vår. Grønt og gudene vet hva. Jeg prøvde jo bare med skinke i dag. Den vil jo ikke spise

I ditt forrige innlegg skrev du at skilpadda normalt elsker skinke så da har du vel mest sannsynlig gitt han det tidligere også. Skjønner forøvrig ikke hvorfor du ikke svarer på resten av spørsmålene til hun som ville hjelpe deg. Virker som hun har peiling!

Skrevet

Jeg skaffet en terra skilpadde til mitt barn for mange år siden, men jeg kjøpte samtidig bøker og satte meg inn i det. Man får kjøpt ferdig fòr til skilpadden eller kan bestille gjennom veterinær eller dyrebutikk, i alle fall på Manglerud i Oslo der de tar vare på skilpadder som er illegale som eieren ikke kan ha mer, og som ikke er søkt tillatelse for å ha.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...