Gå til innhold

Gresskar - oppbevaring og bruk

Fremhevede innlegg

Skrevet

har vært så dum at jeg har dyrket fram tre enorme (huge!!!) melongresskar i sommer. Nå er de ca klare til innhøsting og jeg lurer på hva jeg skal bruke dem til - og hvordan jeg skal oppbevare dem!

Noen tips til hvordan jeg sylter dem, fryser dem ned e.l.???

Suzy :wink:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Et tips om bruk har jeg i alle fall, selv om jeg ikke vet så mye om oppbevaring.

Fikk amerikanske pannekaker med gresskar i, og det var kjempegodt!! Har ikke oppskrift, men det finner du kanskje dersom du søker på nett. Gresskar er jo halloween-mat, så dersom du søker på pumpkin og halloween burde du få noe treff på oppskrifter på både det ene og det andre :)

Skrevet

Har dessverre ikke oppskrifter, men det finner du kjapt på nett. Ville bare si at syltet gresskar var særdeles populær julegave til foreldre/besteforeldre (søndags-stek generasjonen). Passet nemlig veldig godt til kjøtt, istedet for tyttebærsyltetøy o.l. som gjerne brukes til. Var også lett å lage (koke opp i en lake av eddik, sukker og vann, helle i glass, avkjøle).

Ellers kan du lage gresskar-pai (har ikke smakt) eller gresskarsuppe (husker at det var tomater i også, men ikke hva mer...). Gresskarsuppe var kjempegodt!

Skrevet

Jeg kan definitivt anbefale syltet gresskar! Det er kjempegodt!

Fant denne oppskriften på nett nå:

1 kg renset gresskar

4 dl eddik

750 g sukker

3-4 hele ingefær

Fremgangsmåte:

Gresskaret renses og skjæres i terninger. Forvelles i kokende vann i 2 minutter. La de så renne godt av. Kok opp eddik, sukker og ingefær. La gresskabitene trekk i laken til de er så vidt møre og blanke. Tas opp. Dette gjøres i flere porsjoner etter hvor stor gryten er. Kok så inn laken i 10 minutter og kok opp gresskarbitene en gang til. Fyll de på rene glass og fyll opp med lake.. Sett på lokk.

Skrevet

Tusen takk!

Har funnet flere bra oppskrifter på nett sjøl - og gresskarpai er utrolig godt (spist det i USA), så det hadde jeg tenkt å lage sammehva. Måtte bare finne på noe å gjøre med resten.. :roll:

Skal fryse og sylte nå :D

Suz

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...