Gå til innhold

De fem hersketeknikker

Fremhevede innlegg

Skrevet

slik at folk lærer.

Usynliggjøring

Usynliggjøring foregår når individer blir bortglemt, forbigått eller «overkjørt».

Latterliggjøring

Latterliggjøring foregår når individers innsats blir hånet, ledd av eller sammenlignet med dyreatferd.

Tilbakeholdelse av informasjon

Tilbakeholdelse av informasjon foregår når individ av gruppe A, som en selvfølgelighet, henvender seg til andre individer av gruppe A, og individer av gruppe B ikke gis informasjon

Fordømmelse uansett hva du gjør

Enten er du for passiv, eller så er du for pågående. Også kalt dobbelstraffing.

Påføring av skyld og skam

Påføring av skyld og skam skjer gjennom latterliggjøring, ydmykelser, blottstillelse og ærekrenking.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Greit at folk blir klar over det, mange som ikke vet at de gjør det også.

Gjest Nanette
Skrevet

Greitt å vite for å lettere unngå denne mennesketypen.

Skrevet
slik at folk lærer.

Usynliggjøring

Usynliggjøring foregår når individer blir bortglemt, forbigått eller «overkjørt».

Latterliggjøring

Latterliggjøring foregår når individers innsats blir hånet, ledd av eller sammenlignet med dyreatferd.

Tilbakeholdelse av informasjon foregår når individ av gruppe A, som en selvfølgelighet, henvender seg til andre individer av gruppe A, og individer av gruppe B ikke gis informasjon

Påføring av skyld og skam skjer gjennom latterliggjøring, ydmykelser, blottstillelse og ærekrenking.

Det er 10 forskjellige, jeg har de på en lapp ett eller annet sted, men ikke akkurat her og nå.

Skrevet

Jeg vil kalle det mobbeteknikker.

Skrevet
Greitt å vite for å lettere unngå denne mennesketypen.

Av og til kan man ikke unngå de. De kan være:

- Livspartneren

- Kollegaen

- Broren/søsteren

- Faren/moren

Gjest brutal_mann
Skrevet
slik at folk lærer.

Usynliggjøring

Latterliggjøring

Jeg ser du har møtt min mor...

Gjest Gjest_laila_*
Skrevet
slik at folk lærer.

Usynliggjøring

Latterliggjøring

Eksen min var slik. Pluss litt til.

Skrevet
Jeg ser du har møtt min mor...

Hvorfor bryter du ikke all kontakt da?!

Skrevet (endret)

Lurt av trådstarter å sette fokus på dette :)

Gjorde et lite søk og fant dette på ung.no. En litt mer fyldig oversikt over hersketeknikker:

De vanligste hersketeknikkene

# Latterliggjøring.

# Blande sak og person, ved å kritisere personen og ikke det han eller hun står for.

# Gi skyldfølelse til motstanderen.

# Utestenge den eller de en ikke liker.

# Usynliggjøring gjennom å overse den andre.

# Dobbelt straff. Det er galt hvis du gjør det, men også hvis du lar være å gjøre det.

# Å holde tilbake informasjon.

# Stjele ideer fra andre gjennom å presentere andres ideer som sine egne.

# Rakke ned på andre.

# Overse den andre.

# Bruke vanskelig språk.

# Bruke tydelig negativt kroppsspråk når motstanderen snakker.

# Sette noen i bås, generalisere.

# Sette folk opp mot hverandre.

# Ha regler, men bryte dem når det passer en selv.

# Si at egne meninger gjelder maaange andre, ikke minst andre møtedeltakere.

# Oppsummeringskuppet. "Nå må vel alle ha sagt sitt, så.."

# Liksomdemokrati - du får være med, men jeg bestemmer.

# "Fint at du engasjerer deg, men.."

Endret av argentum
Skrevet
Hvorfor bryter du ikke all kontakt da?!

Kan jo hende at brutal_mann faktisk har brutt kontakt med sin mor.Hva vet vi?

Hvis han ikke har det, så er det forståelig. Foreldre, søsken, barn, de nærmeste blodsbåndene, er ekstremt vanskelige å bryte, uansett hva man blir møtt med av dritt og hersketeknikker.

Jeg tror nesten det ligger biologisk i oss på et vis, det å holde kontakt og at det kan være vanskelig å bryte, og jeg blir nesten litt bekymret over folk som sier at det bare er å sette strek og gå. Er det normalt å ha så få reaksjoner på å kutte kontakt med det som har vært nærmest og tryggest i livet i mange år? Jeg har gjort slike ting, men aldri uten uendelig sorg.

Takk også til TS for å ha laget denne tråden. Jeg er nok selv også skyldig i å bruke noen slike hersketeknikker ubevisst fra tid til annen. Det ønsker jeg å helt slutte med. Også veldig bra å bli bevisst hva andre med overlegg har utsatt meg for. Mye lettere å komme med saklig kritikk når man vet hva som bør kritiseres.

Skrevet
Lurt av trådstarter å sette fokus på dette :)

Gjorde et lite søk og fant dette på ung.no. En litt mer fyldig oversikt over hersketeknikker:

De vanligste hersketeknikkene

# Latterliggjøring.

# Blande sak og person, ved å kritisere personen og ikke det han eller hun står for.

# Dobbelt straff. Det er galt hvis du gjør det, men også hvis du lar være å gjøre det.

# Rakke ned på andre.

# Overse den andre.

# Bruke vanskelig språk.

Det er en viss bruker alt dette gjelder. Skal ikke si navn

Skrevet

Bra at det er flere som engasjerer seg i dette. Fin liste, argentum. Hvilke bruker jeg selv om jeg skal være ærlig?

# Latterliggjøring.

- Nei. Liker ikke å bli ledd av selv, så jeg gjør ikke narr av andre.

- Skiller veldig på sak og person, men om en person står for alt jeg ikke liker så sier det seg selv at jeg ikke søker kontakt med vedkommende.

- Om noen har gjort noe galt uten å føle skyld så lurer jeg på hvor empatien hos vedkommende er. Men å gi skyldfølelse for kun å manipulere noen til noe som kun er til gagn for meg, det tror jeg ikke jeg gjør.

- I en stor og blandet gjeng prøver jeg å være hyggelig mot alle. Nære venn blir man vel kun med en man liker godt.

- Å bli oversett lager ofte store frustrasjoner hos folk. Man føler seg liten. Jeg ønsker ikke at noen skal føle seg slik.

- Her føler jeg meg i et minefelt. Jeg har sikkert påført noen dobbelt straff tror jeg. Eks: (kollega): Å, jeg har ikke hentet posten i dag (noe som er vedkommendes jobb og som vedkommende ofte glemmer å gjøre). (jeg, oppgitt): Det er tredje gangen denne uka du har glemt det, og jeg venter på et viktig brev. (kollega, føler seg litt flau): Sorry da. Jeg henter den nå. (jeg, nokså sur): Nei, blås i det, jeg henter den selv.

Tror jeg trenger å lære en mer konstruktiv måte å takle slikt på.

- All informasjon som er viktig for gruppen skal deles, og det gjør jeg.

- Nei, har verken samvittighet eller nerver til dette.

# Rakke ned på andre.

- Nei, ikke uten grunn og ikke ting jeg ikke kan si rett til vedkommende.

# Overse den andre.

- Har sikkert gjort dette om jeg har vært stresset, men aldri for å være slem eller trykke den andre ned.

# Bruke vanskelig språk.

- For meg er ikke mitt språk vanskelig, men kanskje det er det for andre? Bruker ikke vanskelig språk for å få andre til å føle seg dum i hvert fall.

- Prøver å ikke gjøre det, men har sikkert himlet med øynene og sånn om jeg har vært i en heftig diskusjon.

- Noe som er veldig lett å gjøre, prøver å være obs på dette for det er lite konstruktivt.

- Nei, liker ikke intriger.

- Regler bør følges av alle, men man kan ikke være ekstremt firkantet hele tiden. Noen ganger må regler justeres litt. Så lenge det er en fornuftig og ærlig grunn bak unntakene er det ikke noe problem for meg å godta det fra andre.

- Noen ganger er det viktig å si at andre har samme mening som meg, men da gjelder det sak og ikke for å få den andre til å føle seg dum.

- I noen situasjoner må man bare komme til en bestemmelse, men i hovedsak synes jeg det er viktig at alle får sagt det de vil si først.

- Takk og lov for at jeg slipper å bestemme hele tiden.

- Vet man at ingen andre får lov til å komme med innspill er det dumt å invitere til en diskusjon i utgangspunktet.

Hvor mange av slike hersketeknikker bruker dere?

Skrevet
Kan jo hende at brutal_mann faktisk har brutt kontakt med sin mor.Hva vet vi?

Hvis han ikke har det, så er det forståelig. Foreldre, søsken, barn, de nærmeste blodsbåndene, er ekstremt vanskelige å bryte, uansett hva man blir møtt med av dritt og hersketeknikker.

Jeg tror nesten det ligger biologisk i oss på et vis, det å holde kontakt og at det kan være vanskelig å bryte, og jeg blir nesten litt bekymret over folk som sier at det bare er å sette strek og gå.

Tror ikke han har gjort det, for han nevnte noe om julen.

Ja, klart det er vanskelig å bryte all kontakt med sin familie der man kommer fra. Det er en lang prosess som kan ta flere års tankevirksomhet, energi og fram og tilbake-virksomhet.

Når en blir voksen selv og kommer seg opp i 30+ kan det bli mer overkommelig å ta slike tunge valg, fordi da er en selv voksen, etablert og trygg. De som setter en strek har gjerne tenkt og arbeidet lenge med det i flere år før de satt streken.

Skrevet
Hvor mange av slike hersketeknikker bruker dere?

Alle, innimellom. Tror ingen kan sette seg selv utenfor, det skjer nok i løpet av et liv at dette brukes.

Men, det er lov å revurdere innimellom :ler:

Skrevet
Hvilke bruker jeg selv om jeg skal være ærlig?

Hæ?

Det var en laaang liste ja....

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...